Решение по дело №116/2021 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 17
Дата: 2 ноември 2021 г. (в сила от 23 ноември 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20215340200116
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 17
гр. Първомай, 02.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЪРВОМАЙ, ПЪРВИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на петнадесети юли през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Спасимир Сп. Здравчев
при участието на секретаря Венета Ж. Хубенова
като разгледа докладваното от Спасимир Сп. Здравчев Административно
наказателно дело № 20215340200116 по описа за 2021 година
, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш серия К № 2949966 на Областна дирекция
на МВР - Пловдив, с който на ХР. Д. ХР., ЕГН **********, от село ****, е
наложена глоба в размер на 400 (четиристотин) лева на основание чл. 189, ал.
4 във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДП)
за нарушение по чл. 21, ал. 1 от същия Закон.
Чрез процесуалния си представител адвокат Т.В. Т. от Адвокатска
колегия - Пловдив ХР. Д. ХР. моли Съдът да отмени атакувания Фиш като
неправилен и незаконосъобразен по писмено изложени съображения в
Жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция; претендира
разноски.
Въззиваемата страна Областна дирекция на МВР - Пловдив, редовно
призована, не изпраща представител; със Становище рег. № 317000-10601 /
1
02.06.2021 година чрез пълномощник главен юрисконсулт И.И.П. се изразява
отношение по същество и се моли да се остави Жалбата без уважение, като се
потвърди Електронният фиш, а при евентуално уважаване на Жалбата – да се
намалят разноските до размера на минималното предвидено по закон
адвокатско възнаграждение.
След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с
направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във
връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери
изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от
основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДП във връзка с чл.
59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е
основателна.
От фактическа страна:
На 18.08.2019 година младши автоконтрольор при РУ на МВР -
Първомай Г. П. К. в изпълнение на задълженията си по контрол на пътната
безопасност за времето от 09:30 часа до 10:45 часа работи с мобилна система
за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M № 581. За
целта е с патрулен автомобил на 259 км + 600 м от първокласен път І-8 от
Републиканската пътна мрежа – разклона за селата Татарево и Виница в
община Първомай, област Пловдив, в който пътен участък скоростта на
движение е ограничена до 60 км/ч с пътен знак В26 „Забранено е движение
със скорост, по-висока от означената“.
Системата за видеоконтрол е закрепена на таблото на служебния
автомобил и след посочени джипиес координатите му в протокол
(приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 година за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата) е стартирано
автоматичното измерване със запис на видеоклип на моторните превозни
средства, движещи се със скорост над допустимата съгласно пътния знак,
като техническото средство е разположено неподвижно (режим Н) с обсег на
2
действие 100-120 метра (трафик М).
В 10:03:05 часа с трафик радара TR4D (част от системата TFR1-M) при
движение в посока изток (към град Хасково), срещу радарния лъч, е засечен
лек автомобил „Тойота РАВ 4“ с ДК № **** (собственост на ХР. Д. ХР.) със
скорост 112 км/ч.
За констатираното нарушение на инкриминираната дата – 18.08.2019
година, е издаден процесният Електронен фиш с посочено превишаване на
скоростта от 49 км/ч при приспаднат толеранс от 3 км/ч в полза на
жалбоподателя, връчен му на 18.03.2021 година.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена
от приобщената по надлежния по НПК ред административнонаказателна
преписка.
От правна страна:
Разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изречение 1. от ЗДП предвижда при
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система
нарушение, за което не се предвижда наказание лишаване от право да се
управлява моторно превозно средство или не се отнемат контролни точки, да
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в определен за съответното нарушение размер.
По т. 65 на § 6 от Допълнителните разпоредби на ЗДП „Автоматизирани
технически средства и системи“ (АТСС) са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона
за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган (б. А); мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес (б. Б).
Според Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 година на министъра на
вътрешните работи и стационарните, и мобилните АТСС заснемат статични и
3
/ или динамични изображения с данни за нарушенията на правилата за
движение (чл. 2), като за установените по този начин нарушения се издават
електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна
система (чл. 3), а за осъществяването на контрола с АТСС не се изисква
намеса от страна на служителя – той само позиционира служебното моторно
превозно средство, насочва уреда в контролираната посока, прави
необходимите настройки и го включва за започване на автоматизирания
контрол, а след приключване на работния процес изключва АТСС, като
информацията със запаметените данни се съхранява в локална компютърна
конфигурация или локален сървър за издаване на административни
документи във връзка с установените нарушения (чл. 9).
При анализ на посочените нормативни разпоредби се налага изводът, че
нарушението на правилата за движение, извършено в 10:03:05 часа на
18.08.2019 година на 259 км + 600 м от първокласен път І-8 от
Републиканската пътна мрежа с лек автомобил „Тойота РАВ 4“ с ДК № ****,
може да се установи чрез използване на временно разположена на участък от
пътя мобилна АТСС (в случая мобилна система за видеоконтрол TFR1-M №
581) и нарушението да се санкционира чрез издаване на електронен фиш.
Нарушението е установено с техническо средство, в съответствие с
изискванията на Глава четвърта, Раздел ІІ от Закона за измерванията – за
мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение
TFR1-M е издадено Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835 / 24.02.2010 (№ 4835 в Регистър на одобрените средства за
измерване на Българския институт по метрология); по императивните норми
на Глава четвърта, Раздел ІІІ от Закона за измерванията мобилната система
TFR1-M № 581 е преминала последваща проверка за съответствие –
извършена е от оторизиран проверител – Лаборатория за проверка на
средствата за измерване в сектор „Полицейска техника“ към Главна дирекция
„Национална полиция“ на МВР, на 07.02.2019 година, като съгласно т. 31 от
Заповед № А-616 / 11.09.2018 година на председателя на Държавната агенция
за метрологичен и технически надзор по чл. 43, ал. 4 във връзка с чл. 10в, ал.
2, т. 1 от Закона за измерванията (обн., ДВ, бр. 82 от 05.10.2018 година)
периодичността на последващите проверки на скоростомерите е една година.
4
Конкретното деяние е извършено с лек автомобил, собственост на
жалбоподателя, на когото е връчен Електронният фиш и който в съответствие
с чл. 188, ал. 1, предложение 1. от ЗДП отговаря за извършеното със
собственото му моторното превозно средство нарушение, ако не посочи на
кого го е предоставил, а от името на ХР. Д. ХР. липсва декларация по чл. 189,
ал. 5, изречение 2. от ЗДП.
Наложеното наказание е по чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДП, съгласно чийто
текст на водача, превишил разрешената максимална скорост извън населено
място от 41 км/ч до 50 км/ч, се налага 400 лева глоба, като санкционната
разпоредба не предвижда наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство и за нарушението в тези граници не се отнемат
контролни точки по Наредба № Iз-2539 / 17.12.2012 година на министъра на
вътрешните работи.
Въпреки гореизложеното, Електронен фиш серия К № 2949966 от
18.08.2019 година следва да се отмени като незаконосъобразен.
За нарушена е посочена разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДП,
забраняваща на пътните превозни средства от категория В превишаване на
скорост, както следва: от 50 км/ч при движение в населено място, от 90 км/ч
при движение извън населено място, от 140 км/ч при движение по
автомагистрала и от 120 км/ч при движение по скоростен път, а от фактите по
делото безспорно се установява, че лек автомобил „Тойота РАВ 4“ с ДК №
**** е категория В по смисъла на 150а, ал. 2, т. 6 от ЗДП. Но се установява
още и че 259 км + 600 м от първокласен път І-8 от Републиканската пътна
мрежа не е в границите на населено място и че шосейният отсек, в чийто
периметър е засечена превишената скорост, е регулиран с пътен знак В26 с
ограничение на движението до 60 км/ч, в който случай, обаче, действията на
водача на моторното превозно средство осъществяват състава на чл. 21, ал. 2
от ЗДП: Когато стойността на скоростта, която не трябва да се
превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен
знак. Само че, не за такова нарушение е подведен под
административнонаказателна отговорност ХР. Д. ХР.. Като не е спазено
разписанието на чл. 189, ал. 4 от ЗДП за точно посочване в електронния фиш
на нарушената разпоредба при правилно описание на съставомерните
5
обстоятелствата е налице неизпълнение на императива за подвеждането им
под съответната правна норма, с което се нарушава принципът за
законоустановеност – съществено процесуално нарушение, рефлектиращо
върху правото на защита на наказаното лице да разбере точно какво му се
вменява в отговорност и да има възможността да организира в пълен обем
отбрана на интересите си.
Предвид изхода на спора по разпоредбите на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, чл.
143 от АПК и § 1, т. 6 от Допълнителната разпоредба на АПК
административнонаказващият орган Областна дирекция на МВР - Пловдив
дължи разноски за оказаната на ХР. Д. ХР. адвокатска защита.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Районен съд -
Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Отменя Електронен фиш серия К № 2949966 на Областна дирекция на
МВР - Пловдив, с който на ХР. Д. ХР., ЕГН **********, от село ****, е
наложена глоба в размер на 400 (четиристотин) лева на основание чл. 189, ал.
4 във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движението по пътищата за
нарушение по чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.
Осъжда Областна дирекция на МВР - Пловдив да заплати на ХР. Д. ХР.,
ЕГН **********, от село ****, сумата от 300 (триста) лева – разноски за
процесуално представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Съдия при Районен съд – Първомай: ___________(п)___________
6