РЕШЕНИЕ
№ 1190
гр. Бургас, 28.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LXV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и седми ноември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Анита Хр. Велева
при участието на секретаря Красимира М. Андонова
като разгледа докладваното от Анита Хр. Велева Административно
наказателно дело № 20232120202748 по описа за 2023 година
Производството по делото е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН, образувано въз основа на
жалба от “..... чрез управителя .... против Електронен фиш за налагане на имуществена
санкция (ЕФ) № **********, издаден от МРРБ, Агенция „Пътна инфраструктура“, с който за
нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.
187а, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б ЗДвП на жалбоподателя е наложена "Имуществена
санкция" в размер на 2500 лева.
В жалбата се моли за отмяна на атакувания ЕФ, със съображения за допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, в т.ч. недоказаност на нарушението и несъответствие на
описаната в ЕФ фактическа обстановка с обективната истина, предвид редовно закупената
маршрутна карта от дружеството –жалбоподател, за която е приложената към жалбата
разписка за маршрутна карта №**********. Обосновава се претенция за неспазване на
сроковете по чл.34 ЗАНН за ангажиране на отговорността на нарушителя.
В открито съдебно заседание жалбоподателят не изпраща законен или процесуален
представител.
Административнонаказващият орган се представлява от юрк....., която настоява за
потвърждаване на ЕФ като законосъобразен и правилен и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение. Представя и подробно писмено становище, в което излага аргументи за
законосъобразност на процедурата по санкциониране на нарушителя чрез ЕФ предвид
нормативното предписание на чл.167а,ал.2, т.8 ЗДвП, чл.189ж,ал.7, чл.1 ЗДвП, за
неотносимост на регламентираните в чл.34 ЗАНН давностни срокове към атакувания ЕФ и
за безспорната доказаност на нарушението, предвид фактическите данни, закрепени в
становище от отдел „Управление на информационната система и инфраструктура,НТУ“.
Съдът извърши преценка за процесуална допустимост на сезиращия документ, като
подаден в рамките на четиринадесетдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН (в този
см. е Определение №2376/20.09.2023 г. по ч.канд №1701/2023 г. на АдмС-Бургас/от
легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт.
1
Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът, след преценка на
доказателствата по делото и в съответствие със закона в контекста на контролно-
решаващите си правомощия, намира за установено следното:
На 14.06.2021 г. в 20. 30 часа в Община Бургас, по път А-1 км. 357+949 с посока –
намаляващ километър, техническо устройство с № 10032, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
заснело ППС – ВЛЕКАЧ „Мерцедес Актрос“, с рег.№.... с технически допустима
максимална маса 19000 кг, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 5,в състав с ремарке,с
общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава 40000, който се
движел по платената пътна мрежа, като за него изцяло не била заплатена дължимата пътна
такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна ТОЛ декларация за преминаването. За нарушението бил
издаден ЕФ № **********, с който на собственика на автомобила – „..... за нарушение по чл.
102, ал. 2 ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б ЗДвП била наложена
"Имуществена санкция" в размер на 2500 лева.
Видно от представеното в хода на съдебното следствие Становище от отдел „Управление на
информационна система и инфраструктура“ НТУ, ведно с таблично изложение на закупени
маршрутни карти за процесното ППС, е отразено, че за датата и часа на нарушението са
получени валидни маршрутни карти с номера 21061423333829, 21061457045828, но в тези
маршрутни карти няма получено плащане за преминаване през сегмента на рамката, където
е отчетено нарушението. В приложената таблица с данни за движение на ППС се съдържат
данни по часове и номера на маршрутните карти за преминаването на 14.06.2021 г., като
получените маршрутни карти за датата на нарушението се отнасят за различен времеви
диапазон на преминаване от 09.35 ч. до 11.35 ч. на 14.06.2021 г., но отсъстват данни за
получени и платени тол декларации за сегмент **********, в 20.30 ч. на 14.06.2021 г.
Установената фактическа обстановка черпи своята легитимна основа при интерпретация на
доказателствените източници в тяхната взаимовръзка и взаимообусловеност, включително и
от писмените доказателства, изпратени с административно-наказателната преписка/ в т.ч.
доказателствен запис за нарушението на 14.06.2021 г. в 20.30 ч. ,снимки от електронната
система за събиране на пътни такси, които съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от Закон
за движение по пътищата, отразените в системата данни се считат за доказателства за
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
пътното превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, инкорпорирани /л.32 –л.35/,представеното
Становище от отдел „Управление на информационна система и инфраструктура“ НТУ,
ведно с таблично изложение на закупените маршрутни карти и получените плащания за
преминаване през сегмента на рамката, в т.ч. представената със жалбата Разписка за
маршрутна карта с номер на маршрутната карта 21061420053826, които съдът кредитира
изцяло. По делото не се събра доказателствен материал, който да оборва така възприетите
фактически положения.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издадения електронен фиш относно законосъобразност и обоснованост, както и относно
справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената
фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Обжалвания ЕФ е издаден от компетентен орган, тъй като разпоредбата на чл. 10,
ал. 10 от Закона за пътищата /ЗП/, посочва, че Агенция "Пътна инфраструктура"
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси и
функциите на лице, събиращо пътни такси, както и по управлението на смесената система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси. Определените в
закона изисквания към ЕФ е да съдържа данни за мястото, датата, точния час на
2
извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство,
собственика или вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП, размера на глобата, срока и
начините за доброволното й заплащане. Атакуваният ЕФ е издаден по образец, утвърден от
Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".Ясно е посочено мястото на
нарушението път А-1 км. 357+949, с посока намаляващ километър и установяването му с
устройство № 10032, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, намиращо се на път А-1 км. 357+949, датата- 14.06.2021 г.,
точния час на извършване на нарушението- в 20.30 ч., регистрационния номер на
пътното превозно средство, собственика, конкретизирани са нарушените разпоредби и
останалите компоненти от реквизитното съдържание на ЕФ съгласно чл. 189 ж, ал. 1 ЗДвП.
Предмет на дискусионно изследване е въпросът за процесуалната законосъобразност на
административната процедура за санкциониране на нарушителя за административно
нарушение по чл.179,ал.3б ЗДвП посредством издаване на електронен фиш, предвид легално
дефинирания ограничителен минимум зададен в параметрите на диспозицията на
чл.189ж,ал.1,изр.1-во ЗДвП. Посочената разпоредба, предписва, че при нарушение по чл.
179, ал. 3, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. Според съда в
разглеждания случай за нарушения по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП не е приложима облекчената
процедура по издаване на електронен фиш, а е следвало да се спазва общата процедура по
издаване на АУАН и НП, като този извод следва по арг. на чл.46, ал.3 Закона за
нормативните актове.
В случая с правния регламент, вложен в разпоредбата на чл. 46, ал.2 ЗНА е
указано, че когато нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат
разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на целта на акта.
Стриктно лимитирана от законодателя е и ограничителната нормативна техника на чл.46,
ал.3 ЗНА, която изрично изключва възможността за преодоляване на нормативно неуредени
хипотези и непълноти чрез тълкуване на закона по аналогия, т.е. с разширително използване
на разпоредби относими към подобни случаи по отношение на наказателната,
административната и дисциплинарната отговорност, каквато несъмнено е отговорността по
чл.179,ал.3б ЗДвП. Касае се за разпоредба с кардинално значение в системата на определяне
и обосноваване на административно-наказателната и наказателната отговорност, доколкото
тя прокламира едно от ръководните начала, заложени във фундамента на всяко съвременно
демократично общество - върховенството на закона, изискващо зачитане на неговия
стеснителен смисъл и точно съдържание при определяне на правопораждащите основания за
всяка отговорност с дисциплинарен и наказателен характер. В случая особено съществено е
значението, което правораздаването има в утвърждаване точното прилагане на тази
разпоредба, което подчертава средищната роля на съда при укрепване на принципите за
законустановеност на административното наказание като елемент от действения механизъм
за съдебна защита.
В нормата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е предвидена санкция за собственик на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или частично не е
заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Тази разпоредба се допълва от текста
на чл. 187а, според който при установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3-3б от ЗДвП в
отсъствие на нарушителя - каквото е процесното, се счита, че пътното превозното средство е
управлявано от собственика му. В ал. 2 е посочено, че когато собственик на ППС е
юридическо лице, за допуснатото движение на ППС без да са изпълнени задълженията по
установяване размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП, на него се
налага имуществена санкция по т. 3 от същата алинея в размер на 2 500 лв, каквато санкция
е наложена и в случая.
3
В случая в подкрепа на извода за несанируема и изначална опороченост на
административно-наказателната процедура, дерогираща формалното ограничение на
чл.189ж,ал.1 ЗДвП съдът извежда не само и единствено от ограничителната разпоредба на
чл.46, ал.3 Закона за нормативните актове. В случая и с разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от
ЗАНН, е изрично уредено,че за случаи на административни нарушения, установени и
заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител,
когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в
размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш. Изцяло в
този смисъл е и генерираната актуална съдебна практика на касационната инстанция,
споделима от настоящия състав и обективирана в Решение № 827 от 3.08.2023 г. на АдмС -
Бургас по к. а. н. д. № 773/2023 г. , в което се приема, че по арг. на чл.39,ал.4 ЗАНН,за да
бъде издаден електронен фиш за процесното нарушение на нормата на чл. 179, ал. 3б от
ЗДвП, това трябва да е предвидено в закон, а в нормата на чл. 189ж, ал. 1, изр. първо от
ЗДвП, е предвидена подобна възможност единствено за нарушение по чл. 179, ал. 3,
установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, ЗДвП.
В този контекст не може да се насърчи възприетото от АНО боравене със законови
аналогии,произтичащи от препращащи регулации със същностно различна систематика
/относно хипотезите на влизане в сила на ЕФ/ и включените в тях нормативни обобщения, а
именно с оглед нормата на чл. 189ж, ал. 7 от ЗДвП, предвиждаща, че по отношение на
електронния фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б се прилагат разпоредбите на чл. 189,
ал. 10. Това би означавало по тълкувателен път чрез конструкцията на аналогията да се
изведе възможност за съставяне на електронен фиш, т.е. за адаптиране по произволното
усмотрение на наказващия орган на процедурата за ангажиране на
административнонаказателната отговорност, независимо от характера и вида на
нарушението. Последното недопустимо би разширило конкретно формулираната
нормотворческа воля,вложена в чл.189ж,ал.1, изр.1 ЗДвП. В случая тези аргументи са
изцяло валидни и приложими и по отношение на разпоредбите на чл. 167а, ал. 2, т. 8 от
ЗДвП и чл. 167а, ал. 4 от ЗДвП, доколкото в диспозициите им липсва изрична законова
разпоредба предвиждаща възможността да бъде съставен електронен фиш за нарушение по
чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
Съдът напълно споделя и становището в цит. касационно решение Решение № 827 от
03.08.2023 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 773/2023 г. по отношение на нормативното
съдържание на разпоредбата на чл. 167а, ал. 4 от ЗДвП, /систематично разположена в
нормения комплекс на ЗДвП преди чл.189ж,ал.1 ЗДвП/ , в която също не е изрично
предвидена възможността да се издаде електронен фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3б от
ЗДвП. С посочената разпоредба се урежда изграждането и поддържането от АПИ на
информационна система, в която се издават и съхраняват докладите по ал. 3 и електронните
фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в, като в информационната система могат да се
съхраняват и съставени, но невръчени покани за съставяне на актове за установяване на
административни нарушения, актове за установяване на административни нарушения и
наказателни постановления за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в, ако същите отговарят на
изискванията за електронен документ и са подписани с квалифициран електронен подпис.
Ето защо извършеният сравнителен и граматически анализ на посочените разпоредби на
ЗДвП, не обосновава наличие на изрична законова разпоредба предвиждаща възможността
да бъде съставен електронен фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, което на свой ред
активира изискването на чл.46,ал.3 ЗНА и чл.39, ал.4 ЗАНН за стеснително тълкуване на
относимите към административната отговорност норми, каквато в случая е разпоредбата на
чл.189ж,ал.1, изр. ЗДвП .
Предвид изложеното процесният електронен фиш като издаден при допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила следва да бъде отменен.
В конкретния случай разноски се дължат в полза на жалбоподателя „..... но предвид липсата
на изрично заявено искане и представянето на доказателства за реалното им извършване,
съдът не дължи произнасяне относно разноските.
4
Така мотивиран и на основание чл.63,ал.2, т.1 вр.ал.1 ЗАНН, Бургаският районен
съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция № **********,
издаден от МРРБ „Агенция Пътна инфраструктура“, с който за нарушение на чл. 102, ал. 2
от Закона за движение по пътищата и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б
ЗДвП на „..... с ЕИК:********* е наложена "Имуществена санкция" в размер на 2500 лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр. Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5