Решение по дело №5472/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 125
Дата: 23 януари 2019 г.
Съдия: Георги Цвятков Митев
Дело: 20183110205472
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 

Номер          125/23.1.2019г.                        град Варна

 

 

 

 

Районен съд Варна, Пети наказателен състав,

на осми януари, две хиляди и деветнадесета година,

в открито заседание в следния състав:

председател съдия Георги Митев, секретар Радостина Иванова,

като разгледа докладваното от съдията

АНД № 5472 по описа за 2018 година

 

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

 

 

Отменя Наказателно постановление № 11-01-331 от 30.10.2018 г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София, с което на Община Бяла, област Варна, ЕИК *********, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 300 лева на основание чл.77 ал.1 от Закона за счетоводството за извършено нарушение на чл.24 ал.1 във връзка с чл.3 ал.1 от Закона за счетоводството.

Да се изпратят съобщения на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София и на Община Бяла.

Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението е изготвено, пред Административен съд Варна по реда на глава XII на Административно-процесуалния кодекс.

След влизане в сила на решението, административно-наказателната преписка да се върне на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

 

МОТИВИ :

Производството е образувано на основание чл.59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ въз основа на жалба, предявена от Община Бяла, област Варна, представлявана от кмета А.К.Т., срещу наказателно постановление № 11-01-331 от 30.10.2018 г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция/АДФИ/ гр.София.

Жалбоподателят моли съда за цялостна отмяна на атакуваното наказателно постановление, като счита същото за неправилно, незаконосъобразно и издадено при съществени процесуални нарушения. Като доводи в тази насока сочи, че нарушението не е довело до вредни последици за Община Бяла и че към 31.12.2017 г. всички натрупани нови задължения за разходи са осчетоводени и посочени в отчета на Община Бяла. Според жалбоподателя в наказателното постановление липсва диспозитив, липсва фактическо описание на извършеното административно нарушение, с което е нарушена разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН и че проверяващият държавен финансов инспектор е превишил предметния обхват на проверката. Смята, че в случая е приложима нормата на чл.28 от ЗАНН, тъй като нарушението представлява маловажен случай, липсата на мотиви за неприлагане на тази разпоредба е ограничило правото му на защита. Наложеното административно наказание имуществена санкция в размер на 300 лева не съответства на обществената опасност на твърдяното нарушение.

            Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, от надлежна страна и следва да бъде разгледана по същество.

Въззивникът, редовно призован, в съдебно заседание не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание се представлява от процесуален представител. Счита, че жалбата е неоснователна и моли съда да потвърди наказателното постановление. Сочи, че същото е законосъобразно и правилно, като наложената санкция е в рамките на закона и е съобразена с тежестта на нарушението.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Община Бяла, област Варна, е административно-териториално образувание, юридическо лице с Булстат със седалище гр.Бяла, област Варна, ул.“Андрей Премянов“ № 29. Тя е бюджетна организация по смисъла на параграф 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси и бюджетно предприятие по смисъла на параграф 1 т.1 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството. Орган на изпълнителната власт е кметът на общината, който е първостепенен разпоредител с бюджет и съгласно чл.44 от Закона за местното самоуправление и местната администрация ръководи цялата изпълнителна дейност на общината и организира изпълнението на общинския бюджет. Кметът е ръководител на предприятие по смисъла на параграф 1 т.24 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството и като такъв следва да организира текущото счетоводно отчитане в съответствие с разпоредбите на този закон и да осигурява хронологичното и систематично счетоводно отчитане, съгласно чл.16 ал.1 т.2 и 3 от същия закон.

Като първостепенен разпоредител с бюджет кметът на Община Бяла представя в Министерството на финансите ежемесечно и на тримесечие отчети за изпълнение на бюджетите съгласно чл.133 ал.1 от Закона за публичните финанси. По силата на чл.133 ал.5 от Закона за публичните финанси министърът на финансите дава указания за формата, съдържанието и сроковете за съставяне и представяне на отчетите. Съгласно тези указания за 2017 година общините в отчетите следва да представят и справка за новите задължения за разходи по общинския бюджет.

Съобразно изискванията е бил изготвен отчет за изпълнение на бюджета на Община Бяла за периода 01.07.2017 г. до 30.09.2017 г., който бил представен в Министерството на финансите на 25.10.2017 г. В него са отчетени нови задължения за третото тримесечие в размер на 1 129 710 лева.

Със Заповед № ФК-10-188 от 22.02.2018 г. на директора на АДФИ е възложено на И.Ж.И., държавен финансов инспектор, да извърши финансова инспекция на Община Бяла, област Варна, за проверка за законосъобразност свързана със спазване изискването на чл.77 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 година за срок от 15 работни дни от 26.02.2018 г. до 19.03.2018 г. Със Заповед № ФК-10-270 от 19.03.2018 г. на директора на АДФИ е удължен срока за извършване на финансовата инспекция като е определена крайна дата за приключване 03.05.2018 г.

След анализ на всички фактури, които не са били разплатени към 30.06.2017 г., е установено, че през третото тримесечие са поети нови задължения за разходи в размер на 1 174 658 лв. или в тримесечния отчет са отразени с 44 948 лева по-малко нови задължения за разходи от възникналите.

За констатациите при проверката бил съставен Акт за установяване на административно нарушение/АУАН/ 11-01-331/03.05.2018 г. Актосъставителят И.Ж.И. квалифицирал нарушението по чл.24 ал.1 във връзка с чл.3 ал.1 във връзка с чл.26 ал.1 от Закона за счетоводството. Акта бил съставен на основание чл.40 ал.4 от ЗАНН в присъствието на кмета на Община Бяла А.К.Т., който  не записал възражения при връчването му. На 08.05.2017 г. е депозирано писмено възражение срещу акта, в което се твърди, че нарушението не е довело до вредни последици за Община Бяла, че към 31.12.2017 г. всички натрупани нови задължения за разходи са осчетоводени и посочени в отчета на Община Бяла, следва да се приложи чл.28 от ЗАНН и да не се налага наказание.

Въз основа на посочения АУАН е издадено и обжалваното наказателно постановление, като административнонаказващият орган приел изцяло констатациите на актосъставителя и ангажирал отговорността на въззивника, като му наложил административно наказание имуществена санкция в размер на  300 лева.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на писмените доказателствени средства - Заповед № ЗМФ-458 от 11.05.2017 г. на министъра на финансите; писмено възражение срещу АУАН; Писмо вх.№ РД 32 00-10 от 26.02.2018 г. на Община Бяла; Заповед № ФК-10-188 от 22.02.2018 г. на директора на АДФИ; Заповед № ФК-10-270 от 19.03.2018 г. на директора на АДФИ; Писмо изх.№ 3200-10/1/ от 06.03.2018 г. на Община Бяла; Справка относно отговорните длъжностни лица в Община Бяла през периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г.; Справка изх.№ РД 2400-202 от 13.04.2018 г. за поетите и реализирани нови задължения, реализирани неразплатени задължения от предходен период и наличните неразплатени задължения към 31.12.2017 г. на Община Бяла; Справки-приложения относно поети нови задължения за разходи от Община Бяла помесечно за всички месеци на 2017 година; Оборотна ведомост за балансови сметки от 01.01. до 30.09.2017 г., Отчет за касовото изпълнение на бюджета към 30.09.2017 г.; Справка за поетите ангажименти по общинския бюджет и сметки за средствата от ЕС на Община Бяла към 30.09.2017 г.; Справка за новите задължения за разходи по общинския бюджет и сметките за средствата от ЕС на Община Бяла към 30.09.2017 г.; Протокол от 25.10.2017 г. за въвеждане на бюджета на Община Бяла за периода 01.07.2017 г. до 30.09.2017 г. до Министерство на финансите; Ведомост по аналитични партиди от 01.01. до 30.09.2017 г.; известие за доставяне; пощенски плик. Съдът кредитира така посочените доказателства като единни, непротиворечиви, взаимно допълващи се, обективни, кореспондиращи с приетата от съда фактическа обстановка и относими към основния факт, включен към предмета на доказване по делото.

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Административно-наказателното производство е проведено без нарушаване на процесуалните правила, визирани в ЗАНН, от категорията на съществените такива, даващи основание за отмяна. АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответните компетенции, съдържа необходимите реквизити, лимитирано изброени в чл.42 от ЗАНН и е надлежно предявен. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, съгласно приложената Заповед № ЗМФ-458 от 11.05.2017 г. на министъра на финансите, отговаря на изискванията на чл.57 от ЗАНН и е надлежно връчено. Съдът счита, че административнонаказващият орган правилно е установил фактическата обстановка, като същата е еднакво отразена в АУАН и наказателното постановление.

Съгласно чл.24 ал.1 от Закона за счетоводството финансовите отчети трябва да представят вярно и честно имущественото и финансовото състояние и финансовите резултати от дейността на предприятието, паричните потоци и собствения капитал.

Според изричното предвиждане на чл.3 ал.1 от Закона за счетоводството текущото счетоводно отчитане се организира по реда на този закон и се извършва по способа на двустранното счетоводно записване.

От анализа на цитираните норми следва, че след като в представения финансов отчет на Община Бяла за периода от 01.07.2017 г. до 30.09.2017 г. не е отразен вярно размера на задълженията/пасивите на Община Бяла към 30.09.2017 г. и размера на поетите през тримесечието нови задължения за разходи, то формално Община Бяла е осъществила от обективна страна състава на нарушение по чл.24 ал.1 от Закона за счетоводството.

Но съдът като разгледа в цялост конкретния случай, намира, че има основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН. Приемайки, че не са налице предпоставките за прилагане на чл.28 от ЗАНН, административно-наказващият орган е нарушил разпоредбата на чл.53 ал.1 от ЗАНН. Тази правна норма не дава възможност за налагане на административно наказание, въпреки обстоятелството, че нарушителят е извършил нарушението, след като е налице основание за прилагане на чл.28 и 29.

В ЗАНН не е предвиден законен критерий за маловажен случай на административно нарушение, поради което следва да се изхожда от цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Преценката за "маловажност" на случая подлежи на съдебен контрол /Тълкувателно решение № 1 / 12.12.2007 г./, доколкото е свързана с правилното приложение на материалния закон е в правомощията на съда при извършване на служебна проверка на обжалваното решение. Съда намира, че всички тези обстоятелства са изяснени и дават основание да се приеме, че случаят е маловажен по смисъла на чл. 93 т. 9 от НК.

Няма съмнение, че нарушението, за което е ангажирана отговорността на Община Бяла, е формално, респективно от него не настъпват вреди, но пък безспорно сме изправени пред неизпълнение на задължение към държавата. Прави впечатление обаче стриктното изпълнение на задълженията в тази насока на общината и е очевидно, че въззивникът е изпълнявал вменените му задължения изключително коректно, точно и в срок /изключение е само процесния тримесечен финансов отчет/. Горното води до извода за правилно отношение към законоустановения ред в страната и че се касае за инцидентна проява. Нещо повече, въззивникът е коригирал направения пропуск при годишното финансово приключване още преди съставяне на АУАН. Поради горните съображения съдът счита, че в случая е налице хипотезата на чл.93 т.9 от НК, тъй като без съмнение липсват вреди и вредни последици, налице са смекчаващи обстоятелства и то изключителни, както и че нарушението е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи от съответния вид.

Съдът не приема възражението на въззивника, направено с въззивната жалба, че в наказателното постановление липсва дизпозитив, липсва фактическо описание на извършеното административно нарушение, с което е нарушена разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. Действително в дизпозитива на обвинението липсва точния размер на разликата между отразения в отчета размер на поетите нови задължения и действителния размер на поетите нови задължения, но след това в обстоятелствената част на постановлението е изложено подробно и ясно в какво точно се състои нарушението и че разликата между отчетените и действително поетите нови задължения е 44 948 лв., поради което съдът счита, че в случая не е допуснато нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, довело до нарушаване на правото на защита на привлеченото към административно-наказателна отговорност юридическо лице.

Съдът не приема възражението на въззивника, направено с въззивната жалба, че проверяващият държавен финансов инспектор е превишил предметния обхват на проверката. Със Заповед № ФК-10-188 от 22.02.2018 г. на директора на АДФИ е възложено на И.Ж.И., държавен финансов инспектор, да извърши финансова инспекция на Община Бяла, област Варна, за проверка за законосъобразност свързана със спазване изискването на чл.77 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 година. По силата на чл.77 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 година не се допуска натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от Закона за публичните финанси. Именно за проверка на тези обстоятелства е и извършената финансова инспекция от държавния финансов инспектор. Инспекция  е определена да се извърши за срок от 15 работни дни от 26.02.2018 г. до 19.03.2018 г., като със Заповед № ФК-10-270 от 19.03.2018 г. на директора на АДФИ е удължен срока за извършване на финансовата инспекция като и е определена крайна дата за приключване 03.05.2018 г. Именно на тази дата е съставен и АУАН. Съдът счита, че няма превишаване на правомощията на държавния финансов инспектор и че финансовата инспекция е приключена в срок.

С оглед гореизложеното съдът счита, че разглежданото Наказателно постановление № 11-01-331/30.10.2018 г. на директора на АДФИ гр.София е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

Воден от горните съображения, съдът постанови решението си.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :