Определение по дело №633/2024 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 2711
Дата: 5 август 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247170700633
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2711

Плевен, 05.08.2024 г.

Административният съд - Плевен - IX състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ВИОЛЕТА НИКОЛОВА

като разгледа докладваното от съдията Виолета Николова административно дело633/2024 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано въз основа на жалба с вх.№ КП520/16/23.07.24г. по описа на РИОСВ-Плевен против задължителни предписания на директор на РИОСВ-Плевен, инкорпорирани в писмо изх.№ КП-520 (15) от 09.07.2024г. по описа на РИОСВ-Плевен, вх.№ 20-00-83/11.07.2024г. по описа на Община Червен бряг.

На основание чл.154 ал.1 във връзка с чл.153 ал.1 от АПК следва да се конституират страните по делото, а съгласно чл.157 ал.1 от АПК делото следва да бъде насрочено в открито съдебно заседание и страните да бъдат призовани, като им бъде обявен проекта на съда за доклад.

На основание чл.163 ал.2 от АПК следва да се укаже на ответника, че в 14-дневен срок от получаване на съобщението може да представи писмен отговор по жалбата и да сочи доказателства, като представи писмените, с които разполага респ.направи искане за назначаване на съдебна експертиза.

На основание чл.170 ал.1 от АПК, на административния орган следва да се укаже, че носи доказателствената тежест за установяване съществуването на фактическите основания, посочени в акта, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

КОНСТИТУИРА като страни по адм.дело №633/2024г. по описа на Административен съд-Плевен, както следва:
1.ОСПОРВАЩ - Кмета на Община Червен бряг;
2.ОТВЕТНИК- Директора на РИОСВ-Плевен.

Съдът съобщава на страните проекта си за доклад по делото:

„Производството по делото е образувано въз основа на жалба с вх.№ КП520/16/23.07.24г. по описа на РИОСВ-Плевен на Кмета на Община Червен бряг против задължителни предписания на директор на РИОСВ-Плевен, инкорпорирани в писмо изх.№ КП-520 (15) от 09.07.2024г. по описа на РИОСВ-Плевен, вх.№ 20-00-83/11.07.2024г. по описа на Община Червен бряг. Посочва се в жалбата, че през 2022г. Община Червен бряг подала сигнал с вх.№ ОИК – 3 – 87/13.07.2022г., касаещ нерегламентирано изхвърлени три броя метални варели с неустановено съдържание в местност „Папратта“ в землището на гр.Червен бряг, обл.Плевен. При извършена проверка от служители на РУ-Червен бряг, Община Червен бряг и ТП ДГС – Плевен било установено, че в поземлен имот (ПИ) с идентификатор 80501.689.759 по КККР на гр.Червен бряг – земен път, по протежението му се наблюдавал разлив на течност с тъмен цвят, възникнал от естествен наклон на терена, с приблизителна дължина 70 метра и средна ширина около 0,4 метра. Началото на разлива започвал от съседния имот с идентификатор 80501.689.1 по КККР на гр.Червен бряг, където се установили три броя метални варели с неустановено съдържание, два от които с ненарушена цялост, запълнени с неустановено съдържание, а третия с нарушена цялост и частично запълнен с неустановена отпадъчна течност. Твърди се още в жалбата, че теренът под варелите бил затревен, като на площ около три на пет метра били видими разливи на течност върху тревата, просмукани в почвата, както и даващи началото на разлив по земен път в съседния имот. Твърди се, че след подаване на сигнала Община Червен бряг не била уведомена за последващи действия на РИОСВ-Плевен, а след две години оспорващият бил уведомен чрез оспорените задължителни предписания, че трите варела се намират в имот собственост на общината. Сочи се че след получаване на задължителните предписания била извършена проверка на място с GPS марка Garmin, модел GPSMAP 64s с директна точност на отчитане +/ – 4 метра и били снети географски координати N 43°1613.8, Е 24°0632.1. След трансформиране на географски координати в кадастрална координатна система 2005 - X=4793697.012 Y=387075.042 и нанасяне в цифровия модел на землището на гр. Червен бряг се установява, че трите варела не се намират в ПИ с идентификатор 80501.689.759 по КККР на гр.Червен бряг - публична общинска собственост, вид територия земеделска, с начин на тройно ползване „за селскостопански, горски, ведомствен път“ и върху имота няма установен разлив на течност с тъмен цвят. Твърди се в жалбата, че варелите се намират в ПИ с идентификатор 80501.689.1, собственост на МЗГ-ДЛ, вид собственост държавна частна, вид територия горска, начин на трайно ползване - иглолистна гора в хоризонтално положение. Посочва се в жалбата, че оспорените задължителни предписания са издадени в нарушение на чл.26 от АПК, като оспорващият и Община Червен бряг не били уведомени за започнала нова проверка по случая, а видно от констативен протокол № КППД-13/13.07.2022г. разлив върху имот на Община Червен бряг няма. Твърди се още, че предписанията били издадени при допуснати съществени процесуални нарушения, като същите не отговарят на изискванията за форма на индивидуален административен акт по чл. 59, ал. 2 т.4 от АПК, като не е посочено правното основание, въз основа на което са издадени и нормите, обвързващи оспорващия с констатираното за наличие на отпадъци. От предписанията не ставала ясна волята на издателя и дали оспорващият следвало да класифицира отпадъка или да организира почистването. Липсват мотиви защо именно кмета на Община Червен бряг следва да ги изпълни, не са изложени факти относно стопанисването на държавните имоти от Община Червен бряг. Предписанията били издадени и в противоречие с материалния закон и целта на закона. Твърди се, че оспорващият не е притежател на отпадъците по пар.1 т.29 от ЗУО, поради което разходите за управлението им не следва да им бъде възлагано.

Към жалбата са приложени като писмени доказателства: копие на задължителни предписания на директор на РИОСВ-Плевен, изх.№ КП-520 (15) от 09.07.2024г. по описа на РИОСВ-Плевен; копие на писмо с изх.№ 20-00-75-3/27.06.2024г. ведно със снимков материал и извадка от КАИС на АГКК; писмо с изх.№ КП-520 (13) от 21.06.2024г. ; копие на писмо изх.№ ОИК-3-87 (2) от 21.07.2022г.; копие на констативен протокол № КПКД -13/13.07.2022г.; копие на сигнал изх.№ 20-00-75/13.07.2022г. ведно със снимков материал и копие на схема извадка от кадастралната карта на гр.Червен бряг.

С писмо изх.№ КП520 (17) от 25.07.2024г. по делото е представена адм.преписка, свързана с оспорения акт - копия на писмо с изх.№ КП-520 (15) от 09.07.2024г.; сигнал изх.№ 20-00-75/13.07.2022г. ведно със снимков материал; възлагателно писмо изх.№ ОИК-3-87 (1) от 13.07.2022г.; констативен протокол № КПКД -13/13.07.2022г.; декларация вх.№ КП 520 (1) от 18.07.2022г.; писмо с изх.№ КП 520/2/ 19.07.2022г.; писмо изх.№ ОИК -3-87 /2/ от 21.07.2022г.; писмо с изх.№ 114Пл/16.08.2022г.; протокол за изпитване № №9-0863/15.08.2022г.; протокол за вземане на извадки от почва № 354/18.07.2022г.; становище на гл.експерт в отдел КОС, дирекция КПД при РИОСВ-Плевен; писмо изх.№ КП520 (15) 16.09.2022г.; писмо вх.№ ОИК-3-87 (4) 20.09.2022г.; писмо изх.№ ОИК-3-87 (5) 26.09.2022г.; писмо вх.№ КП 520 (4) 27.09.2022г.; писмо изх.№ КП 520 (5) от 12.10.2022г.; писмо вх.№ КП 520 (6) 20.10.2022г.; писмо изх.№ ОИК-3-87 (7) от 29.11.2022г.; констативен протокол № КПКД-33/15.12.2022г.; писмо изх.№ ОИК-3-87 (8) от 13.03.2023г.; писмо с вх.№ ОИК -3-87 (9) от 17.03.2023г.; писмо с изх.№ 520 (7) от 26.05.2023г.; писмо с вх.№ ОИК-3-87 (10) от 14.06.2023г.; писмо с изх.№ 1646-1/14.06.2023г. ; писмо вх.№ КП 520 (8) от 08.12.2023г.; писмо с изх.№ ОИК-3-87 (11) от 15.12.2023г.; писмо с вх.№ ОИК-3-87 (12) от 29.12.2023г.; писмо с изх.№ КП 520 (9) от 08.01.2024г.; писмо с изх.№ КП 520 (10) от 23.02.2024г.; писмо с изх.№ 514-4 от 09.04.2024г.; писмо с изх.№ КП 520/12/16.04.2024г.; писмо с изх.№ 514-7/04.06.2024г. и извадки от кадастралната карта на три имота; писмо с изх.№ КП-520 (13) от 21.06.2024г.; писмо с изх.№ 20-00-75 (3) от 27.06.2024г. ведно със снимков материал и извадка от КАИС на АГКК; писмо с изх.№ 20-00-75 (3) от 27.06.2024г. ведно със снимков материал и извадка от КАИС на АГКК; копие на трудов договор № 1166/26.10.2022г. и допълнително споразумение от 30.06.2022г.; заповед № РД-0053/24.02.2022г., заповед № РД-0047/21.02.2022г. и заповед № РД 0376/13.07.2022г., и трите на директора на РИОСВ-Плевен.

С молба с вх.№ 4346/02.08.24г. е представен документ за платена държавна такса и е уточнено лицето - подател на жалбата, а именно Кмета на Община Червен бряг.

Съдът приема, че производството е с правно основание чл. 145 и сл. АПК вр. чл.120 от Закона за управление на отпадъците.

Предмет на оспорване са задължителни предписания на директор на РИОСВ-Плевен, инкорпорирани в писмо изх.№ КП-520 (15) от 09.07.2024г. по описа на РИОСВ-Плевен, вх.№ 20-00-83/11.07.2024г. по описа на Община Червен бряг, издадени на основание чл. 14, ал.4 от Закона за опазване на околната среда ( ЗООС) вр. чл.113, ал.3 от ЗУО, на Кмета на Община Червен бряг. Със задължителните предписания било указано на оспорващия в 20 дневен срок да извърши класификация на отпадъка – замърсени почви, по реда на наредба № 2/23.07.2014г. за класификация на отпадъците – повърхностен почвен, земен слой по дължина на горски път в поземлен имот ( ПИ) с идентификатор 80501.689.759 по КККР на гр.Червен бряг, обл.Плевен, замърсен от възникнал разлив на течност с тъмен цвят, формирано от естествен наклон на терена, като за изпълнение на даденото разписание било указано да се подаде чрез НИСО електронен формуляр на работен лист за класификация на отпадъци. Със същото задължителното предписание бил указан и 60 дневен срок за организиране почистването на констатираните замърсени почви чрез премахване на повърхностен почвен, земен слой по дължина на горски път в ПИ с идентификатор 80501.689.759 по КККР на гр.Червен бряг, обл. Плевен, възникнало от разлив на течност с тъмен цвят, формирано от естествен наклон на терена и да се предадат на лице, притежаващо документ по чл.35 от закона за управление на отпадъците (ЗУО) за съответния код отпадък. Указано било и дълбочината на почистването на повърхностен почвен, земен слой по дължина на горския път, да бъде най-малко 40 см., като се представят в РИОСВ – Плевен копия на документите , доказващи предаването на отпадъците – замърсени почви в.т. идентификационни документи за превоза им.

Безспорно е и се установява от административната преписка, че по повод постъпил сигнал с вх.№ ОИК-3-87/22г. на Кмета на Община Червен бряг до РИОСВ –Плевен на 13.07.2022г. била извършена извънредна проверка по реда на ЗООС и ЗУО от служители на РИОСВ-Плевен, в присъствието на служители на Община Червен бряг, РУ-Червен бряг и ТП ДГС-Плевен. В хода на проверката били установени три броя метални варели в землището на гр.Червен бряг, местността „Папратта“. Бил съставен констативен протокол № КПКД-13/13.07.2022г. – л. 30 от делото, в който било посочено, че проверката обхваща горски терен, попадащ в поземлен имот с идентификатор 80501.866.1 по КККР на гр.Червен бряг държавна частна собственост, вид територия горска, НТП-иглолистна гора. При огледа на ПИ по формиран път бил констатиран разлив на течност с тъмен цвят, възникнал от естествен наклон на терена, с приблизителна дължина 70 метра и средна ширина 0,4 метра, като в началото на разлива били налични три броя метални варели, два от които с ненарушена цялост, запълнени с неустановено съдържание, а третият с нарушена цялост и частично запълнен с неустановена отпадъчна течност. На площ с приблизителни размери около 3 на пет метра били видими разливи на течност върху тревата, просмукани в почвата. На началната точка на разлива с GPS марка Garmin, модел GPSMAP 76s са снети координати N 43°1614.0, Е 024°0632.3. Крайната точка на разлива е с географски координати N 43°1614.9, Е 024°0629.9 с директна точност на отчитане е +/ – 5 метра.

С писмо изх.№ ОИК-3-87/1/ от 13.07.20222г. на директора на РИОСВ –Плевен било възложено на РЛ-Плевен вземане на почвени проби и последващо изпитване за тежки метали и металоиди, полициклични аробатни въглевороди, полихлорирани бифенили, нефтопродукти. Били взети две почвени проби в две дълбочини – 01-10 см и 10-40 см. от Регионална лаборатория –Плевен към ИАОС, като бил съставен протокол от вземане на почвени извадки ФК 09-708-15/13.07.2022г. на РЛ-Плевен – л. 37- 38 от делото.

Била уведомена РП-Плевен и с оглед на местопроизшествие било образувано досъдебно производство – ЗМ -214/2022г. по описа на РУ-червен бряг, преписка № 4081/22г. по описа на РП-Плевен.

На 18.07.2022г. с декларация вх.№ КП520 (1) от 18.07.2022г. участващите в проверката експерти от Дирекция КПД на РИОСВ извършили корекция на данни, отразени в констативен протокол № КПКД -1+/13.07.2022г., като били променени цифрите на ПИ и вместо 80501.866.1 следвало да се чете 80501.688.1. В останалата си част констативния протокол останала непроменен.

С писмо изх.№ КП 520/2/19.07.2022г. по описа на РИОСВ-Плевен директорът на ТП ДГС –Плевен бил уведомен за извършената проверка по сигнал с вх.№ ОИК-3-87/13.07.2022г. и резултатите от контролната дейност, инкорпорирани в констативен протокол № КПКД-13/13.07.2022г. и декларация с вх.№ КП 520/1/18.07.2022г.

Безспорно е и се установява от протокол от изпитване на почвени проби № 09-0863/15.08.2022г. – л.34- 36 и становище с вх.№ ОИК-3-87/3/15.09.2022г., че в иззетите проби от местността „Папрата“ са констатирани многократни превишения по показател нефтопродукти ( от 4 до 297 пъти превишение за различните проби), нафтален (от 3 до 110 пъти превишение) и фенантрен-полициклични ароматни въглеводороди ( от 5 до 610 пъти превишение ), които по смисъла на пар.1 т.3 и 4 от ДР на наредба № 3 водят до нарушаване на почвените функции и до опасност за околната среда и човешкото здраве.

По повод сигнал с вх.№ ОИК-3-141/07.12.2022г. била извършена втора проверка от служители на дирекция КПД при РИОСВ-Плевен в ПИ с идентификатор 80501.688.1 по КККР на гр.Червен бряг. Било установено, че описаните в КП № КПКД-13/13.07.2022г. три броя метални варели, два от които с ненарушена цялост и третият с нарушена цялост, продължават да са налични на същото място. В тази насока е и констативен протокол № КПКД -33/15.12.2022г.

Не се спори и се установява от писмо с вх.№ КП 520 /8/ от 08.12.2023г., издадено от Изпълнителна агенция по горите, че имот с идентификатор 80501.688.1 в землището на гр.Червен бряг, местност „Папрата“, се управлява от ДП „Северозападно държавно предприятие“ гр.Враца, чрез ТП „Държавно горско стопанство“ –Плевен.

Безспорно е и обстоятелството, че с писмо изх.№ КП520/10/23.02.2024г. на директора на РИОСВ-Плевен били дадени задължителни предписания на директора на ТП „Държавно горско стопанство“-Плевен в 30 дневен срок да извърши класификация на отпадъците, констатирани в ПИ с идентификатор 80501.688.1, а именно почви на площ от 15 кв.м. и метални отпадъци, замърсени с опасни вещества,чрез подаване на работни листи за класификация на отпадъците-приложение №5 към наредба № 2/23.07.214г. чрез платформата национална информационна система „Отпадъци“ на сайта на ИАОС-МОСВ. С предписанието било указано в 60 дневен срок и да се организира и извърши премахване на повърхностния почвен слой и метални опаковки, замърсени с опасни вещества, като почвеният слой се премахне в дълбочина 0,4 метра, като за изпълнение на договора се сключи договор за предаване на отпадъка за обезвреждането му от юридическо лице, притежаващо документ по ЗУО или ЗООС. С писмо изх.№ КП 520/12/16.04.2024г. (л. 61 от делото) срокът за изпълнение на т.2 от предписанието бил удължен до 27.07.2024г.

Срещу задължителните предписания до ДГС-Плевен било внесено възражение – писмо вх.№ ОИК-3-87/13/06.06.2024г., в което директорът на ДГС Плевен посочил, че в имот 80501.688.1 варели няма, а последните се намират на границата на имоти 80501.689.1 и 805.689.759, като разлива е именно в последния имот, представляващ горски път, общинска собственост.

Видно от представеното заверено копие на трудов договор и допълнително споразумение – л. 69-70 от делото, директорът на РИОСВ-Плевен притежава материална и териториална компетентност да издава задължителни предписания по ЗУО.

Установява се от заверено копие на заповед № РД 0376/13.07.2022г. на директора на РИОСВ-Плевен, че експертите в отдел „Контрол на околната среда“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“ инж.Л. С. и инж.Ц.Т., съставители на констативен протокол № КПКД -13/13.07.2022г. и декларация с вх.№ КП 520/1/18.07.2022г., били оправомощени да извършат проверка за осъществяване на текущ контрол върху качеството на компонентите и факторите на околната среда в поземлен имот с идентификатор 80510.688.1 по КККР на гр.Червен бряг, както и да изготвяте и представят доклад за резултатите от проверката.

Спори се между страните налични ли са в имот с идентификатор 80501.689.769 по ККИР на гр.Червен бряг, собственост на Община Червен бряг, отпадъци - замърсени почви от възникнал разлив на течност с тъмен цвят, формирано от естествен наклон на терена от източник три броя метални варели, както и в чий имот е местоположението на последните, какви са географските координати на варелите и замърсените почви и към кой поземлен имот се отнасят, съществува ли задължение за Кмета на Община Червен бряг да извършва класификация на отпадъка и да организира почистването на констатираните замърсени почви в констативен протокол от 13.07.22г., спазени ли са разпоредбите на АПК при издаването на оспорените задължителни предписания и съответстват ли на материалния закон.

УКАЗВА на административния орган, че носи доказателствената тежест за установяване съществуването на фактическите основания, посочени в акта, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.“

УКАЗВА на ответника, че в 14-дневен срок от получаване на съобщението, може да представи писмен отговор по жалбата и да сочи доказателства, като представи писмените такива, с които разполага.

ПРЕДОСТАВЯ възможност на страните в производството в 14-дневен срок от съобщението да направят исканията си по делото и да представят доказателства с препис за насрещната страна.

По представените към жалбата писмени доказателства и приемане на адм.преписка по делото, съдът ще се произнесе в първото по делото съдебно заседание.

УКАЗВА на страните, че са длъжни да изчерпят доказателствените си искания и възражения най–късно в първото съдебно заседание, както и да представят всички писмени доказателства, с които разполагат вкл. за назначаване на съдебна експертиза.

УКАЗВА на страните, че в случай, че причинят отлагане на делото, поради несвоевременно направени доказателствени искания и представяне на писмени доказателства, ще са налице основания за прилагане на чл.144 от АПК във вр. чл.92а от ГПК.

НАСРОЧВА адм.дело №633/2024г. за разглеждане в открито съдебно заседание на 25.09.2024г. от 15.00 часа, за която дата да се призоват страните.

Препис от определението, ведно с призовка за датата на съдебното заседание, да се връчи на страните по делото.

Да се връчат на ответника препис от жалбата и уточнителната молба с вх.№ 4346/02.08.2024г.

Определението не подлежи на обжалване.

Съдия: