Решение по дело №474/2019 на Районен съд - Свиленград

Номер на акта: 140
Дата: 8 октомври 2019 г. (в сила от 29 януари 2020 г.)
Съдия: Добринка Димчева Кирева
Дело: 20195620200474
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    №................

 

                            град Свиленград 08.10.2019година

 

                                   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         РАЙОНЕН СЪД СВИЛЕНГРАД, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на втори октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                                      

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: Добринка Кирева

 

         при секретаря Татяна Терзиева , като разгледа докладваното от Председателя Административно - наказателно дело №474 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ №185/2019 от 24.06.2019година на и.д.Началник на отдел Митническо разузнаване и разследване Южна Морска към Агенция Митници, с което на А.  Г./A.G./ , родена на ***год.  в Шела ,Румъния,със съдебен адрес ***, за нарушение  на чл.18,ал.1 във вр с чл.11а,ал.1 от Валутния закон/ВЗ/ във вр.с чл.2,ал.1 и чл.9,ал.1 и ал.2 от Наредба № Н-1/01.02.2012г. за пренасяне през границата на страната на парични средства,благородни метали,скъпоцени камъни и изделия със тях  и водене но митнически регистри по чл.10а от ВЗ на основание чл.18,ал.1 и ал.10 вр. с  чл.20,ал.1 и чл.21  от ВЗ е наложено административно наказание “ГЛОБА” в размер на 1000,00 лв. и са ОТНЕТИ В ПОЛЗА НА ДЪРЖАВАТА -44 банкноти в купюри по 500 евро; 10 банкноти в купюри по 100евро и 100банкноти в купюри по 50евро или всичко в общ размер на 28 000евро.

Недоволен    от горепосоченото наказателно постановление е   останал жалбоподателят А.  Г./A.G./, поради което обжалва същото в законно предвидения срок. С жалбата се инвокират възражения за незаконосъобразност  и неправилност на НП, както и наличието на допуснати процесуални нарушения в хода на административното производство  при съставяне на АУАН и издаване на НП,без конкретно да се излагат съображения в тази насока. Оспорва се отделно изложената в тях фактическа обстановка. С тези правни съображения се претендира цялостна отмяна на обжалваното НП. Иска от съда да постанови решение,с което да отмени  атакуваното НП като неправилно и незаконносъобразно.

В съдебната фаза жалбоподателят редовно призован се явява лично и с адв.С.  ,който подържа жалбата по изложените в нея доводи. Жалбоподателят дава обяснения по случая,като твърди,че била декларирала носената от нея валута, но митничарят не разбирал румънски и не и предоставил митническа декларация. Сочи,че сумата била взета на заем ,необходима им за операция на очите на сина им.

В съдебната фаза ангажира гласни доказателства.

Административнонаказващият орган /АНО/ - отдел Митническо разузнаване и разследване Южна Морска към Агенция Митници чрез процесуалният си представител ,оспорва жалбата. Счита  обжалваното НП за правилно и  законосъобразно. Моли същото да бъде потвърдено.

       В съдебната фаза ангажира гласни и писменни доказателства.

Районна прокуратура – Свиленград, не изпраща представител и не взема становище.

Съдът, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното от фактическа страна:

От доказателствата находящи се в административно наказателната преписка и от показанията на разпитаните по делото свидетели – П.В.С. и Ц.С.М. / митнически служители /, кредитирани изцяло, безспорно се установява, че на 03.02.2019г. около 14,00часа, на МП – Капитан Андреево,на трасе „Входящи леки автомобили и автобуси” пристигнал лек автомобил марка Мерцедес Бенц с рег.№ОТ10КIR на път от Р.Турция за Р.Румъния,който автомобил бил управляван от румънски гражданин К. Г.,като в автомобила пътували и още четири лица,включително и жалбоподателката .

Преди започването на митническата проверка,св. П.В.С. поканил пътниците и водача  устно да декларират носените от тях лични вещи,стоки и валутни цености,но никой не декларирал такива,като първоначално ги приканил да декларират на английски език,но тъй като никой не разбирал,отново ги приканил на румънски ,а впоследствие и на турски език,тъй като един от пътниците в автомобила заявил,че владее този език, но както се посочи никой не декларирал,че пренася валута или други вещи подлежащи на деклариране.

Св.П.В.С. поканил лицата да излезнат извън автомобила ,при което мъжете напуснали автомобила,но в него останали жалбоподателката и още една жена,които били видимо неспокойни и стискали дамските си чанти. Тези им действия усъмнили свидетелят ,поради което изпратил двете жени за личен преглед от негова колежка ,също митнически служител.

На основание чл.16,ал.1,т.19 от ЗМ митническият служител св. Ц.С.М. извършила личен преглед на жалбоподателката,при който открила в дамската й чанта ,укрити и недакларирани  парични средства-евро ,както следва : 44 банкноти в купюри по 500 евро; 10 банкноти в купюри по 100евро и 100банкноти в купюри по 50евро или всичко в общ размер на 28 000евро,за което действие бил изготвен протокол за личен преглед №27/03.02.2019г..

Така откритите парични средства били  задържани с разписка за задържане №0137162 от 03.02.2012г.,като жалбоподателя подписал разписката без да впише в нея възражения.

В хода на митническата проверка, след констатираното наличие на носени и недекларирани валутни цености, във връзка с изясняване произходът и притежанието на същите контролните органи на основание чл.16,ал.1,т.5 от ЗМ изискали от жалбоподателя лични обяснения и същатат депозирала такива в писмена форма, в които посочил,че сумата била декларирала на митницата,като казала,че има 28 000евро,тъй като ги носела във връзка с операцията на сина й и можела да докаже произхода им.

За извършената проверка бил съставен Протокол за извършена митническа проверка №19BG9931H003786/03.02.2019г.подписан от св.С. и от жалбоподателя.

При тези фактически обстоятелства и след констатирането на извършено нарушение по ВЗ, на същата дата – 03.02.2019г. свидетелят С. – митнически инспектор  в Агенция Митници в присъствието на св.М., съставил  Акт за установяване на административно нарушение № 185/03.02.2019г. против жалбоподателя.Описаното деяние е квалифицирано, като административнонаказателен състав по чл.18,ал.1 от ВЗ, а посочени за нарушени са законовите разпоредби на чл.11а, ал.1 от ВЗ, вр. чл.2,ал.1 и чл.9,ал.1 и ал.2 от Наредба № Н-1/01.02.12г на МФ / за недеклариране на пренасянето през границата на страната на парични средства, благородни метали и скъпоценни камъни и изделия със и от тях и водене на митническите регистри по чл.10а ВЗ/. Така съставеният акт се предявил на нарушителят,като екземпляр от него му е бил връчен срещу подпис лично на жалбоподателя,като акта е бил превед надлежно от български на румънски език от преводача Албена Благоева,за което същата е положила подпис. В така съставеният акт,жалбоподателят вписал възражение по него,а именно :че митничарят попитал дали имат алкохол или цигари,като тя казала ,че няма ,но има пари в чантата,но той не казал нищо и взел парите.

    В тридневения срок е постъпило възражение по така съствения и връчен на жалбоподателя акт за установяване на административно нарушение, чрез неговият пълномощник/с приложено в оригинал пълномощно към възражнието/,поради което с писмо с рег.№32-38912/06.02.2019година са изискани писмени разяснения от актосъставителя.

   Същият е дал такива,входирани с рег.№32-39881/07.02.2019година и е взето становище  с рег.№32-53530/20.02.2019година от ст.юрисконсулт за неоснователност на възражението.

След получаването на АНП, и.д.Началник на отдел Митническо разузнаване и разследване Южна Морска към Агенция Митници на 24.06.2019г е издал обжалваното НП № 185/2019 от 24.06.2019г.

Със същото,АНО е приел за осъществен от страна на жалбоподателя административнонаказателният състав по чл.18,ал.1,вр.чл.11а,ал.1ВЗ, поради което за нарушение  на чл.18,ал.1 във вр с чл.11а,ал.1 от Валутния закон/ВЗ/ във вр.с чл.2,ал.1 и чл.9,ал.1 и ал.2 от Наредба № Н-1/01.02.2012г. за недекларарнето на пренасяне през границата на страната на парични средства,благородни метали,скъпоцени камъни и изделия със тях  и водене но митнически регистри по чл.10а от ВЗ на основание чл.18,ал.1 и ал.10 вр. с  чл.20,ал.1 и чл.21  от ВЗ е наложил на жалбоподателя административно наказание “ГЛОБА” в размер на 1000,00 лв. и са ОТНЕТИ В ПОЛЗА НА ДЪРЖАВАТА –общо 28 000 евро.

НП е редовно връчено – лично на адреса посочен от жалбоподателя на неговият пълномощник - на 27.06.2019г.

Материалната компетентност на  Началник на  отдел „Митническо разузнаване и разследване Южна Морска” към Агенция Митници да издава НП за нарушения по ВЗ не се оспорва по делото, а и е обективирано пряко позоваване на издадената Заповед № ЗМФ – 110/ 04.02.2019г. на Министъра на Финансите и последната е служебно известна на съда и приложена по АНПр, то този факт се явява установен и е относима  и към компетентността на контролния -  митнически орган да съставят АУАН за нарушения по чл.18,ал.1 и ал.5 от ВЗ, към датата на нарушението, по силата на делегация - изрично  оправомощаване от надлежния орган носител  по закон на тези права – Министъра на финансите .

Така изложената фактическа обстановка, приета за установена от съда, кореспондираща с приетата от АНО в НП,  съдът изведе въз основа на съвкупен анализ на доказателствения материал, събран в хода на настоящото производство, както и доказателствените средства, приложени в АНПр. Както писмените, така и гласните доказателства/ П.В.С. и Ц.С.М. / са относими към релевантните по делото факти и се кредитираха за достоверни. Свидетелските показания на разпитаните по делото митнически и граничен служители-св. П.В.С. и Ц.С.М., са  безпротиворечиви по отношение на основните факти, логични, последователни и взаимно допълващи се, кореспондират и с писмените доказателствени средства приобщени по делото, поради което и съдът ги възприема изцяло за обективно верни. Предвид това, за съдебният състав не възникват каквито и да е съмнения в достоверността на показанията на тези свидетели, като те не се опровергават и от др. гласни доказателства, вкл. и от приобщените по делото писмени такива. Разпитани в хода на настоящото производство-свидетелите П.В.С. и Ц.С.М., възпроизвеждат обстоятелствата при проверката, в хронологичния ред на осъществените действия, извършения личен преглед на жалбоподателя,както и констатирането на нарушението, потвърждават фактическото му извършване от нарушителя, като дават сведения за осъществената комуникация между тях и жалбоподателя, както и относно ,съставянето и предявяването на акта. Показанията на тази група свидетели, съдът кредитира изцяло с доверие, считайки ги достоверни и добросъвестно дадени, доколкото не се намираха основания за тяхната критика, предвид липсват  на противоречия в тях  и на индиции за предубедеността им, от друга страна те не се не компрометират и при съотнасяне по между си и с останалите доказателствени източници-писмените, с които колерират и намират подкрепа.

От друга страна по делото по искане на жалбоподателят,същата даде обяснения и бе допуснат и разпитан в качеството на свидетел,нейният син-св.К. Г.. И двамата сочат,че пътували до Турция във връзка с операция на св.Г.,като за целта взели пари на заем. На место платили капаро,но се наложило да върнат част от парите,тъй като следващата сума щяла да се плати при операцията. При влизането им на българска територия ,в частност на МП Капитан Андреево,българският митничар на български език ги запитал дали имат цигари и алкохол и те отрекъли да пренасят такъв,а устно декларирали,че носят пари за операцията и били поискали валутна декларация,но той не говорел румънски език и не ги бил разбрал. След което насочил жалбоподателката за личен преглед при който в дамската й чанта била открита валутата.

От една страна се взе впредвид близките родниниски отношения между свидетелят и жалбоподателят,които са майка и син,а от друга,че тези показания и обяснения противоречат на останалия събран по делото доказателствен материал. Разколебава се доказателствената стойност на свидетелските показания на Г. и на обясненията на въззивника ,относно мотива за пренасяне на откритата от митн.органи парична сума,тъй като ако действително същият е подлежал на толкова тежка операция за която са били необходими сума от порядък над 28 000евро,същият бе проблем да е управлявал МПС ,с което са пристигнали на българска територия,доколкото това обстоятелство е отразено в оспореният акт.От друга страна не се ангажираха ,каквито и да е доказателства,че именно това е била целта на тяхното пътуване. Отделно от това и двамата митнически служители пред съда установиха,че към пътниците на няколко пъти е отправена покана да декларират,както на английски,така и на румънски и турски език/извън обстоятелството,че незнанието на закона ,не оневинява,а и ноторно известното обстоятелство,че на МП има указателни табели в тази насока,като един от езиците е и румънски/,но същите категорично са отрекли да пренясат стоки или валута.  Буди недоумение и опровергава доказателствената им стойност тези им обяснения ,респ.показания ,ако митничарят е говорил на български език,как двамата са разбрали,че ги пита дали имат да декларират цигари или алкохол и респективно ,как при отговор от тяхна страна на румънски език, че нямат ,той е разбрал отговора им. Именно по тези съображения  и доколкото същите останаха изолирани от останалият събран по делото доказателствен материал ,съдът не кредитира същите  и не изгражда правни изводи въз основа на тях

С правна преценка за достоверност, съдът изцяло кредитира и писмените доказателства, приложени в преписката, приобщени по реда на чл.28 НПК, вр.чл.84 ЗАНН,   като цени същите  за възпроизведените в тях факти, считайки ги верни по съдържанието си и респ. автентични по признака авторство. Те не се оспориха и от страна на жалбоподателя. Посочените писмени доказателства, се ползваха при формиране на фактическите  и правни изводи относно релевантни факти по делото, както и косвено за проверка достоверността на непосредствено събраните доказателства в настоящото производство.

При така установената фактическа обстановка и при условията на чл.84 от ЗАНН, вр.чл.14, ал.1 и ал.2 от НПК, Съдът в настоящия си състав достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване, от легитимирано  лице –надлежно упълномощен процесуален представител - адвокат и е процесуално допустима.

Преценена по същество, същата се явява  частично основателна, за което съдът привежда следващите правни съображения:

Извършвайки проверка за процесуалноправната законосъобразност на атакуваното наказателно постановление, съобразно  правомощията си в настоящото производство и релевираните от защитата възражения, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения, представляващи формални предпоставки за отмяната му. Административнонаказателната отговорност на А.  Г./A.G./е ангажирана в напълно редовно учредено и развило се производство по установяване на нарушението и издаване на НП по следните съображения.

Наказателното постановление е издадено от материално компетентен органи, съгл. чл.18,ал.10 ВЗ, в надлежната  форма, по съответния ред и има необходимото съдържание и реквизити, съгласно изискванията на 57,ал.1,т.1-10 от ЗАНН.

Категорично доказана по основание и в темпорално измерение/време/ е и материалната компетентност на и.д.Началник на отдел Митническо разузнаване и разследване Южна Морска към Агенция Митници, в качеството му на АНО, с надлежно възложени правомощия, делегирани от наказващия орган по закон, на основание чл.18,ал.10 от ВЗ  - министъра на финансите, както и валидното упражняването им по силата на съвместявано изпълнени на функциите на длъжността и.д.Началник на отдел Митническо разузнаване и разследване Южна Морска към Агенция Митници. Изводите в тази насока, следват от предметния обхват, правното основание за издаването и авторството на всеки от тези административни актове.  

Словното описание на твърдяното нарушение и обстоятелствата при извършването му са  изложени достатъчно конкретно, точно и изчерпателно, поради което позволяват безспорната му индивидуализация, като изпълнително деяние, както и правната му квалификация  на административно - валутно нарушение, във фактическия състав на чл.18,ал.1 от ВЗ и във вр.чл.2,ал.1 и чл.9 от Наредба № Н-1/01.02.12г на МФ, каквато е и дадената в НП, при ясно указани формата на изпълнителното деяние и неговия механизъм – неизпълнение на задължението за писмено деклариране на парична сума над допустимия размер, пренасяна през границата от Р България за трета за ЕС страна.

Същевременно изложените фактически обстоятелства кореспондират изцяло и съответстват на обективни елементи, очертани в хипотезата и диспозицията на правните норми от цитираните нормативни актове, които очертават правната уредба на действащия валутен режим и контрол, а цитираните конкретни разпоредби, установяват пряко задължението за деклариране на носени през границата парични средства, в размер на и повече от 10 000евро. Т.е. дадена е правилна правна квалификация, съответстваща на словесното фактическо описание на нарушението и правилно са посочени текстовете от ВЗ и Наредба № Н-1/12г на МФ, приложими към неизпълнение задължението за писмено деклариране на парични средства -валута, които се пренасят през границата.

От др. страна съществува пълно съвпадение между основните елементи на  фактическото обвинение –време, място, субекта извършител, констатирани в АУАН и приетата от АНО, включително при идентичност на нарушения материален закон – ВЗ регулиращ режима на сделките с валутни ценности, по смисъла на чл.1 от същия нормативен акт. В тази фактически  и правни рамки се е произнесъл и АНО. Последното налага извод, че е налице единство между словесното описание на нарушението, като противоправно деяние и в двата акта, така и на правната квалификация, при съотв. процесуални изисквания към тяхното съдържание.

Налице са всички останали реквизити от минимално изискуемото съдържание на НП, съгласно императивното предписание на чл.57,ал.1 ЗАНН, предвидени в т.1-10, в същото е материализиран подписа на неговия издател – персонално АНО, видно от екземпляра приложен в АНПр, както и фигурира отразено, непосредствено преди диспозитива, и правното основание за делегацията -  чл.18,ал.10ВЗ, указано е и правото на обжалване – срокът, редът и начина за това /отпечатани на санкционния акт/.

Спазени са и процесуалните срокове при издаване на НП, предвидени в чл.34 ЗАНН.

 Съобразно изложените до тук правни съображения, след като не се установиха  допуснати процесуални нарушения при издаването на обжалваното НП, които да са от категорията на съществените такива, съдът не намери формални основания за отмяна. В този смисъл, обжалвания санкционен акт е законосъобразен – изцяло от процесуалноправна страна.

Правилно АНО е ангажирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателят А.  Г./A.G./, приемайки че същият е осъществил съставът на валутно нарушение по чл.18,ал.1 ВЗ.

Събраните в хода на производството гласни доказателства- показанията на св. П.В.С. и Ц.С.М., които се кредитираха изцяло, както и косвено писмените доказателствени средства, установяват по несъмнен начин, извършването на съставомерно деяние, консумиращо нарушение на действащия валутен режим. Въз основа на същите, безспорно се доказа по делото, че на 03.02.2019г. около 14,00часа, на МП – Капитан Андреево, А.  Г./A.G./, преминавайки държавната граница, от трета страна – Р. Турция през Р. България за Репулика Румъния, не е изпълнила задължението си за писменото им деклариране по установения ред, пред митническите органи, представяйки  валутна митническа декларация по образец внасяйки парични средства в наличност, в общ размер 28 000  евро.

С императивните предписания на чл.11а, ал.1 от ВЗ и чл.2,ал.1 от Наредба № Н-1/01.02.12г на Министъра на финансите, обн. Дв бр.10/03.02.12г и влязла в сила, действаща към датата на деянието-26.07.2018г., като  подзаконов нормативен акт по приложение на ВЗ /приета на основание чл.14г от ВЗ във връзка с приложението чл.10а,чл.11,ал.3 , чл.11а и др. ВЗ/,  установено е  изрично задължение за деклариране пред митническите органи на пренасяните парични средства в размер на и повече от 10 000 евро,или тяхната равностойност в левове или др. валута, за или от трета страна, която не е държава  -член на Европейския съюз. Правилото е дефинирано идентично в диспозицията на всяка от двете разпоредби, като задължението е изпълнимо във формата на писмена декларация – валутна митническа декларация. По-специално, нормата чл. 2 от Наредбата пряко препраща, относно реда и начина за деклариране към чл. 9 от същия подзаконов акт, съгласно която последна разпоредба - „Лицата задължително попълват и представят пред митническите органи декларация за паричните средства по образец, утвърден от министъра на финансите, в случаите на чл. 2, ал. 1, чл. 5 и 7.”

Същевременно с чл.8,ал.3  от Наредбата е установена презумпция относно неизпълнението на задължението за деклариране, като според диспозицията на същата -„В случаите, когато пренасяните през границата на страната парични средства, благородни метали, скъпоценни камъни и изделия със и от тях подлежат на деклариране, но лицето е преминало през зелен коридор ("нищо за деклариране") или устно е заявило това при преминаване през митническо учреждение, в което не се ползват два коридора, се счита за невярно декларирана информация”. Приложението й е свързано с др. законова презумпция, нормативно закрепена в нормата на чл.11а,ал.5 ВЗ, в която изрично е указано, че задължението за деклариране по ал.1 се смята за неизпълнено при отказ за деклариране или ако декларираната информация е невярна или непълна. В обобщение при така очертаната правна регламентация  от цитираните разпоредби на ВЗ и подзаконовия акт  по неговото приложение Наредба № Н-1/12г издадена от МФ, налице е правнорегламентирано задължение за попълване и представяне пред митническите органи на писмена декларация – валутна, митническа декларация от лицата, които пренасят през границата на страната парични средства в размер на и повече от 10 000евро или тяхната равностойност в лева или др. валута, от  или за трета страна.  По аргумент за обратното от чл.11б от ВЗ, трета страна е всяка Държава, която не е член на ЕС. Негов адресат, т.е. правнозадължено е лицето което ги държи и декларирането се извършва по негова  инициатива - на пътника, без да е обвързано с покана от страна на митническите служители, за разлика от хипотезата на чл.11б ВЗ, нито пък последните са задължени във всеки случай да предоставят валутна декларация на пътуващите лица. В този смисъл, изпълнението му не е свързано априори с насрещно задължение от страна на митническите органи или  действия, да отправят нарочна покана за деклариране,  при въведеното разграничение следващо от наличната специална норма на с чл.11б ВЗ.  Неизпълнението на задължението за деклариране на носена валута в наличност, в и над размера 10 000евро - освободен от митнически контрол, съставлява административнонаказателен състав по чл.18,ал.1 ВЗ, каквато правилна правна квалификация е дал и АНО. За неговата съставомерност, достатъчно е недекларирането в надлежната форма, с декларация по утвърдения образец- валутна декларация, следващо от отрицателния факт на липсата на такава.

В конкретния случай доказа се,  жалбоподетелят А.  Г./A.G./ е пренасяла валута- евро в общ размер 28 000 , надвишаващ освободения от митнически контрол, която фактически е пренасяла от трета страна, каквато безспорно е Р. Турция,  поради което е била длъжна да попълни и представи митническа-валутна  декларация, съгласно чл.11а,ал.1 ВЗ, във вр. чл.2,ал.1 и чл. 9 от Наредба № Н-1/12г на МФ. Като същото, вече се посочи, е изпълнимо по  реда и начина установен в чл.9 и за  нея, отивайки за трета за ЕС страна, то е възникнало с обективния акт при предприемане за излизането й от територията на Р България , която е част от територията на Общността/ЕО/. Именно това свое задължение тя не е изпълнила при предприемане за влизането й от страната и доколкото не е направено деклариране в дължимата и изискуема форма  - писмено, налице е липса на деклариране, следователно и неизпълнение на задължението.

С бездействието си А.  Г./A.G./ е нарушила посочените разпоредби и изводите на АНО, в тази насока са правилни. Осъществяването от обективна страна на деянието се установява от еднопосочните показания на свидетелите – на св. П.В.С. и Ц.С.М., кредитирани от съда,  които са преки по доказателствения си ефект и потвърждават факта на недекларирането от нейна страна при митническата проверка  и  липсата на каквото й да е изявление за обявяване на носената от нея валута –евро, така също  и последващото откриване на паричната сума, едва  след извършеният й личен преглед, при който са намерени –в дамската чантичка на жалбоподателя процесните 28 000 евро. Освен посочените гласни доказателства, за доказването на последното фактическо обстоятелство, съдът цени съдържанието на горепосочените писмени източници, всички които анализирани в съвкупност са с еднозначна насоченост. Безспорен факт по делото, установим - категорично, въз основа на формираната доказателствена съвкупност,  е че жалбоподателят А.  Г./A.G./  не е попълнила и не е  представила пред митническите органи изискуемата писмена валутна митническа декларация, по установения образец утвърден от МФ /чл.9,ал.1 от Наредбата/,  нито е обявила устно наличната у нея парична сума във валута- евро. Нещо повече, тази информация  тя изцяло и напълно съзнателно е укрила от митническите органи,  давайки отрицателен отговор с изявление че няма какво да декларира, след  отправено й изрично запитване, пренася ли стоки - валута или др., който въпрос несъмнено е разбрала тъй като е отговорила отрицателно, както несъмнено и безпротиворечиво се доказва от свидетелските показания, възприети и оценени с доверие от съдебния състав. Предвид тези обективни факти, а именно - и дадената невярна информация за носената валута с отрицателния отговор във връзка с пренасяни вещи/стоки,  абсолютно доказано е осъщественото от страна на жалбоподателя валутно нарушение. И това е така, доколкото това задължение за деклариране по смисъла на чл.11а,ал.1 ВЗ е изпълнимо по инициатива на пътника, без да е обвързано с покана от страна на митническите органи или др. тяхно действие, за разлика от чл.11б ВЗ, където това  е изрично предвидено, а това съображение вече се изтъкна от съдебния състав. Иначе казано, неговото изпълнение не е в зависимост от отправянето на покана и при митнически контрол пътника не се освобождава от задължението да обяви вещите, вкл. и пари/валута и др. под особен режим, предвид въведеното разграничение с чл.11б ВЗ регламентиращ пренасяне на парични средства от една европейска държава в др., когато валидно е „поискване”-то от митническите органи, за да се декларира. С оглед приложимото правило на чл.11а,ал.1 и чл.2,ал.1,вр.чл.9 от Наредба № Н-1/12г на МФ, които норми имат императивен характер и не допускат отклонения от предписанието което установяват, нито търпят изключения, в хипотезата на пренасяне – внасяне или изнасяне на парични средства от трета страна – Р Турция, каквато конкретно е и настоящата доказана по делото,  винаги и във всеки случай е задължително декларирането, в предвидената надлежна форма, без да е необходимо отправянето на нарочна покана към пътника за да бъде  изпълнено същото.

След като по делото       безспорно се доказа, че жалбоподателя е имал и носил в себе си  парична сума в установения размер, а именно 28 000 евро и надхвърлящ  минималния праг 10 000евро, която сума  е пренасял през границата, при влизането си от Р.Турция - трета за ЕО страна –за Република Румъния,  тя е била обвързана от  задължението да декларира същите писмено, съгласно императивното  предписание на чл.11а,ал.1 ВЗ и чл.2,ал. 1 от Наредба Н-1/12г на МФ и по реда указан в чл.9 от Наредбата – със съответната валутна митническа декларация. Последното, на което е била безспорен субект, тя обаче не е изпълниля, предвид  категорично установения отрицателен факт за липсата на представена писмена валутна декларация и тъй като не е сторила това,   то няма спор, че е  нарушила посочените разпоредби на закона. От тук, налага се безпротиворечив правен извод, да е налице  фактическо неизпълнение на задължението от нейна страна. В случая не само отсъствието на подадена писмена декларация по образец, но и изричното отрицателно изявление на А.  Г./A.G./, в отговор на въпроса на митническият служител носи ли стоки и валута, е достатъчно и обективно субсумира неизпълнение на това задължение, по смисъл на чл.11,ал.5 ВЗ,вр.чл.8,ал.3 от Наредба № Н-1/12г на МФ, доколкото така дадената информация е била невярна, предвид реалното наличие у нея/в дамската й чанта/ на носена сума в евро, впоследствие вече открита,  едва при  личният преглед.     

С това си бездействие, неподавайки указаната декларация по образец, жалбоподателят е консумирал административнонаказателния състав на чл.18,ал.1 от ВЗ, в хипотезата на предложение 3-то и извършеното от него деяние се явява съставомерно по обективните си признаци,  както и от субективна страна.

Налице е и субективвият признак от състава на нарушението - вината, деянието е извършено с пряк умисъл. При съзнаване на задълженията си във връзка с валутния и митническия режим, включително и задължението за писмено деклариране на носената валута  е било известно на жалбоподателя А.  Г./A.G./, както с оглед структурата на МП, така и обстоятелството - ноторно известно, за  наличието на поставени указателни табели на МП „Капитан Андреево”, в които на различни езици са указани  задълженията на лицата, преминаващи границата да декларират носените от тях стоки или валута над определени размери,  като тяхното местоположение е изключващо пропускането им от преминаващите лица.  Ето защо съдебният състав приема, че жалбоподателят е реализирал и субективните признаци на посочения административнонаказателен състав – чл.18,ал.1 ВЗ, вр.чл.11а,ал.1 от ВЗ и чл.2,ал.1 и чл.9 Наредба № Н -1/12г. Поради изложеното, липсва каквото и да е правно основание за др. различен правен извод, освен  този, че напълно правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателят А.  Г./A.G./. С тези правни съображения съдът прие обжалваното НП за правилно и законосъобразно от материалноправна страна, издадено при правилно приложение на материалния закон.

За пълнота на съдебният акт следва да се посочи,че ирилевантно е обстоятелството,дали процесната сума е била предназначена за извършване на операция на сина на жалбоподателката и може да докаже произхода им, доколкото същата е открита в дамската й чанта при извършване на личният й преглед,след като е отговорила отрицателно,че не пренася такава.

Наложеното на жалбоподателя наказание-глоба в размер на 1000 лв е определено при правилно приложение на съответната санкционна разпоредба-чл.18,ал.1 ВЗ,съставът на която е осъществен в случая. Същото АНО е индивидуализирал в минимален размер, съобразно установените в закона минимален праг – 1000лв и максимум на санкцията – 3000лв,  отчитайки всички смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства, включително и конкретното количество недекларирана валута, което не е изключително значително в цифровото си изражение от 28 000 евро- съобразно предвидения праг за деклариране – 10 000евро. Последните факти, както и обстоятелството,че  нарушението е първо по ред за жалбоподателя, доколкото липсват даннни по делото тя да е санкционирана за др. нарушения по ВЗ обосновават наличие на смегчаващи вината обстоятелства.  В контекста на тези правни аргументи, съобразно установеното по делото, съдът намира за напълно оправдано и повече от справедливо наложеното административно наказание глоба в размер 1000 лв,  с оглед тежестта на извършеното нарушение. Липсват основание за неговото редуциране, т.е. изменение в намаляване на неговия размер, поради което и НП  следва да бъде потвърдено в частта по пункт ІІ – досежно наложената парична санкция-глоба.

 Съдът намира НП за незаконосъобразно в частта на постановената репресивна мярка-  “отнемане в полза на държавата” на предмета на нарушението, а именно недекларираната парична сума, в размер 28 000 евро, визирана в  пункт І-ви.по следните съображения.

 Действително това разпореждане е изрично предвидено в разпоредбата на чл.20,ал.1 ВЗ, в случаите на осъществено нарушение по чл.18 от с.закон.

Съдът вземайки впредвид Определение №1086412 от 12 юли 2018г.на Съдът на Европейския Съюз по Дело С-707/17,както и Решение от 16 юли 2015 г., Chmielewski, C‑255/14, EU:C:2015:475,приема следното:

Както се посочи по горе към датата на извършване на настоящото нарушение ВЗ  предвижда административно наказание глоба от 1000 до 3000лева ,като в разпоредбата на чл.20 от с.н.а. е предвидено че „предмета на нарушението при пренасяне през границата на страната на парични средства, благородни метали и скъпоценни камъни, както и на изделия със и от тях, се отнема в полза на държавата, включително когато нарушителят не може да бъде установен.”. Българският наказателен съд е изправен пред съществени затруднения как да приложи санкционния закон така, че неговото решение да е законосъобразно както според националното, така и според европейското право.Затрудненията, произтичащи от приложението на европейското право, намират своето разрешение в самото европейско право. То има предимство пред националното право, прилагането на което не може да доведе до осуетяване на неговата ефективност -  включително и относно изискването за налагане на "съразмерно" наказание. В случая Регламент № 1889/2005, макар да има пряко действие, не посочва конкретния вид и размер на наказание,а още по малко и допълнителна санкция,каквато се явява по чл.20, поради което санкцията за адм.нарушение по чл. 18 ВЗ не може да се заимства от него. Националният съд обаче е обвързан от Преюдициалното заключение по дело С-255/14 и С-707/17. В тези два съдебни акта Съдът на Европейския Съюз се приема,че в съответствие с съображения 2, 5 и 6 от Регламент № 1889/2005 целта на регламента е да предотврати, да възпира и да предотврати въвеждането на приходи от незаконни дейности във финансовата система и тяхното инвестиране след изпирането от предприятието, наред с другото, на принципа за задължително деклариране на такива движения, позволяващ събирането на информация относно тях/т.18. по дело С-255/14/. В т.20; 21 и 22 от последното ,съдът е посочил,че съгласно член 9, параграф 1 от този регламент всяка държава-членка въвежда санкции, които да се прилагат в случай на неспазване на задължението за деклариране. Съгласно тази разпоредба санкциите трябва да бъдат ефективни, съразмерни и възпиращи.   В това отношение напомня, че съгласно постоянната съдебна практика на Съда, при липсата на хармонизиране на законодателството на ЕС в областта на санкциите, приложими в случаите, когато не са спазени условията, установени от договореностите по това законодателство, държавите-членки са оправомощени да изберат санкциите, които според тях са подходящи. Те обаче трябва да упражняват това правомощие в съответствие с правото на ЕС и неговите общи принципи и следователно в съответствие с принципа на пропорционалност (вж. Решения по дело Ntionik и Pikoulas , C-430/05, ЕС: C: 2007: 410, 53 и Urbán , C-210/10, ЕС: C: 2012: 64, параграф 23). По-специално, административните или наказателните мерки, разрешени от националното законодателство, не трябва да надхвърлят необходимото за постигането на законно преследваните от това правни цели цели (вж. Решения по дело Ntionik и Pikoulas , C-430/05, ЕС: C: 2007 : 410, параграф 54 и Urbán , C-210/10, ЕС: C: 2012: 64, параграфи 24 и 53). В решение от 16 юли 2015 г., Chmielewski (C‑255/14, EU:C:2015:475, т. 30 и 31), Съдът приема, че глоба — която е в размер на 60 % от недекларираната сума пари в брой, когато тази сума е по-голяма от 50 000 EUR, и която глоба е наложена за неизпълнение на задължението за деклариране по член 3 от Регламент № 1889/2005 — не изглежда съразмерна предвид естеството на съответното нарушение. Всъщност Съдът приема, че подобна глоба надхвърля границите на необходимото, за да се гарантира изпълнението на посоченото задължение и да се осигури осъществяването на преследваните с този регламент цели, тъй като санкцията по член 9 от споменатия регламент има за цел да се санкционират не евентуални измамни или противозаконни действия, а само неизпълнението на това задължение/като съдът говори единствено за предвидената в унгарския закон глоба,която не е съчетана с отнемане на процесната валута/.По наказателно производство във връзка с отправеното преюдициално запитване /НОХД №641/2017г. по описа на РС Свиленград по което е образувано дело С-707/17 на СЕС/ ,съдът препраща към мотивите дело С-255/14 и отделно констатира, че макар предвидените от националното право санкции да са приложими само в случаите, когато недекларираната сума е на стойност „в особено големи размери“, фактът, че разглежданата в главното производство национална разпоредба предвижда отнемане в полза на държавата на недекларираната сума в съчетание или с лишаване от свобода до шест години, или с глоба в размер на двойната сума на недекларираната сума пари в брой, надхвърля границите на необходимото за гарантиране на изпълнението на задължението за деклариране.В това отношение припомня, че видно от съображения 3 и 15 от Регламент № 1889/2005, същият този регламент има за цел осигуряването на по-ефикасен контрол върху движението на парите в брой, които влизат във или излизат от Съюза, за да се попречи на въвеждането на печалбите от незаконни действия във финансовата система, като при това се спазват принципите, признати в Хартата (решение от 16 юли 2015 г., Chmielewski, C‑255/14, EU:C:2015:475, т. 32),поради което е Решил,че член 9, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 1889/2005 на Европейския парламент и на Съвета от 26 октомври 2005 година относно контрола на пари в брой, които се внасят и изнасят от Общността, трябва да се тълкува в смисъл, че НЕ ДОПУСКА национална правна уредба като разглежданата в главното производство, която като санкция за неизпълнение на задължението за деклариране по член 3 от този регламент предвижда, от една страна, отнемане на недекларираната сума в полза на държавата, и от друга страна, наказание лишаване от свобода до шест години или глоба в размер на двойната сума на предмета на престъплението.При това положение и съобразно европейската практика по сходни дела ,настоящият съдебен състав счита,че предвиденото в чл.18,ал.1 от ВЗ на адм. Наказание Глоба, в съчетание с предвидената санкция в чл.20 от ВЗ се явяват несъразмерни  и надхвърлящи необходимото с оглед на преследваните с Регламент [№ 1889/2005] цели в противоречие с принципа за пропорционалност на нарушението ,респ. престъплението и наказанието ,то съдът намира че не следва да приложи чл.20 от ВЗ спрямо жалбоподателя,като норма противоречаща на правото на ЕС.Аргумент за което е и ,че не се установи по делото сумата да е печалба от незаконни действия във финансовата система. Именно по тези съображения съдът намира,че в тази част обжалваното НП следва да бъде отменено като противоречащо на правото на ЕС.

Доколкото се явява част от дължимия съдебния контрол, съдът дължи правно обсъждане и относно приложението на чл.28 ЗАНН. По убеждение на решаващия съдебен състав, процесното административно –валутно нарушение не разкрива характеристиките на маловажен случай, по смисъла на чл.28 ЗАНН и не може да се квалифицира като такъв, Поради това, в тази насока наказващият орган не е допуснал неправилно приложение на закона. За конкретния случай, не се установяват фактически обстоятелства с ефект на смекчаващи, извън вече обсъденото – първо ред нарушение, който да обуславят значително по-ниска степен на обществена опасност, от типичната за този род административни нарушения.  Обратно, конкретното се характеризира като формално – настъпването на вреди не е съставомерен елемент, освен това за процесното, следва да се отчетат като отегчаващи обстоятелства, т.е. завишаващи тежестта на деянието и съотв. обществената му опасност, според данните по делото  -  размера на пренасянето през границата и недекларирана валута, като конкретния размер в параметри на 28 000 евро е определяемо за значително,  така и в левовата си равностойност.Допълнителен аргумент се извежда и от характера на обществените отношения, засегнати от конкретната простъпка –административнонаказателна, свързани с действащия валутен и митнически режим и контрол, които поради важността си са обект на засилена правна защита, с оглед охраняваните интереси.  Същите са строго регламентирани, цели се създаване на стриктен контрол за движението на паричните потоци и валутни ценности в и извън Общността, част от която е Р.България, като всяко нарушение съществено накърнява целите и принципите на ВЗ, респ. еврепейското законодателство с приложимите Регламенти. Ето защо, не би могло да се приеме, че нарушението е с незначителна обществена опасност и случаят да се квалифицира като маловажен, именно предвид конкретните оохранени от правото интереси. Очевидно, предвид индивидуализацията на наказанието- в минимален размер АНО е отчел смекчаващи обстоятелства, които обаче не са достатъчни да обосноват квалификацията “маловажен случай”. Ето защо преценката на АНО по чл.28 ЗАНН е законосъобразна.   В този смисъл не са налице материалноправни основания за неговата отмяна и същото следва да бъде потвърдено.

 

 

 

 

Мотивиран така и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът в настоящия си състав

                                    Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ №185/2019 от 24.06.2019година на и.д.Началник на отдел Митническо разузнаване и разследване Южна Морска към Агенция Митници, в частта в която на А.  Г./A.G./ , родена на ***год.  в Шела ,Румъния,със съдебен адрес ***, за нарушение  на чл.18,ал.1 във вр с чл.11а,ал.1 от Валутния закон/ВЗ/ във вр.с чл.2,ал.1 и чл.9,ал.1 и ал.2 от Наредба № Н-1/01.02.2012г. за пренасяне през границата на страната на парични средства,благородни метали,скъпоцени камъни и изделия със тях  и водене но митнически регистри по чл.10а от ВЗ на основание чл.18,ал.1 и ал.10 вр. с  чл.20,ал.1 и чл.21  от ВЗ е наложено административно наказание “ГЛОБА” в размер на 1000,00 лв.

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ №185/2019 от 24.06.2019година на и.д.Началник на отдел Митническо разузнаване и разследване Южна Морска към Агенция Митници, в частта в която на А.  Г./A.G./ , родена на ***год.  в Шела ,Румъния,със съдебен адрес ***, за нарушение  на чл.18,ал.1 във вр с чл.11а,ал.1 от Валутния закон/ВЗ/ във вр.с чл.2,ал.1 и чл.9,ал.1 и ал.2 от Наредба № Н-1/01.02.2012г. за пренасяне през границата на страната на парични средства,благородни метали,скъпоцени камъни и изделия със тях  и водене но митнически регистри по чл.10а от ВЗ на основание чл.20,ал.1 от ВЗ са ОТНЕТИ В ПОЛЗА НА ДЪРЖАВАТА -44 банкноти в купюри по 500 евро; 10 банкноти в купюри по 100евро и 100банкноти в купюри по 50евро или всичко в общ размер на 28 000евро.

 

           Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването на страните за изготвянето му.

 

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ :...................................