Решение по дело №85/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 90
Дата: 17 май 2022 г. (в сила от 17 май 2022 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20227280700085
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 90/17.5.2022 г.

 

17.05.2022 г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   втори административен     състав

На  двадесет и  осми  април                                                         2022 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  В.  Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 85 по описа на 2022 година.

        За да се произнесе, взе предвид следното:          

        Производството  е  образувано по жалба  на  Сдружение с нестопанска цел „К.К.“, със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, ул.*****, представлявано от А.Ж.К. против решение № 2801-04059/25.02.2022г. на Секретаря на Община Ямбол в частта по т.1 относно формата на предоставения  достъп до обществена информация по заявление   с рег. № 2801-02090/01.02.2022г.  

       В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на решението в оспорената  му част, като постановено  при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. Твърди се, че по посочената точка от процесното заявление е разрешен достъп до исканата информация относно какъв е точният брой на осветителните тела и стълбовете и колко метра кабел се предвижда да бъдат поставени при реализиране на проекта за ремонт на уличното осветление в Ямбол, под формата на преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.”Г.С.Раковски” №7, в срок до 35 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, при положение, че последния е посочил, че желае да получи писмен отговор и копия на документите на e-mail: ****@*******.**.

Сочи се, че произнасяйки се по този начин  адм. орган е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като не се е съобразил с желания от заявителя начин за предоставяне на информацията, до която е поискан достъп, без да са налице изключенията по чл.27 от ЗДОИ. Прави се искане съдът да отмени оспорения  отказ  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган със задължение да предостави исканата информация в съответната форма, с присъждане на направените по делото разноски.

         В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,  не изпраща процесуален представител.  С представената писмена молба  от адв. Д. с вх. № 1181/28.04.2022 г. жалбата и направеното искане се поддържат изцяло на основанията, изложени в същата. Представя се списък на направените разноски.

        За ответникът по делото, своевременно и редовно призован, се явява М.К., * отдел „Правни дейности“ при община Ямбол, редовно упълномощена, която оспорва жалбата по подробни съображения изложени в писмен отговор с вх.№ 901/04.04.2022г. Допълнително сочи, че исканата информация по т.1 от заявлението на оспорващия не се създава и не се съхранява в община Ямбол във връзка с постановени нейни актове, не е налична. Тя трябва да се създаде чрез извличане на данни и изготвяне на нарочни изчисления от одобрените инвестиционни проекти, които са неразделна част от представените към оспореното решение Разрешение за строеж № 156/20.11.2017 г. и № 460/21.11.2017 г. И в тази връзка ответникът изрично е посочил, че исканата информация по т.1 се съдържа в одобрените инвестиционни проекти, до които е предоставен достъп чрез преглед на информацията. Твърди, че е налице изключението по чл.27, ал.1, т.3 от Закона за достъп до обществена информация, респективно правото на органът сам да определи формата, по която да предостави достъп до обществена информация, предмет на заявлението. Претендира за отхвърляне на жалбата с  присъждане на направените разноски. 

      След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

        С писмено заявление с peг. № 2801-02090 от 01.02.2022 г. по описа на Община Ямбол,  оспорващия Сдружение с нестопанска цел „К.К.“, на основание чл.24, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/, е поискал предоставянето на достъп до обществена информация, като е посочил, че иска предоставяне на  такава за: „ 1. Какъв е точният брой на осветителните тела и стълбовете и колко метра кабел се предвижда да бъдат поставени при реализиране на проекта за ремонт на уличното осветление в Ямбол? 2. Кой е изпълнител на дейностите по ремонт на уличното осветление в Ямбол, на каква стойност е договорът и какъв е срокът му? 3. Какъв е броят на поставените до 31.01.2022 г. осветителни тела и стълбовете, колко метра кабел са положени, в кои части на града са приключили ремонтните дейности и какъв е размерът на изплатените средства на изпълнителя? 4. Кои са улиците и кварталите, включени в проекта за ремонт на уличното осветление? 5. Предвижда ли се изграждане на изцяло ново улично осветление на места, където изобщо не е имало такова до момента, на кои места в град Ямбол и в какъв обем?

6. Желая да получа строителното разрешение за ремонт на уличното осветление, одобрения инвестиционен проект и обяснителната записка към проекта.“

     В заявлението е посочен и начинът, по който се иска да бъде предоставена информацията –  писмен отговор и копия на документи на   e-mail: ****@*******.**.

     С Решение № 2801-04059/25.02.2022г.  секретаря на Община Ямбол, упълномощен със Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на общината за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация, на осн. чл. 28, ал.2 от ЗДОИ   е разрешил  достъп до обществена информация както следва:       

    По т. 2 Поисканата информация е публично достъпна и е публикувана на интернет страницата на Община Ямбол, а именно:

https://yambol.bg/uploads/3C4F468D986FlBAFlEC83761E4BAlF8C

     По т. 3 Към момента на територията на гр. Ямбол са подменени около 95% от общия брой осветителни тела в ж.к. „Георги Бенковски", ж.к. „Хале”, ж.к „Диана", ж.к. „Граф Игнатиев", ж.к. „Златен рог", както и прилежащите към тях основни пътни артерии. Общият брой на монтираните/подменени осветителни тела с енергоефективни светодиодни осветителни тела към момента е 2 520 бр. До датата на издаване на настоящото решение е извършено авансово плащане към Изпълнителя, съгласно клаузите на подписания договор         /достъпен   на      адрес

https://yambol.bg/uploads/3C4F468D986FlBAFlEC83761E4BAlF8C/.

    По т. 4 Прилагам, заверени копия от следните документи, от които са видни улиците и кварталите, включени в проекта за ремонт на уличното осветление:

    Разрешение за строеж № РС-156/20.11.2017 г.;

    Разрешение за строеж № РС-460/21. 11.2017 г.;

    По т. 5 Работи се по изграждане на ново улично осветление на входно - изходните артерии на града, в това число бул. „Европа", околовръстен път - юг, околовръстен път - изток и бул. „Крайречен", от околовръстен път - изток, до - след бензиностанцията в посока с. Чарган. В тези участъци, към датата на издаване на настоящото решение са монтирани 90 бр. стълбове за улично осветление с височина 8.5 метра и положени приблизително 4 000 метра обсадни тръби за изтегляне на проводници;

    По т. 6 Съгласно т.4 от настоящото решение към същото се прилагат изисканите документи, а именно Разрешение за строеж.

     С процесното решение на основание чл. 28, ал. 2, чл. 27, ал. 1, т. 3, във връзка с ал. 2 и чл. 34, ал. 4 от Закона за достъп до обществена информация е разрешен достъп до обществена информация, в обем пожелан от заявителя, за следните въпроси: т. 1. Какъв е точният брой на осветителните тела и стълбовете и колко метра кабел се предвижда да бъдат поставени при реализиране на проекта за ремонт на уличното осветление в Ямбол?; т. 6. В частта относно искането за представяне на одобрения инвестиционен проект и обяснителната записка към проекта, като предоставянето на същата е под формата на преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол на адрес: гр. Ямбол, ул. „Г. С. Раковски" №7 в срок до 35 /тридесет и пет/ дни от получаване на настоящото решение, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, като се осигурява достъп до съдържанието на целия документ. За тази форма на предоставяне на исканата  административния орган е изложил следните мотиви:

       Предвид посочената от заявителя форма на предоставяне - писмен отговор и копия на документи на имейл едрее: ****@*******.** и с оглед фактите и обстоятелствата в конкретния случай, са налице предпоставките по чл. 27, ал. 1, т. 3 от ЗДОИ. В цитираната разпоредба е предвидено задължение за органа за съобразяване с предпочитаната форма на предоставяне на достъп, освен в случаите, когато това води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права. В тези хипотези не се изключва достъп до исканата информация, а е предвидено, съгласно алинея 2 от същата разпоредба, достъпът до информацията да се предостави във форма, която се определя от съответния орган. В конкретния случай се касае за одобрени инвестиционни проекти и обяснителна записка като неразделна част от същите, които са обект на закрила, съгласно чл.3, ал.1, т.8 от Закона за авторското право и сродните му права. Единствено в посочените документи се съдържа и изисканата информация по т.1 от заявление за достъп до обществена информация, подадено от А.К. - член на УС на Сдружение с нестопанска цел „К.К.", с peг. № 2801-22797 от 28.10.2021 г.

     В хипотезата на чл. 27 от ЗДОИ, при определяне формата на предоставяната информация, административният орган, действа при условията на оперативна самостоятелност, т.е. по целесъобразност. След като органът разполага с дискреционна власт, съдържанието на взетото от него решение относно формата на предоставения достъп, не подлежи на контрол за законосъобразност. Целта на Закона за достъп до обществена информация е с получаването на исканата такава, гражданинът да може да си състави собствено мнение за дейността на задължения субект. В случая тази цел се постига със запознаването от страна на заявителя с цялата налична при задължения субект по чл. 3 от ЗДОИ информация, чрез прегледа и прочита й. Вън от изложеното поисканата информация касае актове, издадени и издавани по реда на Закона за устройство но територията (ЗУТ), който е специален закон спрямо ЗДОИ, като едновременно с регулирането на правния режим на градоустройството, засяга и вещни права на граждани и други гражданско-правни субекти. Следователно поисканата информация, следва да бъде заявена с друг способ за предоставяне на копия от документи, уреден в специалния ЗУТ, а не по установените правила в ЗДОИ. Съгласно чл. 8, т. 1 от ЗДОИ, приложното поле на закона е изключено и разпоредбите относно достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

       Освен всичко друго, следва да бъде посочено, че целта на Закона за достъп до обществена информация е гражданите да се сдобият с информация, свързана с обществения живот в Република България, която да им даде възможност да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти, а не да съставят личен архив от документи, в това число и в електронен вид.“

       Решение № 2801-04059/25.02.2022г.  освен на посочения електронен адрес е изпратено и на хартиен носител до оспорващия с писмо с обратна разписка с ИД PS 8600 00X5KW от 25.02.2022г. и съответно получено от СНЦ „К.К.“ на 28.02.2022г., а жалбата му е подадена чрез адм. орган до ЯАС с рег.№ 2801-05179 от 14.03.2022г.

       С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

      Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което е допустима.                 

      Разгледана по същество жалбата се преценя като неоснователна по следните съображения:

      В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания.

      Решение № 2801-04059/25.02.2022г. в оспорената му част е издадено от материално компетентен  адм. орган, предвид представената по делото Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на Община Ямбол, с която секретаря на последната е определен за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация. Процесното решение е в изискуемата от закона писмена форма и  съдържа всички предвидени в разпоредбата на чл.59, ал.2 от АПК реквизити, включително и фактически и правни основания за издаването му.

     Относно съответствието на оспорения адм. акт с материалния закон и неговата цел съдът съобрази следното:

       Спорът в настоящото производство е относно формата на предоставяне на  достъп до обществена информация по  т.1 от заявление   с рег. № 2801-02090/01.02.2022г. на Сдружение с нестопанска цел „К.К.“, а не до изричен отказ за предоставяне на такава.

      Съгласно чл.27 ал.1 от ЗДОИ  органите са длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато:

1. за нея няма техническа възможност;

2. е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето;

3. води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права.

      Съгласно ал.2 на същия текст, в случаите по ал. 1 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган. Анализът на посочената разпоредба  сочи на извода, че не във всички случаи когато информацията  е предоставена  не във формата, предпочетена от заявителя е налице незаконосъобразност на акта поради нарушение на административнопроизводствените правила. Законодателят е формулирал изключения от посоченото правило и едно от тях е налице в настоящия случай- това по чл. 27, ал. 2 във вр. с ал. 1, т. 3 ЗДОИ, като на жалбоподателя е предоставена възможност за преглед на информацията в сградата на община Ямбол. Решението си за тази форма за  достъп адм. орган е мотивирал с обстоятелството, че исканата информация по т. 1 от заявлението се съдържа  в одобрените  инвестиционни проекти и обяснителна записка, които са обект на закрила, съгласно чл. 3, ал.1, т. 8 от Закона за авторското право и сродните му права. В такива случаи органът разполага с право на преценка/оперативна самостоятелност/, според практиката на ВАС. Тази преценка обаче, относно избраната форма не подлежи на контрол за законосъобразност пред съда. Съдът може да проконтролира само налице ли са били предпоставките за това. В случая съдът счита, че безспорно е налице предпоставка, която да позволи на задължения да предостави информацията субект да не се съобрази с формата, предпочетена от заявителя.  В тази връзка са налице изложени мотиви и довода в жалбата в обратната насока е изцяло неоснователен.

      В обхвата на съдебната проверка, съобразно чл. 168 от АПК, след като прецени всички основания визирани в чл. 146 от АПК, съдът намира, че       Решение № 2801-04059/25.02.2022г.,  в частта му по т.1 от  заявление   с рег. № 2801-02090/01.02.2022г. за предоставяне на обществена информация във форма, различна от поисканата в последното е издадено от компетентен орган, в установената форма, при спазване на процесуалните правила и материалноправни разпоредби на чл. 27 от ЗДОИ и съответства на целта на закона.  Поради това, съдът намира, че жалбата е неоснователна и  като такава същата следва да се отхвърли.

            При този изход на делото своевременно направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски  е основателно.  Оспорващият следва да бъде осъден да заплати на  ответника направените в производството разноски в размер на 100/сто/ лева за  юрисконсултско възнаграждение, който  размер е определен на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, втори административен състав

 

                                   Р   Е   Ш   И:

 

          ОТХВЪРЛЯ   жалбата на  Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, против решение № 2801-04059/25.02.2022г. на Секретаря на Община Ямбол в частта по т.1 относно формата на предоставения  достъп до обществена информация по заявление   с рег. № 2801-02090/01.02.2022г. 

 

         ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.*****, представлявано от А.Ж.К.-член на УС да заплати на Община Ямбол направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева. 

          Решението на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ  е окончателно.

 

          Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/ не се чете