Решение по дело №9/2024 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 414
Дата: 28 февруари 2024 г. (в сила от 28 февруари 2024 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20247080700009
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

       РЕШЕНИЕ 

№414

 

     гр. Враца,  28.02.2024 г.

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на   06.02.2024 г. /шести февруари  две хиляди двадесет и четвърта година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия  КОЦЕВА  КАНД № 9 по описа на АдмС – Враца за 2024 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр.  чл. 63в ЗАНН.

Образувано по касационна жалба на  Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, чрез  пълномощника ** В.Х. срещу РЕШЕНИЕ №341/22.11.2023г., постановено по АНД №20231420200971/2023г. на Районен съд Враца, с което е  отменено НП № 11-01-351/22.08.2023г., издадено от касатора. С касационната жалба се твърди, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно, като постановено в противоречие с материалния закон и при допуснато процесуално нарушение на съдопроизводствените правила. Излагат се доводи в тези насоки и се прави искане за отмяна на решението и потвърждаване на наказателното постановление, като правилно и законосъобразно. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение и за двете съдебни инстанции.  Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на касатора.

Ответникът в представен по делото писмен отговор оспорва касационната жалба, като неоснователна и излага доводи за законосъобразност на оспореното решение. Моли за потвърждаване на решението, като правилно и законосъобразно. 

         Участващият по делото прокурор от ОП-Враца, прокурор Вътов дава мотивирано заключение за  неоснователност на касационната жалба, а решението намира за правилно

Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  неоснователна.

С РЕШЕНИЕ №341/22.11.2023г., постановено по АНД №20231420200971/2023г. на Районен съд Враца е отменено  НП № 11-01-351/22.08.2023г. на Директора на АДФИ-София, с което на  основание  256а  от Закон за обществените поръчки/ЗОП/ на К.А.К., в качеството му на ** е наложено адм. наказание „глоба“ в размер на 200.00 лева за извършено нарушение на чл.185,т.3 вр. чл.36,ал.1,т4 ЗОП. В решението въз основа на установената по делото фактическа обстановка е прието от въззивния съд, че нарушението по чл.185, ал.1, т.3 ЗОП по отношение на конкретната обществена поръчка е извършено, за което няма спор, но неправилно е ангажирана адм.наказ. отговорност на касатора, доколкото подаване на процесната информация към електронния регистър е било възложено  със Заповед №1113/30.06.2017г. на друго длъжностно лице от **-М.М.-***. От друга страна е прието, че е налице  и маловажност на см. по чл.28 ЗАНН. В тези насоки са изложени подробни мотиви, в резултат на които е прието, че оспореното НП е неправилно и  незаконосъобразно  и същото е отменено.

Настоящата касационна инстанция не споделя изцяло изводите на   въззивния съд за отмяна на НП, но като краен резултат решението е правилно и следва да остане в сила. 

Правилно и в съответствие с доказателствата по делото е прието, че  нарушението  по чл.185, ал.1, т.3 ЗОП по отношение на конкретната обществена поръчка е извършено, което е безспорно установено по делото, но неправилно е ангажирана отговорността на касатора. Доколкото подаването на процесната информация към електронния регистър е било възложено със заповед №1113/30.06.2017г. на друго длъжностно лице-М.М. - *** е видно, че  касаторът в качеството си на възложител е делегирал функциите/правомощията/ си като публичен възложител – включително и относно публикуване на задължителна информация в РОП, което съставлява определяне по реда на чл.7,ал.1 ЗОП, на длъжностно лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки. В подкрепа на направения извод, че отговорността при неизпълнение се носи от лицето, на което са делегирани правата на възложител, се явява и разпоредбата на чл.259 ЗОП в актуалната и редакция към настоящият момент (изм. ДВ. бр. 88 от 2023 г., в сила от 22.12.2023 г.). Изведените в тази насока изводи на въззивният съд се споделят и от настоящата съдебна инстанция, която не намира за необходимо да приповтаря същите в решението и на основание чл.221, ал.2, изр.2 АПК препраща  към тях. Възраженията на касатора в тази насока са неоснователни и не се споделят от настоящата инстанция.

Не се споделя и възражението на касатора относно допуснато съществено процесуално нарушение на съдопроизводсвените правила при разглеждане на делото, като е даден ход на делото и е разгледан спора по същество, въпреки че касатора К.К., не се представлява от лице от кръга на посочени в чл.91 НПК. Видно от жалбата, доказателствата и  становището по делото на РС същите са подписани лично от касатора. В действителност в проведеното с.з. същият се е представлявал от гл.ю.к., но не са представени доказателства, не е изразено и становище  различно от депозираното лично от касатора. От друга страна следва да се посочи, че наложеното с НП наказание на касатора му е наложено именно в качеството му  на  кмет на общината,  за нарушение извършено във вр. с  неизпълнение на задълженията му като  кмет на общината. Участието на  ю.к. в проведеното  с.з., като представител на касатора не води до извод за опорочаване на постановеното съдебно решение  до  степен, че решението да бъде отменено на това основание, още повече че същото е постановено на база събраните доказателства и материалния закон, без да е свързано с участието на ю.к. и изразеното от него становище в с.з. за отмяна на НП, като неправилно  по изложени в жалбата съображения.     

Касационния състав  въпреки изложеното  не  споделя  мотивите на въззивния съд, че в случая е приложима и разпоредбата на чл.28 ЗАННН, предвид  значимостта на обществените отношения, които се уреждат със ЗОП. В случая деянието не разкрива по-ниска обществена опасност в сравнение с тази на типичните нарушения от този вид. В тази насока се споделят възраженията на  касатора.

С  оглед на изложеното решението на РС е правилно, като краен резултат и следва да остане в сила, а предявената против него касационна жалба следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора на касатора не следва да се присъждат разноски, тъй като  не  се дължат, а от страна на ответника не са претендирани разноски.  

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 АПК Административен съд  -  Враца

                                            

Р Е Ш И:

        

ОСТАВЯ  в  сила  РЕШЕНИЕ №341/22.11.2023г., постановено по АНД   №20231420200971/2023г.  на  Районен съд Враца, с което  е отменено НП № 11-01-351/22.08.2023г. на Директора на АДФИ-София. 

Решението е  окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.