Р Е
Ш Е Н
И Е №260207
гр.
Поморие, 08.11.2021год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ПОМОРИЙСКИЯТ районен съд, гражданско отделение, в публично заседание на трети юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нася Япаджиева
при секретаря, Валентина Атанасова,
като разгледа докладваното от съдия Н.Япаджиева гр.дело № 891 по описа за 2019г.
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано след като съдът с определение от 29.11.2019г. е разпоредил въз основа на предявения насрещен иск от „Анхиало Авто“ ООД против Община Поморие в производството по гр.дело № 728/32019г. да се образува отделно дело. В исковата молба ищецът – „Анхиало авто“ ООД твърди, че между Община Поморие като възложител и „Анхиало авто" ООД като изпълнител на 01.11.2013 г. е сключен Договор, с който е възложено на дружеството извършването на обществен превоз на пътници по три линии: гр. Поморие - градско - линия 1; гр. Поморие - градско - линия 2; гр. Поморие - гр. Каблешково - гр. Поморие. Твърди, че договорът е сключен на основание Решение №РД-09-81 от 14.08.2013 г. на Областен управител на Област Бургас с което е дадено съгласие кмета на Община Поморие да възложи пряко за срок до приключване на процедурата по реда на Закона за обществените поръчки или Закона за концесиите извършването на автобусни превози по посочените маршрути и след успешно преведена процедура по ЗОП и сключен договор със спечелилия участник, процесният договор за възлагане на обществен превоз е прекратен на 15.01.2019 г. Ищецът твърди, че считано от сключване на процесния договор до датата на прекратяването му „Анхиало авто" ООД е изпълнявало добросъвестно задълженията си като превозвач, но не е получавало предвидените в чл.5 от договора субсидии и компенсации дължими от възложителя, въпреки, че през целия период дружеството регулярно е подавало изискуемите от договора и закона справки относно определяне размера на дължимите компенсации и субсидии, като размерът на дължимата субсидия ее определя в съответствие с механизма, предвиден в Регламента, Наредба № 3/04.04.2005 г. за условията и реда за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътници по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт в планински и други райони /отм./ (Наредба №3) и действащата Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите /Приета с ПМС № 163 от 29.03.2015 г., обн., ДВ, бр. 51 от 7.07.2015 г., изм., бр. 53 от 4.07.2017 г./. (Наредбата). Сочи, че Община Поморие като възложител е получавала нормативно установените справки, надлежно ги е осчетоводявала и е заплащала дължимите по силата на договора и действащата нормативна уредба компенсации за извършените превози на ученици и пенсионери с намаления в цената на билетите и картите за пътуване по утвърдени маршрути и транспортни схеми от 01.11.2013 г. до 31.12.2018 г., както и дължимите субсидии за вътрешноградски пътнически превози за периода от 01.11.2013 г. до 31.12.2015 г., но не е платила дължимите субсидии за вътрешноградски пътнически превози за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2018 г. Моли съдът да осъди ответника ОБЩИНА ПОМОРИЕ да заплати на „АНХИАЛО АВТО" ООД сумата от 24931,60 лв. (двадесет и четири хиляди деветстотин тридесет и един лева и шестдесет стотинки) част от общо 86497 лв., представляващи дължими съгласно Договор от 01.11.2013 г. за възлагане извършването на обществен превоз на пътници и приложимата нормативна уредба субсидии за вътрешноградски превози за периода 01.01.2016 г. - 31.12.2018 г., както следва: сума в размер на 15281,40 лв. (петнадесет хиляди двеста осемдесет и един лева и четиридесет стотинки), представляващи 70% (седемдесет процента) от дължимите незаплатени субсидии за периода 01.01.2016-31.12.2016 г.; сума в размер на 7094,80 лв. (седем хиляди и деветдесет и четири лева и осемдесет стотинки), представляващи 20% (двадесет процента) от дължимите незаплатени субсидии за периода 01.01.2017 г. -31.12.2017 г.; сума в размер на 2555,40 лв. (две хиляди петстотин петдесет и пет лева и четиридесет стотинки), представляващи 10% (десет процента) от дължимите незаплатени субсидии за периода 01.01.2018 г. - 31.12.2018 г., ведно със законната лихва за забава, върху предявените суми от датата на завеждане на настоящия иск до окончателното им изплащане, както и сторените от доверителя ми съдебно-деловодни разноски.
В условията на евентуалност моли съдът, да осъди ответника ОБЩИНА ПОМОРИЕ да
заплати на „АНХИАЛО АВТО" ООД на основание чл. 49 във връзка
с чл. 45 от ЗЗД сумата от 24931,60 лв. (двадесет и четири хиляди
деветстотин тридесет и един лева и шестдесет стотинки) като част от общо 86497 лв., представляващи
обезщетение за имуществени вреди от непозволено увреждане,
изразяващи се в претърпени загуби и пропуснати ползи (неполучена разумна
печалба), представляващи формираният отрицателен нетен финансов ефект от
извършване на обществената услуга за превоз на пътници за периода 01.01.2016 г. -31.12.2018 г.,
както следва: сума в размер на 15281,40 лв. (петнадесет хиляди двеста
осемдесет и един лева и четиридесет стотинки), представляващи 70% (седемдесет
процента) от претърпяната загуба и пропуснатата полза от извършване на
обществената услуга за превоз на пътници за периода 01.01.2016 - 31.12.2016 г.; сума
в размер на 7094,80 лв. (седем хиляди и деветдесет и
четири лева и осемдесет стотинки), представляващи 20% (двадесет
процента) от претърпяната загуба и пропуснатата полза от извършване на обществената
услуга за превоз на пътници за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2017 г.; сума
в размер на 2555,40
лв. (две хиляди петстотин петдесет и пет
лева и четиридесет стотинки), представляващи 10% (десет
процента) от претърпяната загуба и пропуснатата полза от извършване на
обществената услуга за превоз на пътници за периода 01.01.2018 г. - 31.12.2018 г., ведно
със законната лихва за забава, върху предявените суми от датата на завеждане на
настоящия иск до окончателното им изплащане, както и сторените от доверителя ми
съдебно-деловодни разноски.
В постъпилия отговор ответника оспорва иска и сочи, че условията и реда за предоставяне на субсидии са детайлно уредени в Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите /Приета с МПС №163 от 29.03.2015г., обн.ДВ, бр.51 от 07.07.2015г., изм.бр.53 от 04.07.2017г./. (Наредбата) и съгласно чл. 56, ал.1 от Наредбата, „субсидии се предоставят само на превозвачи, с които съответната община има сключени договори, отговарящи на изискванията на Регламент № 1370/2007". В ал.2 са посочени условията, които задължително следва да се регламентират в договорите. Наредбата не предвижда изключение от тези условия по отношение на заварените договори, какъвто е този с ищцовото дружество. Съгласно чл.56, ал.4 от Наредбата, „При неизпълнение от страна на превозвачите на условия по договорите кметовете на общините могат да намаляват размера на субсидиите, както и да преустановят тяхното предоставяне."
Твърди, че всички предоставени от превозвача на община Поморие справки за 2016г. и 2017г. са извън срока по чл.55, ал.5 от Наредбата, което представлява нарушение на нормативните изисквания за предоставяне на субсидии.Оспорва и предявения иск в условията на евентуално съединяване.
Предявения иск е
правно основание чл.79, ал.1 от ЗЗД във
вр. с чл. 5 от Договор от 01.11.2013г. за възлагане извършването на обществен превоз на
пътници във вр. Регламент №1370/2007г. на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007г.
относно обществените услуги на
пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт.
Не се спори, че между страни е бил сключен на 01.11.2013г. договор за извършване на обществен превоз /л.53/ в който като основание е посочено Решение № РД-09-81 от 14.08.2013г. на областния управител и това се установява от представения договор с рег.№ 30-08-53/01.11.2013г. Изпълнителя е приел да извърши обществен превоз на пътници по линия 1, линия 2 и гр.Поморие-гр.Каблешково-гр.Поморие. Уговорено е, че превоза се извършва по одобрени от възложителя разписания, които са неразделна част от договор. Договора е със срок до приключване на процедурата по реда на ЗОП. Установява се от представеното Решение № РД-09-81 от 14.08.2013г., че по повод искане от ОС Поморие, областния управител е дал съгласие на кмета на община Поморие да възложи пряко за срок до приключване на процедурата по реда на ЗОП и СК извършване на автобусни превози по описани в решението маршрутни разписания между които и маршрутно разписание на автобусна линия гр. Поморие – градска линия № 1; маршрутно разписание на автобусна линия гр. Поморие – градска линия № 2; маршрутно разписание на автобусна линия гр. Поморие – гр. Каблешково. В самото решение е посочено, че е постъпило искане от кмета на община Поморие на основание чл.16д, ал.6 от Наредба № 2 от 15.03.2002г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси във връзка с чл.5 параграф 5 от Регламент №1370/2007г. на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007г. относно обществените услуги на пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт и за отмяна на регламенти / ЕИО/ – 1191/69 и /ЕИО №1107/70 на съвета и чл.60, ал.1 от АПК
Представени са по делото Справки за финансовите резултати от субсидираните вътрешноградски превози и междуселищни превози в слабонаселени планински и гранични райони за всеки месец от м.януари 2016г. до м. декември 2017г. в които дружеството „Анхиало авто“ е посочвало полагащата се за месеца субсидия.
Представен е Доклад № ДИД6-БС-4/27.06.2019г. за извършена финансова инспекция на Община Поморие в който е финансовия инспектор е приел, че договор № 30-08-53/01.11.2013г. не е посочено, че е сключен в съответствие с Регламент № 1370/2007г. на Европейския парламент и на Съвета относно обществените услуги за пътнически превози. Сочи се, че в договора не са регламентирани задължителните условия предвидени в чл.56, ал2 от Наредбата и не отговаря на изискванията на Регламент 1370/200 и регламентираните задължителни условия от Наредбата не са включени в договора за възлагане на обществен превозна пътници превозвача „Анхиало авто” ООД не подлежи на субсидиране и изплатените на Анхиало авто 3690лв. са без правно основание и подлежат на възстановяване в бюджета.
Не се спори, че за процесния период в който дружеството е извършвало превоза на пътници по договорените линии не е получена субсидия от Община Поморие, освен 3690 лв. за 2018г.
По делото е назначена СИЕ, като в заключението си вещото лице сочи, че
през 2016 г., 2017 г. и 2018 г. „Анхиало авто" ООД е извършвало следните видове превози: градски превози (субсидирани) и извънградски превози (несубсидирани) и въпреки, че в чл.1, ал.1 от договора от 01.11.2013 г., са посочени три линии, две градски и една междуселищна Поморие - Каблешково, през процесния период, в Справките за отчитане на финансовите резултати, са отчитани само двете градски линии. Исканата субсидия от възложителя по договора, се отнася само за градския транспорт. Дружеството не е извършвало превози по други градски линии, извън субсидираните. Според вещото лице организацията на счетоводната отчетност в „Анхиало авто" ООД, позволява да се извършва прецизно разпределение на разходи и приходи по субсидирани и несубсидирани дейности, в съответствие с изискванията на Регламента, разписани в Приложение към Регламента, озаглавено „Правила, приложими за компенсациите в случаите по чл.6, параграф 1", тъй като ищцовото дружество извършва осчетоводяване на разходите по видове, с аналитичност по елементи на калкулацията, набраните разходи в края на месеца се разпределят по видове дейности, в т.ч. субсидирани и несубсидирани и аналогично се извършва осчетоводяване и разпределение на приходите, както и отчитане финансов резултат по видове дейности. Сочи, че в края на всеки месец се извършвало осчетоводяване на автобусни превози за субсидирана дейност и за несубсидирана дейност, като субсидирана дейност, в отчетите на ищцовото дружество фигурирал само градски автобусен превоз, за който е водена отделна аналитична ведомост на приходи, разходи и финансов резултат. Вещото лице е посочило, че прогнозните данни за извършване на субсидирани градски и извънградски превози, съгласно чл.55, ал.5 от Наредбата е следвало да се предоставят най-късно до 07-мо число на месеца, следващ отчетния период и през процесния период период, „Анхиало авто" ООД не е спазвало срока по чл.55, ал.5 от Наредбата, за представяне на справките за прогнозните финансови резултати в Община Поморие, с изключение на справките за м.03.2016 г., м.12.2017 г., м.09.2018 г., м.10.2018 г., м.11.2018 г. и м.12.2018 г. Посочило е че за целият процесен период 01.01.2016 г. ^ 31.12.2018 г., от Община Поморие е изплатена субсидия на „Анхиало авто" ООД в размер на 3690 лв., преведена по разплащателната сметка на превозвача, на 15.10.2018 г. Вещото лице е посочило размера на приходите, реализирани от ищцовото дружество за процесния период, по оборотна ведомост, и те са както следва:за 2016 г. - общо приходи - 496 275,98 лв., в т.ч. от субсидирана дейност - 332 617 лв.; за 2017 г. - общо приходи - 493 525,01 лв., в т.ч. от субсидирана дейност - 349 436 лв.; за 2018г. - общо приходи - 517 357,15 лв., в т.ч. от субсидирана дейност - 370 175 лв. Общият размер на разходите, извършени от ищцовото дружество за процесния период, по оборотна ведомост : за 2016 г. - общо разходи - 490 679,43 лв., в т.ч. за субсидирана дейност - 341 034 лв.; за 2017 г. - общо разходи - 499 174 лв., в т.ч. за субсидирана дейност - 367 676 лв.; за 2018г. - общо разходи - 547 473,96 лв., в т.ч. за субсидирана дейност - 393 465 лв. Вещото лице е изчислило нетния финансов ефект, като от общо разходи за дейността по предоставяне на субсидирани превози, се приспадат общо приходите, реализирани от дейността, при изпълнение на задължението за извършване на обществената услуга за превоз на пътници по градски линии, увеличени с „разумна печалба". Вещото лице е посочило, че сумата за субсидия се образува, като от нетния финансов ефект, се приспадне предоставената от централния бюджет субсидия, през текущата година и е посочило нетният финансов ефект за „Анхиало авто" ООД, от изпълнението на процесния договор за обществен превоз, както следва: за периода 01.01.2016 г. - 31.12.2016 г. нетен финансов ефект-25 469 лв.; за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2017 г. нетен финансов ефект - 36 624 лв.; за периода 01.01.2018 г. - 31.12.2018 г. нетен финансов ефект - 23 290 лв., но след приспадане на предоставена субсидия в размер на 3690 лв. от Община Поморие, е в размер на 19600лв.
При така изяснената фактическа обстановка настоящия състав, счита, че така предявения иск /частичен/ е основателен за сумата за която е предявен.
Безспорно е, че за ищецът по
силата на сключения договор е възникнало задължението да извършва транспортна
услуга, като в договора са посочени три линии, две градски и една междуселищна
Поморие – Каблешково. Не се спори, че ищецът е изпълнявал транспортната услуга
и е изправна стана по договора. Спори се дали въз основа на сключения договор
на ищеца се дължи субсидията която претендира.
Договора е сключен след като е дадено съгласие от областния управител,
кмета на община Поморие да възложи
пряко, за срок до
приключване на процедурата по реда на Закона за обществените поръчки,
извършването на автобусни превози по определени маршрути, като това се налага, за да не се прекъсва превоза на пътници след
изтичане на сключени договори и е в
съответствие с разпоредбите на Регламента.
Това е една спешна мярка, която следва да преодолее прекъсването на предоставяната обществена
услуга за пътнически превози по съответни маршрути, като превозвача не би могъл
да извършва при условията на обичайната си
търговска дейност, поради различни специфики, които изключват интереса
му. Затова и регламента определя начина, по който, могат да действат
компетентните органи в сферата на обществения пътнически превоз, за да
гарантират предоставянето на услуги от общ интерес, като установява и
условията, при които компетентните органи, когато налагат или договарят
задължения за обществени услуги, компенсират операторите на обществени услуги за направените
разходи и/или им
предоставят изключителни права в замяна на изпълнението на задължения за
обществени услуги. Целта на компенсацията е да неутрализира отрицателния нетен
финансов ефект (инкасираната загуба), възстанови разходи, за обществения
превозвач от предоставянето на обществената услуга. Договора
е сключен през 2013г. и според съда е
некоректно да се твърди от ответника, че тъй като същия не съдържа
регламентираните задължителни условия, указани в чл. 56, ал. 2 от Наредбата, на ищецът не се
полага субсидия. „Наредба за условията
и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт,
предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за
субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии
във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите" (Наредбата), е
приета с ПМС № 163 от 29.03.2015 г., обн., ДВ. бр. 51 от 7.07.2015 г., изм.,
бр. 53 от 4.07.2017 г. поради което напълно основателно е твърдението на ищеца,
че изискванията към договорите за
съдържанието им т.е. в същите да бъдат
разписани правилата/механизма за компенсиране, не би могло да се отнася до
процесния договор. След влизане в сила
на Наредбата Община Поморие като възложител е имала възможност да предприеме
нужните действия за привеждане на договора в съответствие с новата
наредба.
