Р Е Ш Е Н И Е
№
26.06.2019 г. град Стара Загора
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав
На 27 май Година
2019
В публично заседание в следния състав:
Председател: БЛАГА БОЗОВА
Секретар:
ПЛАМЕНА ЯНКОВА
Прокурор: ……………………
като разгледа докладваното от съдия БОЗОВА
а.н.дело № 403 по описа за 2019 година,
съобрази:
Производство
е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано
е наказателно постановление (НП) № НЯСС-16/17.01.2019 г. издадено от Заместник председател
на ДАМТН С., с което на основание чл.83 и чл.53, ал.2 от ЗАНН, вр. чл.201,
ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е наложено на Община Стара
Загора административно наказание имуществена санкция в размер на 5000 /пет
хиляди/ лева, за неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за
водите.
Жалбоподателят
твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата
страна счита жалбата за неоснователна и моли НП като законосъобразно, да бъде
потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери
законосъобразността на НП, приема следното:
Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е
допустима.
Жалбата е частично основателна.
На 26.09.2018 г.,
на основание чл.190, ал.4, т.1 от Закона за водите, в присъствието на Веселин
Кузманов – главен експерт „Защита на населението” към Община Стара Загора и
Сияна Райкова – младши експерт „Регистрация на общинска собственост” към Община
Стара Загора, свидетелките К. и В. съобразно служебните си правомощия извършили
проверка и контрол на
язовирна стена и съоръженията към нея на язовир „Пшеничево” – имот № 000093
в землището на с. Пшеничево, ЕКАТТЕ 58952.
Видно от Акт №
00661 от 03.12.1999 г. за публична общинска язовир „Пшеничево” е
собственост на Община Стара Загора.
Язовир „Пшеничево” е
изграден през
Проверката е
извършена за установяване
изпълнението на даденото в Протокол № 1/05.06.2018 г. от оглед на язовирна
стена и съоръженията към нея, в изпълнение на Заповед № АП-07-ЗД-103/25.04.2018
г. на Областен управител на Област Стара Загора, предписание по осъществяване
на безопасна техническа експлоатация „Да се премахнат бетоновите колове от
преливния ръб и да се премахне надзиждането” със срок 09.07.2018 г.
Протокол №
1/05.06.2018 г. е изпратен в администрацията на Община Стара Загора с писмо № АП-07-49/13.06.2018 г. от Заместник
областния управител на Област Стара Загора. Същият е получен в Община Стара
Загора на 15.06.2018 г., видно от известие за доставяне ИД PS 6000 018M88Y.
Проверката на
26.09.2018 г. е извършена от свидетелите К. и В. чрез обхождане и
оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, както и преглед на
документацията за експлоатацията на язовир „Пшеничево”.
По време на
проверката проверяващите установили, че над бетоновия преливен
ръб
има бетоново надзиждане с разположени бетонови колове. В десния край на
преливния ръб има бетоново надзиждане с дължина около
За проверката
е съставен Констативен
протокол № 07-06-98/26.09.2018 г. от проверка и контрол на язовирна стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатация. Същият е регистриран в
деловодството на Община Стара Загора с вх. № 10-02-7514/08.10.2018 г.
По този начин е
установено, че
на 10.07.2018 г. Община Стара Загора, в качеството си на собственик на яз.
„Пшеничево” не е изпълнила даденото предписание „Да се премахнат бетоновите
колове от преливния ръб и да се премахне надзиждането” със срок 09.07.2018 г.,
което е нарушение съгласно чл.190а, ал.2 от Закона за водите.
Свидетелката
К. за възприетото нарушение съставила акт за нарушение /АУАН/ №
07-188/31.10.2018 г., връчен надлежно на жалбоподателя на 31.10.2018 г.
Въз
основа на АУАН в законния срок и от компетентен орган е съставено атакуваното
НП.
В срока по чл.44, ал.1
Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) не са постъпили
писмени възражения и обяснения.
С
обжалваното НП, жалбоподателят е санкциониран за това, че като собственик на язовир „Пшеничево” не е
изпълнил задължителните
предписания на комисията за ежегодни обследвания на техническото и
експлоатационното състояние на язовирните стени и съоръженията към тях,
назначена със заповед № АП-07-ЗД-103/25.04.2018 г. от областният управител на
област Стара Загора, дадени в констативен протокол № 1/05.06.2018 г., а именно:
Да се премахнат бетоновите колове от преливния ръб и да се премахне
надзиждането, със срок на изпълнение 09.07.2018 г.
АНО е
прел, че с така описаното в АУАН деяние, на 10.07.2018 г. община Стара Загора е
осъществила фактическия състав на нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за
водите, която задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях
да изпълняват предписанията по чл.138а ал.3 т.5 от Закона за водите.
Фактическите констатации,
отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на свидетелите
разпитани в хода на съдебното следствие, кореспондиращи с приетите писмени
доказателства. Показанията са непротиворечиви, убедителни и съдът ги
кредитира с доверие.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:
АУАН и НП са издадени от компетентните за това органи съгласно чл.201,
ал.11 и ал.12 от ЗВ, вр. чл.37, ал.1, б.„б” и чл.47, ал.2 от ЗАНН, което не се
оспорва от страните и за което свидетелства наличната по делото Заповед
№А-517/12.07.2018г. на Председателя на ДАМТН.
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни пропуски при
издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително решение. Както АУАН, така
и НП съдържат всички необходими реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Описаната фактическа обстановка се установява от безпротиворечиви относно
горните факти и обстоятелства показания на свидетелите, както и от приетите с
определение писмени доказателства по делото.
Административно-наказателно производство е образувано със съставяне против
общината-жалбоподател на АУАН от компетентно длъжностно лице по смисъла на
чл.201 ал.11 от Закона за водите. Актът е съставен в присъствието на свидетели
по установяване на твърдяното нарушение.
Съдът намира, че при издаване на обжалваното НП са спазени всички
изисквания по ЗАНН – същото е издадено от компетентен орган и съдържа всички
изискуеми съгласно чл.57 ал.1 от ЗАНН реквизити – отново са описани вмененото
нарушение и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са датата и
мястото на извършване на нарушението, както и е посочена нарушената законова
разпоредба - чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите и санкционната норма - чл.200
ал.1 т.39 от Закона за водите, въз основа на която е наложено административното
наказание.
По изложените съображения, съдът намира, че в случая не са налице никакви
формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на
административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати
съществени процесуални нарушения, водещи до порочност на
административно-наказателното производство, респективно - до формална
незаконосъобразност на съставения АУАН и/или на издаденото въз основа на него
НП.
Безспорно е, че общината е собственик на язовира и следва да е отговорна за
изпълнение на предписанията на ДАМТН - чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите.
Безспорно е, че предписанието, а именно: „Да се премахнат бетоновите колове
от преливния ръб и да се махне надзиждането. Срок на изпълнение 09.07.2018
година” не е изпълнено.
До датата на повторната проверка на 26.09.2018 г. предписанието не е било
изпълнено.
В хода на съдебното следствие няма доказателства предписанието да е
изпълнено впоследствие.
Със Закона за водите се уреждат обществените отношения, свързани с
техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и
съоръженията към тях са пряко и непосредствено свързани с тяхната безопасна
експлоатация. Преките и непосредствени последици от неизправно техническо
състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия
живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанска дейност.
Настоящият състав намира, че случая не може да бъде квалифициран като такъв по
чл.28 от ЗАНН.
Съгласно чл.200 ал.1 т.39 от Закона за водите /действащ към момента/
- Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи
на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни
предписание по чл.138а ал.3 т.2 и
чл.190а ал.1 т.3. Предвиденото административно наказание е по вид
„имуществена санкция“ в размер от 1 000 лева до 20 000 лева. В
обжалваното НП няма никакви мотиви защо размера не е в минимума по закон.
Доколкото няма данни за други подобни нарушения, то настоящия състав намира
основание за изменение на обжалваното НП до минималния предвиден в закона
размер от 1 000 лева.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от  ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ наказателно
постановление № НЯСС-16/17.01.2019 г. издадено от Заместник председател на
ДАМТН С., с което на основание чл.83 и чл.53, ал.2 от ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и
чл.200 ал.1 т.39 от Закона за водите е наложено на Община Стара Загора административно
наказание имуществена санкция в размер на 5000.00 /пет хиляди/ лева, за
неизпълнение на предписание по чл.190а ал.1 т.3 от Закона за
водите, като НАМАЛЯ размера
на наказанието на 1 000.00 /хиляда/ лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
СЪДИЯ: