Решение по дело №320/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 16
Дата: 10 февруари 2022 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700320
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 16/10.2.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на двадесети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

                

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                                       ЧЛЕНОВЕ:1.ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                                2.СТОЯН ВЪЛЧЕВ

 

при секретаря Велина Митева и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, разгледа докладваното от съдия Вълчев  адм. дело № 320 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното::

 

Производството е образувано по реда на чл.185, ал.2 АПК във връзка с чл.186, ал.2 АПК по протест на Н.М. – прокурор при Районна прокуратура гр.Ямбол против разпоредбите на чл.4, ал.2, чл.24, чл.25, чл.26 и чл.50, ал.2, предл. последно, чл.75, ал.1 и ал.5 и чл.75а от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Тополовград, неговите комисии и взаимодействието с Общинска администрация.

В протеста се твърди, че в ЗМСМА председателските съвети не фигурират като орган на управление на местния орган на власт, в закона са регламентирани правомощията на председателя и на заместник председателите на общински съвет, както и комисиите към него, докато с атакуваните норми приетия председателски съвет се снабдява със собствена компетентност, а същевременно се състои от органи със свои законови правомощия, като по този начин с конституирането на съвета се делегират и предоставят права, нормативно дадени от ЗМСМА на други органи и извършеното е в строго противоречие с нормативното разрешение от по-висок ранг, поради което се иска тяхната отмяна, както и присъждане на направените по делото разноски.

В изпълнение на разпоредбата на чл.188 АПК оспорването е съобщено чрез обявление в “Държавен вестник” бр.111/31.12.2021 г.

В съдебно заседание оспорващата страна не изпраща представител.

Ответната страна по протеста Общински съвет-Тополовград не изпраща представител в съдебно заседание, като в писмен вид изразява становище за неоснователност на протеста с искане за отхвърлянето му.

Според представителят на Окръжна прокуратура-Ямбол протеста е основателен и следва да бъде уважен по наведените в него доводи.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, доводите на страните и приложимия закон съдът приема следното:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол са разпоредбите на чл.4, ал.2, чл.24, чл.25, чл.26 и чл.50, ал.2, предл. последно, чл.75, ал.1 и ал.5 и чл.75а от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Тополовград, неговите комисии и взаимодействието с Общинска администрация.

Съгласно чл.196 АПК във връзка с чл.168 АПК и чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона. Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

Оспорения акт на Общински съвет-Тополовград  е постановен от надлежен орган, в кръга на неговата компетентност по чл.21, ал.2 ЗМСМА и в изискуемата писмена форма.

Протеста против цитираните разпоредби е процесуално допустим като подаден от прокурор при Районна прокуратура-гр.Ямбол в рамките на правомощията му по чл.16, ал.1, т.1 АПК и доколкото е против подзаконов нормативен акт подаването му по силата на чл.187, ал.1 АПК не е свързано с преклузивен срок.

Разгледан по същество протеста е  основателен.

По смисъла на чл.7, ал.1 ЗНА правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност.

Съгласно нормата на чл.15 ЗНА правилника трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен и ако противоречи на нормативен акт от по-висока степен, се прилага последния.

В този смисъл с правилника не могат да се създават разпоредби, които да влизат в колизия и да противоречат на нормативен акт от по-висока степен.

Разглеждания подзаконов нормативен акт е приет на основание чл.21, ал.3 ЗМСМА, че общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация и е в пряка корелация с този закон.

С атакуваните разпоредби от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет-Тополовград, неговите комисии и взаимодействието с Общинска администрация са уредени дейността и функциите на председателския съвет, както следва:

„Чл.4.(2) Заседание може да се проведе и на друго място на територията на общината по решение на председателския съвет.

Чл.24. Председателският съвет се формира от:

1.председателя на общинския съвет;

2.заместник-председателя /ите/ /ако има избрани;

3.председателите на постоянни комисии;

4.ръководителите групи съветници.

Чл.25. Председателският съвет подпомага дейността на председателя на общинския съвет, като:

1.разработва проект за дневен ред на заседанията съгласно приетия план за работата на общинския съвет;

2.провежда политически консултации във връзка с дейността на общинския съвет;

3.предлага състав на делегации за международни контакти;

4.разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения от граждани по обществено значими въпроси на общината.

Чл.26. За работата си председателският съвет не получава възнаграждение.

Чл.50.(2) Общинският съветник има право в двудневен срок да оспори наложената дисциплинарна мярка „отстраняване от заседание” пред председателя на общинския съвет,  който може да я потвърди, отмени или промени, ако мярката бъде потвърдена, общинския съветник има право в 5 дневен срок да я оспори пред председателския съвет.

Чл.75.(1) Председателят на общинския съвет, подпомаган от председателския съвет, подготвя проект за дневния ред най-малко 7 дни преди датата на заседанието.

           (5) Председателският съвет разглежда по реда на постъпването им в деловодството на общината исканията по предходната алинея и включва в проекта за дневния ред онези от тях , които са по обществено значими въпроси.

Чл.75а.(1) При наличие на обстоятелствата по чл.28а, ал.1 от ЗМСМА председателя на Общинския съвет свиква заседание на председателския съвет като се осигурява пряко и виртуално участие чрез видеоконференция чрез технически средства за комуникационна връзка за едновременно предаване и приемане на образ и звук между членовете на председателския съвет,намиращи се на различи места, които отговарят на изискванията за мрежова и информационна сигурност и гарантират участието, идентифицирането и начина на гласуване на всеки член на председателския съвет. Видът на онлайн платформата или онлайн връзката, чрез която ще се провежда заседанието се избира от председателя на Общинския съвет, така че да осигури пряко и непосредствено от разстояние участие на членовете на председателския съвет в заседанието, както и възможност за заснемане и съхраняване на запис от заседанието.

              (2) За проведеното заседание се съставя протокол, който се подписва от председателя на общинския съвет.Към протокола се прилага и видеозапис от проведеното заседание на ел.носител.

              (3) В случаите, когато няма техническа възможност за провеждане на заседание от разстояние чрез видеоконференция, председателят на общинския съвет може да свика заседание на председателския съвет от разстояние, на което да се приемат решения чрез неприсъствено гласуване по друг начин, който осигурява спазването на условията за кворум и лично гласуване и гарантира участието, идентифицирането и начина на гласуване на всеки общински съветник-участващ в председателския съвет.

              (4) При провеждане на заседания на председателския съвет, чрез неприсъствено приемане на решения, председателят изпраща постъпилите писмени материали ,  като посочва срока, в който следва да бъде изразено становище или извършено гласуването.Всеки общински съветник-участващ в председателския съвет, на посочения от него  имейл, получава ведно с писмените материали и образец на формуляр за неприсъствено гласуване или изразяване на становище.Всеки общински съветник-участващ в председателския съвет следва да изпрати от своя имейл в указания срок попълнен формуляр в електронно писмо на електронния адрес: obs_topolovgrad@abv.bg, в което посочва начина/ „за”, „против”, ”въздържал се”/ по който гласува или изразява становище по разглежданите писмени материали. Въз основа на постъпилите електронни писма от членовете на председателския съвет с изразени в тях начин на гласуване или становище се съставя протокол от председателя, в който се отразява извършеното гласуване или становище от общинските съветници - участващи в председателския съвет. Разпечатки от електронните писма на членовете на председателския съвет, с които са заявили начина, по който са гласували и изразили становище се прилагат към съставения протокол с взети неприсъствени решения.

               (5) При провеждане на заседание по ал.1 и ал.3 председателят и председателският съвет имат правомощията по чл.25 и по чл.75 от  ПОДОбСНКВОбА.“.

В настоящия случай на първо място действително липсва забрана председателят на общинския съвет да се съветва със заместник-председателите си, председателите на постоянни комисии или ръководителите групи съветници, които да се наименоват  Председателски съвет, но последния не може да има правомощия и да взема решения, още повече, че не е предвидена процедура за приемане на тези решения.

Такава процедура не съставлява уреденото в чл.75а от Правилника, т.к. от едва страна е приложимо само при обявени извънредно положение, бедствено положение, извънредна епидемична обстановка или кризисна ситуация, засягащи територията на общината или част от нея, и когато въведените мерки и наложените ограничения, свързани с тях, не позволяват или затрудняват провеждането на присъствени заседания, а не при обичайната дейност на председателския съвет, а от друга се преповтаря визираното в чл.28а ЗМСМА.

Освен това принципно в състава на общинските съвети не е предвидено да съществуват други органи и с правилник по прилагане на закона не може да се доразвива същия и да се създават допълнителни структури със самостоятелни или дублиращи се правомощия.

На второ място на председателския съвет са дадени правомощия, с които се изземват част от правомощията уредени в закона или му се предоставят нови, при което въпросния съвет действа като самостоятелен орган.

В тази насока атакуваните текстове от Правилника предвиждат, че председателския съвет може да вземе решение да се проведе заседание и на друго място на територията на общината; да разработва проект за дневен ред на заседанията на общинския съвет; да провежда политически консултации във връзка с дейността на общинския съвет; да предлага състав на делегации за международни контакти; да разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения от граждани по обществено значими въпроси на общината; да разглежда оспорването на дисциплинарна мярка „отстраняване от заседание” наложена на общински съветник; да разглежда исканията по точка “изказвания, питания, становища и предложения на граждани” и да включва в проекта за дневния ред онези от тях, които са по обществено значими въпроси; да взема решения в условия на извънредно положение, бедствено положение, извънредна епидемична обстановка или кризисна ситуация.

Записаното в чл.25, ал.1 от Правилника, че председателският съвет подпомага дейността на председателя на общинския съвет, не променя по същество обстоятелството, че с оспорените разпоредби е снабден със собствена компетентност и правомощия, които не са предвидени в закона и нормите на чл.21, чл.23 и чл.25, чл.28а, чл.29а, чл.48 и сл. ЗМСМА ги предоставят на други легално регламентирани органи, което е в пряко противоречие с нормативното разрешение дадено в законови актове от по-висок ранг.

На трето място компетентността на всеки орган се определя в съответствие с материалния закон и уреждащите я норми, които заради изключителния си характер, не могат да се тълкуват разширително. Последното произтича от обстоятелството, че всяка власт, както и възможността й да решава въпроси в определена сфера на обществения живот се предоставя специално със съответен нормативен акт. Поради това и само законодателят може да определя структурите на местното самоуправление и местната администрация.

Ето защо както конституирането на председателския съвет, така и оправомощаването му със самостоятелни или дублирани функции не намира опора в ЗМСМА, поради което самото му съществуване в този си вид и вменените му права и задължения, изпълващи съдържанието на дейността му, са незаконосъобразни.

По посочените съображения съдът намира, че разпоредбите на чл.4, ал.2, чл.24, чл.25, чл.26 и чл.50, ал.2, предл. последно, чл.75, ал.1 и ал.5 и чл.75а от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Тополовград, неговите комисии и взаимодействието с Общинска администрация са незаконосъобразни и трябва да бъдат отменени.

Доколкото е налице уважаване на подадения протест, то в съответствие с направеното искане следва да се осъди Общински съвет-Тополовград да заплати на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 20 лева.

Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Ямболският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

                                                                         

ОТМЕНЯ по протест на Районна прокуратура-Ямбол чл.4, ал.2, чл.24, чл.25, чл.26 и чл.50, ал.2, предл. последно, чл.75, ал.1 и ал.5 и чл.75а от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Тополовград, неговите комисии и взаимодействието с Общинска администрация.

ОСЪЖДА Общински съвет-Тополовград да заплати на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от съобщаването му по реда на чл.138 АПК.

Решението съгласно чл.194 АПК да се обнародва по начина, по който е бил обнародван акта.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

 

 

 

                                 ЧЛЕНОВЕ 1. /п/ не се чете                

                                                    2. /п/ не се чете