Решение по дело №130/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 393
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 19 октомври 2020 г.)
Съдия: Красимир Маринов Димитров
Дело: 20204430200130
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

17.07.2020 г.

 

номер ..................                                                       град ПЛЕВЕН

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Плевенски районен съд

на 29 юни

Тринадесети наказателен състав

година 2020

 

В публично заседание в следния състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

КРАСИМИР   ДИМИТРОВ

 

Секретар: ПЕТЯ КАРАКОПИЛЕВА

Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВ

НАХ дело номер 130 по описа за 2020 година

и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.

 

         Постъпила е жалба от страна на ***, ЕГН: ********** ***, с настоящ адрес *** против наказателно постановление № 19-0938-004747 от 21.11.2019 г. на ***Сектор “ПП” към О.н.М.- П. с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП е наложил на ***, глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, се явява лично и с адв. ******. Поддържат подадената жалба, а в хода по същество, процесуалния  представител развива конкретни аргументи за нейната основателност.

Ответната страна по жалбата О.н.М.– П. редовно и своевременно призована, не се представлява.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни  изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, ДОПУСТИМА е.

Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Атакуваното наказателно постановление № 19-0938-004747 от 21.11.2019 г. е издадено от ***Сектор“ПП” - Плевен към О.н.М.- П. въз основа на Акт за установяване на административно нарушение, с бланков № 250264 от който е видно, че:

         -на 10.08.2019 г. около 15:00 часа в гр. Плевен, ул. „***с посока на движение към с. ***управлява лек автомобил „***“, зелен на цвят, с номер на рама ***и извършва следното нарушение:

         1.Управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред. Няма поставени регистрационни табели на определените за това места

Нарушил е чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Съдът намира, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са спазени всички изисквания, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 ЗАНН.

АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията.

В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административно наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до порочност на административно наказателното производство против него.

Съгласно чл.37, ал.1 ЗАНН, актове за установяване на административни нарушения могат да съставят длъжностните лица посочени изрично в съответните нормативни актове или определените от ръководителите на ведомства, организации и др., на които е възложено приложението или контрола по приложението на съответните нормативни актове.

Според чл. 189, ал. 1 ЗДвП, актовете за установяване на административни нарушения по този закон се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в същия. Кои са тези служби се определя от Министъра на вътрешните работи съгласно чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и това са служителите на “Пътна полиция” на Сектор КАТ към съответните Областни дирекции “Полиция”, съответно подведомствените им Районни полицейски управления. Тези служители са оправомощени по закон - чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и чл. 52, ал. 1, т. 15 от ЗМВР да осъществяват контрол по безопасността на движението по пътищата, техническата изправност на МПС и др.

В случая АУАН е съставен от полицейския служител ***и в същия е отразил, че заема длъжността ***към сектор “ПП” – Плевен, т.е. той е длъжностно лице от съответната служба за контрол при посоченото полицейско управление по смисъла на ЗДв.П и в този смисъл съдът счита, че се явява компетентно според чл. 37, б. “а” от ЗАНН длъжностно лице.

Съдът не споделя направените с жалбата от жалбоподателят възражения и такива направени в о.с.з., че не е извършил нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, тъй като така депозираните твърдения противоречат на събраните по делото писмени доказателства и показанията на актосъставителят и свидетеля по акта дадени непосредствено и устно в съдебно заседание.

Съдът счита, че фактическа обстановка е категорично установена от представените по делото писмени доказателства, посочени на съответното място по – горе от показанията на разпитания в хода на делото неутрален свидетел, както и от обясненията дадени от жалбоподателя.

Съдът кредитира показанията на свидетелите ***и ***относно обстоятелствата, свързани с установяване на нарушението и на обстоятелствата, изложени в АУАН и тези, свързани с неговото съставяне, като еднопосочни с останалия събран доказателствен материал. Последният е участвал пряко в разигралите се събития и има преки и непосредствени впечатления относно обстоятелствата, свързани с изводите налице ли е било управление на моторно превозно средство и конкретно на това, че същото не е било регистрирано по надлежния ред, както и относно самоличността на водача на превозното средство, пряко касаещи въпросите за наличие на деяние и на авторството.

Разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП /Изм. - ДВ, бр.14 от 2015г./ предвижда, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

Деянието е квалифицирано като нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като за извършването му жалбоподателят е санкциониран от административно-наказващия орган с наказателното постановление на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. 

Разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП предвижда, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лева, водач който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на други такива нарушения, поради което института на чл.28 от ЗАНН  в случая е неприложим.

По отношение на наложените административни наказания, за извършеното нарушение по  чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съдът намира, че при определянето на техния размер, административно-наказващият орган се е съобразил с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, отчитайки в достатъчна степен обстоятелствата, при които е извършено нарушението, неговата тежест, мотивите на нарушителя, като е даден превес на смекчаващите обстоятелства.

Съгласно чл. 157, ал. 3 от ЗДвП,  Министърът на вътрешните работи определя с наредба първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Отнемането на контролните точки за нарушението по чл.175, ал.3 от ЗДвП е извършено на основание чл.6, ал.1, т.5 от тази наредба който предвижда, че за управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер на водачът следва да се отнемат 10 контролни точки.

С оглед гореизложените съображения, настоящия състав счита, че с така определените размери на наказанията ще се постигнат успешно целите визирани в чл. 12 от ЗАНН, като се въздейства превъзпитателно и предупредително спрямо нарушителя и спрямо другите участници в движението по пътищата към спазване на правилата за движение по пътищата.

Водим от горното и  на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-0938-004747 от 21.11.2019 г. на ***Сектор “ПП” към О.н.М.- П. с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП е наложил на ***, ЕГН: ********** ***, с настоящ адрес ***, глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца, като ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: