РЕШЕНИЕ
№ 4234
Стара Загора, 29.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - III състав, в съдебно заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ИРЕНА ЯНКОВА |
При секретар ПЕНКА МАРИНОВА като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20257240700819 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 АПК, във вр. с чл. 143 от Закона за движение по пътищата ЗДвП/.
Образувано е по жалба на Г. А. Х., [ЕГН] от гр.Чирпан, [улица], вх.Б, ет.1, ап.9, подадена чрез адв. Р. Г. от АК - Добрич, против отказ за регистрация на МПС с изх.№122800-21527 от 13.06.2025 година на началник на сектор "Пътна полиция" към ОДМВР – Стара Загора .
Жалбоподателят твърди, че обжалваният административен акт е незаконосъобразен, издаден в противоречие на материално правните разпоредби и несъобразен с целта на закона. При тези съображения се иска от съда да постанови решение, с което да отмени оспорения акт и да върне делото като преписка на началник сектор "Пътна полиция" за произнасяне съобразно указанията съдържащи се в мотивите на решението.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява
В съдебно заседание ответникът по жалбата – началник сектор "Пътна полиция" към ОДМВР – Стара Загора не се явява, не се представлява и не взема становище по основателността на подадената жалба .
Производството пред административния орган е образувано по заявление на жалбоподателя с №241228032051 от 26.08.2024 година, с искане за промяна на регистрацията на лек автомобил [Марка], рама № WBAAP710X0JL33675, собственост на Х., съгласно договор за покупко-продажба на МПС от 17.08.2024 г., по силата на който Г. Х. е придобил правото на собственост върху процесния автомобил, така и свидетелство за регистрация на моторното превозно средство № *********.
Във връзка с постъпилото заявление за промяна собствеността на лек автомобил „БМВ 320Д“ с рама № WBAAP710X0JL33675 и регистрация след извършена проверка се установило, че лекия автомобил е регистриран на дата 07.11.2001 г. В хода на извършване на идентификация на МПС –то са възникнали съмнения относно автентичността на набития номер на двигателя. Автомобилът е представен на комисия, съгласно заповед № 349з-2990/22.08.2022 г. на Директора на ОД на МВР гр. Стара Загора, след което е изготвено искане за експертна справка с № 1228р- 17040/27.08.2024г. за изследване и експертно становище от „ЕКД“ при РУ-Чирпан.
В отговор на искането в справка № 14/02.09.2024г. е отразено, че върху площадката предназначена за полагане на номера на двигателя са налице следи от механична интервенция оставени от абразивен инструмент, поради което е нарушена целостта й. Установени са цифрите „2“, „0“ и буква „D“.
Предмет на оспорване в настоящото производство е именно отказ за регистрация на МПС с изх.№122800-21527 от 13.06.2025 година на началник на сектор "Пътна полиция" към ОДМВР – Стара Загора, с което е отказана промяна на собствеността, промяна на номер и зачисляване в региона на процесното МПС. В мотивите си административния орган се е позовал на изготвената справка №14/02.09.2024 г.
При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Стара Загора, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства, провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в преклузивния срок за обжалване по реда на чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.
Разгледана по същество е основателна по следните съображения:
Условията и редът за регистриране на моторните превозни средства са регламентирани с Наредба № І-45/2000 г. на министъра вътрешните работи (Наредбата), издадена въз основа на законовата делегация на чл. 140, ал. 2, изр. 1 от ЗДвП. Съгласно нормата на чл. 2 от Наредбата МПС, предназначени за движение по пътищата, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при СДВР или областните дирекции на МВР по постоянния адрес на собственика. Ето защо, следва да се приеме, че правото да извърши промяна в регистрацията, респ. да откаже такава, е от материалната и териториалната компетентност на ръководителя на структурното звено "Пътна полиция" при Областна дирекция на МВР – Стара Загора.
Спазена е предвидената от закона писмена форма. В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Материалният закон е приложен неправилно.
Според чл. 143, ал. 1 от ЗДвП, пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство. Съгласно ал. 2, се забранява заличаването и/или подправянето на идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство.
С разпоредбата на ал. 3 на текста е предвидена забрана за регистриране на пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация. Разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. също предвижда, че не се регистрират превозни средства, на които не може да се установи идентификационният номер (VIN).
Според закона наличието на фабричен идентификационен номер, поставен на съответното за тази марка автомобили място, е предпоставка за неговата регистрация, като регистрацията на пътни превозни средства с подменен, заличен или повреден идентификационен номер се извършва само при възможност за установяване на номера на рамата, там, където производителят първично го е поставил. Заложеното в закона изискване е с цел да не се допусне движението на пътни превозни средство, които не носят поставен от производителя идентификационен номер като гаранция за тяхното разпознаване, както и за съответствието им с производствените стандарти.
Следователно законът предвижда осъществяването на две кумулативно изискуеми предпоставки за регистрация на моторно превозно средство - право на собственост върху автомобила и установен автентичен идентификационен номер, поставен от производителя, които в случая са налице.
Жалбоподателят се е легитимирал като собственик на превозното средство и е установен автентичния идентификационен номер на автомобила – рама № WBAAP710X0JL33675.
По смисъла на § 6, т. 61 ЗДвП идентификационен номер на превозното средство е подредена комбинация от знаци, поставена върху превозното средство от производителя с цел идентифицирането му.
В случая страните не спорят, а от представените доказателства се установява, че идентификационният номер на процесния автомобил не е бил подправен, заличен или повреден. Следователно не е налице необходимост от допълнително установяване на автентичност.
Не могат да се приемат основателни изложените мотиви, че номерът на двигателя се явява идентификационен номер. С горепосочения анализ на разпоредбата на чл. 143 от ЗДвП се установи, че ал. 1 изисква регистриране на моторното превозно средство по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство, ал. 2 прави разграничение между идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство, а ал. 3 забранява регистриране на пътно превозно средство, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер. С оглед изложеното, се налага извода, че разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от ЗДвП уреждаща отказа за регистрация има предвид идентификационен номер, различен от номера на двигателя на превозното средство.
Наличието на номер на двигателя не е законово изискуема предпоставка за регистрацията на превозното средство така, както е приел издателя на оспорения акт.
Поради това, съдът намира за неоснователно изискването на административния орган към жалбоподателя за представяне на двигател без интервенция. Още повече, че по делото не са налице никакви доказателства, които да препоставят извод за смяна на двигателя.
Нормата на чл. 15, ал. 1, т. 5 от Наредбата в случая, е неприложима, тъй като същата изисква представяне на документи за собственост на двигателя само когато е извършена замяна на този агрегат. Дори и в този случай обаче, непредставянето на документ за собственост на двигателя не би имало за последица отказ за регистриране на превозното средство, тъй като подобно изискване не е предвидено с нормата на чл. 143 от ЗДвП.
Посочената в решението разпоредба на чл. 15, ал. 1, т. 5 от Наредба № I-45/2000 г., изисква при промяна в регистрацията собственикът на превозното средство да представи документ за собственост с данните за марката, модела, номерата на рамата /шасито/ и/или двигателя - само при промяна собствеността или основен агрегат /рама или двигател/.
Законодателят е формулирал изискване да се представи документ, съдържащ информация или за рама, или за двигател, или за двата агрегата, като граматически е употребил израз, който сочи на алтернативност на възможностите и достатъчност на избора и само по отношение на една от двете възможности.
В случая съгласно изискванията на цитираната норма документ за собственост е представен, установен е по безспорен начин номера на рамата на процесния автомобил, за който не се спори, че е автентичен. Обстоятелството, че номерът на двигателя не може да бъде установен и е установен, е ирелевантен факт за процедурата по пререгистрация. Следва да се има предвид, че свидетелството за регистрация представлява официален документ, който удостоверява със силата на такъв съответните обстоятелства, посочени в него. След като това обстоятелство е отразено в него, то административният орган, при наличие на останалите нормативни предпоставки е следвало да извърши пререгистрацията на моторното превозно средство, а не да прекратява производството по регистрация.
Обжалваниятото решение с което е прекратено производството по регистрация на процесното МПС е незаконосъобразно, тъй като е постановено в противоречие с материално правните разпоредби на ЗДвП и Наредбата.
По изложените съображения съдът намира, че оспорения отказ за регистрация на МПС с изх .№122800-21527 от 13.06.2025 година на началник на сектор "Пътна полиция" към ОДМВР – Стара Загора , следва да бъде отменен като незаконосъобразен, а преписката - върната на административния орган за ново произнасяне съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона. Съгласно чл. 174 от АПК следва да се определи срок за изпълнение на съдебното решение - 14 дни от получаване на преписката, след влизане в сила на настоящето съдебно решение.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ отказ за регистрация на МПС [Марка], с рама № WBAAP710X0JL33675, с изх.№122800-21527 от 13.06.2025 година на началник на сектор "Пътна полиция" към ОДМВР – Стара Загора .
ВРЪЩА преписката на началника на сектор "Пътна полиция" при ОДМВР – Стара Загора за решаване на въпроса по същество, съгласно задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.
ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за издаване на съответния акт по искането за регистрация, считано от получаване на преписката при административния орган.
Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му.
| Съдия: | |