РЕШЕНИЕ
№ 513
Плевен, 10.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Плевен - VI състав, в съдебно заседание на
втори ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
СНЕЖИНА ИВАНОВА |
При секретар ПОЛЯ ЦАНЕВА като разгледа докладваното от съдия СНЕЖИНА ИВАНОВА административно дело № 20237170700717 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
от Административно -процесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 40, ал. 1 от Закона
за достъп до обществената информация.
Делото е образувано по жалба от С.Т. *** срещу
частичен отказ по ЗДОИ решение № 1 от 14.08.2023 година на административен
ръководител на РС Плевен..
В жалбата посочва, че няма отговори точка
по точка, данните относно психично здраве не са лични, тъй като е изискана
информация относно провеждани психо прегледи. Моли за отмяна.
В съдебно заседание оспорващият – С.Т.,***
, не се явява, не се представлява.
В съдебно заседание ответникът –
административен ръководител председател на РС Плевен не се явява, не се
представлява . Представено е писмено становище в което се посочва, че жалбата е
допустима, но неоснователна, тъй като искането на Т. , обективирано в заявление
от 11.08.2023 година е разгледано в срок от компетентен орган и по отношение на
т. 1 за предоставяне на информация относно психично здраве на магистрати от РС
Плевен, правилно е постановен отказ, тъй като тези данни са лични и работодател
няма достъп до тази информация, съхранявана в здравните досиета. Тези данни
нямат характер на „обществена информация“ по смисъла на закона и е налице
забрана по чл. 37, ал. 1 т. 1, предл. второ от ЗДОИ за предоставяне на лични
данни. Посочва, че данни, формулирани в заявления по т. 3, 4 и 5 също се
отнасят до лични данни, а по т. 6 се отнася до чнд № 573/2016 г. на РС Плевен
по жалба на Т., то е налице образувано дело в Административен съд Плевен и
същото е прекратено.
Административен съд - Плевен, шести
състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства в тяхната цялост съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема
за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата, предмет на това производство, е
подадена в срока по чл. 149, ал. 2 от АПК, от надлежна страна и е процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
На 11.08.2023 година (л. 12) е подадено
заявление от оспорващия до районен съд Плевен с искане за предоставяне на данни
относно: 1. официална информация, потвърждаваща психичното ви здраве, дължимо
по чл. 162 (б) ЗСВ към всички БГ граждани; 2. Данни за последните психопрегледи
/било то и само началните за назначаване пред ВСС/ на всеки един от вас; 3.
Имало ли е някога инициатива от някой по ЗЗБУТ /председател, фирма, колектив/
за такива прегледи, кого и какъв е бил резултатът? 4. Чие е задължението по
ЗЗБУТ, Наредба ... от 1987г. на M3 /за тригодишен и петгодишен актуалност на
здравните данни в зависимост от възрастта на човека - <40г.> / и как
кореспондира "независимият" характер на вашите "служебни",
а не трудови отношения и КТ? Има ли самостоятелен документ и имало ли е от
1989г. досега, или дори предложение, уреждащ регулацията на психичното здраве
на магистратите /Наредба, друго/ в РБ? 5. По същността си извършвате труд,
високорисков. Кой е този, който ви оценява, за да даде заплатите ви? Кой
преценява годността ви по време на работното ви време? Кой е аналога на
понятието "работодател" при Вашите, различни от "трудовите
договори по КГ', служебни правоотношения в полза на Обществото, като служители
на съдената власт?! 6.Колко дела са водени по Закон за здраве за принудително
освидетелстване в PC, по години, за периода 1989г. - 23.07.2023г., ведно с
изброяване на съдиите, допускали тази репресия над гражданите? И какъв е броят
на потвърдените и отхвърлените от ОС Плевен, по години? 6.1.Участвал ли е
заедно със съдията и представител на обществото - нпр. съдебни заседатели - в
някое от тези ЧНД, по години? 6.2.По чия инициатива е образувано делото -
граждани, прокурор, главен психиатър на района или магистрат в своето частно
качество на гражданин /вж примера долу/? 6.2. По чия инициатива СА образувани
делата - граждани, прокурор, главен психиатър на района или магистрат в своето
частно качество на гражданин /вж примера долу/? и 7. Каква обща сума е
изплащана за обезщетения по тях, по години?.
Заявителят е уведомен, че заявлението не
съдържа необходимите данни по чл. 25, ал. 1 , т. 1 от ЗДОИ – три имена, адрес и
оставено без разглеждане, като на 14.08.2023 година е постановено процесното
решение № 1.
В същото по отношение на предоставяне на
данни относно психичното здраве на магистрати е посочено, че на основание чл. 28 от Закона за достъп до обществена
информация не се предоставя такава, тъй като същата се отнася до личните данни
на магистратите от Районен съд – Плевен, а съгласно с Наредба №3 от
25.01.2008г. за условията за осъществяване дейността на службите по трудова
медицина - в чл. 17, ал. 3 се съдържа забрана за достъп на работодателят до
данните, съдържащи се в съхраняваните в службата за трудова медицина здравни
досиета. В изпълнение на законовите разпоредби, като Службата по трудова
медицина трябва да води и съхранява документацията, свързана със здравното
състояние на работниците и служителите - информация, която е защитена от Закона
за личните данни и достъпът до тях следва да бъде ограничен.
По делото са представени
Вътрешни правила за достъп до обществена информация в Районен съд –Плевен,
както и акт за заемане на длъжност „заместник административен ръководител
–заместник-председател на Районен съд Плевен“ с оглед факта, че административен
ръководител –председател на Районен съд Плевен е ползвал платен годишен отпуск
към дата на постановяване на решението.
Процедурата за предоставяне на
достъп до обществена информация е уредена в Глава трета от ЗДОИ.
Съгласно чл. 24 и сл. от ЗДОИ
достъпът се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване,
каквото в случая е налице.
Съгласно чл. 28, ал. 1 ЗДОИ
заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат
във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на
регистриране, а съгласно ал. 2 на чл. 28 ЗДОИ в
срока по ал. 1 органите или изрично определени от тях лица вземат решение за
предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена
информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение.
Налице е издаване на решението
в оспорваната част в сроковете по ЗДОИ, от компетентен орган по см на чл. 3,
ал. 1 от ЗДОИ и параграф IVт.1 от
Вътрешни правила за достъп до обществена информация в Районен съд Плевен –
заместник административен ръководител –заместник-председател на Районен съд
Плевен, с оглед представени доказателства за отсъствие на административен
ръководител –председател на Районен съд Плевен.
Съдът намира, че решението в
частта относно отказ за предоставяне на обществена информация относно
психичното здраве на магистрати в РС Плевен е законосъобразно, тъй като тези
данни нямат характер на „обществена информация“.
Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ обществена
информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република
България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение
относно дейността на задължените по закон субекти. Понятието "обществена
информация" следва да бъде възприемано като сведение, знание за някого или
нещо, свързано с обществения живот в страната. Тази обществена информация може
да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани
или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти, като данните относно
здравословно състояние на магистрати по никакъв начин не може да бъде
определена като обществена информация.
Съдът намира, че правилно
административният орган е приел, че съгласно чл. 17, ал. 3 от Наредба №3 от
25.01.2008г. за условията за осъществяване дейността на службите по трудова
медицина работодателят няма право на достъп до данните, съдържащи се в
съхраняваните от него здравни досиета и не може да предоставя такива данни.
С оглед на гореизложеното
съдът намира жалбата за неоснователна, тъй като частичният отказ на заместник
административен ръководител –заместник-председател на Районен съд Плевен е
законосъобразен, постановен от компетентен орган, при спазване на
административно-производствените правила, материалния закон.
Предвид горепосоченото и на основание чл.
172, ал. 2 , предл. последно от АПК, Административен съд –Плевен, шести състав
РЕШИ:
Отхвърля жалба от С.Т. *** срещу частичен
отказ по ЗДОИ по т. 1 от решение № 1 от 14.08.2023 година на административен
ръководител – заместник -председател на РС Плевен.
Решението да се съобщи на
страните.
Решението е окончателно.
Съдия: |
/П/ |
|