РЕШЕНИЕ
№1035/28.5.2019г.
Година
2019 Град
Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд двадесет и девети състав
На шестнадесети май Година две хиляди и деветнадесета
В публично заседание в следния състав:
Съдия Мария Бончева
Секретар Калинка
Димитрова
като разгледа докладваното от съдията
НАХД №1328 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
образувано по жалба на „Н.т.“ ООД срещу Наказателно
постановление № 23-0000082/13.02.2019г., на Началника на Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б,
ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн.
чл.97, ал.1, пр. последно от Закона за автомобилните превози на „Н.т.“
ООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер
на 5000 лв.
В
жалбата се моли за отмяна на НП, като се сочи, че при издаване на АУАН е
нарушен ЗАНН. В съдебно заседание жалбоподателя не се явява, но се
представлява.
Възиваемата страна, редовно уведомена се представлява
от процесуален представител, който оспорва жалбата и моли НП да бъде
потвърдено.
С
оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа
страна следното:
На 19.12.2018г. около 17:00 ч. в гр.Варна,
ул."Тролейна" № 48, в административната сграда на 00"АА"
Варна, след приключване на комплексна проверка на документите относно
транспортната дейност на дружеството - превозвач "Н.т." ООД за
периода 01.06.2018г. до 31.07.2018г., притежаващо лиценз № 1376/19.04.2012г. за
международен автомобилен превоз на пътници валиден до 18.04.2027г. е
установено:
1. Превозвачът не предоставя на служителите от ИА
"АА" (00"АА" Варна) за проверка изискания с покана с рег.№
80-00-10-498/30.08.2018г. по т.1 -3. дневник за регистриране и водене на отчет
на извършените предпътни технически прегледи на МПС -
Приложение 28Б от Наредба № 11/31.10.2002г. на МТС, на 19.12.2018г. в гр.Варна,
ул."Тролейна" № 48 в 00"АА" Варна. АУАН е съставен пред и
предявен на упълномощеното лице Росен Донев Русев, , съгласно пълномощно с
рег.№ 1942/01.03.2018г. в гр.Варна, ул."Тролейна" № 48, в
административната сграда на 00"АА" Варна, стая 2, около 17:00 ч.
Съдът,
предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна –лице спрямо
което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от
връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на
твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде
разгледана по същество.
Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел
„Автомобилна администрация” –гр.Варна, съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г.
на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. АУАН също
е съставен от компетентно лице- инспектор в Областен отдел „Автомобилна
администрация” –гр.Варна.
Съдът
намира, че от доказателствата по делото може да се направи извод, че от страна
на „ Н.т.” ООД в хода на проверката не
е било представено копие на дневник за
регистриране и водене на отчет на извършените предпътни
технически прегледи на МПС - Приложение 28Б от Наредба № 11/31.10.2002г. на
МТС, на 19.12.2018г. Това обстоятелство не се и оспорва. Превозвачите
са длъжни да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и
товари, арг. чл. 91б, ал. 1, т. 1 от ЗАП. Неизпълнението
на това задължение попада в обхвата на санкционната разпоредба на чл. 97, ал. 1
от ЗАП.
Съдът намира,
че при издаване на НП са допуснати съществени процесуални нарушения. НП
е издадено от компетентен орган и в шестмесечния преклузивен
срок. АУАН и НП обаче, не съдържат
изискуемите по чл.42 и 57 ЗАНН реквизити. Не са
описани обстоятелствата, касаещи съставомерните
елементи на нарушението и последното не е достатъчно индивидуализирано. За да е
налице нарушение по чл.91б, следва превозвачът да не представил на
проверяващите всички документи. Дори и ако законът не посочва срок за
предоставянето им, това не означава, че АНО може да налага наказание на субекта
за нарушение, извършено на произволна
дата. В случая, седмодневният срок е определен не само нормативно в чл.12 ал. 5
от Наредба Н№ Н-14 от 27.08.2009 г. за начина на провеждане, обхвата и
организацията на контролните проверки на пътя, но и АНО с покана е определил седмодневен срок за предоставянето на документите. Поради
това нарушението следва да се счита извършено в първия ден на забавата, т.е. в
първия ден след изтичане на срока за предоставянето им.
Съобразно
събраните по делото доказателства обаче съдът намира, че неправилно наказващият
орган е приел, че описаното от фактическа страна нарушение е извършено на 19.12.2018г.
Наредба № Н-14 на Министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е
издадена на основание чл. 91а, ал. 11 от ЗАвП и урежда по-специално начина на провеждане,
обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията от
компетентността на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за спазване
на изискванията на ЗАвП, подзаконовите
нормативни актове по прилагането му и регламенти /ЕО/ № 561/2006 и /ЕС/
165/2014г. В чл. 12 от тази наредба е предвидено, че в предприятията
се извършват контролни проверки , като в ал. 2 се определя начина на
селектиране на предприятията за извършване на проверка. Съгласно чл.12, ал.4 от
Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС ИА „АА“
може да извършва контролни проверки на предприятията чрез изискване на
документи, свързани с елементите на проверката, а съгласно чл.91б, ал.1, т.1 от
ЗАвП превозвачите и собствениците на автогари са
длъжни предоставят на служителите от ИА“АА“
за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари.
В случая елемент на проверката на
превозвача е била документацията, свързана с транспортната дейност на
дружеството, попадаща в обхвата на
Регламент (ЕО) № 561/2006г. , като в тази връзка в поканата до
дружеството подробно са били описани документите, които е следвало да бъдат
представени. Изисканите документи са
били изрично посочени в поканата. Определеният в ал.5 от Наредбата
срок за представяне на документите за
проверката е 7-дневен, като нормата задължава съответната Автомобилна администрация
да извършва контролни проверки на предприятия чрез изискване на документи
свързани с елементите на проверката, като документите следва да се представят в
7-мо дневен срок от получаване на уведомлението за проверката. Видно от
доказателствата по делото е, че с покана изх.№ 80-00-10-498/30.08.2018г.
ОО“АА“-Варна е изискала от възивника да представи
документи във връзка с извършвана контролна проверка на дружеството свързана с
неговата транспортна дейност, както и че тази покана е била получена лично от упълномощено от управителя
на дружеството лице на 27.09.2018г. Въззивното
дружество чрез своите органи на управление
е било длъжно да представи в указаният му срок – 7 дни от получаване на
поканата, съответните документи,
съобразно нормата на чл. 91“б“, ал.1 от ЗАвП ,
която задължава превозвачите да
предоставят на служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на
пътници и товари. В случая обаче за наказващият орган не съществува възможност
да налага наказание за нарушение, извършено на произволна дата, доколкото седмодневният срок за представяне
на изисканите документи е определен не само нормативно в чл.12 ал. 5 от
посочената вече Наредба, но и самия наказващ орган с покана е определил
седмодневен срок за предоставянето на
документите. Поради това нарушението следва да се счита извършено в първия ден
на забавата, т.е. в първия ден след изтичане на срока за предоставянето им, а
именно 05.10.2018г..
В
тази връзка в акта и постановлението не
са изложени факти, от които да стане ясно защо е избрана датата 19.12.2018г. за дата на
извършване на нарушението. Това не става
ясно и от доказателствата, събрани в хода на
административно-наказателното производство. В случая обаче нарушението,
изразяващо се в непредставяне на документи, когато за представянето им е
определен срок, се счита за извършено в първия
ден на забавата. Нормативно определеният седмодневен срок, считано от
27.09.2018г., когато е връчена поканата, изтича на 04.10.18г., присъствен ден и
на 05.05.2018 г. вече е осъществен състава на
нарушението, наказуемо по чл. 97 ал.1 предл. последно
от ЗАвПр и то вече е извършено. След като срокът за
представяне на документи е определен, то превозвачът не може да бъде наказан за
това, че не е предоставил документите в
по-кратък, или в по- дълъг срок. В този смисъл, след като в чл.97 “б“ ал.1 т.1
от ЗАвП предвижда налагане на санкция за
непредоставяне на документи, то следва да се има предвид, че за тях
наредбата предвижда седмодневен срок за предоставянето им и нарушението
следва да се счита извършено веднага след изчитане на този срок. Именно от тази
дата на извършване следва да се преценяват и сроковете по чл.34 ЗАНН. Поради
това и следва да се приеме, че от 05.05.2018г. нарушението
е станало известно на наказващият орган.
Съдът намира, че датата
индивидуализира нарушението по безспорен и категоричен начин и посочването й е
винаги дължимо. Поради това е дължимо и описанието на фактите, от които да
става ясно защо АНО е обвинил лицето за конкретната дата. Такива факти не се описват в АУАН и НП и не
стават ясни дори и от доказателствата. Поради това съдът намира, че е
ограничено правото на защита на въззивната страна и
НП следва да бъде отменено поради съществени процесуални нарушения.
Поради изложеното до тук съдът намира, че атакуваното наказателно
постановление е необосновано и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 23-0000082/ 13.02.2019г., на Началника на Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б,
ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн.
чл.97, ал.1, пр. последно от Закона за автомобилните превози на „Н.т.“
ООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер
на 5000 лв.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението
за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .
След влизане в сила на съдебното решение,
административно- наказателната преписка
да се върне на наказващия орган по компетентност.
СЪДИЯ при РС- Варна: