Решение по дело №324/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 283
Дата: 19 ноември 2021 г. (в сила от 19 ноември 2021 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20217110700324
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                             283 от 19.11.2021 г., гр. Кюстендил

 

                                               В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на десети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                                             АСЯ СТОИМЕНОВА  

 

при секретар Ирена Симеонова и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 324 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от „Т.- Б.д.” АД (до 18.08.2021 г. с правна форма ЕАД), с ЕИК ****, срещу Решение № 46/10.08.2021 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД) № 648/2021 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) №127/21.05.2021 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – София към Министерството на околната среда и водите (МОСВ). С посоченото НП на „Т.- Б.д.” АД на основание чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) е наложена имуществена санкция в размер на 50 000,00 лева за нарушение по чл. 123в, т. 2 от същия закон. В жалбата е наведено касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението и на наказателното постановление. 

Процесуалният представител по пълномощие на „Т.- Б.д.” АД – юрисконсулт Г. С., в съдебното заседание по делото поддържа жалбата, като претендира евентуално намаляване на размера на наложената имуществена санкция до предвидения в закона минимум.

РИОСВ – София не се представлява в съдебното заседание по делото и не представя писмено становище по жалбата.

Прокурорът дава заключение за основателност на искането за намаляване на размера на наложената имуществена санкция до предвидения в закона минимум.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на въззивно обжалване е НП № 127/21.05.2021 г., издадено от директора на РИОСВ – София към МОСВ. От фактическата страна на спора районният съд е установил, че на „Т.- Б.д.” АД е издадено Комплексно разрешително (КР) № 45-Н4/09.04.2019 г. от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) за експлоатация на горивна инсталация за производство на електроенергия и инсталация за производство на водород. В условие 10.1.2.1 от това разрешително е посочено, че притежателят му е задължен да зауства смесен поток отпадъчни води (производствени, охлаждащи, битово-фекални и дъждовни) в река Разметаница (десен приток на река Джерман, поречие на река Струма) при спазване на изискванията, посочени в таблица 10.1.2.1 от същото. В таблицата са определени индивидуални емисионни ограничения (ИЕО), които операторът следва да спазва при заустване на смесен поток отпадъчни води, описани са точките на заустване в река Разметаница и точките на пробовземане, като са посочени и точните им географски координати. На площадката на „Т.- Б.д.” АД са разположени два колектора, които отвеждат смесен поток отпадъчни води във водоприемника река Разметаница, със съответните точки на пробовземане: пункт № 1 – изход водоотвеждащ канал след помпена станция за избистрени води на площадка за предварително съхранение (ППС) „Ч. е., и пункт № 2 – изход водоотвеждащ стоманобетонен канал след разпределителна шахта на площадката за утаяване на отпадъчни води на територията на ППС „Ч. е.. На 14.09.2020 г., във връзка с получен сигнал в РИОСВ – София с вх. № С-205/14.09.2020 г., е извършена проверка от служители на РИОСВ – София и служители на ИАОС за спазване на изискванията, посочени в таблица 10.1.2.1 от разрешителното. При проверката е взета проба от една от посочените в таблица 10.1.2.1 от комплексното разрешително точки на пробовземане, а именно – пункт № 1, видно от Протокол за вземане на извадка от води № 1733/14.09.2020 г. на ИАОС. По отношение на взетата водна проба е извършен физико-химичен анализ, резултатите от който са отразени в Протокол от изпитване № 01-1934/25.09.2020 г. на Главна дирекция „Лабораторно-аналитична дейност” към ИАОС. Според анализа е налице значително превишение на индивидуалните емисионни ограничения, определени в условие 10.1.2.1 от КР № 45-Н4/2019 г., съответно в таблица 10.1.2.1, по показателите на водната проба, взета в точка на пробовземане пункт № 1, с географски координати 42°16'39.24832" СШ и 23°02'25.49559" ИД, а именно: активна (pH) реакциярезултат от изпитване 11,45 ± 0,38, при ИЕО 6,0-9,0; неразтворени веществарезултат от изпитване 416 ± 44 mg/dm³, при ИЕО 50 mg/dm³; и желязо – общо – резултат от изпитване 15 ± 1 mg/dm³, при ИЕО 1 mg/ dm³. За това неизпълнение на условие 10.1.2.1. от КР № 45-Н4/2019 г. срещу „Т Б. д.” АД е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №204/23.11.2020 г. за нарушение по чл. 123в, т. 2 от ЗООС. Въз основа на акта е издадено процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по същия. Районният съд е приел от правна страна компетентност на административнонаказващия орган, липса на допуснати нарушения в процедурата по съставяне на процесния АУАН и издаване на наказателното постановление, наличие на реквизитите по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН съответно в акта и в наказателното постановление, доказано административно нарушение, законосъобразно наложена санкция и липса на маловажност на случая. По посочените правни доводи съдът е потвърдил наказателното постановление.

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с наведеното от „Т.- Б.д.” АД касационно основание настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон – правилно.

Правилен е изводът на районния съд за законосъобразно проведена процедура по съставяне на акта за установяване на административното нарушение и издаване на наказателното постановление. Процесните АУАН и НП са съставени в предвидените за това срокове, от надлежни органи и съдържат реквизитите съответно по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, спазени са изискванията за предявяване и връчване на акта, както и за връчване на наказателното постановление. Фактическите обстоятелства, относими към процесното деяние, както и към съставомерните елементи на нарушението по чл. 123в, т. 2 от ЗООС, са посочени ясно в акта и в наказателното постановление. Обжалваното решение е постановено при изяснена фактическа обстановка, като относимите факти са възприети въз основа на допустими доказателствени средства, събрани по изискуемия процесуален ред. Фактическите изводи са направени след съвкупна преценка и анализ на събраните по делото доказателства. Изводът на районния съд, че „Т.- Б.д.” АД е осъществило състава на процесното административно нарушение, е правилен и обоснован, същият не противоречи на събраните по делото доказателства и се споделя от настоящия състав. От събраните по делото доказателства се установяват по безспорен начин всички елементи от обективната страна на процесното деяние. Същото е под формата на бездействие във връзка с предвиденото в чл. 123в, т. 2 от ЗООС задължение за оператора на инсталацията да изпълнява условията в комплексното разрешително. В случая се доказа неизпълнение на условие 10.1.2.1 от КР № 45-Н4/2019 г. на процесната дата – 14.09.2020 г. Отговорността на дружеството е обективна (безвиновна), поради което не следва да се обсъжда субективната съставомерност на деянието. „Т.- Б.д.” АД е нарушило нормата на чл. 123в, т. 2 от ЗООС, във връзка с което законосъобразно е ангажирана отговорността му по чл. 164, ал. 1 от ЗООС. Размерът на имуществената санкция е определен правилно на 50 000,00 лева. Административнонаказващият орган е съобразил тежестта на нарушението съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, предвид отчетеното значително превишение на индивидуалните емисионни ограничения. С оглед характера на нарушението и обществените отношения, които то засяга, не се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

           

                                                                   Р Е Ш И:

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 46/10.08.2021 г., постановено по АНД648/2021 г. по описа на Районен съд – Дупница.

Решението е окончателно.

           

        

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                                    2.