Решение по дело №316/2022 на Районен съд - Петрич

Номер на акта: 103
Дата: 3 април 2023 г.
Съдия: Божана Манасиева
Дело: 20221230200316
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 103
гр. /населено място/, 03.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – /населено място/, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на шести март през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Божана Манасиева
при участието на секретаря Силвия Кирова
като разгледа докладваното от Божана Манасиева Административно
наказателно дело № 20221230200316 по описа за 2022 година
Производството е с правно основание чл.59 ЗАНН,във вр. с чл.179,ал.3а от
Закона за движение по пътищата и е образувано по жалба на С. М.
Д.,ЕГН:**********,от /населено място/,чрез АД“Лалова и партньори“,чрез
процесуален представител адв.К. А.,от АК-/населено място/ против
Наказателно постановление №563/03.05.2022г на Началник отдел "Контрол и
правоприлагане" в Национално тол управление към Агенция "Пътна
инфраструктура".
Жалбата съдържа подробни съображения за незаконосъобразност на
издаденото наказателно постановление,постановено при допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила,поради двусмислие
относно датата на извършване на нарушението,липсата на точно посочване на
мястото на неговото извършване,изцяло объркване на реда за санкциониране
на нарушителя като се счита,че в случая е следвало да бъде издаден
електронен фиш за налагането на глоба.Оспорват се изводите на АНО за
съставомерност на деянието и в този смисъл се твърди,че неправилно е
ангажирана отговорността на жалбоподателя.Изложени са и съображения за
приложимостта на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
Иска се от съда да отмени Наказателно постановление №563/03.05.2022г на
1
Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално тол управление
към Агенция "Пътна инфраструктура".
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява,представлява се от адв.К.
А.,която поддържа жалбата по подробно изложените в нея
съображения.Представя допълнителни доказателства.Изразява становище в
хода по същество както и прилага писмено становище,с което иска НП да
бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.Като допълнителен
аргумент се поддържа тезата, че наложената глоба се явява
непропорционална на констатираното нарушение,като доводи в подкрепа на
това становище се черпят от съдържанието на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО
на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 г. относно таксуването
на превозни средства за използване на пътни инфраструктури.
За административно-наказващият орган се явява юрисконсулт Н..Оспорва
жалбата,също сочи доказателства.Излага съображения за правилност и
законосъобразност на издаденото НП и иска да бъде потвърдено.
За ТО-/населено място/ при Районна прокуратура-/населено място/,редовно
призовани, представител не се явява.
По делото са събрани писмени доказателства.Разпитани са свидетелите-Й. И.
П. и Д. И. И..

Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи за безспорно от
фактическа страна следното:
На 24.11.2021г. в 05.52ч, при излизане от територията на Р България при
ГКПП /населено място/,свидетелят Й. И. П.– инспектор в отдел ПТРР при ТД
Митница-/населено място/, извършила проверка на жалбоподателя С. М. Д.,
управляващ ППС с рег. № ***,вид:специален автомобил,марка и модел
„Скания“ Р420ЛА 4х2МНА,с обща технически допустима максимална маса –
над 12 тона. В хода на проверката е установено, че на 13.11.2021г. в
04.30ч,превозното средство е засечено да се движи по път А-
3,км163+488,включен в обхвата на платената пътна мрежа като за посоченото
ППС не е заплатена дължимата пътна такса ,съгласно чл.10,ал.1,т.2 от Закона
за пътищата/ЗП/, поради което в системата констатира нередовност на
2
описаното МПС. За извършеното нарушение е генериран доказателствен
запис /доклад/ от електронната система с номер на конкретното
нарушение.Съставен е АУАН № 563/24.11.2021 г., в който е отразено, че
МПС е засечено да се движи на 13.11.2021г в 04.30:11ч,включен в обхвата на
платената пътна мрежа,без заплатена пътна такса по чл.10,ал.1,т.2 от Закона
за пътищата/ЗП/.Като място на нарушението е посочен път /населено място/
А-3, км.163+488, за който се събира такса за изминато разС.ие – тол такса,
съгласно Приложение към т. 1 на Решение № 101 на Министерски съвет от
20.02.2020г. за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се
събира такса за изминато разС.ие – тол такса. АУАН е връчен на
жалбоподателя лично, като същият не е вписал възражения.Отказал е да
заплати компенсаторна такса като е поискал да му бъде съставен АУАН.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното Наказателно
постановление №563/03.05.2022г на Началник отдел "Контрол и
правоприлагане" в Национално тол управление към Агенция "Пътна
инфраструктура",в което е възпроизведена идентична фактическа обстановка
с установената в съставения акт и е възприето осъществяване на същото
административно нарушение,поради което на основание чл.179,ал.3а ЗДвП,на
жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на
1800 лв.
Представя се договор за предплатен баланс от 11.02.2021г,който собственикът
на ППС /"Г-Г"ЕООД/ е сключил с Интелигентни трафик системи като се
настоява,че по силата на този договор дружеството е действало
добросъвестно и е поддържало поС.ен депозит в размер, достатъчен да
покрие целия заложен маршрут, поради което е изпълнило задължението си
за заплащане на тол такса. В тази връзка е изискана справка от Интелигентни
трафик системи,но от същата се установява,че бордовото
устройство,асоциирано към МПС с рег.№*** е било изключено или
неправилно включено в електрическото захранване в периода от 11.11.2021г
в 16.50ч до 13.11.2021г в 11.05ч. като в следствие на изключеното бордово
устройство в този период не са генерирани данни за геолокация на бордовото
устройство и съответно няма създадени тол декларации.Посоченото е
изтъкнато като причина за регистрираното неправомерно ползване на
платената пътна мрежа.
3
Съгласно становище на отдел „Управление на информационна система и
инфраструктура“при Национално тол управление/НТУ/,изготвено от експерт
анализатор Веселин Пирдопски,дължимата такса за посоченото ППС за
сегмент ********** е 0.43лева.
Собственик на МПС с рег.№*** марка и модел „Скания“ Р420ЛА 4х2МНА е
„Г-Г“ЕООД.След извършена тематична проверка на дружеството от РД“АА“
и въз основа на дигиталния тахограф на МПС както и дигитална карта на
водача Д. е безспорно установено,че на 13.11.2021г товарният автомобил е
управляван именно от С. Д./виж писмо с рег.№10-00-56-56-/18.11.2022г на
РД“АА“/ като доказателство за което се представя извлечение от дигиталния
тахограф за дати-12.11 и 13.11.2023г.

Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз основа на
разпитаните по делото свидетели и от приетите писмени доказателства, които
са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват
по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователна
и логична.
При така установеното, съдът приема от правна страна следното :
Жалбата е подадена от надлежно лице (спрямо което е издадено
Наказателното постановление) и в законоустановения срок.НП е връчено
лично на жалбоподателя на 11.05.2022г.,а жалба срещу последното е
депозирана пред АНО на 18.05.2022г./видно от вх №94-00-10008/. Поради
това жалбата е допустима.
Жалбата е неоснователна по следните съображения:
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата е
предвиден нов начин на заплащане на такси за преминаване по платената
пътна мрежа, при която се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства - винетни такси и такси на
база време и на база изминато разС.ие - тол такси. Това изменение въвежда
съответно и различни санкционни последици за нарушенията, свързани с
неплащане на дължимите такси. Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП за
преминаване по платената пътна мрежа се дължи такса за изминато разС.ие -
тол такса за пътни превозни средства по чл. 10б ал. 3 /с обща технически
4
допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън тези по чл. 10а ал. 9/. В
разпоредбата се посочва още, че заплащането на тол таксата дава право на
едно пътно превозно средство да измине разС.ие между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разС.ие се изчислява въз
основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно
превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на
сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разС.ие се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разС.ие, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Разпоредбата на чл. 10б ал. 4 от ЗП предвижда, че размерът на дължимата за
плащане тол такса се определя въз основа на реално получени декларирани
тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7 или
чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на
ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разС.ие по
определен маршрут. Съгласно чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се
извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата , а в чл. 139, ал. 7 от ЗДвП е въведено изричното задължение за
водача на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3 от Закона
за пътищата преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа,
които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разС.ие и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от
Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето
лице.
Административно-наказателната отговорност на С. М. Д. е ангажирана за
това, че на 13.11.2021г. в 04.30ч е управлявал ППС с рег. №
***,вид:специален автомобил,марка и модел „Скания“ Р420ЛА 4х2МНА,с
обща технически допустима максимална маса – над 12 тона по път А-
3,км163+488,включен в обхвата на платената пътна мрежа като за посоченото
ППС не е заплатена дължимата пътна такса ,съгласно чл.10,ал.1,т.2 от Закона
5
за пътищата/ЗП/.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата (ЗП) за преминаване по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разС.ие: т. 1 - такса за ползване на платената пътна мрежа -
винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7; заплащането на
винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за
определен срок платената пътна мрежа и т. 2 – такса за изминато разС.ие -
тол такса за пътни превозни средства по чл. 10б,ал.3; заплащането на тол
таксата дава право на едно пътно превозно средство да измине разС.ие
между две точки от съответния път или пътен участък, като изминатото
разС.ие се изчислява въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в
които съответното пътно превозно средство е навлязло, а дължимите
такси се определят въз основа на сбора на изчислените за съответните тол
сегменти такси; таксата за изминато разС.ие се определя в зависимост от
техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото
разС.ие, от категорията на пътното превозно средство, броя на осите и от
екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен път или
пътен участък.
Съгласно чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП създава доклади за всяко установено нарушение
по чл.179, ал. 3 - 3в, към които автоматично се прилагат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство-част
от системата.
От изложеното от фактическа страна е видно,че е установена по безспорен
начин както датата ,така и мястото на извършване на нарушението,поради
което не се възприема оспорването на НП като
6
незаконосъобразно.Нарушението е извършено на 13.11.2021г в 04.30ч,а
същевременно е констатирано на 24.11.2021г,след като същото ППС се е
явило на ГКПП-/населено място/ за излизане от страната,от което следва
извода,че липсва двусмислие относно датата,тъй като ясно и категорично се
отразява, че на 24.11.2021г е констатирано нарушението,а същото ППС е
управлявано от водача Д. на 13.11.2021г,когато е извършено нарушението на
чл.10,ал.1,т.2 от ЗП.Движението на товарен автомобил с рег. № *** е
осъществено на път А-3, км163+488,/населено място/.В тази връзка се
представят безспорни доказателства,че този пътен участък попада в района на
/населено място/общ./населено място/,част от обхвата на платената мрежа,
поради което за същият се дължи такса за изминато разС.ие – тол такса.
Установява се както от доказателствения запис/доклад/,така и от становище
на Национално тол управление,че за преминаване през конкретния пътен
участък,за процесното МПС, не е била заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от
Закона за пътищата.
От всички събрани в хода на производството доказателства безспорно се
доказа от обективна страна, че на 13.11.2021 г. е извършено нарушение на чл.
179, ал. 3а от Закона за движението по пътищата, съгласно която норма водач,
който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от
Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за
което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разС.ие, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за
участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е
започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно
категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800
лева.
Доколкото възможностите за заплащане на тол таксите и отчитането им чрез
Електронна система за събиране на тол такси са две – чрез закупуване на
маршрутна карта или таксуване чрез бордови устройства по см. на § 1, т. 7 от
ДР на Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства на база време и на база изминато разС.ие, то
безспорно е извършено нарушение,което правилно е подведено под нормата
7
на чл. 179, ал.3а от ЗДвП.
Същевременно по делото бяха събрани безспорни доказателства за
авторството на извършеното нарушение.Съгласно изискана справка от
РД“АА“ ,след извършена тематична проверка на дружеството и въз основа на
дигиталнатия тахограф на МПС с рег.№*** е безспорно установено,че на
13.11.2021г товарният автомобил е управляван именно от водача С. Д./виж
писмо с рег.№10-00-56-56-/18.11.2022г на РД“АА“/ като доказателство за
което се представя извлечение от дигиталния тахограф за дати-12.11 и
13.11.2023г.В допълнение, следва да бъде отбелязано,че водачът не е оспорил
и констатацията,че именно той е управлявал МПС на процесната дата в
участъка на път А-3, км163+488,/населено място/ без заплатена такса по чл.
10, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Предвид на изложената аргументация съдът намира, че в случая правилно е
определен субекта на отговорността.
Случаят не може да бъде възприет и за маловажен. Административното
нарушение не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от същия вид. Задълженията за заплащане
на пътни такси и контролът са свързани със събираемостта на приходите
относно поддържането на републиканската пътна мрежа. В този смисъл, няма
основание да се приеме, че случаят е маловажен. Аргумент в тази насока е и
разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП (ДВ бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021
г.), която макар и неприложима към конкретния случай (доколкото
нарушението е извършено на 13.11.2021 г.) изключва възможността
нарушенията по ЗДвП да бъдат квалифицирани като маловажни по смисъла
на чл. 28 ЗАНН.
По отношение на възражението за непропорционалност на предвидената
глоба спрямо извършеното нарушение и твърденията за несъответствието на
нормата на чл. 179, ал.3а от ЗДвП с чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО, съдът
намира ,че не следва да бъде възприето. Съобразно цитираната разпоредба от
директивата, "държавите-членки установяват съответен контрол и определят
система от наказания, приложими за нарушаване на националните
разпоредби,приети по настоящата директива.".Нормата вменява задължение
за страните да предприемат всички необходими мерки, за да гарантират
изпълнението на тези национални разпоредби, включително и чрез
8
установена система от наказания, които следва да бъдат ефективни,
съразмерни и възпиращи. Според настоящия съдебен състав българският
законодател е създал достатъчно гъвкав законов механизъм, залегнал както в
ЗДвП, така и в Закона за пътищата, целящ именно съблюдаването на
въведеното в посоченото правило от Директивата изискване. Този режим
включва не само инструментариума на административнонаказателната
принуда, който борави с административни наказания и санкции в абсолютен
размер, а и уредената възможност в чл. 10, ал. 2 от ЗП за лицето да заплати
компенсаторна такса,в който случай същият се освобождава от
административнонаказателна отговорност. В чл. 26, ал. 2 от Тарифа за
таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската
пътна мрежа, приета на основание чл. 10, ал. 6 от ЗП е диференциран и
дължимият размер на компенсаторната такса при отчитане на категорията на
пътното превозно средство, съответно неговата допустима максимална маса и
оси, като за водача е съществувала възможност да заплати тази
компенсаторна такса, в който случай би избегнал административно-
наказателна отговорност,но той е поискал да му бъде съставен акт. В
контекста на гореизложеното,съдът намира, че правилно АНО е пристъпил
към ангажиране на отговорността на водача, доколкото не е налице соченото
от процесуалния представител на жалбоподателя противоречие с правилото
на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО.
Съдът не споделя и възражението за незаконосъобразност на издаденото
НП,основано на изцяло опорочен ред за ангажиране отговорността на
жалбоподателя,мотивирайки ангажиране на такава отговорност чрез издаване
на електронен фиш,но не и чрез съставяне на АУАН.Това становище не може
да бъде възприето ,предвид изричната разпоредба на чл.189е от
ЗДвП,предвиждаща в своята ал.1,че Актовете за установяване на
административни нарушения по чл.179,ал.3-3в се съставят от длъжностните
лица на службите за контрол по чл.165,чл.167,ал.3-3б и чл.167а съобразно
тяхната компетентност.А в казуса отговорността на жалбоподателя е
ангажирана за нарушение на чл.179а,ал.3а от ЗДвП.
С оглед на всичко изложено,съдът достигна до извод за законосъобразно
провеждане на административно -наказателно производство, без допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила,за правилно прилагане на
9
материалния закон,за категорична установеност на нарушението и неговия
автор, както и справедливост на наказанието,поради което обжалваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено.

Съгласно чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН страните имат право на разноски по реда на
АПК. Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат в случай, че съдът отхвърли
оспорването, ответникът да има право на разноски, включително
юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за
правната помощ и Наредба за заплащане на правна помощ, където в текста на
чл. 27е е предвидено възнаграждението за защита в производства по Закона за
административните нарушения и наказания да е от 80 до 150 лв. Съдът счита,
че съобразно с правната и фактическа сложност по делото и осъщественото
процесуално представителство на наказващия орган, следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева. Ето защо с
оглед изхода на делото,на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН във вр. чл.
27е от Наредбата за заплащането на правната помощ конкретното
възнаграждение следва да бъде възложено в тежест на жалбоподателя.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5,във вр. с чл.58д,т.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №563/03.05.2022г на
Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално тол управление
към Агенция "Пътна инфраструктура",с който на С. М. Д.,ЕГН:**********,от
/населено място/, за извършеното нарушение на чл. 179, ал.3а от Закона за
движението по пътищата, е наложена „Глоба“ в размер на 1800 /хиляда и
осемстотин /лева.

ОСЪЖДА С. М. Д.,ЕГН:**********,от /населено място/, ДА ЗАПЛАТИ на
Агенция "Пътна инфраструктура", сумата от 100 лева /сто лева/,
представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
10

Решението може да се обжалва от страните в 14 - дневен срок, считано от
получаване на съобщенията за неговото изготвяне с касационна жалба пред
Административен съд – /населено място/.
Съдия при Районен съд – /населено място/: _______________________
11