Определение по дело №1014/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1871
Дата: 22 юни 2022 г. (в сила от 2 юли 2022 г.)
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20227050701014
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№…………..

гр. Варна,  22.06.2022 год.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ХХV състав, в закрито заседание на двадесет и втори юни през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                   СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

разгледа адм. дело № 1014/2022 г. на АдмС – Варна, докладвано от съдия Таня Димитрова, като за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството e образувано по жалба на Кооперация „Земеделска кооперация Надежда“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Калиманци, община Суворово, област Варна, с вх. № 6976/03.05.2022 г., подадена чрез председателя Йордан Бацов Николов.

С жалбата се сочи, че е против отказ на Кмета на Община Суворово да предприеме мерки по ЗОСИ по жалбата на кооперацията с № 53-00-08/04.04.2022 г., обективиран в писмо № П53-00-71/06.04.2022 г., като оспорващият квалифицира оспорването по чл. 197 АПК. Същевременно искането е да се постанови решение, с което съдът да задължи Община Суворово да предприеме мерките по ЗОСИ против нарушителя г-н С.Д. Р. от с. Калиманци. Едновременно с това като петитум на жалбата е формулирано искане да се задължи общинската администрация на гр. Суворово, в лицето на Кмета, да предприемем вменените й в задължения правомощия по ЗОСИ и да мотивира нарушителя да прекрати вредоносните си действия.

С Разпореждане № 5847/04.05.2022 г. е дадена възможност на оспорващия да отстрани нередовността на жалбата и да я приведе в съответствие с изискванията на чл. 150, ал. 1, т. 5, т. 6 и т. 7 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), както и на чл. 151, т. 3 АПК. Конкретно е указано, че следва да се представи в съда:

1. писмено уточнение на жалбата по отношение на това кой акт, действие или бездействие на кой точно административен орган, а в случай, че се поддържа, че жалбата е срещу отказ на кмета да разгледа по същество отправеното до него искане, следва да се посочи искането, обективирано в жалбата до кмета за издаването на какъв точно индивидуален или общ административен акт е, както и каква защита търси от съда: 1. да задължи съдът кмета на Община Суворово да организира, ръководи и контролират опазването на селскостопанското имущество на територията на общината; ИЛИ 2. да задължи кмета на кметство с. Калиманци да организира опазването на селскостопанското имущество на територията на кметството, да организира и ръководи полската охрана, да издири нарушителя, да наложи административно наказание и да вземе мерки за възстановяване на вредите; ИЛИ 3. да се задължи органът по охрана на селскостопанското имущество при Община Суворово да предприеме действия по установяване на вредите с акт, като впоследствие вредите да бъдат обезщетени.

2.     документ за плащане на дължимата държавна такса в размер на 50 лева.

 

С Уточняваща молба с.д. № 7632/16.05.2022 г. оспорващият заявява, че жалбата е против бездействие на Общинската администрация в лицето на Кмета на Община Суворово на молбите до същата да предприеме посочените в чл. 8 ЗОСИ мерки по опазване на селскостопанското имущество на територията на общината, за което многократно е бил уведомяван Кметът на Община Суворово, като последната жалба е от 04.04.2022 г. Същевременно като искане оспорващият сочи – „да се предприемат посочените мерки против нарушителя, който е посочен точно, както и последното нарушение“, както и съдът да постанови решение, с което „да задължи Кмета на Община Суворово да организира, ръководи и контролира опазването на селскостопанското имущество на територията на общината, както и да наложи административно наказание при едно бъдещо нарушение по реда на ЗОСИ“ по сигнал на Кооперацията. Към молбата са приложени доказателства за заплащане на дължимата държавна такса.

И от уточнението на жалбата съдът приема, че не става ясно каква защита търси оспорващият. Не е ясно дали принципно се иска кметът на общината да организира, ръководи и контролира опазването на селскостопанското имущество на територията на общината или се иска да бъде наказано лицето, допуснало до паша конете си в земите на Кооперацията. Търсената защита е единствено по волята на оспорващия и определя предмета на делото, поради което следва да е ясно и недвусмислено заявена.

Предвид обстоятелството, че се оспорва бездействието на Кметът на Община Суворово да предприеме посочените в чл. 8 ЗОСИ мерки по опазване на селскостопанското имущество, с Разпореждане № 6525/18.05.2022 г. съдът е дал последна възможност на оспорващия да уточни жалбата си, като ясно и еднозначно посочи дали искането му е: 1. съдът да задължи кмета на Община Суворово да организира, ръководи и контролират опазването на селскостопанското имущество на територията на общината в съответствие с чл. 8 ЗОСИ; ИЛИ 2. съдът да задължи кмета на Община Суворово да предприеме мерки (с ясното им посочване) против нарушителя, посочен точно, както и последното нарушение; ИЛИ 3. съдът да задължи кмета на Община Суворово да организира, ръководи и контролират опазването на селскостопанското имущество на територията на общината в съответствие с чл. 8 ЗОСИ и да наложи административно наказание при едно бъдещо нарушение по реда на ЗОСИ по сигнал от Кооперацията.

С второто разпореждане са указани на оспорващия негативните последици при неотстраняване на нередовността на жалбата.

На 15.06.2022 г. оспорващият представя в съда уточняваща молба, почти напълно идентична с предходната му уточняващата му молба. Единствената разлика между двете уточняващи молби на оспорващия се състои в това, че с втората се сочи като предмет на жалбата отговорът с изх. № 53-00-71/06.04.2022 г. на Община Суворово, независимо че отново изрично се посочва още в началото на жалбата, че жалбата е против бездействие на Общинската администрация в лицето на Кмета на Община Суворово на молбите до същата да предприеме посочените в чл. 8 ЗОСИ мерки по опазване на селскостопанското имущество на територията на общината. Искането на оспорващия, независимо от изричните конкретни и подробни указания на съда, е напълно идентично с искане, обективирано в първата уточняваща молба, а именно: „да се предприемат посочените мерки против нарушителя, който е посочен точно, както и последното нарушение“, както и съдът да постанови решение, с което „да задължи Кмета на Община Суворово да организира, ръководи и контролира опазването на селскостопанското имущество на територията на общината, както и да наложи административно наказание при едно бъдещо нарушение по реда на ЗОСИ“ по сигнал на Кооперацията.

 

Съдът намира, че не е отстранена нередовността на оспорването, което обуславя извод за наличие на основание за оставяне без разглеждане на жалбата и прекратяване на съдебното производство.

Неизвършването от оспорващия в случая по настоящото оспорване на надлежни процесуални действия във връзка с поправяне недостатъците на жалбата, независимо от дадената от съда възможност, сочи на липса на положителна процесуална предпоставка за разглеждане на спора, респ. налице е основание за прекратяване на образуваното съдебно производство по делото.

Както и още в разпореждане на съда от 18.05.2020 г. е посочил, търсената защита е единствено по волята на оспорващия и определя предмета на делото, поради което следва да е ясно и недвусмислено заявена. В случая оспорващият заявява, че обжалва бездействието на органа и едновременно с това, сочи, че предмет на жалбата е отговорът/актът на Община Суворово с изх. № 53-00-71/06.04.2022 г. на Община Суворово. Тоест не е ясно какъв е точно предметът на оспорване. От друга страна, искането на оспорващия също не е ясно и еднозначно посочено. Както оспорваният акт, така и искането до съда са задължителни реквизити на жалбата и следва да са недвусмислено определени от оспорващия, тъй като определят параметрите на спора.

На основание чл. 158, ал. 3 АПК, съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Кооперация „Земеделска кооперация Надежда“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Калиманци, община Суворово, област Варна, с вх. № 6976/03.05.2022 г., подадена чрез председателя Йордан Бацов Николов..

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1014/2022 г. на АдмС - Варна.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ с частна жалба, в 7-дневен срок от получаване на съобщението за постановеното определение.

                                                                                   СЪДИЯ :