РЕШЕНИЕ
Номер 679211.11.2020 г.Град Благоевград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – БлагоевградIII наказателен състав
На 30.09.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
Секретар:Вергиния Р. Костадинова Качулска
Прокурор:Районна прокуратура - Благоевград
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно наказателно дело №
20201210201255 по описа за 2020 година
Производството е с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е с жалба на “П. със седалище и адрес на управление в гр.Б., „Л.,
представлявано от управителя М. Х. Т., подадена чрез процесуален представител адв. Ц. Х.,
против наказателно постановление № 42-0001091/15.07.2020г, издадено от Директор на
Регионална дирекция „Автомобилна администрация” София, с което на основание чл. 96,
ал.5, т.1, б. а от Закона за автомобилните превози на дружеството е наложена имуществена
санкция в размер на 1000.00 лв. Искането е за отмяна на наказателното постановление като
незаконосъобразно заради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и
неправилно приложение на закона. За жалбоподателя се явява процесуален представител,
който поддържа жалбата. Административнонаказващият орган не изпраща представител по
делото, като в писмено становище се поддържа, че атакуваното наказателно постановление е
правилно и законосъобразно.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства, които дават основание на съда да
приеме за установено следното от фактическа и правна страна:
Дружество „П. е превозвач, притежаващ валиден лиценз ЕО № 15124 за международен
превоз на товари в Общността. На 09.03.2020г. на територията на Кралство Швеция е
извършена крайпътна проверка на товарен автомобил с рег. № ., който е вписан в лиценза на
дружеството като автомобил, с който се извършва обществения транспорт. Копие от
съставения протокол от тази проверка е изпратен на ИА”АА” и е станал повод за издаване
на заповед № РД 12 322 от 25.06.2020г., с която на инспектор К. М. и М. Я. да извършат
проверка за спазване на правилата на Закона за автомобилните превози и регламентите на
ЕС относно изискванията към автомобилния превоз на товари. Проверката е извършена на
25.06.2020г. в офис Благоевград на Дирекция „Автомобилна администрация” в присъствие
1
на представител на управителя на дружеството – превозвач – В. Х.. Проверката е установила
от представени от дружеството превозни документи, че с товарен автомобил с рег. № . е
извършен превоз на товари на територията на страни от ЕС за времето от 01.02.2020г. до
30.04.2020г., но преди автомобилът да напусне експлоатационния център на дружеството в
гр. Благоевград на автомобила, който е от категория N 3 марка „М.”, не е извършен
предпътен технически преглед, какъвто е задължителен съгласно разпоредбата на чл. 57, ал.
7, изр. 1 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС. Тази норма предвижда задължение на
превозвача да организира извършването на предпътните прегледи за проверка на
техническата изправност на превозните средства, с което се извършват превозите на товари.
За установеното нарушение е съставен акт за установяване на административно нарушение
от проверяващия инспектор М., в присъствие на инспектор Я., като актът е предявен,
подписан и връчен на представителя Х.. Въз основа на акта е издадено наказателно
постановление № 42-0001091/15.07.2020г. от Директор на Регионална дирекция
„Автомобилна администрация” София, с което на основание чл. 96, ал.5, т.1, б. а от Закона
за автомобилните превози на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на
1000.00 лв. Наказателното постановление е връчено на 17.08.2020г. и е обжалвано пред
Районен съд Благоевград в определения от закона срок и при спазване на правилата за
местната подсъдност. В жалбата и в съдебното производство са направени възражения за
нарушаване на правилата за образуване на административнонаказателно производство, като
е допуснат неправилен извод за административно нарушение и са допуснати нарушения на
правото на защита, поради неясноти относно обстоятелствата на нарушението. В съдебното
производство свидетели на ИА „АА“ - инспектори М. и Я. потвърждаваш, че им е била
възложена и са извършили проверка на превозвача „П. и са установили, че проверявания
товарен автомобил не е имал предпътен преглед за установяване на техническото състояние
преди напускане на експлоатационния център на дружеството в България, което е станало
основание за извод, че превозвача е нарушил задължението си да организира този преглед.
На съда са представени съставените в хода на административното производство писмени
документи – акт за установяване на административно нарушение, както и упълномощителни
заповеди, пълномощно, копие от тахографски листа, копие от протокол за крайпътна
проверка и пр.
Установените по делото факти дават основание на съда да приеме, че жалбата е допустима,
разгледана по същество е неоснователна, като съдът приема, че няма допуснатите неясноти
при установяване на обстоятелствата по случая, образуване и водене на
административнонаказателното производство, които са довели до съществено нарушаване
на правото на защита. При извършване на проверката е спазено изискването за
компетентност на контролните органи, осигурено е участие на представител на
проверяваното дружество и му е дадена възможност да представи документи относно
извършваната превозна дейност от превозвача, предявени са съставените в хода на
аднистративноказателното производство документи, обстоятелствата на нарушението са
установени и описани и квалифицирани ясно и точно, без допуснати неясноти или
противоречия.
2
По същество нормата на чл. 57, ал. 7, изр. 1 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС за
международен автомобилен превоз на пътници и товари предвижда задължение на
превозвача да организира извършването на предпътните прегледи за проверка на
техническата изправност на превозните средства, с които се извършват превозите на товари.
Предпътният преглед се извършва преди всяко излизане на превозното средство от
експлоатационния център и включва проверка на техническото състояние по системи и
механизми, подробно описани в чл. 57, ал.8 от Наредбата. Резултатите от този предпътен
преглед се описват от извършилото прегледа лице в специален дневник, който в последствие
е проверен от инспекторите на ИА „АА” и по този начин е установено, че за МПС категория
N 3 марка „М. рег. № . не е извършен предпътен преглед на техническото състояние. Съдът
намира за установени всички елементи на нарушението, като е установено, че дружество „П.
е превозвач, който извършва обществен превоз на товари и за времето от 01.02.2020г. до
30.04.2020г. е извършен международен превоз на товари на територията на страни от ЕС,
без МПС, с което е извършен да е преминало предпътен технически преглед на състоянието
на автомобила. Нарушението е допуснато от превозвача, който е бил длъжен да организира
този преглед преди на 01.02.2020г. автомобилът да напусне експлоатационния център в гр.
Благоевград. Нарушението е санкционирано с разпоредбата на чл. 96, ал.5, т.1, б. а от
Закона за автомобилните превози - на дружеството е наложена имуществена санкция в
размер на 1000.00 лв. Санкционната норма предвижда наказание в този размер за този,
който не организира извършването на предпътни технически прегледи на пътните превозни
средства. Наказанието е определено в законовия вид и размер, и за съда няма основание за
неговата промяна.
Съдът намира, че в настоящия случай не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, като
не са установени обстоятелства, които отличават извършеното нарушение от типичните
нарушения от този вид и да дадат основание за преценка, че извършеното е малозначително
поради минимални вредни последици. Съдът посочва, че липсата на организация за
извършване на предпътен технически преглед на автомобила, с който се извършва
международен превоз на товари създава риск от възникване на технически повреди и
нарушава изискванията за безопасност на обществения транспорт.
Съдът не установява и други нарушения на правилата за водене на административното
производство, които да доведат до незаконосъобразност на наложената санкция, поради това
и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 42-0001091/15.07.2020г,
издадено от Директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” София, с
което на основание чл. 96, ал.5, т.1, б. „а” от Закона за автомобилните превози е наложена
имуществена санкция в размер на 1000.00 лв. на “П.със седалище и адрес на управление в
гр.Б., „Л. К., представлявано от управителя М. Х. Т.. Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд –Благоевград в 14- дневен срок от съобщаването му
3
на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4