РЕШЕНИЕ
№ 96
Ямбол, 26.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на тринадесети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВАНЯ
БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700105 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
по делото е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, вр.
чл. 35, ал. 3 от Закона за общинската собственост (ЗОС).
Образувано
е по жалба на М.Г.К. против Заповед № ОС/04-00025 от 11.04.2023 г. на кмета на
община Ямбол, с която е разпоредено на оспорващата да
се продаде правото на собственост на 1/2 ид. ч. от
застроен поземлен имот с идентификатор 87374.540.250 с площ 516 кв. м за сумата
от 35 000 лева без ДДС.
С
доводи за незаконосъобразност на оспорения акт се иска отмяната му като
постановен в нарушение на процесуалните правила и в разрез с материалния закон
и с принципа на законоустановеност, разписан в чл. 4,
ал. 2 от АПК.
В съдебно заседание жалбоподателката
М.Г.К., редовно призована, не се явява и не изпраща представител. С Молба вх. №
1366/12.06.2023 г., депозирана чрез адвокат Ж.Г. от *, жалбата се поддържа,
като е изразено становище по съществото на спора и е заявена претенция за
разноски по списък с алтернативно възражение за прекомерност на заплатеното
адвокатско възнаграждение на процесуалния представител на ответната страна.
Ответната
страна - кмета на община Ямбол, се представлява от Началник отдел „Правни
дейности“ в община Ямбол М.К., надлежно упълномощена, която оспорва жалбата
като неоснователна и иска отхвърлянето . Подробни съображения по съществото на
спора излага в представени по делото писмени бележки, в които е заявена и
претенция за присъждане на разноски по делото под формата на юрисконсултско възнаграждение.
По
делото са събрани писмени доказателства, приобщена е в цялост административната
преписка по издаване на оспорената заповед, съобразно които съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
С
решение, обективирано в Протокол № 37 от 11.10.1957
г. на ИК на ГНС-Ямбол на Д.Д.Т. и на Д.Г.К. (с
членове на семейството - съпруга М., родена * г., и син Георги, роден * г.) е
отстъпено възмездно право на строеж върху държавна земя за строеж на жилища в
парцел ХХI
в кв. 85 по плана на гр. Ямбол с площ 496 кв. м. Решението на ИК на ГНС-Ямбол е
одобрено с Решение № 7а по Протокол № 3 от 14.01.1958 г. на ИК на ОНС-Стара
Загора. Сключен е Типов договор за отстъпено право на строеж върху държавна
земя от 10.03.1958 г. Правото на строеж е реализирано. С Нотариален акт за
дарение на НИ № 114, том II, дело № 2720/93 г. Д.Г.К. и М. К. даряват на сина
си Г.Д.К. своя недвижим имот в ***, състоящ се от отстъпено право на строеж
идеална част цялото от 496 кв. м, представляващо имот пл. № 2402, за който е
отреден парцел Х в квартал 47 по плана на града, ведно с построените в него
жилищна сграда от 80 кв. м и гараж от 18 кв. м.
С
Акт за частна общинска собственост № 2828 от 02.07.2021 г., вписан в Служба по
вписванията-Ямбол (л. 42), е актуван застроен ПИ с идентификатор 87374.540.250
с площ от 516 кв. м по КК и КР, одобрени със Заповед № РД-18-39/30.08.2005 г.
на ИД на АГКК, за който е отреден УПИ Х-2402 в кв. 47 по плана на гр. Ямбол,
одобрен със Заповед № РД-140366/30.03.1983 г. В графа „Забележки“ на АЧОС се
съдържат следните отразявания: в имота е отстъпено право на строеж и е
реализирано по предходен застроителен план; съгласно
действащия към момента план за регулация, одобрен с Решение № XLVIII-1 от 03.10.2007 г. на ОбС-Ямбол, имотът е част от УПИ Х-250 в кв. 30. От съдържащата
се в административната преписка Скица № 15-229757 от 01.03.2023 г. се
установява, че ПИ с идентификатор 87374.540.250 е с номер по предходен план
2402, квартал 47, парцел Х; по данни от КРНИ правото на собственост върху имота
съобразно АЧОС № 52, том 13, рег. № 3892 от 05.07.2021 г. на СлВп - Ямбол принадлежи на община Ямбол, а носители на
други вещни права по данни от същия регистър са: К.К.К.
– с право на строеж по силата на НА № 111, том 48, рег. № 14865, дело 10393 от
23.12.2008 г. на СлВп - Ямбол; Г.Д.К. – с право на
строеж върху ид.
ч. по силата на НА № 114, том IX,
рег. № 2846, дело 2720 от 23.12.2008 г. на ЯРС; А.С.Т. – с право на строеж в ид. ч. 86,40 кв. м по силата на НА № 18, том 7, рег. № 2054,
дело 1119 от 17.04.2019 г. на СлВп – Ямбол. От
скицата се установява също, че в имота попадат сгради, както следва: двуетажна многофамилна жилищна сграда с идентификатор 87374.540.250.1
и ЗП 93 кв. м; друг вид сграда за обитаване на един етаж с идентификатор
87374.540.250.2 и ЗП 19 кв. м; двуетажна еднофамилна жилищна сграда с
идентификатор 87374.540.250.3 и ЗП 42 кв. м; постройка на допълващо застрояване
на един етаж с идентификатор 87374.540.250.4 и ЗП 19 кв. м; друг вид сграда за
обитаване на един етаж с идентификатор 87374.540.250.5 и ЗП 21 кв. м; постройка
на допълващо застрояване на един етаж с идентификатор 87374.540.250.6 и ЗП 21
кв. м; постройка на допълващо застрояване на един етаж с идентификатор
87374.540.250.7 и ЗП 20 кв. м;
С
Молба-заявление вх. № 2801-02915 от 05.05.2022 г. от М.Г.К.,
М. Г.К. и Д.Г.К. – наследници на Г.Д.К., бивш жител ***, и с Молба-заявление
вх. № 2801-02915 от 07.02.2023 г. от М.Г.К., адресирани до Отдел „Общинска
собственост“ при община Ямбол, е поискано на основание чл. 48, ал. 1, т. 1 от
Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество,
(приета с Решение № Х1-2/13.08.2020 г. на Общински съвет - Ямбол, влязло в сила
на 08.09.2020 г.), закупуването на идеалната част от притежавания общински
имот, съставляващ ид. ч. от 496 кв. м от имот с пл. №
2402, за който е отреден парцел X в кв. 47 по плана на града, ведно с
построените в него жилищна сграда от 80 кв. м и гараж от 18 кв. м, (а според
Скица № 15-361902 от 04.04.2022 г. - поземлен имот с
идентификатор № 87374.540.250 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрени със Заповед РД
18-39/30.08.2005 г. на ИД на АК, с последно изменение на кадастралната карта и кадастарлните регистри, засягащо ПИ, от 07.09.2021 г.);
адрес на ПИ: ***, площ 516 кв. м, трайно предназначение на територията:
урбанизирана, начин на трайно ползване: ниско застрояване (до 10 м). Към
заявленията са приложени Удостоверение за наследници № ГС/02-009539 от
24.11.2022 г., издадено от община Ямбол, Нотариален акт за дарение на НИ № 114,
том II, дело № 2720/93 г. и Скица на ПИ № 15-361902 от 04.04.2022
г.
Изготвена
е експертна оценка от лицензиран оценител на недвижими имоти към 13.03.2023 г.
(л. 56-60), според която пазарната стойност на
ид. ч. от застроен ПИ с идентификатор
87374.540.250 по КККР на гр. Ямбол с площ 516 кв. м и адрес: ***, за който е
отреден УПИ Х-250, кв. 30 по плана на гр. Ямбол за ЦГЧ, възлиза на 22 510 лева.
След
изготвяне на оценката за имота кметът на община Ямбол внесъл Предложение вх. №
В-0149/17.03.2023 г. (л. 30-31) в Общински съвет - Ямбол за определяне на
пазарна цена, на която да бъде извършена продажбата на ид.
ч. от общинския ПИ. Общински съвет - Ямбол разгледал предложението и след
направени разисквания и предложена промяна в изчислената от лицензирания
оценител пазарна стойност от 22 510 лева на 35 000 лева без ДДС, с Решение по
т. 24 от 30.03.2023 г. определил пазарната цена на ид.
ч. от имота на 35 000 без ДДС. Предложението за промяна на пазарната цена е
прието с 21 гласа „за“, 5 гласа „против“ и 6 гласа „въздържал се“, а
предложението на вносителя с промяната на цената – с 26 гласа „за“, 3 гласа
„против“ и 1 глас „въздържал се“.
Въз
основа на така взетото от ОбС-Ямбол решение и на
основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, вр. чл. 35, ал. 3 и
ал. 6 от ЗОС и чл. 58, ал. 7 от НРПУРОИ на ОбС-Ямбол
кметът на община Ямбол издал Заповед № ОС/04-00025 от 11.04.2023 г., с която
наредил да се продаде ид. ч. от застроен поземлен
имот с идентификатор 87374.540.250 с площ 516 кв. м по КК и КР на гр. Ямбол, за
сумата от 35 000 лева без ДДС, равна на 42 000 лева, на подалата
Молба-заявление вх. № 2801-02915 от 07.02.2023 г. М.Г.К. ***.
При
така установеното от фактическа страна се налагат следните прави изводи:
Жалбоподателят
М.Г.К. се лигитимира като лице с правен интерес от оспорването
съобразно наличните по делото Нотариален акт за дарение на недвижим имот № 114,
том II,
дело № 2720/93 г.,
Удостоверение за наследници изх. № ГС/02-009539/24.11.2022 г. и Скица на ПИ №
15-361902/04.04.2022 г. – тя притежава собственост
заедно с другите наследници на Г.Д.К., бивш жител ***, починал на 20.11.2022
г., върху част от построените в ПИ с идентификатор 87374.540.250 по КК на гр.
Ямбол сгради. Жалбата е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол
административен акт - Заповед № ОС/04-00025 от 11.04.2023г. на кмета на община
Ямбол, с която е разпоредено да
се продаде на М.Г.К. с адрес: ***, правото на собственост
на 1/2
ид.
ч. от застроен поземлен имот с идентификатор
87374.540.250 с площ 516 кв. м
по КК и КР на града, одобрени със Заповед РД-18-39/30.08.2005
г. на Изпълнителния директор на АГКК, последно изменена със Заповед КД-18-7905-25.08.2020 г. на Началника на СГКК-Ямбол, за който е отреден
имот X
250 за ЖС, квартал 30 по регулационния план на гр.
Ямбол, актуван с АОС
2828/02.07.2021 г., находящ се
в ***,
в размер на 35 000 лева без ДДС, равна на 42 000 лева, която да бъде
изплатена по сметка на община
Ямбол;
заповедта е надлежно връчена на оспорващата на 12.04.2023 г., а жалба против
нея е депозирана в съда на 21.04.2023 г. Въз основа на това съдът намира
жалбата за процесуално допустима.
Разгледана
по същество, жалбата се преценя и като основателна предвид следното:
Заповедта
е издадена от компетентен орган, изрично овластен с
разпоредбата на чл. 35, ал. 3 от ЗОС, според която продажба на земя - частна
общинска собственост, на собственика на законно построена върху нея сграда, се
извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в
наредбата по чл. 8, ал. 2.
Актът
е произнесен в писмена форма, съдържа разписаните в чл.59, ал.2 АПК
задължителни реквизити, в т.ч. и фактически и правни основания за неговото
издаване.
Същевременно
се констатира допуснато нарушение на материалния закон, обуславящо отмяна на
заповедта като незаконосъобразна и връщане на преписката за ново произнасяне по
подаденото заявление. Съображенията за това са следните:
Общото
правило на чл. 35, ал. 1 от ЗОС
предвижда продажба на общинска собственост да се извършва от кмета на общината,
при взето решение от общинския съвет, чрез публичен търг или публично оповестен
конкурс. Изключение от това правило е предмет на регулиране в чл. 35, ал. 3 от ЗОС,
съгласно който продажбата на земя - частна общинска собственост на собственика
на законно построена върху нея сграда се извършва от кмета на общината без търг
или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2 от ЗОС.
Изключението е съобразено със статута на собственика на законно построената
върху земята сграда като потенциален купувач на земята, върху която е
реализиран строежът.
При
така установеното от закона условие съответното лице следва да докаже по
безспорен и категоричен начин, че е собственик на законно построена в имота сграда.
Поземлен имот с идентификатор 87374.540.250 с площ 516 кв. м по КК и КР на
града, одобрен със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на ИД на АГКК, последно
изменена със Заповед КД-18-7905 от 25.08.2020 г. на Началника на СГКК-Ямбол, за
който е отреден УПИ X 250 за ЖС, квартал 30 по действащия план за регулация
одобрен с решение XLVIII-l/03.10.2007r. на ОбС Ямбол,
***, където са изградени посочените сгради, е актуван с АОС № 2828 от
02.07.2021 г., вписан в СВ с вх. peг. № 3892/05.07.2021
г., т.е. целият имот е собственост на общината. В настоящия случай от
доказателствата по делото, включително приложените към заявлението за
изкупуване на частта от общинския имот Нотариален акт за дарение на недвижим
имот № 114, том II, дело № 2720/93 г., Скица на ПИ № 15-361902/04.04.2022 г., Удостоверение за наследници изх. №
ГС/02-009539/24.11.2022 г., и съдържащите се в административната преписка
документи досежно парцел XXI в кв. 85 по плана на гр. Ямбол и
Скица № 15-229757 от 01.03.2023 г., се установява, че собственик на част от
сградите в имота – предмет на процесната заповед към
момента на подаване на заявлението за изкупуване на частта от общинския имот,
са наследниците на Г.Д.К., в т.ч. и заявителката М.Г.К. (негова съпруга) –
същите притежават собствеността върху жилищна сграда с идентификатор
87374.540.250.1.2 на втори етаж с площ от 80 кв. м и върху сграда с
идентификатор 87374.540.250.5 с предназначение друг вид сграда за обитаване. В
нотариалния акт са посочени две разрешения - № 250/59 г. и № 304/78 г., които
сочат, че сградата и гаражът са законно построени.
Съобразно
разписаните правила в Глава седма „Разпореждане с имоти и вещи - общинска
собственост“ от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с
общинско имущество, (НРПУРОИ), приета с Решение № Х1-2/13.08.2020 г. на
Общински съвет - Ямбол, влязло в сила на 08.09.2020 г., разпореждането с
недвижими имоти - частна общинска собственост се извършва след решение на
общинския съвет по съответния ред. Разпореждането може да се осъществи чрез
продажба на имоти или на идеални части от тях (чл. 48, ал. 1, т. 1 от
Наредбата). Според чл. 49, ал. 1 от общинската наредба всяка преписка за
разпореждане с имоти - частна общинска собственост следва да бъде
окомплектована с документ за собственост, скица от кадастъра на имота и скица
от действащия ПУП с виза за проектиране, в случаите на учредяване на вещни
права. Предложенията се внасят за приемане на решение от Общински съвет от
кмета, придружени с предварително изготвена пазарна оценка от оценител на имоти
и съответно изискуемите документи (чл. 49, ал. 2). Съгласно чл. 50, ал. 1, 2 и
3 от Наредбата договорите, с които се извършва разпореждане с имоти - частна
общинска собственост, се сключват в писмена форма след заповед на кмета на
общината, в която се посочват всички плащания, които следва да се извършат от
двете страни по сделката, както и срока за заплащането им Съобразно чл. 51, ал.
1 от същата наредба разпореждането с имоти и вещи - частна общинска собственост
се осъществява на базата на пазарна оценка, определена по реда на чл. 22, ал. 3
от ЗОС, освен ако в закон не е предвидено друго, като Общинският съвет може да
определи и по-висока цена, освен ако в закон е установено друго (чл. 51, ал. 2
от НРПУРОИ). Разпореждането не може да се извършва по цена, по-ниска от
пазарната оценка, освен в случаите, предвидени в закон, а когато пазарната
оценка е по-ниска от данъчната оценка, сделката се сключва по данъчната оценка
(чл. 51, ал. 3 и 4 от НРПУРОИ).
В
настоящия казус така разписаната в общинската наредба процедура е спазена –
след постъпване на заявлението за закупуване на ид.
ч. от недвижим имот – частна общинска собственост, комплектувано с изискуемите
по наредбата документи и изготвяне на пазарна оценка от лицензиран оценител,
кметът на общината е внесъл предложение в Общински съвет, който да вземе
решение за разпореждане с имота, като определи цената, на която да бъде
извършена продажбата му. Необосновано обаче е изменена в по-висок размер
определената в заповедта продажна цена на имота.
В
хода на обсъжданията на внесеното от кмета на община Ямбол в общинския съвет
предложение е предложено определената от независимия оценител пазарна стойност
на имота от 22 510 лева без ДДС да бъде променена на 35 000 лева без ДДС, което
е подложено на гласуване и прието с необходимото мнозинство, ведно с
проектопредложението на вносителя. Така определената от общинския съвет пазарна
стойност на процесния имот е в разрез с материално
правните разпоредби, което обуславя и материалната незаконосъобразност на
издадената в последствие заповед от кмета на община Ямбол. Това е така, тъй
като е недопустимо при разпореждането с имоти – общинска собственост
компетентният орган (общинския съвет) да се отклонява от изрично посочения в
закона обективен критерий – пазарната
цена на имота. Вярно е, че съобразно разписаното в общинската наредба
общинският съвет може да определи и по-висока цена, освен ако в закон е
установено друго, но определянето на тази по-висока цена следва да е при
съблюдаване на разписания от законодателя ред. В случая, с оглед направеното в
хода на обсъжданията предложение за промяна, изготвената от независимия
оценител оценка за имота не удовлетворява
титуляря
на правото на собственост. При това положение общинският
съвет е
следвало не да я завишава необосновано без посочване на конкретни
обстоятелства, а е имал възможност да
не я
одобри
при излагане на конкретни мотиви за това, респ. - да задължи кмета на общината
да възложи изготвянето на нова оценка по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОС от друг
оценител. В този смисъл оспорената заповед с определената въз основа на
решението на общинския съвет продажна цена е издадена при неправилно приложение
на материалния закон.
Предвид
изложеното, съдът намира, че процесната заповед
следва да бъде отменена и тъй като естеството на спора не позволява решаването
му по същество от съда, преписката следва да бъде изпратена на кмета на община
Ямбол за ново произнасяне по заявлението при съблюдаване на относимата
нормативна уредба и спазване на указанията, дадени в мотивите на настоящото
съдебно решение.
С
оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, своевременно
заявената претенция за присъждане на разноски на жалбоподателя следва да бъде
уважена, като се присъдят сторените по делото разноски в размер на 10 лева
заплатена държавна такса и 1 000 лева договорено и платено адвокатско
възнаграждение, възлизащи на сумата от 1 010 лева.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2, вр. чл.
173, ал. 2 от АПК, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед № ОС/04-00025 от
11.04.2023 г. на кмета на община Ямбол.
ВРЪЩА преписката на кмета на община
Ямбол за ново произнасяне по Молба-заявление вх. № 2801-02915 от 05.05.2022 г.
ОСЪЖДА ОБЩИНА ЯМБОЛ, гр. Ямбол, ул. „Г.
С. Раковски“ № 7, да заплати на М.Г.К. ***, направените разноски по
делото за платен адвокатски хонорар и внесена държавна такса, възлизащи на
сумата от 1 010 (хиляда и десет) лева.
Решението
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в
14-дневен срок.
Съдия: |
/п/
не се чете |
|