Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 495
гр. Перник, 11.11.2019 г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание
на седми ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА
При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа
административно дело № 690/2019 г. по описа на Административен съд – Перник, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 459 – чл. 462 от Изборния
кодекс/ИК/. Образувано е по жалба
на П.И.В., в качеството му на кандидат за кмет на кметство Д., общ. Р. против
Решение № 143-МИ/28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия - Р., с което е
обявен за избран за кмет на кметство Д., общ. Р., обл. Перник С.С.Д., издигнат
от местна коалиция ГЕРБ.
Оплакването е за незаконосъобразност на обжалваното
решение, поради противоречието му със закона. Посочено е, че към 15.12.2018 г.
жителите на с. Д. са 340 броя, а към 15.09.2019 г. – 346 броя, поради което не
са били налице основанията на чл. 16, ал. 1 от Закона за
административно-териториалното устройство на Република България /ЗАТУРБ/, във
вр. с § 153 от ПЗР на ИК за провеждане на избори за кмет. Изложено е,
че в изборна секция № 025 в с. Д. обявеният избирателен списък е с 317 души,
като в последствие са вписани още гласоподаватели, като така допълненият списък
не е обявен. Искането към съда е да отмени обжалваното решение на Общинска
избирателна комисия – Р..
В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата.
Искането към съда е да отмени оспорения акт.
В съдебно заседание ответникът – Общинска избирателна
комисия – Р., чрез председателя К.В.И., оспорва жалбата. Изразява становище за
неоснователност на наведените в нея оплаквания. Искането към съда е да потвърди
обжалваното решение.
В съдебно заседание заинтересованата страна – С.С.Д.
оспорва жалбата. Счита оспореният акт за законосъобразен и моли съда да го
потвърди.
Административен съд – Перник, в настоящия състав, като
прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на
страните и на основание чл. 459, ал. 7 от ИК въз основа на събраните
доказателства обсъди обстоятелствата, посочени в жалбата, намери следното:
Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице по чл. 459, ал. 1 от ИК – кандидат за кмет на
кметство Д., в посочения в същата разпоредба седемдневен срок, срещу подлежащо
на съдебен контрол решение на Общинска избирателна комисия – Р., поради което е
процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
С Указ № 163/10.07.2019 г., обнародван в „Държавен
вестник“ бр. 56/16.07.2019 г. Президентът на Република България на основание
чл. 98, т. 1 от Конституцията, във вр. с чл. 4, ал. 1 от ИК е насрочил избори
за общински съветници и за кметове на 27.10.2019 г.
С решене № 1131-МИ/18.09.2019 г. на Централната
избирателна комисия е указано на кметовете на общини незабавно да публикуват на
интернет страницата на общината списък на кметствата, в които ще се провеждат
избори за кмет на 27.10.2019 г. и да изпратят списъците на съответната ОИК и на
ЦИК.
В изпълнение на решението, на 19.09.2019 г. на официалната
електронна страница на община Р. е публикуван списък изх. № АО –
48-00-814/19.09.2019 г. на кметствата от община Р., в които на основание § 153 от ПЗР на ЗИД на ИК и чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ ще се
провежда избор за кметове на кметства в изборите, насрочени за 27.10.2019 г. В
него е посочено и кметство Д., с обхват на населени места – с. Д., с брой на
населението към 16.07.2019 г. 353 души.
Със заповед № 681/10.09.2019 г. на основание чл. 41, ал. 1
и ал. 3 от ИК кметът на община Р. е обявил местата за обявяване на
избирателните списъци в изборните за общински съветници и кметове на 27.10.2019
г. Заповедта е публикувана на официалната страница на община Перник.
Публикувано е и съобщение от 16.09.2019 г., с което е указан реда и начина за
извършване на справка в избирателния списък по единен граждански номер,
включително и на безплатен телефонен номер съгласно изискването на чл. 42, ал.
3 от ИК. Избирателният списък за гласуване в за общински съветници и кметова за
село Д., секция № 025 е публикуван на официалната страница на община Р.
съгласно изискването на чл. 42, ал. 1 от ИК.
С решение № 51-МИ/16.09.2019 г. ОИК – Р. е регистрирала
местна коалиция ГЕРБ за участие в изборите за кмет на кметство с. Д.. С решение
№ 59-МИ/23.09.2019 г. ОИК – Р. е регистрирала заинтересованата страна С.С.Д.,
издигнат от Местна коалиция ГЕРБ като кандидат за кмет на кметство с. Д..
С решение № 46-МИ/16.09.2019 г. ОИК – Р. е регистрирала
местна коалиция ВМРО-БНД /БДЦ/ за
участие в изборите за кмет на кметство с. Д.. С решение № 64-МИ/26.09.2019 г. ОИК е регистрирала П.И.В.,
издигнат от Местна коалиция ВМРО-БНД /БДЦ/ като кандидат за кмет
на кметство с. Д..
За времето от 23.09.2019 г. до 12.10.2019 г., в срока по
чл. 36, ал. 1 от ИК, 116 избиратели са се възползвали от правото по чл. 36, ал.
1 от ИК за подаване на заявления до кмета на с. Д. за вписването им в
избирателния списък по настоящ адрес на изборите за общински съветници и
кметове. Всички заявления са заведени в нарочно създадения регистър за това,
подписан от кмета на кметство и приключен на 12.10.2019 г.
Видно от протокола на секционна избирателна комисия № 025
в с. Д., същата е получила по реда на чл. 215, ал. 1 от ИК общо 388 броя
бюлетини. Гласуването в изборната секция е започнало на 27.10.2019 г. в 7.10 ч.
и е приключило в 20.00 ч. Броят на избирателите, включени в избирателния списък
е бил 420, като всички - в част І. От тях са гласували 308 броя. 78 броя
бюлетини са останали неизползвани, а 2 броя са унищожени от СИК. Няма
недействителни бюлетини.
При отварянето на избирателната кутия са установени 308
броя бюлетини, от които действителни – 293 броя и недействителни – 15 броя и 3
броя, с отбелязване „Не подкрепям никого“. 201 броя от действителните бюлетини
са за кандидата за кмет, издигнат от местна коалиция ГЕРБ – С.С.Д., 76 броя –
за кандидата за кмет, издигнат от местна коалиция ВМРО – БНД/БЦД/ - П.И.В. и 13
броя за кандидата за кмет, издигнат от БСП за България – С.С.С.. При този
резултат, изборите за кмет на кметство Д. са приключили на първия тур с
оспореното решение № 143-МИ/28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия гр. Р.,
с което е обявен за избран за кмет на кметство Д., общ. Р., обл. Перник С.С.Д.,
издигнат от местна коалиция ГЕРБ.
При така установеното от фактическа страна, съдът намира
за неоснователни наведените в жалбата доводи за незаконосъобразност на
обжалваното решение на ОИК – Р.. Твърдението на жалбоподателя, че не се били
налице предпоставките на чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ, във вр. с § 153 от ПЗР на ИК не могат да бъдат обсъждани в настоящото
производство. Съгласно чл. 87, ал. 1, т. 3 от ИК правомощие на ОИК е да
определи и обяви номерата на изборните райони в общината, включително и на
едномандатните избирателни райони за избор на кмет на кметство по смисъла на
чл. 404, ал. 2 от ИК. Съгласно чл. 88, ал. 1 от ИК решението на ОИК в
изпълнение на това правомощие, подлежи на самостоятелно обжалване. Затова
доводите за отсъствието на предвидените в закона предпоставки за определяне на
кметство Д. за избирателен район в изборите за кмет на кметство са относими към
преценка законосъобразността на решението на ОИК по чл. 87, ал. 1, т. 3 от ИК,
а не към тази на обжалваното в настоящото производство решение.
Независимо от така изложеното, обаче, настоящият състав намира, че
е необходимо да посочи, че условията за провеждане на 27.10.2019 г. на местни
избори за кмет на село Д., визирани в § 153 от ПЗР на ИК, във вр. с чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ са били налице. Съгласно
§
153 от ПЗР на ИК избори за
кметове на кметства се произвеждат само в тези кметства, в които към датата на
обнародване на указа на президента за насрочване на общи избори за общински
съветници и за кметове отговарят на изискванията на чл. 16, т. 1 от Закона за административно-териториалното
устройство на Р***блика България. Чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ предвижда, че условията за създаване на
кметство са наличие на население 350 души общо в населените места, образуващи
кметството. От цитираните разпоредби следва, че за провеждане на избори за кмет
на кметство е необходимо към датата на обнародване на указа на Президента за
насрочването им, броят на населението в съответното кметство да е повече от 350
души. Броят на населението в едно населено място е променлива величина, поради
естествени процеси /раждане и смърт/ или административни причини/промяна на
постоянния и настоящия адрес/. Затова при регулиране на изборните отношения
законодателят, е посочил конкретния момент, в който този брой е релевантен за
преценката налице ли са условията по чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ. В настоящия случай
това е датата 16.07.2019 г. В тази връзка следва да се посочи, че твърдението
на жалбоподателя, че на точно посочени дати преди 16.07.2019 г. и след това,
населението на кметство Д. е било под 350 души е без правно значение.
По делото са приложени множество писмени доказателства,
включително и публично налична информация, публикувана на официалната страница
на ГРАО – http://grao.bg/tables.html,
от които се установява, че към 16.07.2019 г. броят на населението на кметство Д.
е бил 353 души. Следователно условията на чл. 16, т. 1 от ЗАТУБР са изпълнени и
предпоставките на § 153 от ПЗР на ИК за провеждане на избори за кмет на кметство са били
налице.
Неоснователно е и оплакването на жалбоподателя, че извършените
вписвания в избирателните списъци по настоящ адрес са довели до опорочаване на
изборния резултат. Правото на всеки да гласува по настоящ, вместо по постоянен
адрес е уредено в чл. 36 от ЗИ, като са предвидени и условията и реда за
упражняването му. В случая не са наведени оплаквания за нарушаване на
разпоредбите на цитираната норма и не са ангажирани доказателства в тази
насока. Самото упражняване на предвиденото в закона право на избирателя да
гласува по настоящ адрес, независимо от броя на лицата, които са го сторили, не
може да има за последица незаконосъобразност на проведения избор.
Не представлява и нарушение на административно-производствените
правила необявяването по реда на чл. 41 от ИК и н***бликуването по реда на чл.
42 от ИК на вписаните избиратели в избирателния списък по настоящ адрес. Целта
на обявяването и публикуването на избирателните списъци е лицата, с право на
глас своевременно да установят допуснати грешки или непълноти в тях и да
предприемат действия за отстраняването им чрез подаване на заявление до
кмета/чл. 43 от ИК/. При вписването на избирател в избирателния списък по
настоящия му адрес не е налице грешка или непълнота, а заявено желание за
упражняване правото на глас в населеното място в което е регистриран настоящият
му адрес, а не в това, в което е постоянният му такъв. Затова и в закона не е
предвидено тези промени в избирателните списъци да бъдат обявявани и
публикувани по реда на чл. 41 и чл. 42 от ИК. Аргумент в подкрепа на този извод
са разпоредбите на чл. 41, ал. 1, чл. 42, ал. 1 и чл. 36, ал. 1 от ИК, регламентиращи
сроковете, в които се обявяват/публикуват избирателните списъци, респективно –
се заявява желание за упражняване на право за вписване в списъка по настоящ
адрес. Видно е, че обявяването/публикуването на избирателните списъци,
предхожда по време крайния срок за упражняване на правото по чл. 36, ал. 1 от ИК, поради което вписаните на това основания лица не са отразени в
обявените/публикувани по-рано избирателни списъци.
С оглед всичко изложено, настоящият състав намира изложените в
жалбата аргументи за незаконосъобразност на обжалваното решение на ОИК – Р. за
неоснователни, затова на основание чл. 459, ал. 10 от ИК последното следва да
бъде потвърдено.
Мотивиран от горното и на основание чл. 459, ал. 10 от ИК,
Административен съд – Перник
Р Е
Ш И
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 143-МИ/28.10.2019 г. на Общинска избирателна
комисия - Р., с което е обявен за избран за кмет на кметство Д., общ. Р., обл.
Перник С.С.Д., издигнат от местна коалиция ГЕРБ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния
административен съд в 7-дневен срок от съобщаването им на страните.
СЪДИЯ: /п/