Решение по дело №224/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 353
Дата: 17 октомври 2023 г.
Съдия: Ивелина Димитрова Велчева
Дело: 20237100700224
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ …………                                   17.10.2023 г.                 град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                                            

Административен съд - Добрич, в публично заседание на двадесети септември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА   

при участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа докладваното от съдия Велчева адм. дело № 224 по описа за 2023 г. на Административен съд -Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА във връзка с чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на Областен управител на област Добрич З.Х.З. срещу Решение № 3-31 по протокол № 3 от заседание на Общински съвет Крушари, проведено на 28.02.2023 г.  

В жалбата се настоява да се отмени атакувания административен като незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон.

Жалбоподателят твърди, че с оспореното решение на колективния административен орган е дадено съгласие на основание чл. 11, ал.1, чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост, да се учреди безвъзмездно право на управление на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово върху масивна двуетажна сграда със застроена площ от 586,40 кв.м. и дворно място  от 2 750 кв.м., находящи се в УПИ XX в кв. 11 по плана на селото, актувани с Акт за публична общинска собственост № 390/01.03.2006 г. за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на с. Ефрейтор Бакалово, считано от датата на влизане в сила на настоящото решение. Решено е всички разходи, свързани с управлението на имота да са за сметка на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово и е възложено на кмета на Община Крушари да извърши необходимите действия.

Недоволен от постановеното решение, жалбоподателят релевира, че съгласно Закона за общинската собственост, имоти и вещи – общинска собственост се управляват в интерес на населението в общината съобразно разпоредбите на  закона и с грижата на добрия стопанин. Тези вещи, които не са необходими за нуждите на органите на общината или юридическите лица и звена на общинска бюджетна издръжка могат да се предоставят безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури по ред, определен в нарочна наредба на съответния общински съвет.

Обстоятелството, че народните читалища като юридически лица с нестопанска цел за задоволяване на потребностите на гражданите, набират средства от следните източници: членски внос, културно-просветна и информативна дейност, субсидии от държавния и общински бюджет, наеми от движимо и недвижимо имущество, дарения и завещания и други приходи, не ги дефинира като юридически лица на бюджетна издръжка, каквито са бюджетните организации по смисъла на §1, т. 5 от ДР на Закона за публичните финанси.

С оглед изложените съображения се настоява за отмяна на атакувания акт като незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон.

Ответникът по жалбата Общински съвет-Крушари в представения до съда писмен отговор оспорва основателността на жалбата. Прави възражение, че процесното решение е взето при спазване на законовите изисквания на чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА, с поименно гласуване и квалифициран кворум. Спазена е изискуемата процедура за вземане на оспорения акт.

Релевира се, че Законът за народните читалища е специален спрямо Закона за общинската собственост. В §4, ал. 1 от ПЗР на Закона за народните читалища изрично е регламентирано, че по реда на Закона за общинската собственост и Закона за държавната собственост се отстъпва право на ползване върху сградите и другите недвижими имоти, предоставени им до влизане в сила на този закон от държавата и общинските органи за читалищни нужди.

Твърди се, че процесната сграда е построена през 1979 г. С акт № 203/26.08.2002 г., имотът е актуван като общинска публична собственост и е с предназначение – кметство с. Ефрейтор Бакалово.

Заинтересованото лице Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Добрич, като взе предвид представените по делото доказателства, направените доводи и възражения от страните и съобразно чл. 168 от АПК, прие за установено от правна и фактическа страна следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от лице с правен интерес и в изискуемия по закон преклузивен срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, предвид известие за доставяне на Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г. на Областен управител Добрич, получено от ответника по жалбата на 08.03.2023 г.

По отношение основателността на жалбата:

На 12.01.2023 г. е отправено искане от Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово до кмета на с. Крушари за предоставяне на сградата на читалището за читалищна дейност.

Последвала е докладна записка от кмета на Община Крушари, с която е предложено Общински съвет – Крушари да вземе решение, за предоставяне на безвъзмездно право на управление на масивна двуетажна сграда със ЗП 586,40 кв.м. и дворно място от 2 750 кв.м., находящи се в УПИ ХХ в кв. 11 по плана на с. Ефрейтор Бакалово.

Искането е разгледано от Постоянната комисия по „Бюджет, финанси, данъчна политика, икономика, селско стопанство, законност, обществен ред, контрол и общинска собственост“ в т. 10 от дневния ред.

Атакуваният акт е приет от Общински съвет – Крушари с 12 гласа „за“.

Със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г., Областен управител на основание чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, след като е упражнил контрол за законосъобразност на оспорения акт, го е върнал за ново обсъждане на Общински съвет – Крушари.

Оспореният акт е издаден при спазване на административно производствените правила, от компетентен орган и в изискуемата по закон писмена форма.

         За да постанови този съдебен акт настоящият състав на съда следва да разгледа повдигнатия в това производство въпрос представлява ли Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово юридическо лице на общинска бюджетна издръжка.

Както отбелязва процесуалния представител на жалбоподателя за да е едно юридически лица на общинска бюджетна издръжка е необходимо неговия бюджет да е включен в общинския бюджет.

В устава на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово е отбелязано, че лицето набира средства от членски внос, културно-просветна и информационна дейност, субсидии от държавния и общинския бюджет, наеми от движимо и недвижимо имущество, дарения и завещания и други.

Следователно Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово не е юридическо лице на общинска бюджетна издръжка.

Нормата на §4, ал. 1 от ПЗР на Закона за народните читалища не е послужила като основание за издаване на оспореното решение. В този смисъл, съдът намира възражението на ответника по жалбата за неоснователно. Същевременно по делото не се събраха и доказателства да са предоставени на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово от общинските или държавните органи за ползване процесните сграда и дворното място към 05.06.2009 г.

Решението като постановено в противоречие на материалноправните разпоредби следва бъде отменено като незаконосъобразно.       

Жалбоподателят се представлява от лице с юридическо образование, което претендира разноски в производството.

Като се ръководи от разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, където когато съдът отмени обжалвания административен акт държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт, жалбоподателят има право на разноски - юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ, съдът намира искането за основателно и дължи присъждане на сумата в размер на 100 лева, представляващо юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 във връзка с чл. 173, ал. 1 от АПК, Административен съд - Добрич                                    

РЕШИ:

ОТМЕНЯ  Решение № 3-31 по протокол № 3 от заседание на Общински съвет Крушари, проведено на 28.02.2023 г., с което дадено съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово върху масивна двуетажна сграда със застроена площ от 586,40 кв.м. и дворно място  от 2 750 кв.м., находящи се в УПИ XX в кв. 11 по плана на селото, актувани с Акт за публична общинска собственост № 390/01.03.2006 г. за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на с. Ефрейтор Бакалово, считано от датата на влизане в сила на настоящото решение, както и е решено всички разходи, свързани с управлението на имота да са за сметка на Народно читалище „Кирил и Методий 1941“, с. Ефрейтор Бакалово и е възложено на кмета на Община Крушари да извърши необходимите действия.  

ОСЪЖДА Общински съвет - Крушари да заплати на Областна администрация - Добрич сумата в размер на 100 лева (сто лв.), представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      СЪДИЯ:………..