Решение по дело №505/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 ноември 2022 г.
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20227060700505
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 338

гр. Велико Търново, 0
1.11.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд Велико Търново – трети състав, в съдебно заседание на двадесет и пети октомври две хиляди и двадесет и втора година в състав:


Административен съдия: Евтим Банев                                                                                                         

при участието на секретаря М.Н., изслуша докладвано от съдия Банев Адм. д. № 505 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС/ и чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба, подадена от ***Н.К. от ВТАК, като пълномощник на К.М.М. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, срещу Решение на Министерски съвет на Република България № 211/ 07.04.2022 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост. Предмет на делото е решението в частите му относно определените като вид и размер парични обезщетения за отчуждени части от поземлени имоти с идентификатори 17467.80.4, 17467.95.24, 17467.96.13, 17467.102.30 и 17467.103.2 по КККР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново. Жалбоподателят счита, че решението на МС на РБ, в посочените му части е незаконосъобразно поради противоречие с материалноправните разпоредби на закона. Твърди, че е следвало да му бъдат определени обезщетения във вид на имот/имоти със сходни характеристики, алтернативно че размерът на определените парични обезщетения за посочените имоти е значително по-нисък от действително дължимия и не отговаря на пазарните стойности. От съда се иска решението на Министерски съвет на РБ да бъде изменено в тази му част, с определяне на обезщетяване чрез предоставяне на имот със сходни характеристики в същото землище от Държавния поземлен фонд, алтернативно да бъдат определени справедливи равностойни парични обезщетения за отчуждените части от имоти. В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си, поддържа жалбата с направените искания, по съображенията изложени в нея и допълнително развити такива в хода на устните състезания и в писмена молба, като се позовава на данните, представени от Общинска служба по земеделие – гр. Полски Тръмбеш и на благоприятен за него вариант на назначената по делото оценъчна експрертиза. Претендира присъждане на разноски, съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът – Министерски съвет на Република България, редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание. В придружителното писмо, с което изпраща административната преписка и в отделно депозирано становище, чрез пълномощника си по делото гл. експерт Б.Д., заявява че оспорва жалбата, като неоснователна. Твърди валидност, формална и процесуална законосъобразност на решението по чл. 34а от ЗДС, както и съответствие на същото, в оспорените му части, с материалноправните разпоредби на закона. Счита, че при издаването му са спазени разписаните в чл. 34, чл. 34а и чл. 34б от ЗДС, административнопроизводствени правила и изисквания към формата и съдържанието на оспорения акт. По същество изтъква, че определеният размер на паричното обезщетение за процесната отчуждена част от имот, е основан на надлежно изготвен оценителски доклад на независима експертиза, назначена в административното производство, при съобразяване разпоредбите на чл. 32 от ЗДС. В тази връзка се позовава на вариант 1 на изготвената оценъчна експертиза по делото. По отношение варианти 2 на същата експертиза заявява, че то не е съобразило периода, сделките през който следва да формират определянето на пазарните цени и който е императивно определен в §1а, т. 2 от ДР на ЗДС, както и изискването да бъдат взети предвид единствено сделки, по които поне едната страна е търговец, при което го намира за неотносимо. С тези доводи от съда се иска да отхвърли жалбата на К.М.М., претендира се присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ – гр. София, като инвеститор на обекта, чрез пълномощника си ст. ***М.Д., оспорва жалбата като неоснователна. В хода на устните състезания развива доводи за липсата на пороци, обуславящи отмяна на оспорения акт, аналогични на тези, изложени от  ответника и цитирани по-горе. Счита за неотносими аргументите на жалбоподателя, че във вариант 2 ***на практика е работило преобладаващо с данни от сделки с участието на търговец, доколкото физическото лице Г.М.Р.фактически осъществява търговска дейност по смисъла на чл. 1, ал. 3 от ТЗ. Изтъква, че дори тези твърдения да са верни, в нотариалните актове по съответните продажби не е отбелязано, че Р.действа в качеството на физическо лице търговец, поради което при изготвянето на оценителския доклад не са правени изследвания в тази насока.  Счита, че жалбата следва да бъде отхвърлена. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждени, в размер определен по реда на Наредбата за заплащане на правната помощ, прави възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

Заинтересованата страна министъра на регионалното развитие и благоустройството, редовно призован, не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание. С молба входирана на 16.08.2022 г. в деловодството на АСВТ, чрез пълномощника си гл. ***А.А., заявява становище за неоснователност на жалбата и законосъобразност на решението на Министерски съвет на Република България, в оспорените му части. Излага съображения в тази насока, като моли жалбата да бъде оставена без уважение, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна министъра на финансите, редовно призован, не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание. В представено на 17.08.2022 г. писмено становище, чрез пълномощник ***Р.С., заявава че оспорва жалбата на К.М.М. и моли същата да бъде отхвърлена изцяло, като неоснователна. Счита, че обжалваният акт е валиден, правилен и законосъобразен, поради което не са налице основания същият да бъде отменен или изменен. Не претендира разноски.

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, включително тези в административната преписка, намира за установено от фактическа страна следното:

 

Предмет на обжалване е Решение на Министерски съвет на Република България № 211/ 07.04.2022 г., с което на основание чл. 34а, ал. 1, вр. с чл. 34б от ЗДС и § 1 от ДР към ЗДС, са отчуждени имоти частна собственост за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала „Хемус“, участък от км 189+344 от идейния проект на НКСИП (след пресичането с път III-303) = км 190+771.67 по техническия проект от 2020 г. до км 222+000 от идейния проект на НКСИП = км. 223+426.75 по техническия проект от 2020 г. (след пресичането с път I-5). Първоначално е заявено оспорване на решението на МС за 28 поземлени имота в посоченото землище, подробно описани в жалбата. С определение от ЗСЗ от 08.08.2022 г., производството по делото в частта му, касаеща определените обезщетения за части от 23 поземлени имота в землището на село Стефан Стамболово, е отделено и присъединено за съвместно разглеждане  адм. дело № 501/ 2022 г. по описа на АСВТ. Предмет на настоящото производство е законосъобразността на решението на МС само в частите му относно определения размер на парични обезщетения за отчуждени части от имоти с идентификатори 17467.80.4, 17467.95.24, 17467.96.13, 17467.102.30 и 17467.103.2 по КККР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, които се отчуждават от жалбоподателя. Съгласно приложение към т. 1 от решението на МС /позиция 4 на стр. 29, позиции 21 и 30 на стр. 30, позиции 73 и 83 на стр. 32 /, от К. М.М. се отчуждават следните части от имоти в землището на с. Стефан Стамболово:  1. земеделска територия от 0,280 дка, от имот с идентификатор 17467.80.4, представляващ „нива“ с обща площ от 19,999 дка, определено парично обезщетение 196,00 лева; 2. земеделска територия 4,953 дка, от имот с идентификатор 17467.95.24, представляващ „нива“ с обща площ от 6,634 дка, определено парично обезщетение 1 996,00 лева.; 3. земеделска територия 1,416 дка, от имот с идентификатор 17467.96.13, представляващ „нива“ с обща площ от 12,591 дка, определено парично обезщетение 956,00 лева; 4. земеделска територия 0,215 дка, от имот с идентификатор 17467.102.30, представляващ „нива“ с обща площ от 6,496 дка, определено парично обезщетение 125,00 лева; 5. земеделска територия 2,158 дка, от имот с идентификатор 17467.103.2, представляващ „нива“ с обща площ от 2,996 дка, определено парично обезщетение 1 295,00 лева. Общ размер на определените с решението на МС обезщетения за изброените имоти – 4 568,00 лева.

 

С Решение № 250/ 25.04.2013 г. на Министерски съвет, републикански път А-2 „София - Ботевград - Шумен - Девня – Варна“, част от който е и Автомагистрала „Хемус“, е обявен за обект с национално значение по смисъла на § 5, т. 62 от ДР към Закона за устройство на територията /ЗУТ/, и за национален обект по смисъла на § 1 от ДР към ЗДС.

За обекта, в процесния му участък /разположен в землищата на гр. Павликени, с. Дъскот, с. Паскалевец и с. Патреш, общ. Павликени, с. Дичин, с. Никюп и с. Ресен, общ. В. Търново, с. Куцина, с. Стефан Стамболово и с. Полски Сеновец, общ. Полски Тръмбеш/, със Заповед № РД-02-15-20/ 08.02.2021 г. на заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, влязла в сила, е одобрен подробен устройствен план - парцеларен план /ПУП-ПП/.

С цел теренно осигуряване и обезпечаване изграждането на обекта и на основание чл. 34 от ЗДС, от заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ е отправено искане от 15.12.2021 г. до МРРБ и МФ, за иницииране на процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, намиращи се в землищата на изброените населени места, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала  Хемус“. Към искането са приложени коментираните по-горе документи /решение на МС, заповеди, одобрен ПУП-ПП/, а също кореспонденция на инвеститора с Агенция по вписванията, служби по вписванията в гр. Павликени и гр. В. Търново, предоставената от тях информация за големина, разположение и собственост на засегнатите от отчуждаването ПИ, оценителски доклад за определяне на обезщетение, финансова обосновка и други. По възлагане от Агенция „Пътна инфраструктура“ за имотите – предмет на отчуждаване е изготвен Оценителски доклад от независим оценител за определяне на равностойно парично обезщетение на поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от одобрен ПУП - Парцеларен план. Оценката на отчуждаваните имоти е възложена от АПИ на „Сървей груп“ ЕООД с писмо от 11.03.2021 г., във връзка с договор между тези страни, от 20.11.2019 година. След допълнително извършени уточнения и одобряване на финансовата обосновка, с писмо вх. № 104-13-28/ 29.03.2022 г., министърът на регионалното развитие и благоустройството и министърът на финансите, на основание чл. 34а, ал. 1 от ЗДС, са отправили доклад до МС, с мотивирано предложение за отчуждаване на имоти – частна собственост, в посочените по-горе землища. Към предложението е била приложена и административната преписка от проведеното административно производство по чл. 34 от ЗДС, съдържаща коментираните документи.

Въз основа на предложението, Министерският съвет на Република България е постановил Решение № 211/ 07.04.2022 г., с което отчуждава за държавна нужда за изграждане на описания по-горе обект имоти и части от имоти - частна собственост, подробно описани в приложението – неразделна част от решението, по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици. Съгласно приложение към т. 1 от решението, от К.М.М. са отчуждени посочените по-горе части от имоти в землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, срещу парично обезщетение.

Съгласно представените от заинтересованите страни АПИ и МРРБ документи, на 20.04.2022 г. МРРБ е изпратило уведомително писмо за обявяване на решението на областния управител на област Велико Търново, и кметовете на съответните общини и кметства, като са изпратени и уведомителни писма до известните собственици на подлежащи на отчуждаване имоти. От АПИ са представени доказателства, че уведомяването на К.М. за издаването на решението на МС на РБ, във всички оспорени части, е извършено на 01.07.2022 година. /л. 25 от делото/ Жалбата от К.М. е подадена по пощата, чрез органа, издал оспорения акт, на дата 11.07.2022 г. /л. 16/.

Активната легитимация на жалбоподателя се доказва от представените с административната преписка Постановление за възлагане на недвижим имот изх. № 0801/2014/000285 от 04.01.2016 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Велико Търново, Нотариален акт № 760/ 19.12.2014 г. на натариус с район на действие района на ВТРС и скици на поземлените имоти от дата 03.07.2020 г., издадена от СГКК – Велико Търново /черен класьор № 1/. За обосноваване на претенциите си относно неправилно определените вид и размер на обезщетенията, същият е представил Нотариален акт № 1633/ 16.08.2021 г., Нотариален акт № 121/ 27.04.2021 г. и Нотариален акт № 2061/ 28.09.2021 г., всички на нотариуси с район на действие района на ВТРС, а във връзка с негово искане от началника на Общинска служба по земеделие – Полски Тръмбеш, е представена справка за имотите – земеделски земи, включени в Държавния поземлен фонд, намиращи се в землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш. Също по искане на жалбоподателя, от Изпълнителна агенция Агенция по вписванията към министъра на правосъдието, Централно управление - гр. София, е представено справка за извършени от всички служби по вписванията при териториалните й звена, вписвания, отбелязвания и заличавания по смисъла на Правилника за вписванията, относно имоти на лицето Г.М.Р.с ЕГН **********, извършени в периода от 01.04.2020 г. до 07.04.2022 година.

Ответникът е приложил административната преписка по издаване на обжалвания акт, включително експертната оценка /оценителски доклад/ за обезщетение на отчуждените имоти. В хода на делото с придружителни писма вх. № 4050/ 22.07.2022 г. и вх. № 4399/ 16.08.2022 г. в деловодството на АСВТ, заинтересованите страни АПИ – гр. София и министърът на регионалното развитие и благоустройството, за представили доказателства, касаещи провеждането на административната процедура и връчването на оспореното решение на жалбоподателя. В хода на съдебното производство са назначени основна и допълнителна съдебно-оценителски експертизи, изготвени от ***П.Г., които са дали заключение в различни варианти, съобразно поставените от съда задачи. Заключенията са изслушано в съдебно заседание, при възражения по същество по някои от вариантите, направени от ответника и от заинтересованата страна АПИ – гр. София. Същите са приети от съда и се ценят заедно с останалите събрани доказателства.

 

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена лице - собственик на отчуждените части от недвижими имоти към датата на издаването на оспорения акт и поради това легитимиран да го оспори на основание чл. 147, ал. 1 от АПК, вкл. относно размера на определените обезщетения. Оспорването е извършено в срока по чл. 38, ал. 1 от ЗДС, пред компетентния съд по местонахождението на имотите и от външна страна отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК. Изложените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на оспорването за разглеждане по същество.   

 

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти – частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите. Според § 1 от ДР на ЗДС, национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и подробно посочени инфраструктурни обекти, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. Както се посочи, с Решение № 250 /25.04.2013 г. на Министерския съвет републикански път А-2 „София – Ботевград – Шумен – Девня – Варна“, част от който е и Автомагистрала „Хемус“, е обявен за обект с национално значение по смисъла на § 5, т. 62 от ДР на Закона за устройство на територията и за национален обект по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС. След като обектът, за който се извършва отчуждаването е национален обект, то компетентен да издаде процесното решение е Министерският съвет. По тези съображения съдът приема, че оспореният административен акт е издаден от правоимащ орган, в границите на неговата материалноправна компетентност, съгласно регламентираното в Закона за държавната собственост.

Решението е издадено в изискуемата от закона форма, като издателят му е посочил наличието на държавната нужда, за която се отчуждават имотите, техните вид, местонахождение и размери, стойността на дължимите обезщетения и собствениците на имотите, с което е изпълнил изискването за съдържание, регламентирано в чл. 34б от ЗДС.

При издаване на обжалваното решение не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като са спазени процедурните изисквания за вземане на решението, регламентирани в чл. 34, чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС.

 

По отношение приложението на материалния закон при издаването на акта, в оспорените му части.

Съгласно чл. 32 от ЗДС, имоти и части от имоти – собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение.

 

Неоснователни са доводите на оспорващия, че видът на обезщетението е неправилно определен от ответника, тъй като за отчуждените части от имоти в землището на с. Стефан Стамболово следва да му бъдат предоставени като обезщетение равностойни имот/имоти частна държавна собственост от държавния поземлен фонд. Действително, разпоредбата на чл. 42а, ал. 1 от ЗДС предвижда, че когато за държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, се отчуждават принудително имоти – частна собственост, представляващи земеделски земи или горски територии, като равностойно обезщетение може да се предостави имот – частна държавна собственост, от държавния поземлен фонд и от горските територии – държавна собственост. Този начин на обезщетение е една от възможностите, предвидени от законодателя, за определяне на равностойно обезщетение за отчуждения имот или имоти. Алтернативният вариант е за отчуждените имоти или части от имоти да се определи равностойно парично обезщетение по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, като законодателят не е определил приоритетен вид на обезщетяването. В случая в съответствие с предоставената от законодателя оперативна самостоятелност, ответникът е предпочел втория вариант за обезщетение и е разпоредил за отчуждената част от имота жалбоподателят да получи равностойно парично обезщетение. Изборът е направен в границите на компетентност на органа, проведен е при спазване на съответната процедура и е законосъобразен. Същият съответства и на целта на закона, като в тази връзка следва да се съобрази, че предвид мащабите на отчуждителната процедура и броя на засегнатите имоти, в случаи от вида на процесния е практически невъзможно обезщетяването на всички правоимащи лица чрез предоставяне на равностойни обезщетения във вид на поземлени имоти. Това важи и за конкретния случай, видно от данните за вида, начина на трайно ползване, категорията и площта на имотите, подлежащи на отчуждаване в землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш /л. 100 – л. 102/, съпоставени с тези, от предоставената справка от ОСЗ – Полски Тръмбеш, за поземлените имоти частна държавна собственост – земеделски територии, находящи се в същото землище /л. 115 от делото/. От друга страна, определянето на различни по вида си обезщетения, би поставило засегнатите собственици в условията на нееднакво третиране, като някои от тях ще бъдат обезщетени в натура, а останалите чрез паричен еквивалент, без ясно установени критерии при такъв подбор. Последното не е в съответствие с разума на закона, поради което съдът намира претенциите на жалбоподателя за обезщетяване по реда на чл. 42а, ал. 1 от ЗДС, за неоснователни. В посочения смисъл е и константната практика на ВАС /така Решение № 12982 от 02.10.2019 г. по адм. дело № 11371 от 2018 г., Решение № 1828 от 11.02.2019 г. по адм. д. № 9837 от 2018 г., Решение № 12495 от 24.09.2019 г. по адм. д. № 10237 от 2018 г., Решение № 7568 от 21.05.2019 г. по адм. д. № 11700 от 2018 г. и др./, както и практиката на административните съдилища.

 

По отношение определения от МС размер на паричното обезщетение за процесните отчуждени части от имоти на К.М.М.. Равностойното парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаване, се определя в съответствие с предназначението, което са имали преди влизането в сила на подробния устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания – чл. 32, ал. 2 от ЗДС. В § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС е дадена легална дефиниция на понятието „равностойно парично обезщетение“ – цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Или, парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и се формира от оценката на този имот. В § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС е дадено и легално определение на понятието „пазарни цени“ – това са „осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождение на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани 20 сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки“. Целта на посоченото изброяване е да бъде определено справедливо парично обезщетяване за имота и бъдат защитени интересите на засегнатите собственици, като същите бъдат възмездени парично с цена възможно най-близка до цената, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижими имоти, при отсъствие на каквато и да било принуда. Нормативните изменения на ЗДС в ДВ брой 105/2014 г. стесняват още повече кръга на правните сделки, които могат да бъдат използвани като пазарни аналози, като целта е да бъдат ползвани само такива които установяват действителната пазарна цена на свободния пазар на недвижимите имоти. На последно място, приложим в разглеждания случай е и § 1а, т. 4, б. „в“ от ДР на ЗДС, във връзка с изискването на чл. 32, ал. 2 от същия закон, който определя, че „имоти, намиращи се в близост до отчуждавания“ са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии.

Видно от заключението на изготвената в хода на административното производство експертна оценка от лицензиран оценител, въз основа на която е определено обезщетението в оспореното решение, оценителят е установил, че няма вписани сделки за имоти със сходни характеристики в землището на с. Стефан Стамболово. Поради това на основание чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС, е определил размера на обезщетенията за отчуждените земеделски територии в това землище, по реда на наредбата по чл. 36 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. /Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи/. Оценката за имотите е изготвена в съответствие с разпоредбите на чл. 7б от посочената наредба, приложими в случаите на определяне на парични обезщетения по чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС, при съобразяване на установените като приложими рентни бонификации, коефициенти за площ, за отстояние от основни пазари и отстояния от автомагистрали и пътища, при констатация за липса на годни за експлоатация поливни съоръжения. Съобразно така изготвената оценка, в решението на МС в оспорените му части за отчуждаване на части от имоти, са определени изброените по-горе в настоящото решение парични обезщетения.

Във връзка с оспорването на размера на обезщетенията съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение, определено в два варианта: Вариант 1 - по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС въз основа на пазарни цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, при съобразяване с разпоредбите на § 1а, т. 2 и т. 4 от ДР на ЗДС. При липса на пазарни аналози поради липса на извършени по-малко от две сделки в съответната служба по вписванията обезщетението да се определи по реда на чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС; Вариант 2 – въз основа на пазарни цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, при съобразяване с разпоредбите на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, § 1а, т. 2 и т.4 от ДР на ЗДС, но при вземане предвид сделки, сключени в рамките на 12 месеца преди 07.04.2022 г. - датата на постановяване на обжалваното решение на МС, т.е. съобразно актуалните пазарни цени към датата на издаване на оспорения акт. При липса на пазарни аналози поради липса на извършени по-малко от две сделки в съответната служба по вписванията обезщетението да се определи по реда на чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС. По вариант 1.1 и 2.1 ***е установило пазарни цени близки до, а в някои случаи и малко по-ниски от тези, определени в обжалваното решение, като е изчислило общ размер на дължимите обезщетения за процесните имоти 4 567,00 лв., при определен такъв от ответника 4 568,00 лева.

Във вариант 1.2, при използвани данни от извършени сделки в периода 11.03.2020 г. – 11.03.2021 г., ***е взело предвид 2 сделки със земеделски земи в землището на с. Стефан Стамболово, едната от които  в съответствие с изискванията на § 1, т. 2 и т. 4 от ДР на ЗДС, а втората, също отговаряща на посочените изисквания, но сключена между физически лица, поради липса на достатъчно сделки, по които една от страните да търговец. При вземане предвид сделката между физически лица е приложена корекция с намаляващ коефициент 0,90. По този начин ***е установило осреднена цена от аналози за землището в размер на 1 750,04 лв. за декар и е определило парично обезщетение за процесните части от имоти с обща площ 9,022 дка, в размер на общо на 15 337,00 лева.

Във вариант 2.2, при използвани данни от извършени сделки в периода 07.04.2021 г. – 07.04.2022 г., ***е взело предвид 4 сделки със земеделски земи в землището на с. Стефан Стамболово, едната от които  в съответствие с изискванията на § 1, т. 2 и т. 4 от ДР на ЗДС, а останалите три, също отговарящи на посочените изисквания, но отново сключена между физически лица, поради липса на достатъчно сделки, по които една от страните да търговец. При вземане предвид сделката между физически лица е приложена корекция с намаляващ коефициент 0,9. По този начин ***е установило осреднена цена от аналози за землището в размер на 1 879,01 лв. за декар и е определило парично обезщетение за процесните отчуждени части от имоти,  в размер общо на 16002,00 лева.

По искане на жалбоподателя назначената допълнителна експертиза е изготвила и заключение какви са оценките при използвани данни от извършени сделки в периодите 11.03.2020 г. – 11.03.2021 г. и 07.04.2021 г. – 07.04.2022 г., като се елиминира влиянието на намаляващите коефициенти за сделките между физически лица. В тези варианти / 5.1 и 5.2/, допълнителната експертиза е установила осреднена цена от аналози за землището в размер на 1 850,04 лв. за декар и е определила парично обезщетение за процесните части от имоти в размер на общо на 16 691,00 лв., за периода 11.03.2020 г. – 11.03.2021 г., съответно осреднена цена от аналози в размер на 2 037,79 лв. за декар и общ размер на обезщетението 18 385,00 лв. – за периода 07.04.2021 г. – 07.04.2022 година.

При така посочените варианти на заключението на оценъчната експертиза, съдът намира, че при определяне на обезщетението административният орган не е допуснал нарушения, като е взел предвид липсата на относими и годни сделки, които да бъдат приети за пазарни аналози при определяне на пазарната цена на отчуждаваните части от имоти на жалбоподателите, съобразно разпоредбите на чл. 32, ал. 2 и § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС и е определил размера на обезщетението в съответствие с приложимите разпоредби на чл. 7б от Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. Тоест оценката е извършена законосъобразно, а размерът й се потвърждава от доказателствата по делото, вкл. варианти 1.1 и 2.1 от заключението на съдебната оценъчна експертиза.

 

Същевременно съдът не може да игнорира обстоятелството, че както в периода 11.03.2020 г. – 11.03.2021 г., така и в периода 07.04.2021 г. – 07.04.2022 г. за землището на с. Стефан Стамболово са били налице сделки със земеделски земи, като макар и част от тях да са сключени между физически лица, са годни да представляват пазарни аналози и  използвани при изготвяне на оценката на отчуждаваните имоти л. 32, ал. 2 и § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС. В тази връзка следва да се отбележи, че взетите при изготвянето на съдебната експертиза сделки между физически лица, без изключение, са за имоти с площи надвишаващи тези по сделките, по които страна е търговец, при това в повечето случаи няколкократно. От друга страна, общоизвестно е обстоятелството за наличието на значителни инфлационни процеси в страната и повишаване на цените на земеделските земи през този период. В тази връзка от ***при изготвянето на варианти 1.2, 2.2, 5.1 и 5.2 от експертизата, са използвани писмени доказателства /приложени към заключенията/, за сключени преди и след 11.03.2021 г., сделки с ниви в процесното землище, като е видно, че цените по сделките по които поне едната страна е търговец, са се повишили значително.

При тези факти съдът счита, че е налице хипотеза аналогична на разгледаната от Европейския съд по правата на човека, по делото К.и други срещу България, по жалба № 66581/ 2012 г. и № 25054/ 2015 година. В постановеното Решение от 14.05.2020 г. по посоченото дело на ЕСПЧ изрично е отбелязано, че размерът на обезщетението трябва да се изчисли въз основа на стойността на имота към датата, на която собствеността върху него е загубена /т. 63 и т. 107/. В мотивите е посочено, че условията за обезщетение съгласно съответното законодателство са от съществено значение за преценката дали оспорваната мярка спазва необходимия справедлив баланс и по-специално дали тя налага несъразмерна тежест за жалбоподателите. Вземането на имущество без плащане на сума, разумно свързана с неговата стойност, обикновено представлява непропорционална намеса. Следва да бъде присъждано такъв размер на обезщетение, който да е в съответствие със стойността на отчужденото имущество. С тези мотиви ЕСПЧ приема наличието на допуснато нарушение на чл. 1 от Протокол 1 от КЗПЧОС, поради това, че не е била дадена еквивалентна оценка на отчуждените имоти – земеделски земи. В своята практика ЕСПЧ застъпва, че не е налице съразмерност, ако даденото обезщетение не съответства на пълната пазарна стойност.

В случая от материалите по делото се установява противоречие на законовите изисквания относно определянето на равностойно обезщетение, с чл. 1 от Протокол 1 от КЗПЧОС, като съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България, следва да бъде отдадено предимство на нормите на международния договор пред тези на вътрешното законодателство. Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи е ратифицирана със закон, приет от Народното събрание на 31 юли 1992 г. /ДВ, бр. 66 от 1992 г./ и е в сила за Република България от 7 септември 1992 г., а съгласно Решение № 8/ 15.11.2019 г. на Конституционния съд по к.д. № 4/ 2019 г., е интегрирана в националния правен ред, прилага се пряко и с предимство пред националните законодателни актове, които й противоречат, и обвързва националните съдилища и органите на публичната власт. Следователно за настоящия състав възниква задължението за приложение на Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, и спазване на посочените от ЕСПЧ принципи за равностойно обезщетяване на отнетото от държавата право на собственост. При това положение и с оглед проявлението на принципа на пропорционалност, следва да се приеме, че определянето пазарната стойност на съответния имот следва да се извършва максимално близо до момента на отчуждаването му, като съобразно датата на обжалваното решение, в случая периодът на изследваните сделки следва да е от 07.04.2021 г. до 07.04.2022 година. При определянето на обезщетението следва да се съобразяват правилата на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, вр. с § 1а, т. 2 от ЗДС, но със забележка, че при актуалната икономическа ситуация в България, определения с посочената разпоредба 12-месечен период преди датата на възлагането на оценката, практически не позволява адекватно определяне на пазарна цена и равностойно парично обезщетение. Също така „подобни характеристики“ следва да се тълкува в съответствие с целта на закона и при съобразяване на разпоредбата § 1, т. 4 от ДР на ЗДС, без да се стига до абсолютизирането му с аргумента, че имотите по чл. 32, ал. 2 от ЗДС следва да са с напълно идентични характеристики.

На следващо място, при действащата нормативна уредба и липса на сделки с участие на търговец, не съществува пречка дължимото обезщетение да бъде определено въз основа на сделки за покупко-продажба на недвижими имоти, сключени между физически лица. Аргумент за това на първо място е възможността физическо лице да осъществява дейност като земеделски производител и да използва земеделските земи по стопански начин, но да не представлява „търговец“ по силата на изричното изключване на чл. 2, т. 1 от Търговския закон /ТЗ/. Друга възможност е тази по чл. 1, т. 3 от ТЗ, физическото лице да осъществява дейност, която по своите характеристики, предмет и обем да изисква неговите дела да се водят по търговски начин, независимо дали тази дейност е измежду посочените в чл. 1, т. 1 от ТЗ и дали е извършена съответната регистрация. Пример за това представляват и взетите от съдебната експертиза по настоящото дело, сделки между физически лица. Предвид обема й /за 70 дка/, сделката от периода 11.03.2020 г. – 11.03.2021 г. сочи на упражняване на стопанска дейност поне от една от страните по тях и не следва да бъдат а приори изключвани при установяване действителната пазарна цена на свободния пазар на недвижимите имоти. Последното се отнася и до трите броя сделки между физически лица, сключени в периода 07.04.2021 г. – 07.04.2022 г., като освен техния обем, представените от Агенцията по вписванията доказателства /в черен класьор № 3, придружително писмо на л. 197 от делото/ сочат, че купувачът Г.М.Р.с ЕГН **********, в периода от 01.04.2020 г. до 07.04.2022 г. е извършила голям брой сделки /стотици/ по придобиване /предимно възмездно/ и отдаване под наем или аренда на земеделски земи на територията на страната, както и че е предоставила като обезпечения пред банки множество поземлени имоти нейна собственост. Последните обстоятелства действително характеризират дейността на това лице, като търговска по смисъла на чл. 1, т. 3 от ТЗ, в каквато насока са и твърденията на жалбоподателя. На последно място, от практиката се установява фактът, че дори при сделки само между физически лица /за които законодателят презюмира, че не сочат действителна цена/, документираната цена при продажби е по-близка до тази при сделки с участието на търговци, от оценките, извършени по реда на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. Пример за това е и разглежданият случай, в който оценките, определени от административната и съдебната експертизи в съответствие с наредбата, са в пъти по-ниски от тези по пазарни аналози, а освен това не отчитат наличните инфлационни процеси, поради което трудно биха могли да се определят като „равностойно“ парично обезщетение. Що се отнася до възможността за определяне на равностойни обезщетения на база сделки, при които договаряната между физически лица цена е с оглед личността на страните или по някакви причини е документирана цена различна от действителната, тя може да бъде избягната, чрез прилагане на съответен коригиращ коефициент, както в случая е процедирало ***при изготвянето на част от вариантите на първоначалната експертиза.

По тези съображения настоящият състав възприема оценката съгласно вариант 5.2. от заключение с вх. № 5100/ 27.09.2022 г. на допълнителната експертиза, изготвена от ***П.Г. – въз основа на посочените по-горе сделки за землището на с. Стефан Стамболово, сключени между физически и юридически лица или между физически лица през периода 07.04.2021 г.- 07.04.2022 г. /фактически до 28.09.2021 г./, без прилагане на коригиращ коефициент за сделките между физически лица, по които купувач е Г.М.Р.. Този вариант съдът изцяло кредитира като обективен и компетентно изготвен, отговорящ на целите на закона, поради което приема, че стойността на равностойното парично обезщетение за процесните засегнати части от недвижими имоти в землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, са както следва: 1. за земеделска територия от 0,280 дка, от имот с идентификатор 17467.80.4, представляващ „нива“ с обща площ от 19,999 дка - парично обезщетение от 570,58 лева; 2. за земеделска територия 4,953 дка, от имот с идентификатор 17467.95.24, представляващ „нива“ с обща площ от 6,634 дка - парично обезщетение от 10 093,19 лева.; 3. За земеделска територия 1,416 дка, от имот с идентификатор 17467.96.13, представляващ „нива“ с обща площ от 12,591 дка - парично обезщетение от 2 885,52 лева; 4. за земеделска територия 0,215 дка, от имот с идентификатор 17467.102.30, представляващ „нива“ с обща площ от 6,496 дка – парично обезщетение от 438,13 лева; 5. за земеделска територия 2,158 дка, от имот с идентификатор 17467.103.2, представляващ „нива“ с обща площ от 2,996 дка – парично обезщетение от 4 397,56 лева. Или общият размер на равностойното парично обезщетение за петте засегнати имота в които оспорващото лице е собственик, е 18 385,00 лева.

 

Предвид изложеното решението на МС в оспорените му части е незаконосъобразно, тъй като определените с него обезщетения за процесните имоти на К.М.М., е неравностойно по смисъла на ЗДС. Това налага решението на МС в тези части да бъде изменено, като за отчуждените части от ПИ с идентификатори 17467.80.4, 17467.95.24, 17467.96.13, 17467.102.30 и 17467.103.2 по КК и КР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, се увеличи размера на определените обезщетения.

 

При този изход на спора неоснователни са претенциите за присъждане на разноски, заявени от ответника и заинтересованите страни АПИ – гр. София и МРРБ. Основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски съгласно представен списък с разноските и наличието на доказателства за действителното им заплащане – три броя платежни нареждания и Договор за правна защита и съдействие от 19.09.2022 г., в чието съдържание е инкорпорирана разписка за получаване на договореното и платено адвокатско възнаграждение /л. 205 от делото/. Или на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски за настоящото производство в размер общо на 2 360,00 лв., от които 10,00 лв. – внесена държавна такса за разглеждане на делото, 850,00 лв. – депозити за вещо лице и 1 500,00 лв. – адвокатско възнаграждение за един адвокат. Заявеното от пълномощника на АПИ – гр. София, възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение не следва да бъде обсъждано, доколкото не изхожда от надлежната страна в производството, имаща правен интерес да направи такова възражение.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Изменя по жалба на К.М.М. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, Решение на Министерски съвет на Република България № 211/ 07.04.2022 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала „Хемус“, участък от от км 189+344 от идейния проект на НКСИП (след пресичането с път III-303) = км 190+771.67 по техническия проект от 2020 г. до км 222+000 от идейния проект на НКСИП = км. 223+426.75 по техническия проект от 2020 г. (след пресичането с път I-5), в частите му:

1. касаеща определянето на размера на паричното обезщетение за отчуждаването на земеделска територия от 0,280 дка - част от поземлен имот с идентификатор 17467.80.4 по КК и КР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, с обща площ от 19,999 дка, за която е определено парично обезщетение от 196,00 лв., като увеличава размера на паричното обезщетение на К.М.М. на 570,58 лв. /петстотин и седемдесет лева и петдесет и осем стотинки/;

2. касаеща определянето на размера на паричното обезщетение за отчуждаването на земеделска територия от 4,953 дка - част от поземлен имот с идентификатор 17467.95.24 по КК и КР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, с обща площ от 6,634 дка, за която е определено парично обезщетение от 1 996,00 лв., като увеличава размера на паричното обезщетение на К.М.М. на 10 093,19 лв. /десет хиляди и деветдесет и три лева и деветнадесет стотинки/;

3. касаеща определянето на размера на паричното обезщетение за отчуждаването на земеделска територия от 1,416 дка - част от поземлен имот с идентификатор 17467.96.13 по КК и КР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, с обща площ от 12,591 дка, за която е определено парично обезщетение от 956,00 лв., като увеличава размера на паричното обезщетение на К.М.М. на 2 885,52 лв. /две хиляди осемстотин осемдесет и пет лева и петдесет и две стотинки/;

4. касаеща определянето на размера на паричното обезщетение за отчуждаването на земеделска територия от 0,215 дка - част от поземлен имот с идентификатор 17467.102.30 по КК и КР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, с обща площ от 6,496 дка, за която е определено парично обезщетение от 125,00 лв., като увеличава размера на паричното обезщетение на К.М.М. на 438,13 лв. /четиристотин тридесет и осем лева и тринадесет стотинки/;

5. касаеща определянето на размера на паричното обезщетение за отчуждаването на земеделска територия от 2,158 дка - част от поземлен имот с идентификатор 17467.103.2 по КК и КР за землището на с. Стефан Стамболово, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, с обща площ от 2,996 дка, за която е определено парично обезщетение от 1 295,00 лв., като увеличава размера на паричното обезщетение на К.М.М. на 4 397,56 лв. /четири хиляди триста деветдесет и седем лева и петдесет и шест стотинки/.

Осъжда Администрацията на Министерски съвет на Република България с административен адрес гр. София, бул. „Дондуков“ № 1, да заплати на К.М.М. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, разноски по делото в размер на 2 360,00 /две хиляди триста и шестдесет/ лева. 

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

 

                                                     

Административен съдия :