Р А З
П О Р Е Ж
Д А Н Е
№ 7094
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в
закрито заседание на 18 ноември 2021г. в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
като
разгледа докладваното ч. адм. дело №2605/2021г. и като обсъди:
Производство
по реда на чл.306 във връзка с чл.304 АПК.
Образувано
е по молба, подадена от П.Б.Б. ***, с която се търси ангажиране на административнонаказателна
отговорност на длъжностното лице – Кмет на Община Куклен за неизпълнение на
влязло в сила Решение №1089/01.06.2021г., постановено по адм. дело №911/2020г.
по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав.
В молбата се твърди, че със съдебния акт е отменен
мълчалив отказ на Кмета на Община – Куклен, а преписката е изпратена за
произнасяне съгласно указанията на съда, дадени в мотивите на посоченото
решение, но към момента на депозиране на молбата –повече от два месеца след
влизане в сила на решението, не е налице каквото и да било нарочно
произнасяне. В тази връзка и се търси ангажиране на административнонаказателна
отговорност по реда на чл.306 АПК на длъжностното лице – Кмет на Община Куклен.
В съответствие с изискването на разпоредбата на чл.306
ал.3 АПК е предоставена възможност на Кмета на Община Куклен – М. Г- Б. да даде писмени обяснения и представи доказателства
в 14-дневен срок от получаване на препис от молбата по чл.304 АПК за
изпълнение на съдебния акт.
В указания срок по делото не са представени писмени
обяснения, но с придружително писмо са представени копия от Протокол от
11.11.2021г. на Комисия от експерти и специалисти от Община Куклен, назначена
със Заповеди №532/27.07.2021г. и №567/09.08. 2021г. на Кмета на Община Куклен;
Писмо вх.№6217/16.08.2021г. от П.Б., ведно с 2 бр. декларации по чл.43 АПК;
Писмо изх. №4051/13.10.2021г. на главния архитект на Община Куклен до „КЦМ“ АД;
Писмо от „КЦМ“АД, регистрирано в Община Куклен с вх.№8118/ 20.10.2021г., ведно
с графична част към него.
Към преписката са приложени: адм. дело №911/2020г. по
Административен съд – Пловдив, ХV състав, ведно с приложените към
него адм. дело №7860/2020г. и адм. дело №13190/2020г. по описа на ВАС, изискани
служебно от съда, както и приложените към писмо изх.№4533/11.11.2021г. на Кмета
на Община Куклен доказателства, подробно описани по-горе.
От приложеното адм. дело №911/2020г. на
Административен съд – Пловдив, ХV състав и представените от Кмета на
Община Куклен доказателства се установява следното.
Производството по адм. дело №911/2020г. по описа на Административен
съд – Пловдив е образувано по жалба на П.Б.Б. против мълчалив отказ на Кмета на Община Куклен
по преписка с вх.№1555 от 25.02.2020г., стартирала с подадено Заявление
вх.№1555/25.02.2020г. до Кмета на Община Куклен за издаване на заповед за
прокарване на временен път по реда на чл.190 ЗУТ.
Със свое решение №1089/01.06.2021г., Административен
съд – Пловдив, ХV състав е отменил мълчаливия отказ на Кмета на Община
Куклен по преписка с вх.№1555 от 25.02.2020г. Със същото решение съдът е
изпратил административната преписка на Кмета на Община Куклен за произнасяне,
съгласно указанията на съда, дадени в мотивите на решението. За да стори това
съдът е приел, че с оглед характера на уредените обществени отношения и целта
на приложимия закон и предвид разпоредбите на чл.190 ЗУТ, Кметът на Община
Куклен е бил длъжен да се произнесе с изричен акт в законоустановения срок по
подаденото до него заявление за осигуряване на достъп до имота на
жалбоподателя. Като преди да стори това, на същия е указано да извърши преценка
за наличието на всички факти и обстоятелства във връзка с възможността за
прокарването на временен път или да откаже издаването на такъв акт при
съобразяване с изводите по приетата по делото СТЕ, в която изрично е посочено,
че в случая имот ИД 40467.1.381 по КК на гр. Куклен има лице към съществуваща
улица, предвидена по регулация. Имотът на жалбоподателя П. Б. - УПИ ХХIV-377,
произв. дейност по действащия регулационен план има лице към проектирана улица/разширение
на съществуващ вътрешно заводски път/, за която регулацията не е приложена
изцяло. Същата ситуация е налице и по отношение на имот ИД 40467.1.771 на „КЦМ“АД,
включен изцяло в улица-съществуваща на място/изградена пътна настилка/.
Мотивирано е, че са налице условията на чл.190 ал.1 ЗУТ и условията на чл.190
ал.3 ЗУТ, тъй като предвидените по регулация улици следват съществуващи пътища,
не се засягат заварени сгради и постройки, както и дълготрайни декоративни
дървета, налице са и условията на чл.190 ал.4 ЗУТ, тъй като предвидената
улична регулация не е приложена.
Указано е, че административният орган следва да се
произнесе дали има осигурен достъп до имота на жалбоподателя и по какъв начин
се осъществява същият, както и да изследва и да се произнесе налице ли са
условията на чл.190 ал.6 ЗУТ относно наличието или липсата на съгласие между
заинтересуваните собственици на поземлени имоти, обективирано в писмен договор
между заинтересуваните собственици на поземлени имоти с нотариална заверка на подписите.
И не на последно място е посочено в мотивите на съдебния акт, че произнасянето
следва да стане в срока по чл.57 ал.1 АПК, като ако е необходимо, е налице
възможност както за уточняване на молбата, така и за удължаване на срока по
реда на чл.57 ал.5-7 АПК, за което следва да бъде уведомен молителят за
удължаването на срока, съобразно ал.8 на същата разпоредба.
Така постановеното решение не е оспорено и е влязло в
сила на 06.07.2020г.
С писмо изх.№2792/12.07.2021г. по описа на
Административен съд – Пловдив заверен препис от влязлото в сила решение е изпратен
на Кмета на Община Куклен за сведение и изпълнение, като няма данни кога същото е
постъпило в Община Куклен.
Независимо от гореизложеното, в изпълнение на влязлото
в сила съдебно решение, със Заповед №532/27.07.2021г. и Заповед
№567/09.08.2021г. Кметът на Община Куклен е назначил комисия от експерти и
специалисти в Община Куклен, която да разгледа и да даде становище относно
дадените указания на съда по Решение №1089/01.06.2021г., постановено по адм.
дело №911/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, чието неизпълнение
се твърди да е налице в сезиращата молба.
В тази връзка на 06.08.2021г. до П.Б.Б. е отправено
Съобщение по чл.30 ал.2 АПК с дадени на лицето указания. В отговор последният
входира в Община Куклен на 16.08.2021г. обяснения и доказателства, в т.ч.
декларации по чл.43 АПК, а след получаване на този отговор е отправено искане
за представяне на документи и обяснения до „КЦМ“АД с писмо
изх.№4051/13.10.2021г., като отговор от „КЦМ“АД е входиран на 20.10.2021г.
Въз основа на така установените в административното
производство факти и обстоятелства, комисията, назначена със Заповед
№532/27.07.2021г. и Заповед №567/09.08.2021г. на Кмета на Община Куклен след
заседание, проведено на 11.11.2021г. е констатирала, че във връзка с
новопостъпило предложение за трасе за достъп до имота на П.Б. от „КЦМ“АД, е
необходимо да бъде разгледано същото и да се направи анализ и изразяване на
становище относно правната, техническата и устройствена целесъобразност на
предложението.
В тази връзка и комисията е приела, че с цел
приключване на разглежданата преписка, е необходимо да се представят безспорни
доказателства относно приложимостта на хипотезата по чл.190 ал.6 ЗУТ,а именно
да се представи писмен договор съгласно същата разпоредба или кореспонденция,
даваща отказ за постигане на споразумение.
Или, установява се от събраните доказателства, че
административното производство, стартирало със заявление от 25.02.2020г. за
издаване на заповед за прокарване на временен път по реда на чл.190 ЗУТ, към
настоящия момент не е приключило.
При така установеното от фактическа страна се формират
следните правни изводи.
Съгласно разпоредбата на чл.304 АПК, длъжностно лице,
което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, извън
случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2 000 лева. За да се приложи
обаче разпоредбата на чл.304 ал.1 АПК, следва да е налице задължение за
административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е
изпълнено. Разпоредбата вменява реализиране на административнонаказателна отговорност
спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в
сила съдебен акт. Следователно, необходимо е неизпълнението да е в резултат на
виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в сила съдебен
акт.
За да бъде сторено това, следва да са налице трите
кумулативни предпоставки на чл.304 ал.1 АПК, а именно: 1) влязъл в сила съдебен
акт, който предписва определено поведение за административния орган; 2)
изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения
административен орган, с оглед узнаване на задължението, което следва да
изпълни и 3) неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния
орган – адресат на дължимото поведение.
В случая са налице кумулативните предпоставки на
цитирания текст от АПК спрямо длъжностното лице – Кмет на Община Куклен – Мария
Георгиева Белчева, поради следното.
С постановеното съдебно решение №1089 от 01.06.2021г.
по адм. дело №911/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав е възникнало пряко
задължение за Кмета на Община Куклен да се произнесе по преписка №1555/25.02.2020г.,
която се установи, че е образувана във връзка с постъпило заявление за издаване
на заповед за прокарване на временен път по реда на чл.190 ЗУТ.
Влязлото в сила съдебно решение, чието неизпълнение се
твърди от молителя, няма данни кога е стигнало до знанието на Кмета на Община
Куклен, но доколкото същият именно в изпълнение на това решение е издал
Заповед №532/27.07.2021г., с която е назначил Комисия, която да разгледа и даде
становище относно дадените от съда указания, а и липсват възражения в тази
насока, въпреки предоставената от съда възможност, следва да се приеме, че
органът към тази дата – 27.07.2021г. е бил наясно със задълженията си за произнасяне
по влязлото в сила съдебно решение.
На следващо място следва да бъде съобразено, че дори и
в мотивите на съдебния акт да е посочено в какви срокове следва да бъде издаден
административен акт, в диспозитива на съдебното решение не е указано на органа
в какъв срок следва да се произнесе, както предписва правилото на чл.174 АПК/в
приложимата редакция/. Липсва обаче и направено от страна на П.Б.Б. и/или
друго заинтересовано лице, страна по адм. дело №911/2020г. по описа на ПАС
искане за допълване на решението в сочения смисъл, поради което и приложение
следва да намерят сроковете, регламентирани в АПК, респ. в специалните закони.
Това е така, защото липсата на определен срок по реда на чл.174 АПК в случаите,
когато съдът задължава органа да издаде административен акт, не означава, че
административният орган не е обвързан въобще със срок за произнасяне. В този
случай се прилагат сроковете, определени с нормите на чл.57 ал.1 ал.5 и ал.8 АПК, с които разпоредби законодателят е определил сроковете за издаване на
всички административните актове въобще, за които няма определен друг специален
срок за тяхното издаване. А с нормата на чл.57 ал.8 АПК е предвидено и
задължението на административния орган незабавно да уведоми заявителя в
случай на забавяне на произнасянето. Тези разпоредби на АПК.
Все в тази насока следва да се посочи, че от
представените от Кмета на Община Куклен доказателства, се установява, че след
назначаването на комисията от експерти и специалисти, която да разгледа и даде
становище относно дадените указания от съда, първото извършено действие по
изпълнение на влязлото в сила решение е изпращането на съобщение до П.Б.Б. с
правно основание чл.30 ал.2 АПК. Въпреки, че посоченото съобщение не е
приложено, от отговора на Б. се установява, че на лицето е указано да отстрани
констатирани в заявлението нередовности, които очевидно и доколкото не се
заявява противното, последният е отстранил на 16.08.2021г., в т.ч. е
представил декларации по чл.43 АПК, в които декларира, че между него и „КЦМ“АД
не е налице писмен договор с нотариална заверка на подписите по смисъла на
чл.190 ал.6 ЗУТ за учредяване на сервитут, а именно за прокарване на временен
път, нито пък е налице постигнато такова предварително съгласие.
В този случай следва да се приеме, че към 16.08.2021г.
административният орган е бил сезиран с редовно заявление за издаване на
заповед по реда на чл.190 ЗУТ, поради което и до 30.08.2021г. е следвало да се
произнесе по него, каквото произнасяне не се спори между страните,
липсва.
Видно от отправено и до „КЦМ“АД искане за представяне
на документи и писмени обяснения, очевидно административният орган е приел, че
е необходимо да се даде възможност и на други лица да се защитят, но това
искане е отправено близо два месеца след като заявителят е отстранил
нередовностите по своето заявление, а именно едва на 13.10.2021г.
При това положение би следвало да намери приложение
разпоредбата на чл.57 ал.5 АПК, т.е. актът е следвало да бъде издаден до един
месец от започване на производството, което обаче отново не е било сторено,
нито пък в съответствие с разпоредбата на чл.57 ал.8 АПК заявителят е бил
уведомен за това удължаване на срока.
Констатира се също така и че „КЦМ“АД е депозирал своя
отговор в Община Куклен на 20.10.2021г., за което е предприето уведомяване на
Б. едва след като административният орган е узнал за образуваното производство
по чл.304 и сл. АПК, а именно на 11.11.2021г., като към настоящия момент отново
няма данни лицето да е било надлежно уведомено, в т.ч. и за евентуално
удължаване на срока за произнасяне. До извод в обратната насока не води представеният
протокол от 11.11.2021г. на комисията, назначена със заповеди на кмета, която
да разгледа и да даде становище относно дадените указания със съдебното
решение, доколкото в същия е направено предложение да продължат административни
и проучвателни действия, както и да се направи анализ и да се даде становище
относно правната, техническата и устройствена целесъобразност на
предложението, в т.ч. отново да се съберат безспорни доказателства относно
приложимостта на хипотезата по чл.190 ал.6 ЗУТ – писмен договор съгласно същата
разпоредба или кореспонденция, доказваща отказ за постигане на споразумение.
Т.е., въпреки, че са изтекли всички срокове за
произнасяне от страна на Кмета на Община Куклен, към настоящия момент производството
все още продължава да е висящо и
заявителят Б. не е уведомен на нито един етап от него, че търсеният акт
е невъзможно да бъде издаден в законоустановения 14-дневен срок, както и с
колко се удължава срокът за неговото издаване и каква е причината за това.
Тук е мястото да се посочи, че дори и да не са налице
основанията за издаване на търсения административен акт, на основание влязлото
в сила съдебно решение, компетентният административен орган е бил длъжен да се
произнесе в сроковете, регламентирани в АПК, каквото произнасяне в случая не се
констатира да е налице. Ето защо, в случаи от категорията на процесния,
свързани с висящност на административното производство, образувано по
заявление, по което вече е отменен с влязъл в сила съдебен акт предходен
отказ/мълчалив или изричен/, константна е практиката на ВАС, че неизпълнението
на задължението на административния орган следва да се санкционира именно по
реда на чл.304 и сл. АПК, а не по реда за оспорване на мълчалив отказ.
Предвид всичко изложено, съдът намира, че са налице
съставомерните елементи на нарушението по чл.304 ал.1 АПК, а именно: налице е
влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за
административен орган - произнасяне по преписка с вх.№1555 от 25.02.2020г.,
образувана по заявление на П.Б.Б. за издаване на заповед за прокарване на
временен път по чл.190 ЗУТ; изпратен е заверен препис от влезлия в сила съдебен
акт и в сроковете по чл.57 АПК органът не се е произнесъл в съответствие с
указанията на съда.
Ето защо, искането се явява основателно и на основание
чл.304 ал.1 АПК следва да се наложи на Кмета на Община Куклен – М. Г. Б. „Глоба“ размер на 200 лева, с оглед липсата
на отегчаващи обстоятелства и наличието на данни за извършени действия по
установяване на релевантните факти и обстоятелства от значение за правилното
разрешаване на спора, с който е сезиран. При констатирано обаче повторно
неизпълнение на съдебното решение, Кметът на Община Куклен ще бъде
санкциониран по реда на чл.304 ал.2 АПК.
Ето защо и на основание чл.306 ал.2 във връзка с
чл.304 ал.1 АПК,
Р А З П О Р Е Ж Д А М
НАЛАГАМ на М. Г. Б. – Кмет на Община Куклен
„Глоба“ в размер на 200/двеста/ лева за неизпълнение на влязлото в сила
съдебно решение №1089/01.06.2021г.
по адм. дело №911/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав.
ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на П.Б.Б. *** – М. Г. Б.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО подлежи на обжалване от наказаното лице
пред тричленен състав на Административен съд – Пловдив в 7 – дневен срок от
връчването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: