Решение по дело №302/2025 на Софийски градски съд

Номер на акта: 668
Дата: 13 май 2025 г. (в сила от 6 юни 2025 г.)
Съдия: Нели Алексиева
Дело: 20251100900302
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 13 февруари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 668
гр. София, 13.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО VI-22, в публично заседание на
двадесет и пети април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Нели Алексиева
при участието на секретаря Румяна Люб. Аврамова
като разгледа докладваното от Нели Алексиева Търговско дело №
20251100900302 по описа за 2025 година
Ищeцът Академия на министерство на вътрешните работи твърди, че
с договор за възлагане на обществена поръчка № УРИ 458100-1808/15.08.2024
г., сключен при условията на чл. 114 от Закона за обществените поръчки
/ЗОП/, на ответника „Инвест ин 97” ЕООД е възложено извършването на
текущ ремонт на спални помещения в спален корпус III /3, 4 и 5 етаж/ в
Центъра за специализация и професионална подготовка /ЦСПП/ – гр.
Пазарджик към Академията на МВР. Посочва, че количеството, обемът и
видовете ремонтни и монтажни дейности, включително и влаганите
материали, следва да се изпълнят съгласно техническата спецификация на
възложителя, техническото предложение на изпълнителя и ценовото
предложение на изпълнителя, съставляващи неразделна част от договора,
съответно като приложения №№ 1, 2 и 3 към него. Договореният срок за
изпълнение на възложените работи е 90 календарни дни, считано от датата на
получаване на възлагателно писмо за осигурено финансиране и представяне
на гаранция за изпълнение от страна на изпълнителя. Посочва, че със
съобщение от 16.08.2024 г. изпълнителят е уведомен за наличието на осигурен
финансов ресурс, като на 21.08.2024 г. изпълнителят представя
застрахователна полица, издадена от ЗАД „ДаллБогг: Живот и здраве“, със
застрахователна сума от 25702.24 лева, представляваща гаранция за
1
изпълнение на договор, съставляваща 5 % от стойността на договора без ДДС
/514 044.88 лв./. След представяне на тези доказателства на изпълнителя е
осигурен достъп до мястото на изпълнение на дейностите, които съгласно
постигнатата уговорка следва да бъдат извършени до 19.11.2024 г. Твърди, че
ответникът е започнал работа на 02.09.2024 г., като на 09.09.2024 г. е предявил
претенция за авансово плащане в размер на 30 % от стойността на договора за
закупуване на материали, каквото авансово плащане не е предвидено в
сключения между страните договор и в проекта за договор, който е бил част от
документацията по обществената поръчка, поради което такова плащане е
отказано. На 03.10.2024 г. изпълнителят уведомява ищеца за наличието на
непредвидени разходи поради необходимостта да бъдат извършени
допълнителни СМР, невключени в предмета на поръката и възникнали в хода
на изпълнение на договора. Едновременно с това изпълнителят
преустановява работата на обекта, като проведените между страните срещи за
уреждане на възникналите противоречия по повод изпълнението на договора,
не постигат желания резултат и изпълнителят отказва да продължи работата
по обекта, поради което, след изтичане на уговорения с договора срок,
предвидените за изпълнение СМР не са извършени в цялост. Съгласно
предвиденото в договора, на 20.11.2024 г. е съставен двустранно подписан акт
обр. 19 за действително извършените на обекта работи, с който е установено,
че общата стойност на СМР към този момент е 37 548.29 лв. с ДДС. Предвид
изложеното, ищецът твърди, че ответникът му дължи уговорената в чл. 34, ал.
3 от договора неустойка в размер на 20 % от стойността на неизпълнената
част без ДДС или сумата от 96 550.93 лева. Затова иска от съда да осъди
ответника да му заплати сумата от 96 550.93 лева, представляваща
уговорената в чл. 34, ал. 3 от договора за възлагане на обществена поръчка №
УРИ 458100-1808/15.08.2024 г. неустойка, ведно със законната лихва върху
сумата от датата на завеждане на исковата молба до окончателното плащане.
