Решение по дело №1155/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 251
Дата: 30 януари 2020 г. (в сила от 21 май 2020 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20197180701155
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 251

град  Пловдив,30.01.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІІІ състав, в публичното заседание на дванадесети декември през две хиляди и деветнадесета година, в следния състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА

     ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

                                                                                      ВЕЛИЗАР РУСИНОВ

при секретаря К.Р.и при участието на прокурор Ваня Христева, като разгледа административно дело № 1155 от 2019г. по описа на съда, доклад­ва­но от съдия Вълчев, прие за установено:

Производство пред първа инстанция по Раздел III на Глава 10 от АПК.

Настоящото производство е образувано по протест от прокурор в Окръжна Прокуратура – Пловдив, подаден сре­щу разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 1 от Наредба №13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински жилищни имоти, приета с Решение № 274 на Общински съвет – Садово, взето с Протокол № 22 от заседание на Общински съвет – Садово, проведено на 29.01.2009г. С протеста се иска отмяна на посочената разпоредба поради противоречието й с нормативен акт от по-висока степен, а именно чл. 45 от Закона за общинската собственост (ЗОС).

В съдебно заседание участвалия прокурор поддържа протеста и ангажира писмени доказателства. По същество излага съображения за нищожност на атакуваната подзаконова норма и претендира направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Общински съвет - Садово чрез председателя, предоставя пълната административна преписка по приемането на обжалваната наредба, но не представя доказателства за публикуването на проекта на Наредба №13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински жилищни имоти и мотивите за нейното приемане на интернет страницата. В съдебното производство ответникът е представляван от пълномощник адв. А., който не е заявил претенция за присъждане на разноски.

Съдът, като се запозна с протеста по изложените в него основания, изслуша становищата на страните и прецени събраните в хода на съдебното следствие доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

Съдът счита, че протеста е основателен поради следните за това съображения:

         Предмет на протестиране по настоящото дело е разпоредбата на чл. 26, ал. 1, т. 1 от Наредба №13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински жилищни имоти на община Садово, съгласно която в резервни жилища се настаняват под наем за срок не по-дълъг от две години лицата, жилищата на които са станали негодни за обитаване в резултат на природни и/или други бедствия и аварии или подлежат на премахване по реда на ЗУТ. Същата се счита, че противоречи на нормата на чл. 45 от ЗОС, който предвижда както срокът (не по-дълъг от 2 години), така и предпоставките за настаняване на определени групи лица в резервни жилища, собственост на общината (лица, жилищата на които са станали негодни за обитаване в резултат на природни и стихийни бедствия и аварии или са застрашени от самосрутване или в семействата на които са налице остри социални или здравни проблеми). Противоречието се състои в това, че в обхвата на разпоредбата са включени и лица, чиито постройки подлежат на премахване по реда на ЗУТ, което е целенасочено действие по разрушаване на незаконен строеж до кота терен и/или до състояние на негодност за ползване, при спазване нормите на противопожарна безопасност, хигиена и безопасност на труда. Същевременно, от обхвата й са изключени лица, чиито жилища са застрашени от самосрутване, независимо по какви причини. В този смисъл, разпоредбата на чл. 26, ал. 1, т. 1 от Наредба № 13 на община Садово е приета в нарушение на чл. 76, ал. 3 от Закона за нормативните актове.

Посочената норма, част от Наредба №13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински жилищни имоти, се сочи, че е приета с Решение № 274, взето с протокол № 22/29.01.2009г. на Общински съвет - Садово. За същите, съгласно административно – процесуалния ред за тяхното приемане, следва да бъдат изпълнени изискванията на чл. 26 от ЗНА, определящ реда за неговото приемане като проект, като нормата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА /в редакцията си преди изменението в ДВ, бр. 46 от 2007 г./ определя, че преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Той следва да е съобразен и с нормата на чл. 37, ал. 3 от ЗНА, поставящ изискването след приемането им, нормативните актове на съответните общински съвети да се обнародват в печата или да се разгласяват по друг начин на територията на общината и на чл. 22, ал. 2 от ЗМСМА, която норма определя, че актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 1 /7 дневен срок/ чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА. Оспорването, спирането, отмяната или потвърждаването на оспорените актове на общинския съвет се разгласява по същия ред. Актовете на общинския съвет се обнародват в "Държавен вестник", когато това е предвидено със закон.

В настоящият случай, за приемането на оспорвания подзаконов нормативен акт е било изготвено Предложение изх. № 18-00-221/11.12.2008г. до Общински съвет - Садово от кмета на Община Садово (лист 6 от делото). Към предложението е приложен и проектът на Наредбата. След обсъждане, със свое Решение № 274, протокол № 22/29.01.2009г. на Общински съвет - Садово тя е била приета. За тези две процедури по приемане на нормативния акт от общинския съвет липсват данни за публикуването на проектите преди внасянето им за приемане от компетентния орган на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, както и да се предостави на заинтересованите лица най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Посочено е в писмо вх. № 10654 от 03.06.2019г. на ответният административен орган, че се предоставя пълната административна преписка по приемане на Наредбата №13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински имоти на Община Садово, а именно: предложение от Марин Йосифов – кмет на Община Садово относно приемане на Наредба №13 за реда за управление ползване и разпореждане с общински имоти на Община Садово, ведно с проект на Наредбата, както и Решение№ 274, протокол №22/29.01.2009г. на заседание на Общински съвет – Садово, ведно с приетата Наредба и Препис – извлечение  във връзка с разглеждане на т. 11 от дневния ред и вземане на Решение № 274.  В същото време, не могат да представят доказателства за публикуването на проекта на Наредбата и мотивите за нейното приемане на интернет страницата, тъй като за този период е имало друг сайт с друг администратор, до който нямат достъп. Съдът дава втора възможност на Община Садово за предоставяне на изисканите доказателства относно публикуването и обнародването на Проекта на Наредба №13 и мотивите за нейното приемане, но не са му предоставени никакви такива от страна на административния орган. Доказателствата не са представени и от третото неучастващо по делото лице „Фрак тайм“ ООД, което в писмо от 30.09.2019г. прави изрично изявление, че само е сключило с община Садово договор през 2008г. с предмет изработване на интернет сайт на общината, но дружеството не е било администратор на сайта и не е имало задължение да проследява и документира какво е съдържанието му.

При така установеното съдът съобрази, че с оглед правилата на служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на протестираните разпоредби на Наредбата, следва да се  провери най-напред тяхната валидност. Така като основа на изводите съдът съобрази, че атакуваните разпоредби от посочената Наредба са част от подзаконов нормативен акт, съдържащ правни норми, които създават общозадължителни правила за регулиране на обществени отношения на територията на съответната община, като засяга неограничен брой адресати, в който смисъл са нормите на чл. 7, ал. 2 от ЗНА и чл. 75 от АПК. Такива актове общинските съвети са компетентни да издават, когато това е предвидено от Конституцията или от закон, като в тази връзка са спазени изискванията на чл.2 от ЗНА и чл. 76, ал. 1 от АПК. С посочената норма следва да е дадена уредба на по-висока степен обществени отношения с местно значение – чл. 8 от ЗНА.

Съгласно чл. 15, ал. 1 от ЗНА, нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Наредба №13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински имоти на Община Садово, съдържаща оспорената разпоредба, е приета на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 45 от ЗОС и урежда условията и реда за настаняване на определени групи лица в резервни жилища общинска собственост. От друга страна, с разпоредбата на чл. 76, ал. 3 от АПК е въведено изискването с наредбите на общинските съвети да се уреждат неуредени с нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение, която разпоредба е идентична на чл. 8 от ЗНА. Според чл. 10, ал. 1 и ал. 2 от ЗНА, с един акт следва да се уреждат обществени отношения от една и съща област, а когато вече е издаден нормативен акт, да се уреждат с неговото изменение и допълнение, а не с отделен акт. В този случай, Общинския съвет следва да уреди тези правоотношения , свързани с настаняването на уязвими групи лица в резервни жилища общинска собственост, които не са уредени в ЗОС и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.

Също така, че при приемането на Наредбата са допуснати от административния орган съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Те са се изразили в противоречие на реда за нейното приемане с правилата, установени от разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА в приложимата й редакция (ДВ, бр. 46 от 2007 г.). Съгласно посоченият текст е предвидено, че преди внасяне на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В настоящото съдебно производство от страна на ответника, съобразно разпределената доказателствена тежест, не се представиха доказателства, че е спазено изискването на чл. 26, ал. 2 от ЗНА, като липсват данни за публикуване на проекта на Наредбата преди нейното приемане през 2009г. Тази норма изрично поставя задължение на съставителя на проекта да го публикува на интернет страницата на дадената институция заедно с мотивите, като на заинтересуваните лица се предоставя не по-малко от 14 дни срок за предложения и становища по проекта. В тази връзка, съдът отчете обстоятелството, че протестирания текст на Наредбата е приет преди повече от 10 години, но никъде в административната преписка не се съдържат данни, че проектът или поне съобщение за него са били публично обявени на интернет страницата на Община Садово.

С оглед гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че разпоредбата на чл. 26, ал. 1, т. 1 от Наредба № 13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински имоти на Община Садово, приета с решение № 274, взето с Протокол № 22 от заседание на Общинския съвет, проведено на 29.01.2009г. е незаконосъобразна и противоречи на нормативен акт от по-висока степен.

Посоченото е достатъчно основание за отмяна на протестирания текст на наредбата, без да е необходимо по същество да се обсъжда посоченото в протеста противоречие с нормативни актове от по – висока степен. По тези мотиви протестът се явява основателен, а оспореният текст следва да бъде отменен.

С оглед изхода по делото искането на прокурора за присъждане на разноски се явява основателно. Такива се констатираха в размер на 20 лева за платена държавна такса за обнародване на протестирането в държавен вестник.

В предвид на изложеното и на основание чл. 193 от АПК Съдът :

РЕШИ: 

ОТМЕНЯ по протест на прокурор при Окръжна прокуратура- гр. Пловдив разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 1 от Наредба №13 за реда за управление, ползване и разпореждане с общински жилищни имоти, приета с Решение № 274 на Общински съвет – Садово, взето с Протокол № 22 от заседание на Общински съвет – Садово, проведено на 29.01.2009г.

ОСЪЖДА Общински съвет - гр. Садово  да заплати на Окръжна прокуратура – гр. Пловдив разноски в размер на 20.00/двадесет/ лева.

ПОСТАНОВЯВА на основание чл. 194 от АПК настоящото съдебно решение, след влизането му в сила, да се обнародва от Общински съвет при Община Садово за него­ва смет­ка по съответният за това начин.

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му, по реда на АПК.

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                               ЧЛЕНОВЕ : 1.

                                                                      2.