Решение по дело №4795/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 ноември 2023 г.
Съдия: Румяна Милчева Найденова
Дело: 20201100504795
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                            гр. София, 08.11.2023 г.

                                         В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ВЪЗЗ. II-Г СЪСТАВ, в публично заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:

Председател: Татяна Димитрова

Членове:          Румяна Найденова

                                                                                                             Гюлсевер Сали

 

при участието на секретаря Алина Тодорова като разгледа докладваното въззивно гражданско дело № 4795 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното

Производството е по реда на чл. 258 - 273 от ГПК.

С решение № 40308 от 13.02.2020 г., постановено по гр. дело № 64028/2019 г. по описа на Софийския районен съд, 78 състав ответникът Столична дирекция на Министерство на вътрешните работи е осъден да заплати на А.М.Б., ЕГН **********, на основание чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР, сумата от 1558.61 лв., представляваща обезщетение за положен извънреден труд за периода 01.11.2016г. до 01.11.2019г., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 01.11.2019г. до окончателното изплащане на сумата, както и сумата от 200 лв., представляваща лихва за забава за периода 01.11.2016г. до 01.11.2019г., като е отхвърлен предявеният иск за главница за разликата над уважената част до пълния предявен размер от 1598 лв.

Срещу осъдителната част на решението е постъпила въззивна жалба от ответника СДВР, с която обжалва същото като неправилно и необосновано, постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон. В жалбата се поддържа, че в случая са налице предпоставките на чл. 46 от ЗНА за попълване на празнота в Закона за МВР и субсидиарно прилагане на уредбата по Кодекса на труда и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Предвид изложеното се иска отмяна на първоинстанционното решение и постановяване на друго, с което исковете да бъдат изцяло отхвърлени.

В установения от закона срок, въззиваемата страна – А.М.Б., действащ чрез адв. Н.Р., е депозирал отговор на въззивната жалба. В него се излагат съображения за неоснователност на въззивната жалба. Моли се решението на районния съд в обжалваната част да бъде потвърдено, като на въззиваемия бъдат присъдени сторените пред въззивната инстанция разноски.

Софийският градски съд, като обсъди събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните, съгласно разпоредбата на чл.235, ал.2 от ГПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.259, ал.1 ГПК и е процесуално допустима, а разгледана по същество - основателна.

Първоинстанционното решение е валидно и допустимо, налице е постановен диспозитив в съответствие с мотивите на решението. При произнасянето си по правилността на решението съгласно чл.269, изр. второ от ГПК и задължителните указания, дадени с т. 1 от ТР № 1/09.12.2013 г. по т.д. № 1/2013 г. на ОСГТК на ВКС, въззивният съд е ограничен до релевираните във въззивната жалба оплаквания за допуснати нарушения на процесуалните правила при приемане за установени на относими към спора факти и на приложимите материално правните норми, както и до проверка правилното прилагане на релевантни към казуса императивни материално правни норми, дори ако тяхното нарушение не е въведено като основание за обжалване.

По същество постановеното от СРС решение е неправилно.

Единственият спорен въпрос между страните в настоящото производство е по правото, а именно следва ли при отчитане на извънредния труд, положен от ищеца в процесния период, да се прилагат разпоредбите на Кодекса на труда и на НСОРЗ по аналогия на основание чл. 46 ЗНА. По този въпрос бе образувано тълкувателно дело № 1/2020 г. по описа на ОСГК на ВКС с решението, по което е прието, че при отчитане и заплащане на положените часове нощен труд от служители на Министерство на вътрешните работи не са приложими разпоредбите на Кодекса на труда и на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от същата наредба/ и следва да се прилагат разпоредбите на специалния Закон за Министерството на вътрешните работи и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове.

Основните аргументи за така приетото становище са, че ЗМВР не съдържа празнота относно продължителността на работното време на служителите в МВР, изразено в брой на часовете. Този извод се налага от анализа на чл. 187, ал. 1 ЗМВР. Нормата е императивна и предвижда, че нормалната продължителност на работното време е 8 часа. По смисъла на чл. 187, ал. 1 ЗМВР, „8 часа дневно“ означава 8 астрономически часа, независимо от частта на денонощието, в която работният ден се разполага – през деня, в неговата „светла“ част и през нощта – в неговата „тъмна“ част, в последната хипотеза от 22 часа до 6.00 12 часа. Съпоставката на нормите на чл. 187, ал. 1 и 3 ЗМВР с чл. 140 КТ показва, че разпоредбите на ЗМВР установяват по – голяма продължителност на работното време на нощния труд на служителите от МВР в сравнение с тази на работниците и служителите по трудово правоотношение. Различието – установената с разпоредбите на ЗМВР по – голяма продължителност на работното време на нощния труд за служителите от МВР се аргументира с основните функции на МВР, регламентирани в чл. 2, ал. 1 ЗМВР. Приема се на следващо място, че случаите по ЗМВР и по КТ не са сходни. Трудовото правоотношение е насочено към изпълнение на частен интерес, а служебното правоотношение се реализира за осъществяване на държавна власт, т.е. като вид правоотношения те са различни, а не сходни. Приема се още, че при разработването и приемането на ЗМВР, законодателят е имал предвид разбирането за спецификата на служебните правоотношения и равенството на гражданите пред закона, като неблагоприятните последици от полагането на нощен труд от служители на МВР се компенсира със съответните компенсаторни механизми - допълнително възнаграждение за прослужено време – чл. 178, ал.1, т. 1 ЗМВР, по- голяма основен платен годишен отпуск /чл. 189, ал. 1 ЗМВР/, обезщетение при прекратяване на служебно правоотношение /чл.234, ал. 1 ЗМВР/, по – благоприятен режим за заплащане на извънреден труд /чл. 187, ал. 5, 6 и 7 ЗМВР/, липса на задължение за заплащане на осигурителни вноски и по – благоприятни условия за придобиване право на пенсия /чл. 69, ал. 2 КСО/, пенсиониране при условията на І категория труд /чл. 69 КСО/ и др.

По въпроса бе отправено и преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз, по което е образувано дело С – 262/2020 г. Съгласно решение от 24 февруари 2022 на СЕС, член 8 и член 12, б. „а“ от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември 2003 година относно някои аспекти на организацията на работното време трябва да се тълкуват в смисъл, че не налагат да се приема национална правна уредба, която да предвижда, че нормалната продължителност на нощния труд за работниците от публичния сектор като полицаите и пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях нормална продължителност на труда през деня. Също така беше прието, че членове 20 и 31 от Хартата на основните права на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат определената в законодателството на държава членка нормална продължителност на нощния труд от седем часа за работниците от частния сектор да не се прилага за работниците от публичния сектор, включително за полицаите и пожарникарите, ако такава разлика в третирането се основава на обективен и разумен критерий, тоест е свързана с допустима от закона цел на посоченото законодателство и е съразмерна на тази цел.

Предвид така изложеното предявения от ищеца осъдителен иск е неоснователен и следва да бъде отхвърлен. Претенцията на ищеца за мораторна лихва също се явява неоснователна, тъй като за основателността на иска по чл. 86 ЗЗД е необходимо ищецът да е доказал изискуемост на главното задължение и изпадането в забава от страна на ответника, което в случая не е сторено.

При тези съображения, поради несъвпадане изводите на двете съдебни инстанции по съществото на спора, постановеното от СРС решение следва да бъде отменено като неправилно и вместо това да бъде постановено решение за отхвърляне на предявените искове, като неоснователни и недоказани.

 

По разноските:

С оглед отмяната на решението следва да се преразпределят разноските на страните.

На основание чл. 273 вр. чл. 78, ал. 3 ГПК въззиваемият следва да бъде осъден да заплати на въззивника направените по делото разноски в размер общо на 256.17 лв., от които: 100 лв. юрисконсултско възнаграждение в производството пред СРС, 100 лв. юрисконсултско възнаграждение в производството пред СГС, както и държавна такса в размер на 56.17 лв. за въззивно обжалване.

А.М.Б. следва да бъде осъден да заплати в полза на СРС сумата от 200 лв. депозит за ССЕ, платен от бюджета на съда.

Воден от горното, съдът

 

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № 40308 от 13.02.2020 г., постановено по гр. д. № 64028/2019 г. на Софийски районен съд, ГО, 78 състав, в обжалваната част, в която СРС е осъдил ответника Столична дирекция на вътрешните работи да заплати на А.М.Б., ЕГН **********, на основание чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР, сумата от 1558.61 лв., представляваща обезщетение за положен извънреден труд за периода 01.11.2016г. до 01.11.2019г., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 01.11.2019г. до окончателното изплащане на сумата, както и сумата от 200 лв., представляваща лихва за забава за периода от 01.11.2016г. до 01.11.2019г., както и в частта за разноските и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТХВЪРЛЯ предявените от А.М.Б., ЕГН ********** срещу Столична дирекция на вътрешните работи иск с правно основание чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР /ДВ, бр. 81/2016 г./, за заплащане на сумата 1558.61 лв., представляваща обезщетение за положен извънреден труд за периода 01.11.2016г. до 01.11.2019г., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 01.11.2019г. до окончателното изплащане на сумата, както и иск с правно основание чл. 86 ЗЗД за сумата от 200 лв., представляваща лихва за забава за периода 01.11.2016г. до 01.11.2019г., като неоснователни  и недоказани.  

ОСЪЖДА А.М.Б., ЕГН ********** да заплати на Столична дирекция на вътрешните работи, на основание чл. 273 ГПК вр. чл. 78, ал. 3 ГПК, сумата от 256.17 лв., представляваща направените в производствата пред двете инстанции разноски.

ОСЪЖДА А.М.Б., ЕГН ********** да заплати на СРС сумата от 200 лв., представляваща депозит за ССЕ, платен от бюджета на съда.

В останалата част първоинстанционното решение е влязло в сила, като необжалвано.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване по аргумент от чл. 280, ал. 3, т. 3 ГПК.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

        ЧЛЕНОВЕ: