Решение по дело №4021/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3131
Дата: 2 юли 2024 г.
Съдия: Николай Мариусов Урумов
Дело: 20241110204021
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3131
гр. София, 02.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 112-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание
на втори юли през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ М. УРУМОВ
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ М. УРУМОВ Административно
наказателно дело № 20241110204021 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление (НП) № 11-01-916 от 07.02.2024 г.,
издадено от директора на АДФИ София, на А. Т. М., с ЕГН **********, е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 5000 лева на
основание чл. 254, ал. 2, вр. ал. 1, във вр с чл. 261, ал. 2 от Закона за
обществените поръчки, за извършено нарушение на разпоредбата на чл. 112,
ал. 8 от ЗОП.
Срещу наказателното постановление била подадена жалба в
законоустановения срок. В жалбата се твърди, че не е извършено нарушение,
както и че дори да е осъществено такова, то не било на разпоредбата на чл.
112, ал. 8 от ЗОП. Изтъква се още, че нарушението не било виновно, както и
че М. не бил възложител по смисъла на чл. 254, ал. 2 от ЗОП. На следващо
място се изтъква, че процесният случай се явява маловажен по смисъла на чл.
28 от ЗАНН и АНО неправилно не е приложил този институт. Иска се отмяна
на издаденото НП и се претендират разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, се представлява
от адв. Делибалтова, която поддържа аргументите в жалбата и пледира за
отмяна на НП. Сочи, че не било ясно кое решение не е влязло в сила, за да се
приеме, че е налице качествено описание на извършеното нарушение.
Претендира разноски.
1
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява в съдебното
заседание от юрк. Т.а, която оспорва жалбата, твърди, че НП е издадено при
спазване на процесуалните правила и материалния закон, поради което иска
потвърждаване на НП. Прави искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
Министерство на младежта и спорта попада в обхвата на държавната
финансова инспекция като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от
Закона за държавната финансова инспекция.
Организацията, дейността, структурата, функциите и числеността на
персонала на посоченото министерство се определят с Устройствен
правилник (УП) на Министерство на младежта и спорта, приет с ПМС № 142
от 08.07.2013 г.
Съгласно УП, Министерство на младежта и спорта е юридическо лице на
бюджетна издръжка със седалище и адрес на управление: гр. София, бул.
„Васил Левски“ № 75.
Съгласно чл. 3, ал. 1 от УП, министърът на младежта и спорта е
централен едноличен орган на изпълнителната власт, който разработва,
организира, координира и контролира осъществяването на държавната
политика в областта на младежта и спорта.
Според чл. 4, т. 35 от УП министърът упражнява правомощията си в
съответствие с Конституцията и в изпълнение на международните договори и
законите на страната, като има качеството на възложител на обществени
поръчки в рамките на своята компетентност.
Министърът на младежта и спорта е публичен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 4 от Закона за обществените поръчки
(обн. ДВ. бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 година). Министерство
на младежта и спорта е вписано в Регистъра на обществените поръчки (РОП)
с партиден номер: 01981.
Съгласно справка с изх. № 07-00-60/13 от 04.04.2023 г. за отговорните
2
длъжностни лица при Министерство на младежта и спорта, министър на
младежта и спорта, за периода от 04.05.2017 г. до 12.05.2021 г., е КрА.
Кирилов Кралев.
По силата на разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от ЗОП министърът може да
определи длъжностно лице, което да организира и да възлага обществени
поръчки.
Със заповед № РД-09-334/26.05.2017 г. КрА. Кралев - министър на
младежта и спорта е определил А. Т. М. - главен секретар на Министерство на
младежта и спорта, да организира и възлага обществени поръчки, провеждани
в Министерството чрез приложимите процедури по чл. 18, ал. 1 от ЗОП и
чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на
глава двадесет и шеста от ЗОП, включително да организира предварителните
действия по подготовката на процедурите, да одобрява документациите, да
назначава комисии и утвърждава докладите от работата им, да подписва
решенията и обявленията и други документи, издавани в хода на процедурите
и да сключва договорите за възлагане на обществени поръчки.
Съгласно справка с изх. № 07-00-60/13 от 04.04.2023 г. за отговорните
длъжностни лица при Министерство на младежта и спорта, А. Т. М. заема
длъжността главен секретар на Министерство на младежта и спорта в периода
от 26.05.2017 г. до 21.04.2021 година.
С Решение с изх. № РД-16-160/20.11.2020 г. (изпратено и публикувано в
Регистъра на обществените поръчки, част от платформата по чл. 39а, ал. 1 от
ЗОП, на 20.11.2020 г. с № F74049) А. Т. М. - главен секретар на Министерство
на младежта и спорта и длъжностно лице по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗОП,
съгласно заповед № РД-09-334/26.05.2017 г. на министъра Кралев е открил
процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Инженеринг за
изграждане на физкултурен салон по типов проект към Средно училище с
разширено изучаване на чужди езици „Д-р Петър Берон“, гр. Перник, с
прогнозна стойност 716 666,67 лева без ДДС.
Правното основание за откриване на процедурата е чл. 178, ал. 1 от ЗОП,
а обектът на поръчката е строителство по чл. 3, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Видът на
процедурата е „публично състезание“, съгласно чл. 18, ал. 1, т. 12 от същия
закон.
Възлагането на поръчката е осъществено с електронни средства – чрез
3
използване на централизираната електронна платформа, по силата на чл. 39а
от ЗОП и е осигурен пълен, безплатен и пряк достъп до документите, касаещи
провежданата обществена поръчка. Последната била вписана в регистъра на
обществените поръчки с УИН 01981-2020-0069. Прогнозната й стойност била
716666,67 лева без ДДС, поради което същата попада в прага визиран в чл.
20, ал. 2, т. 1 от ЗОП, съгласно който възложителите прилагат процедурите по
чл. 18, ал. 1, т. 12 (публично състезание) или т. 13 (пряко договаряне) от ЗОП,
когато обществените поръчки са с прогнозна стойност при строителство от
270 000 лв. без ДДС до 10 000 000 лв. без ДДС.
На основание чл. 22, ал. 2 от ЗОП, с Решение с изх. № РД-16-
160/20.11.2020 г. са одобрени обявлението, с което се оповестява откриването
на процедурата и документацията за обществената поръчка.
Решение с изх. № РД-16-160/20.11.2020 г. и обявлението, с което се
оповестява откриването на процедурата, са изпратени за публикуване в
Регистъра на обществените поръчки (РОП) на 20.11.2020 г. чрез платформата
по чл. 39а, ал. 1 от ЗОП и са публикувани в РОП на същата дата.
Чрез платформата по чл. 39а, ал. 1 от ЗОП е предоставен неограничен,
пълен, безплатен и пряк достъп до документацията за обществената поръчка,
в съответствие с изискванията на чл. 32, ал. 1 от ЗОП.
В определения от възложителя срок за получаване на оферти - до 23:59 ч.
на 01.12.2020 г., са получени шест оферти, както следва:
1. № OF202403/30.11.2020 г., 18:01 ч. от участника в ДЗЗД „Спорт за
Перник“, в което партньори са „Енчевгруп” ЕООД, „Екоинженеринг“ ЕООД
и „Архитектурно студио Бояна“ ЕООД, като офертата е подадена от профила
на „Енчевгруп” ЕООД;
2. № OF202793/01.12.2020 г. 9:36 ч. от участника „Никмар
Кънстракшън” ЕООД;
3. № OF200176/01.12.2020 г., 10:19 ч. от участника „Пи Ем Пи Петър
Берон” ДЗЗД;
4. № OF 199298/01.12.2020 г., 13:18 ч. от участника „Хоризонт-
Иванов” ЕООД;
5. № OF205134/01.12.2020 г., 18:04 ч. от участник „Унифактор“
ЕООД;
4
6. № OF206049/01.12.2020 г., 18:15 ч. от участника ДЗЗД „Георесурс
- Перник”, в което партньори са „Георесурс“ ЕООД, „МГП-Р“ ЕООД, „Нивел
Строй“ ЕООД, „Строй Груп 5“ ЕООД и „Дизайн Груп Студио“ ООД, като
офертата е подадена от профила на „Георесурс“ ЕООД. На основание чл.
103, ал. 1 от ЗОП, А. Т. М., със заповед № РД-16-178/02.12.2020 г. е назначил
комисия за разглеждане, оценка и класиране на офертите, съставена от
председател и четирима членове, като са определени и двама резервни
членове. В заповедта е определено комисията да приключи работата си в срок
до изтичане на срока на валидност на офертите. За обективиране на работата
си по разглеждане, оценка и класиране на офертите, комисията е съставила и
подписала Протокол № 1/03.12.2020 г. и Протокол № 2/14.12.2020 г., като е
предложила на възложителя да избере за изпълнител класирания на първо
място участник ДЗЗД „Георесурс-Перник”. На 14.12.2020 г. А. Т. М. - главен
секретар на Министерство на младежта и спорта и длъжностно лице по
смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗОП, съгласно заповед № РД-09-334/26.05.2017 г. на
министъра на младежта и спорта, е утвърдил изготвения от комисията
Протокол № 2/14.12.2020 година, към който е приложен Протокол №
1/03.12.2020 г.
С Решение № РД-16-193/14.12.2020 г. на М. е обявено класирането,
определен е за изпълнител на обществената поръчка - класираният на първо
място участник ДЗЗД „Георесурс-Перник” и са отстранени участниците
„Унифактор” ЕООД и „Никмар Кънстракшън”, с посочени мотиви за това.
Посоченото решение е изпратено на участниците на 14.12.2020 г. и е
получено от тях чрез ЦАИС ЕОП, като на същата дата е публикувано в РОП и
в профила на купувача на министерството, поддържан на ЦАИС ЕОП.
Ha 22.12.2020 г. между Министерство на младежта и спорта,
представлявано от А. Т. М. и ДЗЗД „Георесурс-Перник”, представлявано от
Марио Павлов - представляващ ДЗЗД, е сключен договор № 23-00-
114/22.12.2020 г. с предмет: „Инженеринг за изграждане на физкултурен
салон по типов проект към Средно училище с разширено изучаване на чужди
езици „Д-р Петър Берон“, гр. Перник, подробно описани в Техническа
спецификация - Приложение № 1, неразделна част от договора.
Съгласно чл. 2, ал. 1 от договора, същият влиза в сила от датата на
сключването му и е със срок на действие 56 дни, считано от датата на
5
сключването му, но не повече от 12 месеца, както следва:
1. срок за изпълнение на адаптиране на проекта - 2 календарни дни,
считано от сключването на договора;
2. срок за изпълнение на строителството - 54 календарни дни,
считано от откриването на строителната площадка.
Съгласно чл. 6, ал. 1 от договора, за извършване на инженеринга
възложителят се задължава да плати на изпълнителя обща цена в размер на
712 000,00 лв. без ДДС, или 854 400,00 лв. с ДДС, съгласно ценовото
предложение на изпълнителя, като цената включва:
1. цена за адаптиране на проекта - 19 000,00 лв. без ДДС, или 22
800,00 лв. с ДДС;
2. цена за изпълнение на СМР - 693 000,00 лв. без ДДС, или 831
600,00 лв.; с ДДС.
На 23.12.2020 г. изпълнителят ДЗЗД „Георесурс-Перник” е издал
проформа фактура № **********/23.12.2020 г. на стойност 854 400,00 лв. с
ДДС, по която е отразен аванс в размер на 100 % от стойността на договора.
Дължимата сума по проформа фактурата е заплатена от Министерство на
младежта и спорта с платежно нареждане на 31.12.2020 година. Въз основа на
заплатената от Министерство на младежта и спорта проформа фактура
изпълнителят ДЗЗД „Георесурс-Перник” е издал фактура №
**********/31.12.2020 г. на стойност 854 400,00 лв. с ДДС.
При осъществената проверка от органите на АДФИ не е установено да са
заложени условия за допускане на предварително изпълнение, като поръчката
е открита на основание чл. 18, ал. 1, т. 12 от ЗОП.
Срокът за обжалване на това решение е 10 дни, съгласно разпоредбата на
197, ал. 1, т. 7, б. „а“ от ЗОП, т.е. до 29.12.2020 г. включително.
Установено е безспорно, че участникът в обществената поръчка „никмар
Кънстракшън“ ЕООД е подал жалба срещу решението, на 29.12.2020 г., т.е в
срока за обжалване на решението. Впоследствие бил постановен отказ за
образуване на производство от Комисията за защита на конкуренцията с
разпореждане от 20.01.2021 г.
Констатирайки горните обстоятелства, свидетелят А. Павлова е приела,
че договорът между министерството и спечелилият участник е сключен преди
6
влизане в сила на решението, с което ДЗД „Георесурс-Перник“ е определен за
изпълнител на обществената поръчка, като приела, че в случая е извършено
административно нарушение на чл. 112, ал. 8 от ЗОП и на 10.08.2023 г.
съставила на М. АУАН за извършено административно нарушение. Същият
бил връчен на лицето на 10.08.2023 г., веднага след съставянето му.
Въз основа на съставения акт било издадено процесното наказателно
постановление (НП) № 11-01-916 от 07.02.2024 г., издадено от директора на
АДФИ София, на А. Т. М., с ЕГН **********, е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 5000 лева на основание чл. 254, ал. 2, вр. ал. 1,
във вр с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки, за извършено
нарушение на разпоредбата на чл. 112, ал. 8 от ЗОП.
Същото било връчено на 22.02.2024 г., видно от приложената по делото
обратна разписка.
Приетата от съда фактическа обстановка по делото се установява от
показанията на св. А. Павлова и Г. Т., от събраните по делото писмени
доказателства, приобщени към доказателствения материал по реда на чл. 283
от НПК, които съдът кредитира изцяло, тъй като същите са непротиворечиви
в своята цялост и изясняват фактическата обстановка по начина, възприет от
съда.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от
правна страна следното:
При разглеждане на дела по оспорени НП районният съд е винаги
инстанция по същество – чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Това означава, че следва да
провери законността, т.е. дали правилно е приложен както процесуалният,
така и материалният закон, независимо от основанията, посочени от
жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН.
АУАН е съставен от компетентен орган, съгласно чл. 261, ал. 1 от ЗОП, а
именно от длъжностно лице на Агенцията за държавна финансова инспекция,
какъвто се явява актосъставителят Павлова, заемаща длъжността „главен
финансов инспектор“ в АДФИ. Нарушението е ясно, точно описано, като са
посочени датата, мястото, начинът на извършването му и нарушените
законови текстове. Актът е подписан от един свидетел и е бил връчен на
7
жалбоподателя. Отделно от това, същият е присъствал при неговото
съставяне, като доказателства в обратния смисъл не са налице.
НП е издадено от компетентен за това орган, предвид приложените по
делото писмени доказателства за това. В съдържанието на издаденото
наказателно постановление нарушението отново е описано подробно по дата,
място и начин на извършване, отразена е нарушената законова разпоредба,
както и основанието, на което се налага санкцията. В този смисъл съдът
намира, че обжалваното наказателно постановление съдържа всички
съществени реквизити, посочени в разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН. Предвид
на това всички възражения на жалбоподателя за допуснати съществени
нарушения на разпоредбата на чл. 57 ЗАНН се явяват неоснователни такива.
Относно възражението, направено от жалбоподателя, във връзка с
неспазен срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, настоящата съдебна инстанция намира
същото за неоснователно. Нормата на чл. 261, ал. 1 от ЗОП установява по-
дълъг срок, в който следва да бъдат съставени актовете за установяване на
административни нарушения, а именно 6 месеца от откриване на нарушителя,
но не по-късно от 3 години от извършване на нарушението. Срокът в
посочената норма се явява специален такъв и следва да се прилага по
отношение на нарушения на този закон.
Предвид изложеното съдът намира, че в хода на административно
наказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалните
правила.
Отговорността на жалбоподателя е ангажирана за извършено нарушение
на разпоредбата на чл. 112, ал. 8 от ЗОП, която предвижда, че възложителят
няма право да сключи договор с определения изпълнител преди влизането в
сила на всички решения по процедурата, освен когато е допуснато
предварително изпълнение или когато процедурата е открита на основание
чл. 79, ал. 1, т. 4, чл. 138, ал. 1, чл. 164, ал. 1, т. 3 или 4, или чл. 182, ал. 1, т. 1
от ЗОП. В конкретния случай предварително изпълнение не е допуснато.
Безспорно е установено, че договорът между министерството на
младежта и спорта и спечелилият участник ДЗЗД „Георесурс-Перник“ е
сключен преди решението за обявяване на спечелилият участник да е влязло в
сила, защото то е било надлежно обжалвано и едва на 20.01.2021 г. КЗК е
постановила отказ от образуване на производство.
8
Отделно от това, съдът не се съгласява с направеното възражение от
страна на жалбоподателя, че същият не е годен субект на твърдяното
нарушение, доколкото не е имал качеството на възложител. Съгласно
разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от ЗОП възложителят може да определи
длъжностно лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки.
В тази връзка и предвид приложените по делото писмени доказателства
съдът намира, че отговорно длъжностно лице е именно жалбоподателят.
От субективна страна деянието е извършено при форма на вината
непредпазливост. Жалбоподателят не е предвиждал общественоопасните
последици от деянието си, но е могъл и е бил длъжен да го стори.
Съдът намира, че процесният случай не може да се определи като
маловажен, тъй като извършеното нарушение е с типичната за вида си
обществена опасност и с нищо не разкрива по-ниска степен на засягане на
обществените отношения от този тип.
Всички тези съображения водят съда до извода, че издаденото НП е
правилно и законосъобразно.
При този изход на спора и с оглед направеното искане на въззиваемата
страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът намира
същото за основателно, тъй като издаденото НП следва да бъде потвърдено.
Така, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, жалбоподателят следва да бъде
осъден да заплати на АДФИ сумата от 100 лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение.
Воден от горните съображения и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-916 от 07.02.2024
г., издадено от директора на АДФИ София, на А. Т. М., с ЕГН **********, е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 5000 лева на
основание чл. 254, ал. 2, вр. ал. 1, във вр с чл. 261, ал. 2 от Закона за
обществените поръчки, за извършено нарушение на разпоредбата на чл. 112,
ал. 8 от ЗОП, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА А. Т. М., с ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ на Агенцията за
9
държавна финансова инспекция, сумата от 100 лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение в производството пред първоинстанционния
съд.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София – град, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
10