След като ищецът „Анхиало авто" ООД е извършвал обществената услуга, за която
е сключен договора, то като на изправна страна, субсидия се дължи в съответствие с РЕГЛАМЕНТ (ЕО) №1370/2007 г.
на Европейския Парламент и на Съвета от 23.10.2007 г. относно
обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт
и за отмяна на регламенти (ЕИО) №1191/69 и (ЕИО) №1107/70 на Съвета, като
компетентните органи са длъжни да го компенсират, като изплащането на субсидии
и компенсации е предвидено и в самия договор – чл.5. Забавата
на представените справки не са основание за неплащане на съответните субсидии,
тъй като самото то на препятства общината
при представянето им да ги вземе предвид, и се касае за несъществено
неизпълнение което не освобождава
общината от изпълнение на задължението по договора.
Възражението на Общината, че не дължи заплащане на субсидията, тъй като тя не е получена от държавния бюджет е неоснователно, тъй като отпускането на субсидията от централния бюджет зависи от изправността и поведението на общината и неполучаването на субсидия не влияе на задължението на общината да изплати дължимата субсидия на превозвача, тъй като тя е страна по договора, тя ползва, ползите от този договор, тъй като нейно задължения е да осигури превоз и по линии които са нерентабилни и не представляват интерес за превозвачите. Донякъде изпълнителя е мотивиран да предостави тази услуга от факта, че му се дължи субсидия, която ще компенсира загубите на дружеството.
От приетата
съдебно икономическа експертиза се установи, че дължимата
субсидия за периода от 01.01.2016г. до 31.12.2018г. е 81693лв., а по година както следва: за периода 01.01.2016
г. - 31.12.2016 г. - 25 469 лв.; за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2017 г. - 36
624 лв.; за периода 01.01.2018 г. -
31.12.2018 г. - 19600лв. и според
настоящия състав предявения частичен иск е основателен. Иска е предявен за
сумата 24931.60лв. като част от общо 86497лв. и следва да се уважи за сумата
24931.60лв. като част от сумата 81693лв. дължима съгласно договор от
01.11.2013г. за възлагане извършването на обществен превоз на пътници за периода
от 01.01.2016г. да 31.12.2018г.
На основание чл.78, ал.3 ГПК на ищеца следва да се
присъдят направените разноски в размер на 2897.24 / две хиляди осемстотин
деветдесет и седем лева и 24ст./.
Мотивиран от изложеното съдът
Р Е
Ш И :
ОСЪЖДА ответника Община Поморие,ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Поморие, ул. Солна № 5 представлявана от кмета И.А. с пълномощник адв. Ю.Б. да заплати на „АНХИАЛО АВТО“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Поморие, ул. Странджа № 5 представлявано от Х.Б.Б. сумата от 24931.60лв. / двадесет и четири хиляди деветстотин тридесет и един/ лева част от дължимата сумата от 81693лв. /осемдесет и една хиляди шестстотин деветдесет и три/ лева дължими съгласно договор от 01.11.2013г. за възлагане извършването на обществен превоз на пътници за периода от 01.01.2016г. да 31.12.2018г., ведно със законната лихва върху сумата от 25.11.2019г. до окончателното изплащане на сумата.
ОСЪЖДА Община Поморие,ЕИК *********, представлявана от кмета И.А. с пълномощник адв. Ю.Б. да заплати на „АНХИАЛО АВТО“ ООД, ЕИК *********, представлявано от Х.Б.Б. на основание чл. 78, ал.3 от ГПК сумата от 2897.24лв. / две хиляди осемстотин деветдесет и седем лева и 24ст./ разноски по делото.
Решението подлежи на въззивно обжалване пред БОС, чрез ПРС, в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :