Решение по дело №436/2022 на Районен съд - Айтос

Номер на акта: 2
Дата: 10 януари 2023 г.
Съдия: Ивайло Красимиров Кънев
Дело: 20222110200436
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2
гр. Айтос, 10.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АЙТОС, ІІІ СЪСТАВ, в публично заседание на
шестнадесети декември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ИВАЙЛО КР. КЪНЕВ
при участието на секретаря Силвия Г. Лакова
като разгледа докладваното от ИВАЙЛО КР. КЪНЕВ Административно
наказателно дело № 20222110200436 по описа за 2022 година
Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на „***“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление: ***, чрез адв.С.Н., против Електронен фиш /ЕФ/ Серия Г № 0039942, издаден от
ОДМВР-Б., за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, с който за нарушение на чл.483, ал.1, т.1
КЗ вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл. 461, т.1 КЗ, е наложено наказание
“имуществена санкция” в размер на 2000 лв. Счита, че атакуваният ЕФ е незаконосъобразен.
Намира, че в случая били допуснати нарушения на административно-произвествените
правила, нарушаващо правото на защита на лицето. Твърди се, че към датата на вмененото
нарушение имал сключена застраховка "Гражданска отговорност", както и че не е извършил
вмененото му нарушение. Моли за отмяната на ЕФ, претендирайки разноски.
АНО - ОДМВР-Б., редовно уведомен, не изпраща представител в съдебно заседание.
Не изразява становище по основателността на жалбата.
От доказателствата съдът намира за установена следната фактическа
обстановка: Административно наказателното производство е започнало с издаване от
ОДМВР–Б. на ЕФ за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, с който за нарушение на чл.483, ал.1, т.1
КЗ вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл. 461, т.1 КЗ, е наложено наказание
“имуществена санкция” в размер на 2000 лв. От посочените като нарушени в ЕФ разпоредби
съдът прави извод, че санкцията е наложена за нарушение, изразяващо се в неизпълнение на
собственика да сключи задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
1
автомобилистите, като самото нарушение е установено с автоматизирано техническо
средство или система. Словесно нарушението е описано в ЕФ по следния начин: „На
12.01.2022 г. в 10:55 часа, в гр. Айтос, при максимално допустима скорост в населено място
- 50 км/ч, с МПС СКАНИЯ П 93 ХЛ, вид ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ, с рег. № СВ 9551 НА е
установено нарушение на КЗ, заснето с автоматизирано техническо средство/система №
TFR1-M 598“.
При тази фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата е допустима - подадена е от легитимирано лице, в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН и
съдържа нужните реквизити. Същата е основателна по следните съображения. Приложимите
норми в случая са чл. 638, ал. 4 вр. ал.1, т.2 КЗ, предвиждащи, че на юридическо лице,
собственик на МПС, който не изпълни задължението си за сключване на застраховка ГО, се
налага имуществена санкция от 2000 лв., като ако управлението на такова МПС е установено
с техническо средство, наказанието по ал. 1 се налага на собственика, независимо от това
кое лице е управлявало автомобила. Редът за установяване на нарушенията чрез техническо
средство и за наказването им е предвиден в чл. 647, ал. 3 КЗ, който препраща към уредбата
на ЗДвП (с изключване приложението на чл. 189, ал. 5 ЗДП). Съгласно чл. 647, ал. 3 КЗ
когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето
управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител при условията и по реда, предвидени в ЗДвП. Сама по себе си тази разпоредба на
закона позволява различно тълкуване – дали само управлението на превозното средство
следва да бъде установено от техническото средство или е необходимо автоматизирано
установяване и на липсата на действаща за този автомобил застраховка ГО. Според
настоящия състав посочения втори вариант на тълкуване на приложимата норма е правилен
/в т.см. Р. № 1632/8.10.2019г. по КАНД № 1613/2019г. на Административен съд-Б./. Нормата
на чл. 189, ал. 4 ЗДвП (към която препраща чл. 647, ал. 3 КЗ) предвижда като условие за
издаването на електронен фиш, с автоматизираното техническо средство да е заснето и
установено "нарушението", а не само управлението на автомобила. Това означава, че
техническото средство следва да установи автоматизирано, без намесата на служител,
всички елементи от състава на нарушението и то по начин, възможен за по-нататъшната му
автоматизирана обработка, която в крайна сметка да има за резултат генерирането на
електронния фиш "в отсъствието на контролен орган и на нарушител". Не е възможно да се
изпълни законовото изискване за установяване и наказване на нарушението в отсъствието
на контролен орган, ако с автоматизираното техническо средство не се установят всички
елементи от състава на съответното административно нарушение. Изискването за
автоматизиран характер на дейността от установяването на нарушението до наказването му
чрез електронен фиш произтича и от законовите дефиниции, дадени за ЕФ с § 1, т. 1 от ДР
на ЗАНН и § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Затова следва да се приеме, че в случаите на чл. 638, ал.
4 КЗ е необходимо системата за установяване на нарушенията автоматично (без намесата на
контролен орган) да събира данни за наличието на действаща застраховка ГО за съответния
2
автомобил. В случая обаче в ЕФ въобще не е посочената нормата на чл. 647, ал. 3 КЗ. Освен
това според състава процесният ЕФ не отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 ЗДвП, т.к. в
съдържанието му липсва описание на нарушението, макар да са посочени времето, мястото
/което също не е достатъчно конкретизирано в случая/ и нарушените разпоредби.
Словесното описание на нарушението е сведено до „установено нарушение на КЗ“, без
словесно посочване на конкретна норма. Неяснота има в ЕФ и доколкото с началната част
на неговото съдържание се създава впечатление за нарушение, изразяващо се в превишаване
на скоростта по ЗДвП, а не за нарушение по КЗ. Следователно изобщо не става ясно какво е
нарушението, за което е наказано лицето и не може то да се извлича по тълкувателен път
само въз основа на посочените като нарушени разпоредби в ЕФ. Волеизявлението на АНО
следва да бъде ясно обективирано в ЕФ както чрез посочване на нарушените разпоредби,
така и чрез словесно описание на нарушението, както изисква чл.189, ал.4 ЗДвП, каквото в
случая не е сторено. Несъмнено ЕФ следва да съдържа фактите и обстоятелствата, включени
в състава на нарушението, в противен случай се нарушава правото на защита на подведения
под отговорност субект да разбере какво му се вменява, каквато неяснота в случая е налице
и се онагледява и от начина, по който е описано вмененото нарушение. Неяснотата и
противоречието в съдържанието на ЕФ относно описанието на деянието, вменено на
санкционирания, е от такова естество, че като последица влече нарушение на правото му на
защита, съставляващо самостоятелно основание за отмяна на ЕФ като незаконосъобразен.
За пълнота следва да се посочи, че за процесния т.а. е имало сключена задължителна
застраховка „ГО“ към 12.01.2022 г. Видно от представитените по делото доказателства /л.7-
11/ при сравнение на рамата на процесния автомобил, че договорът за „ГО“ се отнася
именно до процесното МПС, което е индивидуализирано в ЕФ, съставляващо отделно
основание за отмяна на процесния ЕФ като незаконосъобразен /в т.см. Р.№ 289/02.03.2022 г.
по КАНД № 2834/2021 г. на Административен съд – Б./. За пълнота следва да се посочи, че
за използването на мобилна система за видеоконтрол е приложима Наредба № 8121з-532 от
17.05.2019 г. Според чл.10 от Наредбата за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се
попълва протокол съгласно приложението. Протоколът по ал. 1 се попълва при всяка смяна
на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС
се отбелязва началото и краят на контролирания участък. При работа с временно
разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол
на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка
на разположението на уреда. Посоченият в чл.10 от Наредбата протокол не е съставен от
АНО /или поне не е представен по делото/ въпреки дадените от съда указания в тази насока.
Чрез този протокол се установяват мястото на извършване на контрола, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за
ограничение и др., а липсата му не само нарушава правото на защита на нарушителя, но
обективно възпрепятства и съда при упражняване на съдебен контрол. Жалбоподателят има
право на разноски на осн. чл.63д ЗАНН в размер от 500 лв. /заплатено адв. възнаграждение/,
което следва да се възложи в тежест на АНО.
3
Мотивиран от изложеното и на осн. чл.63 ЗАНН Айтоският районен съд,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия Г № 0039942, издаден от ОДМВР-Б., за налагане
на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, с който на жалбоподателя „***“ ЕООД, ЕИК ***, за нарушение на
чл.483, ал.1, т.1 КЗ вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл. 461, т.1 КЗ, е наложено
наказание “имуществена санкция” в размер на 2000 лв.
ОСЪЖДА ОДМВР-Б. да заплати на „***“ ЕООД, ЕИК ***, сумата от 500 лв. –
разноски по делото.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд - Б. в
14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Айтос: _______________________
4