Решение по гр. дело №75810/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 20525
Дата: 12 ноември 2025 г.
Съдия: Теодора Ангелова Карабашева
Дело: 20241110175810
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 декември 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 20525
гр. *********, 12.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 171 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и четвърти октомври през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ТЕОДОРА АНГ. КАРАБАШЕВА
при участието на секретаря АНИТА Р. СТАМЕНОВА
като разгледа докладваното от ТЕОДОРА АНГ. КАРАБАШЕВА Гражданско
дело № 20241110175810 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по предявени от Н. Я. Н., чрез адв. Я. Д.,
против „*******, по реда на чл. 422 ГПК, осъдителни искове с правно основание чл. 5, пар.
1, б. „в“, вр. чл. 7, пар. 1, б. „б“ от Регламент (EО) № 261/2004 г., за сумата 400 евро –
парично обезщетение поради отмяната на полет №******, планиран да излети на 16.12.2023
г., в 19.05 ч., по маршрут ********, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от
12.02.2024 г. до окончателното й изплащане, както и за сумата 400 евро – парично
обезщетение поради отмяната на полет № *****, планиран да излети на 06.01.2024 г., в 16.35
ч., по маршрут *********, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 12.02.2024
г. до окончателното й изплащане.
Ищецът Н. Я. Н. с ЕГН: **********, твърди, че между него, от една страна, в
качеството му на пътник, и „******, с ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление:
гр. ************** от друга страна, в качеството му на превозвач, бил сключен договор за
въздушен превоз чрез закупуването на два броя самолетни билети за полет № ********** по
дестинация ******** – *********, планиран за излитане на 16.12.2023 г., както и за полет
******* по дестинация ********* – ********, планиран за излитане на 06.01.2024 г., които е
следвало да бъдат изпълнени от ответника. Твърди се, че полетите е били отменен, поради
което за пътника възникнало право на обезщетение в размер от по 400,00 евро за всеки от
отменените полети, т.е. в общ размер от 800.00 евро, съгласно чл. 7, параграф 1, б. „б“ от
Регламент (ЕО) 261/2004 г. относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на
пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голяма закъснение на полети, във
връзка със задължителната практика на Съда на Европейския съюз. Моли се за
постановяване на решение, с което „******, ЕИК: ********, със седалище и адрес на
управление: гр. *********, р-н ********** *********, бул. „********* да бъде осъдено да
заплати на Н. Я. *****, ЕГН: ********** сума в общ размер на 800.00 евро, представляваща
обезщетение по по чл. 7, параграф 1, буква „б“ от Регламент (ЕО) № 261/2004 на
Европейския Парламент и на Съвета от 11 февруари 2004 година относно създаване на общи
правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на Приложение № 1 към
1
чл.3 борда и отмяна или голямо закъснение на полети, за отмяна на полет ********** по
дестинация ******** – *********, който е следвало да бъде изпълнен на дата 16.12.2023 г.,
ведно със законна лихва върху горепосочената сума, считано от 12.02.2024 г. до
окончателното изплащане на вземането, както и за отмяна на полет ******* по дестинация
********* – ********, планиран за излитане на 06.01.2024 г., ведно със законната лихва,
считано от 12.02.2024 г. Претендират се разноски.
В предоставения срок е постъпил отговор на исковата молба от страна на ответното
дружество, като е взето становище по предявените за разглеждане в настоящото
производство искове. В отговора се поддържа, че действително процесните полети са
отменени, но се излагат съображения, че пътникът е уведомен за това своевременно /повече
от две седмици преди началото на полетите по разписание/ и се е възползвал от опцията да
му бъде възстановена стойността на билетите. Излагат се подробни съображения в горния
смисъл. Моли се за отхвърляне на предявените искове. Претендират се разноски.
С оглед твърденията и възражениета на страните и на основание чл. 146, ал. 1, т. 3 и
т. 4 ГПК, съдът е отделил за безспорно и ненуждаещо се от доказване в производството, че
между ищеца от една страна, в качеството му на пътник, и ответника, от друга страна, в
качеството му на превозвач, че разстоянието между летището в ******** и летище
*********, измерено по метода на дъгата на големия кръг, е 1 766км.
Съдът, като съобрази доводите на страните и обсъди събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа
и правна страна следното:
Предявени са осъдителни искове с правно основание чл. 5, пар. 1, б. „в“ вр. чл. 7,
параграф 1, б. „б“ от Регламент (ЕО) 261/2004 г. относно създаване на общи правила за
обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо
закъснение на полети за осъждането на „****** да заплати в полза на Н. Н. сума в размер от
400.00 евро, представляваща обезщетение по чл. 7, параграф 1, буква „б“ от Регламент (ЕО)
№ 261/2004 на Европейския Парламент и на Съвета от 11 февруари 2004 година относно
създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на
Приложение № 1 към чл.3 борда и отмяна или голямо закъснение на полети, за отмяна на
полет ********** по дестинация ******** – София, който е следвало да бъде изпълнен на
дата 16.12.2023 г., ведно със законна лихва върху горепосочената сума, считано от 12.02.2024
г. до окончателното изплащане на вземането, както и сума в размер от 400.00 евро
представляваща обезщетение по чл. 7, параграф 1, буква „б“ от Регламент (ЕО) № 261/2004
на Европейския Парламент и на Съвета от 11 февруари 2004 година относно създаване на
общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на Приложение №
1 към чл.3 борда и отмяна или голямо закъснение на полети, за отмяна на полет ******* по
дестинация ********* – ********, който е следвало да бъде изпълнен на 06.01.2024 г., ведно
със законната лихва върху тази сума, считано от 12.02.2024 г.
За уважаване на така предявените искове в тежест на ищеца е да докаже, че между
него, от една страна, в качеството му на пътник, и ответното дружество, от друга страна, в
качеството му на превозвач, бил сключен договор за въздушен превоз чрез закупуването на
два броя самолетни билети за полет ***** по дестинация ******** – ******, планиран за
излитане на 16.12.2023 г., както и за полет ******* по дестинация ********* – ********,
планиран за излитане на 06.01.2024 г., които е следвало да бъдат изпълнени от ответника; че
процесните полети са били отменени.
При установяване на тези обстоятелства в тежест на ответника е да докаже, че е
погасил дълга, за което не сочи доказателства. В тежест на ответното дружество да докаже
възраженията си срещу предявения иск.
Страните не спорят, че помежду им е бил сключен договор за въздушен превоз чрез
закупуването на два броя самолетни билети от ******* за полет ****** по дестинация
******** –****, планиран за излитане на 16.12.2023 г., както и за полет ******* по
дестинация ********* – ********, планиран за излитане на 06.01.2024 г., че процесните
2
полети е следвало да бъдат изпълнени от ответника, както и че са били отменени.
Спорен по делото въпрос е дали пътникът е бил своевременно уведомен за отмяната
на процесните полети.
От ответника е представено електронно писмо със заверен превод на български език
(от л. 34 до л. 42 от делото), ведно с електронна кореспонденция, водена по имейл. Писмото
е било изпратено на 09.05.2023 г., като темата му е била номерът на резервацията – ***
Изпратено е до адресат Н. Я. ***** и електронен адрес ***** като е посочено, че полетите
на това лице от ******** до ********* на 16.12.2023 г. и от ********* до ******** на
06.01.2024 г. са анулирани, т.е. са били отменени. В електронното писмо са описаните
формите на обезщетение, включително и възможността клиентът да поиска възстановяване
на сумата по билета.
По отношение на направеното от ищеца оспорване на това писмо и пристигането му
в електронната му поща, съдът намира следното: В случая пътникът с електронен адрес:
*****, сам е избрал да използва този тип средство за получаване на електронния си билет,
потвърждавайки и предоставяйки на превозвача тази възможност получаване на
информация и за пряка връзка с него. Предвид горното, трябва да се изследва цялата
доказателствена съвкупност, за да се отговори на въпроса именно ищецът ли е
потребителят, ползващ електронен адрес: ******, доколкото видно от приложената в
исковата молба електронна кореспонденция, ищецът е използвал същият електронен адрес за
връзка с процесуалния си представител. От препратеното писмо се установява, че ищецът е
поискал рекламация и възстановяване на парите за закупените два броя билети, посочвайки,
че номерът на рекламацията е ****** Установява се, че електронното писмо с искането за
рекламация от ищеца е получено от превозвача. В тази връзка и с голяма степен на
вероятност може да бъде достигнат извода, че кореспонденцията между пътника и
превозвачът се е осъществявала именно чрез размяната на електронни писма и използването
на имейли. Тук следва да се посочи, че електронно съобщение е изпратено от ответното
дружество от електронен адрес: ********, като в същото е посочен номерът на
резервацията, датата на изпълнение и направлението на полета, както и формите за
обезщетение. Видно е от цялата доказателствена съвкупност, че това е имейлът, на който
ищецът е водил кореспонденцията си с ответника. Ответникът няма задължение да издирва
какъв е конкретният имейл адрес на всеки един пътник, при условие, че вече има известен
имейл адрес за кореспонденция с него, както и да проверява дали е достигнал до адресата,
това би надхвърлило дължимата грижа по смисъла на гражданското право. В случая
ответникът е положил всички необходими усилия, за да посочи конкретно полета, номера на
резервацията, датата на изпълнение и е използвал установения в отношенията между
страните имейл адрес. Този извод се подкрепя и от обстоятелството, че ищецът е получил
обезщетение от превозвача за отменените полети чрез възстановяване стойността на
закупените от него билети в размер на 233.59 евро, което обстоятелство признава в исковата
молба.
Мотивиран от гореизложеното, съдът намира, че възражението на ответника, че е
уведомил ищеца за отмяната на полета на 09.05.2023 г. е доказано.
На база така установените факти съдът достига до следните правни изводи: Съгласно
чл. 3, б. А от Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския Парламент и на Съвета от 11
февруари 2004 година относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на
пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети, и за
отмяна на Регламент (ЕИО) ***същият се прилага за пътници, заминаващи от летище,
намиращо се на територията на държава-членка, към която Договорът се прилага. По делото
е безспорно, че процесните полети са били от летище в Испания до летище в България и
обратно – държави членки на ЕС. Съгласно чл. 5, § 1, б. „В“, т. „i“ от същия при отмяна на
полет пътниците имат право на обезщетение от опериращия въздушен превозвач по член 7,
освен ако не са информирани за отмяната минимум две седмици преди началото на полета
по разписание. В случая по делото не се спори между страните, че процесните полети е
следвало да се осъществят на 16.12.2023 г., както и на 06.01.2024 г., а както вече се установи,
3
писмото, с което ищецът е бил уведомен за отмяната им, е било изпратено на 09.05.2023 г. на
предоставения за връзка имейл от ищеца. Изискването за двуседмичен срок е спазено,
поради което съдът намира, че не са налице предпоставките за изплащане на обезщетение.
Исковете са неоснователни и следва да бъдат отхвърлени.
С оглед изхода на делото, съдът намира, че разноски се дължат единствено на
ответника. От него не е направено искане за присъждането им, поради което такива не се
дължат между страните.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявения от Н. Я. Н., ЕГН: **********, с адрес: гр. ************
срещу „*******, ЕИК:********, със седалище и адрес на управление: гр. *********, р-н
********** *********, бул. „*********, иск с правно основание чл. 5, пар. 1, б. „в“ вр. чл. 7,
параграф 1, б. „б“ от Регламент (ЕО) **** г. относно създаване на общи правила за
обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо
закъснение на полети за осъждането на „*******, ЕИК:********, със седалище и адрес на
управление: гр. *********, р-н ********** *********, бул. „********* да заплати в полза
на Н. Я. Н., ЕГН: **********, с адрес: гр. ************ сумата от 400.00 евро,
представляваща обезщетение по чл. 7, параграф 1, буква „б“ от Регламент (ЕО) № *****, за
отмяна на полет ********** по дестинация ******** – ****, който е следвало да бъде
изпълнен на дата 16.12.2023 г., ведно със законната лихва от 12.02.2024 г. до окончателното
изплащане на вземането.
ОТХВЪРЛЯ предявения от Н. Я. Н., ЕГН: **********, с адрес: гр. ************
срещу „*******, ЕИК:********, със седалище и адрес на управление: гр. *********, р-н
********** *********, бул. „*********, иск с правно основание чл. 5, пар. 1, б. „в“ вр. чл. 7,
параграф 1, б. „б“ от Регламент (ЕО) 261/2004 г. относно създаване на общи правила за
обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо
закъснение на полети за осъждането на „*******, ЕИК:********, със седалище и адрес на
управление: гр. *********, р-н ********** *********, бул. „********* да заплати в полза
на Н. Я. Н., ЕГН: **********, с адрес: гр. ************ сумата от 400.00 евро,
представляваща обезщетение по чл. 7, параграф 1, буква „б“ от Регламент (ЕО) № *****, за
отмяна на полет FB 467 по дестинация ********* – ********, който е следвало да бъде
изпълнен на дата 06.01.2024 г., ведно със законната лихва от 12.02.2024 г. до окончателното
изплащане на вземането.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в двуседмичен срок от
връчване на препис на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________

4