Претендира и направените в производството разноски, включително
юрисконсултско възнаграждение. В исковата молба е посочена банкова сметка
на ищеца, съобразно изискването на чл. 127, ал. 4 от ГПК.
Ответникът „Инвест ин 97” ЕООД не подава отговор на исковата
молба и не изразява становище по предявения иск и приетите доказателства в
хода на производството.
Съдът, след като взе предвид доводите на страните и прецени
2
събраните по делото доказателства, съобразно чл. 12 и чл. 235, ал. 2 ГПК,
приема за установено следното:
На 15.08.2024 г. страните по делото сключват договор за възлагане на
обществена поръчка № УРИ 458100-1808, при условията на чл. 114 от ЗОП, с
който ищецът възлага на ответника извършването на текущ ремонт на спални
помещения в спален корпус III /3, 4 и 5 етаж/ в Центъра за специализация и
професионална подготовка /ЦСПП/ – гр. Пазарджик към Академията на МВР.
Количеството, обемът и видовете ремонтни и монтажни дейности,
включително и влаганите материали, които следва да бъдат изпълнени, са
индивидуализирани в техническата спецификация на възложителя,
техническото предложение на изпълнителя и ценовото предложение на
изпълнителя, съставляващи неразделна част от договора, като приложения
№№ 1, 2 и 3 към него. Страните постигат съгласие, че възложените работи
следва да бъдат извършени в срок от 90 календарни дни, считано от датата на
получаване на възлагателно писмо за осигурено финансиране и представяне
на гаранция за изпълнение от страна на изпълнителя. Общата стойност на
договора, както е определена в ценовото предложение, съставляващо
приложение № 3 към договора, е 514044.88 лева без ДДС или 616853.85 лева
с ДДС /чл. 8, ал. 2 от договора/. Уговорена е стойност на непредвидените
разходи в размер на 5 % от общата стойност на възложените работи или сума в
размер на 24478.33 лева без ДДС, съответно 29374 лева с ДДС. В чл. 34, ал. 3
от договора страните уговарят неустойка в размер на 20% от неизпълнената
част без ДДС, дължима от изпълнителя, в случай на частично неизпълнение.
Със съобщение от 16.08.2024 г. ищецът уведомява ответника, за
наличието на осигурено финансиране по договора и необходимостта да бъде
представена гаранция за изпълнение на договора.
Представена е застрахователна полица от 21.08.2024 г., издадена от
ЗАД „ДаллБогг: Живот и здраве“, със застрахователна сума от 25702.24 лева,
представляваща гаранция за изпълнение на договора.
Видно от представения протокол за осигуряване на достъп до обекта
ЦСПП – гр. Пазарджик, на персонала на изпълнителя е предоставен такъв
достъп на 27.08.2024 г.
На 09.09.2024 г. изпълнителят подава молба, с която иска да му бъде
отпуснат аванс в размер на минимум 30 % за закупуване на материали,
необходими за продължаване на строителството на обекта-предмет на
3
договора. Възложителят отказва поисканото авансово плащане, тъй като
такова авансово плащане не е предвидено в договора за обществена поръчка.
На 03.10.2024 г. изпълнителят уведомява възложителя, че в хода на
изпълнение на договора е установено, че има дейности, които са включени в
предмета на договора и количествено-стойностната сметка, но същите не
могат технологично да бъдат изпълнени и следва да бъдат заменени с други,
като представя и оферта за тези работи. В отговор възложителят иска от
изпълнителя да представи допълнително документи по така заявеното искане
за съгласуване на допълнителни и непредвидени дейности, съгласно
изискванията на договора.
Представени са докладни записки, с които възложителят е уведомен,
че от 08.10.2024 г. работници на изпълнителя не се явяват на обекта.
Предвид изтичане на уговорения в договора срок за изпълнение, е
съставен двустранно подписан протокол /акт образец 19/, с който са
констатирани действително извършените работи на обекта към 20.11.2024 г.,
на стойност от 31290.24 лева без ДДС. Съставени са подробна количествена
сметка и двустранно подписан протокол от 20.11.2024 г. за приемане на
извършените СМР.
На 31.12.2024 г. възложителят съставя протокол за дължимата по
договора неустойка, на основание чл. 34, ал. 3 от договора, като предлага на
изпълнителя споразумение за насрещно прихващане на дължимата неустойка
от дължимото възнаграждение за изпълнените по договора работи.
Изпълнителят отказва да подпише така предложеното му споразумение.
На 16.01.2025 г. застрахователят ЗАД „ДаллБогг: Живот и здраве“
уведомява възложителя, че отказва да уважи заявената от него претенция за
заплащане на застрахователно обезщетение по застрахователната полица от
21.08.2024 г.
Изложеното се установява от приетите по делото и неоспорени от
страните писмени доказателства.
Съдът приема, че от събраните по делото доказателства се установява,
че между страните е възникнало валидно облигационно правоотношение въз
основа на договор за възлагане на обществена поръчка № УРИ 458100-
1808/15.08.2024 г., с типичното за договор за изработка съдържание. Съгласно
постигнатото от страните съгласие, ответникът е следвало да извърши
възложената с договора работа в срок до 19.11.2024 г., като в настоящето
4
производството ответникът, чиято е доказателствената тежест, не е провел
пълно и главно доказване по отношение на обстоятелството, че е извършил в
цялост възложената му с договора дейност, в уговорения с договора срок.
Установи се, че извършените от ответника по договора дейности са на
стойност от 31290.24 лева без ДДС, при уговорени с договора такива на обща
стойност от 514044.88 лева.
Предвид формирания от съда извод, че от събраните по делото
доказателства се установява, че ответникът не е изпълнил изцяло поетите с
договора задължения, то следва да се приеме, че се дължи уговорената в чл.
34, ал. 3 от договора неустойка в размер на 20 % от неизпълнената част без
ДДС. Съгласно чл. 92, ал. 1 от ЗЗД страните могат предварително да
определят размера на обезщетението за предполагаемите вреди от
неизпълнението, които вреди не е необходимо да се доказват, което е
съществен елемент на неустойката. Това е сторено и в настоящия случай -
налице е постигнато между страните съглашение, по силата на което
неизправната страна се е задължила да даде на другата една парична сума,
начинът на определяне на която е посочен в чл. 34, ал. 3 от договора. Този
размер възлиза на 96550.93 лева - 20 % от 482754.64 лева /разликата между
уговорената с договора цена без ДДС от 514044.88 лева и изпълнените по
договора работи от 31290.24 лева без ДДС/.
Предвид изложеното, Съдът намира, че предявеният иск е
основателен и доказан за пълния предявен размер.
При този изход на производството, ищецът има право на направените
разноски и юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 78, ал. 1 вр. ал.
8 от ГПК. Тези разноски възлизат на 3862.04 лева заплатена държавна такса.
На ищеца се дължи юрисконсултско възнаграждение в размер на 540 лева,
определено по реда на чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл. 37 от Закона за правната помощ
вр. чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Мотивиран от горното, Съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА „Инвест ин 97” ЕООД, ЕИК *********, да заплати на
Академия на министерство на вътрешните работи, на основание чл. 92, ал. 1
от ЗЗД, сумата 96550.93 лева /деветдесет и шест хиляди петстотин и петдесет
5
лева и 93 ст./, представляваща дължима по чл. 34, ал. 3 от договор за възлагане
на обществена поръчка № УРИ 458100-1808/15.08.2024 г. неустойка, ведно със
законната лихва върху сумата от 13.02.2025 г. до окончателното плащане.
ОСЪЖДА „Инвест ин 97” ЕООД, ЕИК *********, да заплати на
Академия на министерство на вътрешните работи, на основание чл. 78, ал. 1
и ал. 8 от ГПК, разноски по производството и юрисконсултско възнаграждение
в общ размер от 4402.04 лева /четири хиляди четиристотин и два лева и 04
ст./.
Решението може да бъде обжалвано пред Софийски апелативен съд, в
двуседмичен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Софийски градски съд: _______________________
6