ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
04.02.2020 г. град Търговище
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД
пети състав
На четвърти
февруари година
2020
В закрито заседание в
следния състав:
Председател: Иванка
Иванова
Секретар:
Като разгледа
докладваното от председателя Иванка Иванова
АД № 310 по описа за
2019 година.
Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с
Наредба № 5/ 27.02.2009 г. за
условията и реда за подаване на заявления за схемите и мерките за директни
плащания.
Делото е образувано по жалбата на „Диана Агро 2017“
ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: Търговище, обл.
Търговище, ул. „Преслав“ № 32, вх. Б, ет. 1, ап. 2, чрез управителя Диана Д.
против Изричен отказ на зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ по
уведомление вх. № 02-2600/3856 от 04.11.2019 г. за оттеглянето на парцели по
директните плащания за кампания 2019 г. Жалбоподателят чрез процесуален представител
подробно обосновава допустимостта на производството и основателността на
жалбата. Прави искане съдът да отмени отказа, постановен по заявление с вх. №
02 – 250 – 2600/3867 от 04.11.2019 г. В отрито съдебно заседание жалбата се
поддържа.
Ответникът
- изпълнителният директор на ДФЗ – София чрез процесуален представител оспорва
допустимостта на производството, като в тази връзка се твърди, че не е налице
акт, годен за административно обжалване.
Съдът
първоначално е приел производството по делото за допустимо и е провел по него
едно открито съдебно заседание, в което се е произнесъл по допускането,
събирането и приемането на доказателства по делото. Тази първоначална преценка
за допустимост на производството е неправилна, като основанията за този извод
са следните:
С
уведомление с вх. № 02 – 250 – 2600/3867
от 04.11.2019г. до изпълнителния директор на ДФЗ жалбоподателят е известил първия,
че на основание чл. 14, ал.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. оттегля всички
парцели, описани подробно в Приложение № 1, за всички схеми и мерки, по които е
кандидатствал за тях през кампания 2019г. Посочил е, че подава заявлението не
чрез ИСАК, тъй като поради технически или друг проблем системата не позволява
подобно заявление да бъде генерирано.
С
писмо с изх. № 02 – 2600/6722 от 18.12.2019г., което е връчено на жалбоподателя
на 03.01.2020г., зам.изпълнителният директор на ДФЗ го е уведомил, че по
подаденото от него заявление се извършват проверки на място за цялата
декларирана площ, както и други проверки от външни институции, чиито резултати
са от съществено значение за процеса на администриране на подаденото от него
заявление. Обобщил е, че случаят попада в хипотезата на чл. 14, ал. 6 от
НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по
схеми и мерки за директни плащания, т.е. прието е, че е налице
хипотеза/хипотези, при която/които кандидатът не може да оттегли подаденото
заявление.
Съдът
намира, че оспореното писмо на зам.изпълнителния директор на ДФЗ не
представлява индивидуален административен акт, тъй като е част от процедурата по издаване на акт по заявлението на
лицето за подпомагане за кампания 2019 г., респективно - не подлежи на
самостоятелен съдебен контрол според изричното правило на чл. 21, ал. 5 АПК,
изключващо от кръга на индивидуалните административни актове, волеизявленията,
действията и бездействията, които са част от производствата по издаване или
изпълнение на индивидуални административни актове. Контролът върху
законосъобразността на такива волеизявления, действия и бездействия, се
извършва от съда в производството по оспорване на акта, с който горепосочените
производства завършват. При липсата на нормативно установено изключение,
съдебната проверка на законосъобразността на междинните действия и актове в
административното производство, инициирано със заявление за подпомагане от
земеделски стопанин, следва да бъде извършена едва при евентуалното оспорване
на крайния акт за оторизация и разплащане за заявените за подпомагане площи. В
това именно производство съдът дължи проверка на законосъобразността на
основанията за отказ/намаляване на плащанията, включваща и обследване на
възраженията, относими към изключването или намаляването на заявените за
подпомагане площи, в т. ч. и основаните на подаденото заявление за оттегляне на
такива площи. В този смисъл е и решение № 7815 от 29.06.2015 г. на ВАС по адм.
д. № 4787/2015 г. на ВАС.
По
изложените съображения съдът приема, че не е налице годен за оспорване индивидуален
административен акт, постановен по уведомление с вх. № 02 – 250 – 2600/3867 от
04.11.2019г. от „Диана Агро 2017“ ЕООД ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление: Търговище, обл. Търговище, ул. „Преслав“ № 32, вх. Б, ет.
1, ап. 2, чрез управителя Диана Д. до изпълнителния директор на ДФЗ, поради което
жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото
следва да бъде прекратено.
По
изложените съображения и на основание чл. 159, ал.1, т.1 от АПК и чл. 253 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ
протоколно определение за отлагане на делото за 11.02.2020 г. от 13, 30 ч. за
разглеждане в открито съдебно заседание.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Диана Агро 2017“ ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление: Търговище, обл. Търговище, ул. „Преслав“ № 32, вх. Б, ет. 1, ап. 2,
чрез управителя Диана Д. против Изричен отказ на зам. изпълнителния
директор на ДФ“Земеделие“ по уведомление вх. № 02-2600/6722 от 18.12.2019 г. за
оттеглянето на парцели по директните плащания за кампания 2019 г., постановен по уведомление с вх. № 02 – 250 –
2600/3867 от 04.11.2019г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 310/2019г. по описа на АС - Търговище.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р.България с частна
жалба в 7-дневен срок от съобщаването му.
Препис
от определението да се изпрати на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: