Определение по дело №3199/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2532
Дата: 21 септември 2018 г.
Съдия: Генчо Колев Атанасов
Дело: 20185530103199
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 юни 2018 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

 

Номер                                                  Година 21.09.2018                         Град Стара Загора  

Старозагорски районен съд                                                     Първи граждански състав

На 21 септември                                                           Година две хиляди и осемнадесета

В закрито заседание в следния състав

 

                                                                                                Председател: Генчо Атанасов

                                                                                                Членове:

Секретар

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията Атанасов

гражданско дело номер 3199 по описа за 2018 година.

 

            Делото е образувано по искова молба на „МАРВЕНА” ООД, гр.София против "УНИВЕРСИТЕТСКА МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ - ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, гр. Стара Загора. На ответника е изпратен препис от исковата молба с приложенията към нея, като към настоящия момент срокът за отговор на исковата молба е изтекъл и по делото е постъпил  отговор от ответника.  

При повторната проверка на редовността и допустимостта на предявения иск по реда на чл.140 ГПК не се констатира наличието на процесуални пречки за разглеждането му.

Съдът намира, че следва да бъдат уважени доказателствените искания на ищеца за събиране на доказателствата, които са относими, допустими и необходими. С оглед на това следва да се приемат като доказателства по делото представените с исковата молба документи, както и да се уважи искането за назначаване на съдебно-счетоводна експертиза, която да отговори на въпросите в исковата молба.

Делото следва да бъде насрочено в открито съдебно заседание, като на страните следва да бъде съобщен  изготвеният от съда проект за доклад по делото. Следва да се укаже на страните, че спорът е възможно да бъде решен чрез медиация или друг способ за доброволното му уреждане; че неявяването на някоя от страните, която е редовно призована, не е пречка за разглеждането на делото; че при неподаване в срок на писмен отговор, респ. невземане на становище по отговора, и неявяване в съдебно заседание, без да е направено искане за разглеждане на делото в отсъствие на страната, насрещната страна може да поиска постановяване на неприсъствено решение или прекратяване на делото, както и присъждане на разноските; че с писмена молба могат да заявят желание да ползват правна помощ при необходимост и право на това.

         Воден от горното и на основание чл.140, вр. чл.157 от ГПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

           ПРИЕМА като доказателства по делото: заверени ксерокопия на справка – основни обстоятелства за „Марвена” ООД, справка – основни обстоятелства за УНИВЕРСИТЕТСКА МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ - ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, приложение №1 по чл.366 ГПК, договор за абонаментно обслужване от 06.11.2013г., спецификация, анекс към договор за абонаментно обслужване от 05.11.2014г., фактура №**********/02.12.2013г. ведно с известие за доставяне от 05.12.2013г., фактура №**********/18.12.2013г. ведно с известие за доставяне от 27.12.2013г., фактура №**********/03.02.2014г. ведно с известие за доставяне от 10.02.2014г., фактура №**********/05.03.2014г. ведно с известие за доставяне от 12.03.2014г., фактура №**********/03.04.2014г. ведно с известие за доставяне от 10.04.2014г., фактура №**********/09.05.2014г. ведно с известие за доставяне от 13.05.2014г., фактура №**********/02.06.2014г. ведно с известие за доставяне от 09.06.2014г., фактура №**********/01.07.2014г. ведно с известие за доставяне от 07.07.2014г., фактура №**********/01.08.2014г. ведно с известие за доставяне от 07.08.2014г., фактура №**********/01.09.2014г. ведно с известие за доставяне от 04.09.2014г., фактура №**********/01.10.2014г. ведно с известие за доставяне от 06.10.2014г., фактура №**********/03.11.2014г. ведно с известие за доставяне от 05.11.2014г., фактура №**********/02.12.2014г. ведно с известие за доставяне от 05.12.2014г., фактура №**********/16.12.2013г. ведно с известие за доставяне от м.12.2014г., фактура №**********/03.02.2015г. ведно с известие за доставяне от 06.02.2015г., фактура №**********/04.03.2015г. ведно с известие за доставяне от 07.03.2015г., приложение №2 по чл.366 ГПК, фактура №**********/14.03.2013г. ведно с известие за доставяне от 18.03.2013г., фактура №**********/27.03.2013г. ведно с известие за доставяне от 01.04.2013г., фактура №**********/11.10.2013г. ведно с известие за доставяне от 13.10.2013г.            .    

           НАЗНАЧАВА съдебно–счетоводна експертиза, която след като се запознае с материалите по делото и извърши необходимите проверки, даде отговор на въпросите, поставени в исковата молба. ОПРЕДЕЛЯ за вещо лице Веселина Еимлова Недялкова. ОПРЕДЕЛЯ депозит за възнаграждение на вещо лице в размер на 100 лева, който следва да се внесе от ищеца в тридневен срок от съобщението по набирателната сметка на Старозагорския районен  съд.

            ВНАСЯ делото в открито съдебно заседание и НАСРОЧВА същото за 30.10.2018 г.  от 10,10 ч., за която дата да се призоват страните и вещото лице след внасяне на определения депозит.

            СЪОБЩАВА на страните проекта си за доклад по делото, както следва:

Производството по настоящото дело е образувано по искова молба на „МАРВЕНА” ООД, гр.София против "УНИВЕРСИТЕТСКА МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ - ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, гр. Стара Загора. Ищецът твърди в исковата си молба, че като търговец на едро с лекарствени продукти, медицински консумативи и медицинска апаратура и ответното лечебно заведение "УМБАЛ - ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, се намирали в трайни дългогодишни търговски отношения, по повод на които извършвал периодични доставки на медицински консумативи, лабораторни реактиви и химикали от продуктовото си портфолио за нуждите на ответника, а също така извършвал абонаментно и извън абонаментно обслужване и поддържане на медицинска техника и продажба на резервни части за същата техника. В изпълнение на сключен след проведена процедура по реда на ЗОП Договор от 06.11.2013 г. „МАРВЕНА" ООД извършило абонаментна извънгаранционна техническа поддръжка, обслужване и сервиз на медицинска и друга лабораторна апаратура и оборудване по обособени позиции, включваща ежемесечна профилактика, диагностициране на повреди, ремонт, настройки и калибровки, тестове и ъпгрейд на системите за осигуряване на пълна функционалност според необходимите стандарти за качество на работата на апаратурата, подробно описана в Спецификация към договора за абонаментно обслужване. Съгласно посочената Спецификация към договора, страните индивидуализирали 3 (три) апарата, които били обект на техническа поддръжка по договора, като са посочили и годишната абонаментна цена за поддръжка на всеки апарат поотделно, която цена общо формирала крайната договорена цена за целия период на поддръжка на всички апарати. Съгласно чл. IV. 1 от сключения договор във връзка със Спецификацията към него страните договорили общо абонаментно възнаграждение за предоставяните услуги по сервизиране на всички апарати в размер на 14256.00 лв. с вкл. ДДС. Възнаграждението се заплащало в срок от 30 (тридесет) календарни дни след предоставяне на оригинална фактура за съответния месец. „МАРВЕНА" ООД, като изпълнител по Договор от 06.11.2013 г. абонаментно обслужване и поддържане на медицинска техника, изпълнил задълженията си качествено и в срок съгласно договореностите и нуждите на възложителя. За предоставеното абонаментно обслужване „МАРВЕНА" ООД издало в срок месечни фактури за договореното възнаграждение. Фактурите били приети от представител на "УМБАЛ - ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, без забележки относно качеството на предоставените услуги. С Анекс от 05.11.2014 година страните се споразумели, че удължават срока на действие на договора, като го удължили до сключването на нов договор за абонаментно обслужване в резултат на завършила процедура за избор на изпълнител за възлагане на обществена поръчка, но не повече от срока до 06.03.2015 г. Въпреки изпълнението на всички основни задължения на изпълнителя по сключения Договор от 06.11.2013 г. за абонаментно обслужване и поддържане на медицинска техника и настъпването на съответните падежи по всички процесни фактури, индивидуализирани в Приложение№1 към исковата молба, ответното лечебно заведение не изпълнило основното си задължение по Договора за срочно заплащане на възнаграждението за предоставените му услуги, възлизащо общо на 19008,00 лв. (деветнадесет хиляди и осем лева) с вкл. ДДС. Фактурите били надлежно осчетоводени в счетоводствата и на двете дружества, като същите били включени и в дневниците за покупките и продажбите по ЗДДС, подавани от УМБАЛ - ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД и „МАРВЕНА" ООД, във връзка изпълнение на задълженията им по ЗДДС. С настъпването на падежа и неплащането на договорената доставна цена на основание чл.84, ал.1 от ЗЗД длъжникът изпаднал в забава. Считано от деня, следващ падежа на основание чл.84 ЗЗД, във вр. чл.86 ЗЗД и Постановление №100 от 29.05.2012 г. за определяне размера на законната лихва по просрочени задължения в левове и във валута, ответникът дължал обезщетение за забава в размер на законната лихва до ефективното плащане на главницата, като за ищеца бил налице правен интерес да претендира законна лихва за забава за периода от деня, следващ падежа на задължението до датата на депозиране на настоящата искова молба (21.05.2018 г.), но за не повече от три години преди датата на депозиране на исковата молба, възлизащо общо на 5795,20 лв. С оглед утвърдените дългогодишни търговски взаимоотношения и постигнатото между страните неформално съгласие, „МАРВЕНА" ООД извършвало по заявки от страна на "УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, сервизно обслужване на медицинска апаратура и продажба на резервни части извършени за нуждите на ответника, които били извън предметния и времеви обхват на индивидуализирания по-горе Договор от 06.11.2013 г. абонаментно обслужване и поддържане на медицинска техника, сключен след проведена процедура по ЗОП. В изпълнение на така постигнатото съгласие, в периода от 14.03.2013 г. до 11.10.2013 г. по заявки от страна на "УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, ищеца извършил за нуждите на болницата сервизно обслужване на медицинска апаратура и продал резервни части за медицинска апаратура на лечебното заведение при условията на отложено плащане на цената на обща стойност 936,00 лв. с включен ДДС, за което били издадени, респективно надлежно приети и подписани от представители на ответната страна, приложените към настоящата искова молба фактури. Фактурите били надлежно осчетоводени в счетоводствата и на двете дружества, като същите били включени и в дневниците за покупките и продажбите по ЗДДС, подавани от „МАРВЕНА" ООД и "УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, във връзка изпълнение на задълженията им по ЗДДС. Ищецът твърди, че изпълнил задълженията си качествено и в срок съгласно постигнатото неформално съгласие с възложителя. Било видно от приложените фактури, че в тях изрично е посочен и срокът на отложено плащане на продажната цена, който се предоставял от ищеца, като така бил определен и падежът на всяко дължимо плащане от страна на купувача за заявената и доставена му стока. С оглед дългогодишните търговски отношения с ответното лечебно заведение, независимо от липсата на сключен договор по ЗОП, ищецът и ответното дружество постигнали рамково съгласие за предоставяне на срок за отложено плащане на цената на доставените лекарствени продукти и медицински консумативи от 30 (тридесет) дни, считано от доставката. Въпреки изпълнението на всички основни задължения на страна на „МАРВЕНА" ООД и настъпването на съответните падежи по всички процесни фактури, издадени във връзка извършено сервизно обслужване на медицинска апаратура и продажба на резервни части периода от 14.03.2013 г. до 11.10.2013 г. без сключен договор по ЗОП, ответното лечебно заведение не изпълнило основното си задължение за срочно заплащане на продажната цена на заявените и доставени му резервни части и сервизни услуги, възлизаща общо на 936,00 лв. с включен ДДС. С настъпването на падежа и неплащането на договорената доставна цена на основание чл. 84, aл. 1 от ЗЗД длъжникът изпаднал в забава. Считано от деня, следващ падежа на основание чл. 84 ЗЗД във вр. чл. 86 ЗЗД и Постановление №100 от 29. 05. 2012 г. за определяне размера на законната лихва по просрочени задължения в левове и във валута, ответникът дължал обезщетение за забава в размер на законната лихва до ефективното плащане на главницата, като за ищеца бил налице правен интерес да претендира законна лихва за забава за периода от деня, следващ падежа на задължението до датата на депозиране на настоящата искова молба (21.05.2018 г.), но за не повече от три години преди датата на депозиране на исковата молба възлизащо общо на 285,38 лв. Моли съда да постанови решение, с което да уважи предявените обективно съединени искове и да осъди ответника "УНИВЕРСИТЕТСКА МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ - ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД, гр. Стара Загора да му заплати сума, възлизаща общо на 26024,58 лв., от които: 19008,00 лв. с вкл. ДДС - главница по Договор от 06.11.2013 г. за абонаментно обслужване и поддържане на медицинска техника; 5795,20 лв.  - законна лихва за забава върху просрочената главница по Договор от 06.11.2013 г. за абонаментно обслужване и поддържане на медицинска техника за периода от деня, следващ падежа на съответното задължение до 21.05.2018 г., но за не повече от три години преди датата на депозиране на исковата молба; 936.00 лв. с включен ДДС- просрочена главница, във връзка неформален договор за извършено сервизно обслужване на медицинска апаратура и продажба на резервни части периода от 14.03.2013 г. до 11.10.2013 г. без сключен договор по ЗОП; 285.38 лв. - законна лихва за забава върху просрочената главница, във връзка неформален договор за извършени сервизно обслужване на медицинска апаратура и продажба на резервни части периода от 14.03.2013 г. до 11.10.2013 г. без сключен договор по ЗОП, за периода от деня, следващ падежа на съответното задължение до 21.05.2015 г., но за не повече от три години преди датата на депозиране на исковата молба; както и законната лихва от датата на завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на процесните главници, ведно с направените по делото съдебно-деловодни разходи, включително и адвокатски хонорар по договор за правна защита и съдействие. По делото е постъпил писмен отговор от ответника, в който заявява, че оспорва изцяло всички предявени искове за главница и мораторна лихва, както по тяхното основание, така и по отношение на техния размер, като мотивите му за това били следните: Между страните нямало спор относно датите на падеж на процесните фактури така, както били посочени от ищеца. Сочи, че съгласно чл. 110 от ЗЗД, с изтичането на петгодишна давност се погасявали всички вземания, за които законът не предвиждал друг срок. От приложение № 2 към исковата молба било видно, че ищеца претендира главница и мораторна лихва по фактури с посочен падеж, както следва: Фактура № 72415/14.03.2013г., на стойност 504.00лв., с падеж 13.04.2013г. и мораторна лихва в размер на 153.67лв.; Фактура № *********/27.03.2013г., на стойност 264.00лв., с падеж 26.04.2013г. и мораторна лихва в размер на 80.48лв. Исковата молба, въз основа на която е образувано настоящото дело, била подадена в съда на 22.06.2018г. Т.е. към датата на образуване на настоящото дело, погасителната давност по отношение на горните две фактури била изтекла. Предвид на това и на основание чл.110 от ЗЗД прави възражение за изтекла погасителна давност на вземането му за главница по ф-ри № 72415/14.03.2013г., на стойност 504.00лв. и № *********/27.03.2013г. на стойност 264.00лв. По отношение на претенцията му за мораторна лихва, тъй като главното вземане на ищеца било погасено по давност, то акцесорното такова за мораторна лихва по отношение на главницата по ф-ри № 72415/14.03.2013г., на стойност 504.00лв. и № *********/27.03.2013г. не се дължало и поради това претенцията му била неоснователна. Моли да му бъдат присъдени направените по делото разноски. От изложените в исковата молба обстоятелства се налага изводът, че са предявени искове по чл.266 ЗЗД- за незаплатено възнаграждение по договор за абонаментно обслужване от 06.11.2013 г., както и по Фактура № 72415/14.03.2013г., Фактура № *********/27.03.2013г.  фактура № *********/10.11.2013 г., като Фактура № 72415/14.03.2013г.съдържа елементи и на  п.договор за търговска продажба по чл.327 от ТЗ      и искове по чл.86 от ЗЗД – за обезщетения за забавено плащане на продажната цена по горепосочените договор и фактури. В това производство ищецът следва да докаже обстоятелствата, от които извежда претендираните материални права – наличието на твърдените договори, изпълнение на задълженията на ищеца по тях, приемането на работата от ответника и изпадане в забава на ответника по  отношение на задължението му за заплащане на възнаграждение. Ответникът следва да докаже възражението си за погасяване на част от ищцовите вземания по давност.      

УКАЗВА  на страните, че спорът е възможно да бъде решен чрез медиация или друг способ за доброволното му уреждане; че неявяването на някоя от страните, която е редовно призована, не е пречка за разглеждането на делото; че при неподаване в срок на писмен отговор, респ. невземане на становище по отговора, и неявяване в съдебно заседание, без да е направено искане за разглеждане на делото в отсъствие на страната, насрещната страна може да поиска постановяване на неприсъствено решение или прекратяване на делото, както и присъждане на разноските; че с писмена молба могат да заявят желание да ползват правна помощ при необходимост и право на това.

Да се връчи на ищеца препис от отговора на исковата молба.

            Да се връчи на страните препис от определението.       

            Определението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: