Определение по адм. дело №363/2025 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 1299
Дата: 3 октомври 2025 г.
Съдия: Даниела Гишина
Дело: 20257090700363
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1299

Габрово, 03.10.2025 г.

Административният съд - Габрово - III състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДАНИЕЛА ГИШИНА

като разгледа докладваното от съдията Даниела Гишина административно дело363/2025 г. на Административен съд - Габрово, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалби от Л. И. И. от [населено място] и Р. Д. И. от [населено място] против Заповед № ЗД/Д-ЕВ-Г-079 от 18.09.2025 година, издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ - Габрово.

В жалбата на Р. Д. И. се прави искане за спиране предварителното изпълнение на заповедта, което искане е мотивирано с необходимостта да не се прекъсва емоционалната връзка между баща и дъщеря, както и с оглед обстоятелството, че детето никога не се е делило от баща си до момента.

В изпълнение на Определение № 1289 от 02.10.2025 година е депозирана писмена молба от жалбоподателя Р. И. с вх. № СДА-01-2456 от 03.10.2025 година по описа на Административен съд – Габрово, с която се прави уточнение, че се прави искане за спиране на предварителното изпълнение по смисъла на чл. 60 от АПК.

С процесната Заповед № ЗД/Д-ЕВ-Г-079 от 18.09.2025 година, издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Габрово, Д. Р. И., дъщеря на жалбоподателите, е спешно настанена, считано от 18.09.2025 година, в професионалното приемно семейство на С. П. А. и А. М. А. от [населено място] до произнасяне на съда с решение по чл. 28 от Закона за закрила на детето /ЗЗДет./, на основание чл. 27, ал. 1 от ЗЗДет. вр. чл. 25, ал. 1, т. 4, вр. чл. 4, ал. 1, т. 4, чл. 5 и чл. 26 от ЗЗДет. Заповедта съдържа и разпореждане на основание чл. 60, ал. 1 от АПК за предварително изпълнение на заповедта, с цел опазване живота и здравето на детето.

Настоящият съдебен състав приема, че не е сезиран с оспорване по чл. 60, ал. 5 от АПК на разпореждане на административния орган за предварително изпълнение на заповедта, тъй като липсва жалба срещу разпореждане по чл. 60 от АПК.

Отмяната и спирането на допуснато предварително изпълнение на административен акт са различни правни институти, от чието приложение следват и различни последици. С отмяната се възстановява съществуващото положение преди изпълнението на акта, а при постановено спиране положението се запазва такова каквото е към момента на постановяването. Отмяната е приложима единствено по отношение на допуснато предварително изпълнение по силата на разпореждане на административен орган чл. 60, ал. 1 от АПК, но е неприложима, когато то е допуснато по силата на закона, в който случай то може да бъде спряно. Различно е уредено и производството, в което се разглеждат исканията за отмяна и за спиране. Производството по отмяна е регламентирано в чл. 60, ал. 5 – ал. 8 от АПК и предвижда подаване на жалба, която се разглежда в закрито заседание и която не е обвързана с обжалването на акта, чието изпълнение се допуска. Докато в производството по спиране - чл. 166, ал. 2 и 3 АПК, искането е обвързано с обжалването на акта, подлежащ на изпълнение.

Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗЗДет., заповедта на директора на дирекция „Социално подпомагане“ по чл. 27, ал. 1, включително в случаите на спешно настаняване извън семейството, подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, но може да се обжалва от родителите на детето в 14-дневен срок от съобщаването. С процесната заповед е разпоредено именно спешно временно настаняване. При тази нормативна регламентация, при предвидено в закона предварително изпълнение на заповедта, е недопустимо същото да бъде атакувано по реда на чл. 60 от АПК, независимо от посочената от административния орган негова правна квалификация, като в случая, както бе посочено по-горе, липсва жалба срещу разпореждане по чл. 60 от АПК, а се прави единствено искане за спиране на предварителното изпълнение по смисъла на чл. 60 от АПК, каквото искане е недопустимо, доколкото чл. 60 от АПК допуска отмяна, а не спиране на допуснатото предварително изпълнение. Защитата срещу допуснато предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, следва да се проведе по чл. 166, ал. 2 и ал. 4 от АПК, но такова искане в процесния случай липсва.

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане на Р. Д. И. от [населено място] за спиране на предварителното изпълнение по смисъла на чл. 60 от АПК на Заповед № ЗД/Д-ЕВ-Г-079 от 18.09.2025 година, издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ - Габрово.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му.

Съдия: