Решение по НАХД №729/2025 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 424
Дата: 21 октомври 2025 г.
Съдия: Христо Ангелов
Дело: 20255530200729
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 424
гр. Стара Загора, 21.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, V-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и пети септември през две хиляди двадесет и
пета година в следния състав:
Председател:Христо Ангелов
при участието на секретаря ВесеЛ. Н. СТ.
като разгледа докладваното от Христо Ангелов Административно
наказателно дело № 20255530200729 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 13-77-24/19.02.2025г. на Директора на
Регионална инспекция на околната среда и водите - гр. Стара Загора, с което на Ж. В. Т.,
ЕГН **********, на основание основание чл. 156, ал. 1 от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО) с глоба в размер на 2 000 (две хиляди) лева за неизпълнение на дадено
задължително Предписание № 1 от Констативен протокол № 012440/31.05.2024 г.
В жалбата се излагат съображения за назаконосъобразност на издаденото НП, моли да
бъде отменено, поради нарушение на материалните и съществено нарушение на
административнопроизводствените правила. В съдебно заседание жалбоподателят редовно
призован, се представлява от процесуален представител - юрисконсулт Р. К.. Поддържа
жалбата против наказателното постановление и счита, че не е извършено административно
нарушение. Не претендира разноски.
Наказващият орган - Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите гр.
Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П. М., оспорва жалбата.
Моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид становищата на страните и служебно провери правилността на
издаденото наказателно постановление, приема следното:
Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено
атакуваното наказателно постановление, в установения от закона 14-дневен срок от
връчване на наказателното постановление и пред надлежния съд - по местоизвършване на
1
твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган - Директор на РИОСВ -
Стара Загора. АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление са
съставени в сроковете по чл. 34, ал. 1 и 3 ЗАНН.
В наказателното постановление от фактическа страна е посочено следното:
На 24.06.2024 г. е извършена проверка, отразена в Констативен протокол №012489/
24.06.2024 год. по последващ контрол във връзка с изпълнение на дадено предписание с
Констативен протокол № 012440/ 31.05.2024 г. за почистване на нерегламентирани
замърсявания с отпадъци в коритото на река „Черковска“, преминаваща през с. Братя
Кунчеви. При извършения последващ контрол е извършен обход и оглед, при който е
установено, че замърсяванията с отпадъци в коритото на река „Черковска“, преминаваща
през с. Братя Кунчеви не са почистени. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, както и след него в
РИОСВ - Стара Загора не е постъпило писмено възражение от страна на „Ж. В. Т., ЕГН:
********** - в качеството си на Кмет на Община Стара Загора Такива не са направени и
към момента на връчване на АУАН, видно от графа „Нарушителят даде следните обяснения/
възражения“.
Предвид така установеното от органите на РИОСВ - Стара Загора, на кмета на Община
Стара Загора е съставен АУАН № 77/19.08.2024 г., от Р. Д. Т., главен експерт в направление
УООП при Регионалната инспекция по околна среда и водите (РИОСВ) в присъствието на
свидетелите К. П. и инж. М. С.. Посочената фактическа обстановка актосъставителят е
възприел като нарушение на чл. 156, ал.1 във вр. чл. 120 от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО), на което основание е издадено и обжалваното наказателно
постановление.
След обсъждане на приетите по делото доказателства, съдът намери за установена
следната фактическа обстановка:
Във връзка със Заповед № РД-174/06.0З.2024 г. на министъра на околната среда и
водите и във връзка с изпълнение на задълженията на кметовете на общини, регламентирани
в чл. 19, ал.3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците Директора на РИОСВ — Стара
Загора, издал Предписание № 68, изх. № КОС-04-1620/07.03.2024г. В посоченото
Предписание № 68, Директора на РИОСВ — Стара Загора предписва „да се предприемат
мерки за почистване и недопускане изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища в речните легла и водосборните дерета, вкл. и
прилежащите им територии, попадащи в териториалния обхват на представляващата от
съответния кмет община“. Посочен бил срок, а именно до 29.03.2024 г. и отговорник: Кмет
на Община.
Предписание № 68/07.03.2024г., било адресирано до Кметове на двадесет общини. По
преписката не са ангажирани доказателства кога и как посоченото Предписание №
68/07.03.2024г. е било изпратено от РИОСВ Стара Загора и съответно получено от Кмета на
Община Стара Загора.
На 12.04.2024 год. била извършена проверка от служител на РИОСВ - Стара Загора,
2
при която било установено, че в коритото на река „Черковска“, преминаваща през с.Братя
Кунчеви, общ. Стара Загора и в коритото на река „Хамам дере“, преминаваща през с.
Дълбоки, общ. Стара Загора било констатирано наличие на нерегламентирани замърсявания
с отпадъци. Тези констатации били обективирани в т. 1 от Констативен протокол №
012272/12.04.2024 год. и било дадено предписание №1 до Кмета на Община Стара Загора в
срок до 07.05.2024 год. – да предприеме действия по почистване на нерегламентираните
замърсявания, както и в срок до 08.05.2024г. да уведоми писмено РИОСВ Стара Загора за
изпълнението на предписание № 1.
Директорът на РИОСВ Стара Загора на 17.04.2024 г. с писмо изх. № КОС-06-
12272/17.04.2024г. уведомил Кмета на Община Стара Загора, че при извършена от експерти
на РИОСВ-Стара Загора проверка на 12.04.2024 г., отразена в констативен протокол
№012272/12.04.2024 г., във връзка с чистотата на речните легла и водосборните дерета,
включително прилежащите им територии на територията на Община Стара Загора, са
установени замърсявания с отпадъци. Като въз основа на гореизложеното на 13.05.2024 г. от
09:00 ч. до 11:30 ч., следвало да с яви в РИОСВ- Стара Загора, ул, „Стара планина” № 2, или
да осигури упълномощен представител за съставяне и подписване на акт за установяване на
административно нарушение.
На 13.05.2024 г. бил съставен АУАН № 46 от същата дата против Ж. В. Т. в качеството
му на Кмет на Община Стара Загора за това, че не е почистил и е допуснал изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места — в коритото на река „Черковска”, премиваща през
с. Братя Кунчеви и в коритото на река „Хамам дере”, преминаваща през с. Дълбоки, с което
виновно е нарушил чл. 19, ал. 3, т.15, предл. първо и трето от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО). В акта било отразено, че нарушението е извършено на 30.03.2024 г. и
установено на 12.04.2024 г. В акта били посочени обстоятелствата, при които е извършено
нарушението:
При извършения последващ контрол е извършен обход и оглед на речни легла и
водосборни дерета, преминаващи през община Стара Загора, при който е установено
следното: констатирани са замърсявания с отпадъци (предимно отпадъци от опаковки) в
коритото на река „Черковска”, преминаваща през с. Братя Кунчеви; констатирано е наличие
на отпадъци (предимно отпадъци от опаковки) в коритото на река „Хамам дере”,
преминаваща през с. Дълбоки.
Въз основа на АУАН било издадено НП № 67-46-24 от 12.11.2024 год., издадено от
Директор на РИОСВ - Стара Загора, с което на Ж. В. Т., ЕГН: ********** — в качеството му
на Кмет на Община Стара Загора не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места и/или организиране на почистването им — в
коритото на река „Черковска“, преминаваща през с. Братя Кунчеви и в коритото на река
„Хамам дере“, преминаваща през с. Дълбоки, общ. Стара Загора и на основание чл. 151, ал.
2, т. 6, предл. първо и трето от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в
размер на 3 000 (три хиляди) лева за извършено нарушение по чл. 19, ал. З, т. 15, предл.
първо и трето от Закона за управление на отпадъците (ЗУО).
3
След извършена проверка по последващ контрол на 31.05.2024г. от служител на
РИОСВ - Стара Загора, отразена в Констативен протокол № 012440/31.05.2024г. било
установено, че участъците по коритото на река „Черковска“, преминаваща през с. Братя
Кунчеви, общ. Стара Загора не са изчистени, а тези по коритото на река „Хамам дере“,
преминаваща през с. Дълбоки, общ. Стара Загора са частично изчистени само до единия от
двата моста, поради което предписание № 1 не било изпълнено. Предписано е да се почисти
замърсяването с отпадъци в коритото на река „Черковска“, преминаваща през с. Братя
Кунчеви със срок до 19.06.2024г.
На 27.06.2024 год. бил съставен АУАН № 60 от същата дата против Ж. В. Т. в
качеството му на Кмет на Община Стара Загора за това, че не е изпълнил предписание № 1
от Констативен протокол №012272/12.04.2024г. – като не е почистил нерегламентираното
замърсяване с отпадъци в коритото на река Черковска, преминаваща през с. Братя Кунчеви,
общ. Стара Загора в коритото на река Хамам дере, преминаваща през с. Дълбоки, общ. Стара
Загора, с което виновно е нарушил чл. 156, ал. 1 във вр. чл. 120 от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО). В акта било отразено, че нарушението е извършено на 08.05.2024г. и
установено на 31.05.2024г.
Въз основа на АУАН било издадено НП № 80-60-24/19.12.2024 г., издадено от Директор
на РИОСВ - Стара Загора, с което на Ж. В. Т., ЕГН: ********** — в качеството му на Кмет
на Община Стара Загора не е почистил нерегламентираното замърсяване с отпадъци в
коритото на река „Черковска“, преминаваща през с. Братя Кунчеви, общ. Стара Загора в
коритото на река „Хамам дере“, преминаваща през с. Дълбоки, общ. Стара Загора, с което
виновно е нарушил чл. 156, ал. 1 във вр. чл. 120 от Закона за управление на отпадъците
(ЗУО), за което е наложена глоба в размер на 2 000 (две хиляди) лева за извършено
нарушение по чл. 19, ал. 3, т. 15, предл. първо и трето от Закона за управление на отпадъците
(ЗУО).
На 24.06. била извършена проверка по последващ контрол от служител на РИОСВ -
Стара Загора, при която било установено, че след извършен обход и оглед на р. Черковска,
преминаваща през с. Братя Кунчеви се констатира, че отпадъците не са почистени и
предписание № 1 от КП № 012440/31.05.2024г. не е изпълнено. Предписано е да се почисти
замърсяването с отпадъци в коритото на река „Черковска“, преминаваща през с. Братя
Кунчеви със срок до 19.06.2024г.
На 19.08.2024г. бил съставен АУАН № 77 от същата дата против Ж. В. Т. в качеството
му на Кмет на Община Стара Загора за това, че не е изпълнил предписание № 1 от
Констативен протокол №012440/31.05.2024г. – като не е почистил нерегламентираното
замърсяване с отпадъци в коритото на река Черковска, преминаваща през с. Братя Кунчеви,
общ. Стара Загора, с което виновно е нарушил чл. 156, ал. 1 във вр. чл. 120 от Закона за
управление на отпадъците (ЗУО). В акта било отразено, че нарушението е извършено на
20.06.2024г. и установено на 24.06.2024г.
Въз основа на АУАН било издадено процесното НП № 13-77-24/19.02.2025 г., издадено
от Директор на РИОСВ - Стара Загора, с което на Ж. В. Т., ЕГН: ********** — в качеството
4
му на Кмет на Община Стара Загора не е почистил нерегламентираното замърсяване с
отпадъци в коритото на река „Черковска‘, преминаваща през с. Братя Кунчеви, общ. Стара
Загора, с което виновно е нарушил чл. 156, ал. 1 във вр. чл. 120 от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО), за което е наложена глоба в размер на 2 000 (две хиляди) лева.
С оглед изясняване на обстоятелствата по делото, в хода на съдебното следствие са
разпитани К. Г. П. –свидетел при съставяне на АУАН, Р. Д. Т. – актосъставител и М. М. С. –
свидетел при съставянето на акта.
От показанията на К. П. се установява, че актът бил съставен на място от експерти на
РИОСВ в присъствието на свидетели. Поканата била изпратена с обратна разписка по
„Български пощи“ ЕАД и актът бил съставен в присъствието на служител с пълномощно.
Била дадена възможност на жалбоподателя за възражения.
От показанията на актосъставителя Р. Т. се установява, че констативен протокол на
31.05.2024г. е във връзка с извършена проверка в село Братя Кунчеви, общ. Стара Загора.
Предписанието било да се почистят замърсяванията с отпадъците в коритото на реката с
краен срок 19.06.2024г. След проверка на 24.06 било установени, че отпадъците не са
почистени. Никой не е присъствал освен св. Т. и шофьорът. Посочва, че не може да даде
информация защо не е направила проверката на 20.06, предполага, че не е имала
възможност да посети в този ден.
От показанията на М. С. се установява, че е присъствала само при съставяне на акта,
като актът бил подписан от упълномощен представител на нарушителя, на който била
дадена възможност да направи възражения.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Така описаната и възприета от съда фактическа обстановка се установява по безспорен
и категоричен начин от писмените доказателства по делото, които се подкрепят и от
показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели, който съда намира за
последователни и непротиворечиви.
Съдът намира обаче, че в хода на производството е допуснато съществено нарушение
на процесуалните правила, изразяващо се в неправилно определяне на датата на
административното нарушение.
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез
него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен.
Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи
наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан
нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в
наказателното постановление /арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал. 2 НПК и т. 7 от
Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС/, а е длъжен служебно да издири
обективната истина и приложимия по делото закон. В тази връзка на контрол подлежи и
самият АУАН по отношение на неговите функции – констатираща, обвинителна и сезираща.
5
В настоящия случай АУАН и издаденото, въз основа на него НП са съставени от
длъжностни лица в пределите на тяхната компетентност и в предвидените от чл. 34 ЗАНН
давностни срокове, но въпреки това същите не могат да доведат до законосъобразното
възникване, респективно ангажиране на административнонаказателната отговорност на
санкционираното лице, поради допуснати неотстраними съществени процесуални
нарушения, довели до ограничаване правото му на защита.
Съдът следва да посочи, че в обжалваното наказателно постановление е налице
формално несъответствие с разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, което представлява
самостоятелно основание за отмяна. В АУАН и наказателно постановление, като дата на
извършване на нарушението е посочена 20.06.2024 г. Налице е съществена разлика между
датата на установяване на нарушението и датата на неговото извършване. Изпълнителното
деяние на разглежданото административно нарушение се осъществява чрез бездействие, т. е.
датата на евентуално извършено административно нарушение следва да е датата/периода,
през които е било дължимо съответното изискуемо от закона действие. Видно от
съдържанието на Констативен протокол № 012440/31.05.2024г. проверкато е установила
отпадъци по коритото на река „Черковска“, преминаваща през с. Братя Кунчеви, като такива
са установени и при извършена проверка на 12.04.2024 г. Не се установи безспорно, че се
касае за изхвърляне на нови отпадъци, тъй като издаденото предписание № 1 от Констативен
протокол № 012440/31.05.2024г. за почистване на замърсяванията не е изпълнено.
Посочената дата - 24.06.2024 г. не е такава на извършване, а на установяване на евентуално
нарушение. Извън това констатациите, обективирани в протокола от 31.05.2024г., относно
наличие на стари оппадъци не са относими, доколкото нарушението не е неизпълнение на
даденото на жалбоподателя предписание. Поради разминаването на датата на извършеното
нарушение, на която дата длъжностното лице не е било на място, за да установи факта на
действително нерушение (по-коректно би било неизпълнение на предписанието в рамките
на указания му срок), поради което не е налице съставомерно изпълнително деяние по чл.
156, ал. 1 от ЗУО и остава недоказано въз основа на какви точно факти се приема за
доказано от административнонаказващия орган осъществяването на нарушението.
Изминалият период от време от датата на нарушението и тази на установяването му,
ограничава процесуалните му права и препятства възможността му да разбере какво
нарушение е установено и дали става дума за същите отпадъци, тъй като както и в о.с.з.
свидетелката Т. признава, е възможно да е било почистено и в рамките на тези 5 дни, да е
било замърсено отново.
Поради това не следва да бъде ангажирана отговорността му по посочената за
нарушена правна норма. Тези пропуски в съдържанието на наказателното постановление го
правят незаконосъобразно като несъответстващо на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.
Предвид изложените мотиви, обжалваното наказателно постановление се явява
незаконосъобразно и недоказано и като такова следва да бъде отменено.
С оглед изложеното, съдът
6
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 13-77-24 от 19.02.2025 г., издадено от
директора на РИОСВ – Стара Загора, с което на Ж. В. Т., ЕГН **********, на основание чл.
156, ал. 1 във вр. чл. 120 от Закона за управление на отпадъците е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 2000 /две хиляди /лева, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от
съобщението му пред Aдминистративен Съд – Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
7