РЕШЕНИЕ
№
………… 17.10.2023 г. град Добрич
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд - Добрич, в
публично заседание на двадесети септември през две хиляди двадесет и трета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА
при
участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа докладваното от съдия Велчева
адм. дело № 224 по описа за 2023 г. на Административен съд -Добрич и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА във връзка с чл. 145 и следващите от АПК.
Образувано е по жалба на Областен управител на област Добрич З.Х.З.
срещу Решение № 3-31 по протокол № 3 от заседание на Общински съвет Крушари,
проведено на 28.02.2023 г.
В жалбата се настоява да се отмени атакувания административен като
незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон.
Жалбоподателят твърди, че с оспореното решение на колективния
административен орган е дадено съгласие на основание чл. 11, ал.1, чл. 12, ал.
3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост, да се учреди безвъзмездно право
на управление на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово
върху масивна двуетажна сграда със застроена площ от 586,40 кв.м. и дворно
място от 2 750 кв.м., находящи се в
УПИ XX в кв. 11 по плана на селото, актувани с Акт за публична общинска
собственост № 390/01.03.2006 г. за срок от 10 години за задоволяване на
културните потребности на населението на с. Ефрейтор Бакалово, считано от
датата на влизане в сила на настоящото решение. Решено е всички разходи,
свързани с управлението на имота да са за сметка на Народно читалище „Кирил и
Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово и е възложено на кмета на Община Крушари да
извърши необходимите действия.
Недоволен от постановеното решение, жалбоподателят релевира, че съгласно Закона
за общинската собственост, имоти и вещи – общинска собственост се управляват в
интерес на населението в общината съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добрия стопанин. Тези вещи,
които не са необходими за нуждите на органите на общината или юридическите лица
и звена на общинска бюджетна издръжка могат да се предоставят безвъзмездно за
управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни
териториални структури по ред, определен в нарочна наредба на съответния
общински съвет.
Обстоятелството, че народните читалища като юридически лица с нестопанска
цел за задоволяване на потребностите на гражданите, набират средства от
следните източници: членски внос, културно-просветна и информативна дейност,
субсидии от държавния и общински бюджет, наеми от движимо и недвижимо
имущество, дарения и завещания и други приходи, не ги дефинира като юридически
лица на бюджетна издръжка, каквито са бюджетните организации по смисъла на §1,
т. 5 от ДР на Закона за публичните финанси.
С оглед изложените съображения се настоява за отмяна на атакувания акт като
незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон.
Ответникът по жалбата Общински съвет-Крушари в представения до съда писмен
отговор оспорва основателността на жалбата. Прави възражение, че процесното
решение е взето при спазване на законовите изисквания на чл. 27, ал. 4 и ал. 5
от ЗМСМА, с поименно гласуване и квалифициран кворум. Спазена е изискуемата
процедура за вземане на оспорения акт.
Релевира се, че Законът за народните читалища е специален спрямо Закона за
общинската собственост. В §4, ал. 1 от ПЗР на Закона за народните читалища изрично
е регламентирано, че по реда на Закона за общинската собственост и Закона за
държавната собственост се отстъпва право на ползване върху сградите и другите
недвижими имоти, предоставени им до влизане в сила на този закон от държавата и
общинските органи за читалищни нужди.
Твърди се, че процесната сграда е построена през 1979 г. С акт № 203/26.08.2002
г., имотът е актуван като общинска публична собственост и е с предназначение –
кметство с. Ефрейтор Бакалово.
Заинтересованото лице Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор
Бакалово не изразява становище по жалбата.
Административен съд – Добрич, като взе предвид представените по делото
доказателства, направените доводи и възражения от страните и съобразно чл. 168
от АПК, прие за установено от правна и фактическа страна следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от лице с правен интерес и в изискуемия по
закон преклузивен срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, предвид известие за доставяне
на Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г. на Областен управител Добрич, получено от
ответника по жалбата на 08.03.2023 г.
По отношение основателността на жалбата:
На 12.01.2023 г. е отправено искане от Народно читалище „Кирил и Методий
1941“, с. Ефрейтор Бакалово до кмета на с. Крушари за предоставяне на сградата
на читалището за читалищна дейност.
Последвала е докладна записка от кмета на Община Крушари, с която е
предложено Общински съвет – Крушари да вземе решение, за предоставяне на
безвъзмездно право на управление на масивна двуетажна сграда със ЗП 586,40
кв.м. и дворно място от 2 750 кв.м., находящи се в УПИ ХХ в кв. 11 по
плана на с. Ефрейтор Бакалово.
Искането е разгледано от Постоянната комисия по „Бюджет, финанси, данъчна
политика, икономика, селско стопанство, законност, обществен ред, контрол и
общинска собственост“ в т. 10 от дневния ред.
Атакуваният акт е приет от Общински съвет – Крушари с 12 гласа „за“.
Със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г., Областен управител на основание чл.
45, ал. 4 от ЗМСМА, след като е упражнил контрол за законосъобразност на
оспорения акт, го е върнал за ново обсъждане на Общински съвет – Крушари.
Оспореният акт е издаден при спазване на административно производствените правила, от компетентен орган и в изискуемата по закон писмена форма.
За да постанови този съдебен
акт настоящият състав на съда следва да разгледа повдигнатия в това производство
въпрос представлява ли Народно читалище „Кирил и Методий 1941“,
с. Ефрейтор Бакалово юридическо лице на общинска бюджетна издръжка.
Както отбелязва процесуалния представител на жалбоподателя за да е едно юридически
лица на общинска бюджетна издръжка е необходимо неговия бюджет да е включен в
общинския бюджет.
В устава на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово е
отбелязано, че лицето набира средства от членски внос, културно-просветна и
информационна дейност, субсидии от държавния и общинския бюджет, наеми от
движимо и недвижимо имущество, дарения и завещания и други.
Следователно Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово
не е юридическо лице на общинска бюджетна издръжка.
Нормата на §4, ал. 1 от ПЗР на Закона за народните читалища не е
послужила като основание за издаване на оспореното решение. В този смисъл,
съдът намира възражението на ответника по жалбата за неоснователно. Същевременно
по делото не се събраха и доказателства да са предоставени на Народно читалище
„Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово от общинските или държавните
органи за ползване процесните сграда и дворното място към 05.06.2009 г.
Решението като постановено в противоречие на материалноправните разпоредби
следва бъде отменено като незаконосъобразно.
Жалбоподателят се представлява от лице с юридическо образование, което
претендира разноски в производството.
Като се ръководи от разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, където когато съдът
отмени обжалвания административен акт държавните такси, разноските по
производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е
имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт, жалбоподателят
има право на разноски - юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл.
37 от Закона за правната помощ, съдът намира искането за основателно и дължи
присъждане на сумата в размер на 100 лева, представляващо юрисконсултско
възнаграждение.
Водим от горното и на основание
чл. 172, ал. 2, предл. 2 във връзка с чл. 173, ал. 1 от АПК, Административен
съд - Добрич
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Решение № 3-31 по протокол №
3 от заседание на Общински съвет Крушари, проведено на 28.02.2023 г., с което дадено
съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление на Народно читалище
„Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово върху масивна двуетажна сграда със
застроена площ от 586,40 кв.м. и дворно място
от 2 750 кв.м., находящи се в УПИ XX в кв. 11 по плана на селото,
актувани с Акт за публична общинска собственост № 390/01.03.2006 г. за срок от
10 години за задоволяване на културните потребности на населението на с.
Ефрейтор Бакалово, считано от датата на влизане в сила на настоящото решение, както
и е решено всички разходи, свързани с управлението на имота да са за сметка на
Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово и е възложено на
кмета на Община Крушари да извърши необходимите действия.
ОСЪЖДА Общински съвет - Крушари да заплати на Областна администрация -
Добрич сумата в размер на 100 лева (сто лв.), представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в
четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:………..