Решение по дело №690/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2019 г. (в сила от 12 декември 2019 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20197160700690
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

495

гр. Перник, 11.11.2019 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на седми ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                      СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

          При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 690/2019 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 459 – чл. 462 от Изборния кодекс/ИК/.          Образувано е по жалба на П.И.В., в качеството му на кандидат за кмет на кметство Д., общ. Р. против Решение № 143-МИ/28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия - Р., с което е обявен за избран за кмет на кметство Д., общ. Р., обл. Перник С.С.Д., издигнат от местна коалиция ГЕРБ.

          Оплакването е за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради противоречието му със закона. Посочено е, че към 15.12.2018 г. жителите на с. Д. са 340 броя, а към 15.09.2019 г. – 346 броя, поради което не са били налице основанията на чл. 16, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България /ЗАТУРБ/, във вр. с § 153 от ПЗР на ИК за провеждане на избори за кмет. Изложено е, че в изборна секция № 025 в с. Д. обявеният избирателен списък е с 317 души, като в последствие са вписани още гласоподаватели, като така допълненият списък не е обявен. Искането към съда е да отмени обжалваното решение на Общинска избирателна комисия – Р..

          В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата. Искането към съда е да отмени оспорения акт.

          В съдебно заседание ответникът – Общинска избирателна комисия – Р., чрез председателя К.В.И., оспорва жалбата. Изразява становище за неоснователност на наведените в нея оплаквания. Искането към съда е да потвърди обжалваното решение.

          В съдебно заседание заинтересованата страна – С.С.Д. оспорва жалбата. Счита оспореният акт за законосъобразен и моли съда да го потвърди.

          Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 459, ал. 7 от ИК въз основа на събраните доказателства обсъди обстоятелствата, посочени в жалбата, намери следното:

          Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице  по чл. 459, ал. 1 от ИК – кандидат за кмет на кметство Д., в посочения в същата разпоредба седемдневен срок, срещу подлежащо на съдебен контрол решение на Общинска избирателна комисия – Р., поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество е неоснователна.

          С Указ № 163/10.07.2019 г., обнародван в „Държавен вестник“ бр. 56/16.07.2019 г. Президентът на Република България на основание чл. 98, т. 1 от Конституцията, във вр. с чл. 4, ал. 1 от ИК е насрочил избори за общински съветници и за кметове на 27.10.2019 г.

          С решене № 1131-МИ/18.09.2019 г. на Централната избирателна комисия е указано на кметовете на общини незабавно да публикуват на интернет страницата на общината списък на кметствата, в които ще се провеждат избори за кмет на 27.10.2019 г. и да изпратят списъците на съответната ОИК и на ЦИК.

          В изпълнение на решението, на 19.09.2019 г. на официалната електронна страница на община Р. е публикуван списък изх. № АО – 48-00-814/19.09.2019 г. на кметствата от община Р., в които на основание § 153 от ПЗР на ЗИД на ИК и чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ ще се провежда избор за кметове на кметства в изборите, насрочени за 27.10.2019 г. В него е посочено и кметство Д., с обхват на населени места – с. Д., с брой на населението към 16.07.2019 г. 353 души.

          Със заповед № 681/10.09.2019 г. на основание чл. 41, ал. 1 и ал. 3 от ИК кметът на община Р. е обявил местата за обявяване на избирателните списъци в изборните за общински съветници и кметове на 27.10.2019 г. Заповедта е публикувана на официалната страница на община Перник. Публикувано е и съобщение от 16.09.2019 г., с което е указан реда и начина за извършване на справка в избирателния списък по единен граждански номер, включително и на безплатен телефонен номер съгласно изискването на чл. 42, ал. 3 от ИК. Избирателният списък за гласуване в за общински съветници и кметова за село Д., секция № 025 е публикуван на официалната страница на община Р. съгласно изискването на чл. 42, ал. 1 от ИК.

          С решение № 51-МИ/16.09.2019 г. ОИК – Р. е регистрирала местна коалиция ГЕРБ за участие в изборите за кмет на кметство с. Д.. С решение № 59-МИ/23.09.2019 г. ОИК – Р. е регистрирала заинтересованата страна С.С.Д., издигнат от Местна коалиция ГЕРБ като кандидат за кмет на кметство с. Д..

          С решение № 46-МИ/16.09.2019 г. ОИК – Р. е регистрирала местна коалиция ВМРО-БНД /БДЦ/   за участие в изборите за кмет на кметство с. Д.. С решение №  64-МИ/26.09.2019 г. ОИК е регистрирала П.И.В., издигнат от Местна коалиция ВМРО-БНД /БДЦ/ като кандидат за кмет на кметство с. Д..

          За времето от 23.09.2019 г. до 12.10.2019 г., в срока по чл. 36, ал. 1 от ИК, 116 избиратели са се възползвали от правото по чл. 36, ал. 1 от ИК за подаване на заявления до кмета на с. Д. за вписването им в избирателния списък по настоящ адрес на изборите за общински съветници и кметове. Всички заявления са заведени в нарочно създадения регистър за това, подписан от кмета на кметство и приключен на 12.10.2019 г.

          Видно от протокола на секционна избирателна комисия № 025 в с. Д., същата е получила по реда на чл. 215, ал. 1 от ИК общо 388 броя бюлетини. Гласуването в изборната секция е започнало на 27.10.2019 г. в 7.10 ч. и е приключило в 20.00 ч. Броят на избирателите, включени в избирателния списък е бил 420, като всички - в част І. От тях са гласували 308 броя. 78 броя бюлетини са останали неизползвани, а 2 броя са унищожени от СИК. Няма недействителни бюлетини. 

          При отварянето на избирателната кутия са установени 308 броя бюлетини, от които действителни – 293 броя и недействителни – 15 броя и 3 броя, с отбелязване „Не подкрепям никого“. 201 броя от действителните бюлетини са за кандидата за кмет, издигнат от местна коалиция ГЕРБ – С.С.Д., 76 броя – за кандидата за кмет, издигнат от местна коалиция ВМРО – БНД/БЦД/ - П.И.В. и 13 броя за кандидата за кмет, издигнат от БСП за България – С.С.С.. При този резултат, изборите за кмет на кметство Д. са приключили на първия тур с оспореното решение № 143-МИ/28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия гр. Р., с което е обявен за избран за кмет на кметство Д., общ. Р., обл. Перник С.С.Д., издигнат от местна коалиция ГЕРБ.

          При така установеното от фактическа страна, съдът намира за неоснователни наведените в жалбата доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение на ОИК – Р.. Твърдението на жалбоподателя, че не се били налице предпоставките на чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ, във вр. с § 153 от ПЗР на ИК не могат да бъдат обсъждани в настоящото производство. Съгласно чл. 87, ал. 1, т. 3 от ИК правомощие на ОИК е да определи и обяви номерата на изборните райони в общината, включително и на едномандатните избирателни райони за избор на кмет на кметство по смисъла на чл. 404, ал. 2 от ИК. Съгласно чл. 88, ал. 1 от ИК решението на ОИК в изпълнение на това правомощие, подлежи на самостоятелно обжалване. Затова доводите за отсъствието на предвидените в закона предпоставки за определяне на кметство Д. за избирателен район в изборите за кмет на кметство са относими към преценка законосъобразността на решението на ОИК по чл. 87, ал. 1, т. 3 от ИК, а не към тази на обжалваното в настоящото производство решение.

           Независимо от така изложеното, обаче, настоящият състав намира, че е необходимо да посочи, че условията за провеждане на 27.10.2019 г. на местни избори за кмет на село Д., визирани в § 153 от ПЗР на ИК, във вр. с чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ са били налице. Съгласно § 153 от ПЗР на ИК избори за кметове на кметства се произвеждат само в тези кметства, в които към датата на обнародване на указа на президента за насрочване на общи избори за общински съветници и за кметове отговарят на изискванията на чл. 16, т. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Р***блика България. Чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ предвижда, че условията за създаване на кметство са наличие на население 350 души общо в населените места, образуващи кметството. От цитираните разпоредби следва, че за провеждане на избори за кмет на кметство е необходимо към датата на обнародване на указа на Президента за насрочването им, броят на населението в съответното кметство да е повече от 350 души. Броят на населението в едно населено място е променлива величина, поради естествени процеси /раждане и смърт/ или административни причини/промяна на постоянния и настоящия адрес/. Затова при регулиране на изборните отношения законодателят, е посочил конкретния момент, в който този брой е релевантен за преценката налице ли са условията по чл. 16, т. 1 от ЗАТУРБ. В настоящия случай това е датата 16.07.2019 г. В тази връзка следва да се посочи, че твърдението на жалбоподателя, че на точно посочени дати преди 16.07.2019 г. и след това, населението на кметство Д. е било под 350 души е без правно значение.

           По делото са приложени множество писмени доказателства, включително и публично налична информация, публикувана на официалната страница на ГРАО – httpHYPERLINK "http://grao.bg/tables.html"://HYPERLINK "http://grao.bg/tables.html"grao.bg/tables.html, от които се установява, че към 16.07.2019 г. броят на населението на кметство Д. е бил 353 души. Следователно условията на чл. 16, т. 1 от ЗАТУБР са изпълнени и предпоставките на § 153 от ПЗР на ИК за провеждане на избори за кмет на кметство са били налице.

          Неоснователно е и оплакването на жалбоподателя, че извършените вписвания в избирателните списъци по настоящ адрес са довели до опорочаване на изборния резултат. Правото на всеки да гласува по настоящ, вместо по постоянен адрес е уредено в чл. 36 от ЗИ, като са предвидени и условията и реда за упражняването му. В случая не са наведени оплаквания за нарушаване на разпоредбите на цитираната норма и не са ангажирани доказателства в тази насока. Самото упражняване на предвиденото в закона право на избирателя да гласува по настоящ адрес, независимо от броя на лицата, които са го сторили, не може да има за последица незаконосъобразност на проведения избор.

           Не представлява и нарушение на административно-производствените правила необявяването по реда на чл. 41 от ИК и н***бликуването по реда на чл. 42 от ИК на вписаните избиратели в избирателния списък по настоящ адрес. Целта на обявяването и публикуването на избирателните списъци е лицата, с право на глас своевременно да установят допуснати грешки или непълноти в тях и да предприемат действия за отстраняването им чрез подаване на заявление до кмета/чл. 43 от ИК/. При вписването на избирател в избирателния списък по настоящия му адрес не е налице грешка или непълнота, а заявено желание за упражняване правото на глас в населеното място в което е регистриран настоящият му адрес, а не в това, в което е постоянният му такъв. Затова и в закона не е предвидено тези промени в избирателните списъци да бъдат обявявани и публикувани по реда на чл. 41 и чл. 42 от ИК. Аргумент в подкрепа на този извод са разпоредбите на чл. 41, ал. 1, чл. 42, ал. 1 и чл. 36, ал. 1 от ИК, регламентиращи сроковете, в които се обявяват/публикуват избирателните списъци, респективно – се заявява желание за упражняване на право за вписване в списъка по настоящ адрес. Видно е, че обявяването/публикуването на избирателните списъци, предхожда по време крайния срок за упражняване на правото по чл. 36, ал. 1 от ИК, поради което вписаните на това основания лица не са отразени в обявените/публикувани по-рано избирателни списъци.

          С оглед всичко изложено, настоящият състав намира изложените в жалбата аргументи за незаконосъобразност на обжалваното решение на ОИК – Р. за неоснователни, затова на основание чл. 459, ал. 10 от ИК последното следва да бъде потвърдено.

          Мотивиран от горното и на основание чл. 459, ал. 10 от ИК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ПОТВЪРЖДАВА Решение № 143-МИ/28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия - Р., с което е обявен за избран за кмет на кметство Д., общ. Р., обл. Перник С.С.Д., издигнат от местна коалиция ГЕРБ.

          РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването им на страните.

 

                                                СЪДИЯ: /п/