Р Е
Ш Е Н
И Е № 60
р.Кюстендил,19.10.2017 г.
Кюстендилският окръжен съд,гражданска колегия в
публичното съдебно заседание
на осемнадесети септември две хиляди и седемнадесета година,в състав
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА МУХТИЙСКА
при участието на секретаря Р. С. ,като разгледа докладваното от председателя ГАЛИНА МУХТИЙСКА т.д. № 10 /2015
г. по описа на Кюстендилския окръжен съд, и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството по
делото е
по глава ХХХІІ-ра от ГПК/публ.ДВ бр.59/2007 г./ ,в сила от 1.ІІІ.2008 г.
С исковата си молба вх.№ 1078/13.02.2015 година „Езерец” ЕООД ЕИК *********** е предявил
три обективно и евентуално съединени искове против концедента- ответната община гр.Кочериново ,която с Договор за предоставяне на концесия от
27.06.2007 г. , му е
предоставено правото на експлоатация
със срок от 10 години на обекта на концесия, представляващ недвижим имот публична общинска собственост
№ ******, извън регулацията на с.М.,община К. с обща площ 16 841кв.м., отреден за стадион и представляващ футболно игрище,ведно с
прилежащите към него и включващи се в описаната площ съоръжения и масивна
едноетажна сграда-съблекалня за дейностите визирани в раздел I. т.4 от същия.
Главният иск е с
правно основание чл.79,ал.1 ЗЗД във вр. с чл.22.2 от Договора им за концесия и с него „Езерец” ЕООД ЕИК ********* е заявил
претенция за осъждането на ответната
община- концедент да му заплати сумата в размер на **** лева, като част
от обезщетението за мълчаливото
прекратяване от концедента, уговорено с т.22.2 от договора им в размер на 400% за направените подобрения в размер на 400% от
направените инвестиции в обекта на концесията.
Вторият му евентуално съединен с горепосочения главен частичен иск с правна квалификация по чл.80,ал.1 ЗК/ отм./ е за присъждането му от ответната община на
сумата *** лева , представляващи стойността на извършените в обекта на концесия
от ищеца подобрения и приращения в размер на тяхната историческа цена след
приспадане на съответните амортизационни отчисления, тъй като
поради погиването на обекта на
концесия и невъзможност за изпълнение на
договора той е прекратен.
Третият му евентуално
съединен иск с първите два е също с осн. по чл.80,ал.1 ЗК/ отм./и е за присъждане от ответната община на сумата *****
лева ,представляващи стойността на извършените в обекта на концесия от ищеца
подобрения и приращения в размер на тяхната историческа цена след приспадане на
съответните амортизационни отчисления, тъй
като с исковата молба заявява,че
поради неизпълнение на задълженията на концедента-ответната община да му
обезпечи ползуването на обекта на концесия, счита за предсрочно прекратен
договорът им за концесия.
Ответната община Кочериново с отговора на исковата
молба е оспорила както по основание,така
и по размер трите обективно евентуално съединени искове и е релевирала и
възражение за погасяването им с
петгодишната давност по чл.110 ЗЗД.
На осн.чл.220 ГПК ,приложим на осн.чл.377 ГПК и за търговските спорове
съдът е като трето лице помагач на ответната
община е конституирал Държавата –РБ,представлявана на осн.чл.31 ГПК от МРРБ,чийто
пълномощник Областният управител на област-Кюстендил оспорва основателността на исковете и претендира за отхвърлянето им.
Кюстендилският окръжен съд,преценявайки при условията на чл.235,ал.2 ГПК
доводите и възраженията на страните, становището на третото лице в процеса-
помагач на ответната община и събраните по делото доказателства,въз основа на
закона,прие за установено следното:
Безспорно е, а писмените доказателства
установяват, че на 27.06.2007 г. ищецът”Езерец” ЕООД с ЕИК ******
и ответната община гр.К. на 27.06.2007 г. са сключили Договор за концесия, с който му е предоставено правото със срок от 10
години на експлоатация и реализация на приходи
от извършваната от него концесионна дейност на обекта на концесия, представляващ недвижим имот публична общинска собственост
№ ***,находящ се извън регулацията на
с.М.,община К. с обща площ
16 841кв.м., отреден за стадион
и представляващ футболно игрище,ведно с прилежащите към него и включващи
се в описаната площ съоръжения и масивна едноетажна сграда-съблекалня за
дейностите визирани в раздел I. т.4 от Договора, както и,че върху
част терена му с площ от 6 325
кв.м. е изградено трасето на АМ”**”Лот *“ ************” от км *************.
Ищецът твърди,че е изпълнявал точно и
добросъвестно задълженията си по договора
, като е осъществил инвестициите, предвидени в офертата, с която е
спечелил концесионната процедура в предвидените за това срокове , като с
Протокол от 05.01.2010 г. за осъществен от страна на концедента контрол
върху изпълнението на концесионните му задължения след извършен оглед от представител на концедента било
установено,че към 31.12.2009 г. е
инвестирал в обекта ******* лв. без ДДС, каквато именно е и стойността на
направените от него инвестиции. Позовава
се на нарушение на задълженията й по чл. 11.1. договора от ответната община ,която не го уведомила,
че е обявила имота обект на концесията за частна общинска собственост и го е
прехвърлила безвъзмездно в собственост на държавата, в резултат,на което попаднал
в обект АМ “*** Лот * “***************” от км **** до км *******., с което е нарушила и разпоредбата на чл. 15,
ал. 1 от Закона за концесиите, която предвижда, че до прекратяването на
концесионния договор държавата, общината и публичноправната организация не
могат да се разпореждат с целия или с част от обекта на концесията, включително
с негова принадлежност. Ищецът бил узнал едва през м. Април
Претендира за
осъждането на ответната община Кочериново да му заплати частично
обезщетение в размер на ****лв.,
съставляващи 15 % от цялото дължимото му от нея съгласно чл. 22.2 от Договора
за концесия между страните обезщетение за предсрочно прекратяване на договора
от концедента за направените
подобрения в размер на 400 % от
одобрените от концедента за сумата
** лв. без ДДС.С този иск е съединил две евентуални
претенции,първата за осъждането на
ответната община , с оглед
прекратяването на договора, поради невъзможност от погиване на обекта на концесия за изпълнение на договора ,да заплати на „ЕЗЕРЕЦ” ЕООД сумата от ***** лв.,
съставляващи дължимо обезщетение за
направените в съответствие с концесионния договор подобрения и приращения в
размер на тяхната историческа цена след приспадане на съответните
амортизационни отчисления, а втората евентуално съединена претенция също за
сумата от ***** лв., ако съдът приеме,че
Концесионният договор между страните не е прекратен, след изричното му изявление за прекратяване
на Договора, поради неизпълнение на задълженията на концедента за обезпечаване
ползването на обекта на концесията ,
представляваща дължимото му се от
концедента, поради предсрочно прекратяване на концесията обезщетение за
направените в съответствие с концесионния договор подобрения и приращения в
размер на тяхната историческа цена след приспадане на съответните
амортизационни отчисления. Претендира и за
осъждането й да му заплати сторените от
разноски в производството.
С уточнителна
молба вх.№2033/23.03.2015 г. е заявил, че инвестициите
е извършил в периода м. юли
Изграждане на
ограда на игрището:
Закупуване и
поставяне на колци - 175 броя циментови колци с височина
Закупуване и поставяне на мрежа от поцинкована тел с дължина
№
777/07.08.2007г.).
Косене на терена на игрището - закупена е косачка за
косене на терена на игрището - косещ трактор МТД, фабричен номер 070122ZE, двигател 31А607- 0470 на
стойност ** лв. без ДДС (съгласно
Фактура № 76/05.04.2007 г.)
и моторна косачка Partner R30CM3 на стойност *** лв. без
ДДС съгласно Фактура № **********/08.07.2008 г.
Закупуване и поставяне на помпи за поливане на терена:
-Поставени са два броя електрически центробежни помпи
1,5 киловата, 2 срм 160/1, на обща с тойност ****
лв. без ДДС {съгласно Фактура № 1093/01.08.2007 г.), помпа на стойност * лв. без ДДС и помпа на стойност **лв. без ДДС {съгласно Фактура № 115/12.06.2007
г.).
Закупуване и поставяне на маркучи за поливане на
терена:
Закупени са
Закупени са 5
броя разпръсквани IBIS на обща стойност **** лв. без ДДС {съгласно Фактура № 1093/01.08.2007
г.).;
Закупени са маркучи за
Закупени са
Закупуване и
смяна на врати - съществуващите врати на терена са сменени е 2 броя футболни
врати, изработени от стоманени тръбни стълбове с размери
Изработване и поставяне на скамейки и навес за
отбори - поставени са 2 броя скамейки за отбор гости и отбор домакини покрити с
навес от поликарбонит. Всяка скамейка е оборудвана с 9 броя седалки - обща
стойност *** лв. без ДДС (съгласно
Фактура № 16/31.07.2007 г. и Фактура № 904/27.02.2008 г.).
Изработка и поставяне на портална врата - изработена
от винкел и мрежа с размери
Разширение на съблекални, изграждане на
допълнителни помещения, ВиК, ел. инсталация, смана на фаянс, душове, бойлери,
поставяне на алуминиева дограма, поставяне на вишна мазилка на обща стойност ***** лв. без ДДС.
Уточнява , че сградата /състояща се от съблекални,
душове, съдийска стая/ при сключване на договора е почти паднала, без прозорци
и врати, т.е. същата е била неизползваема.
Съществуващата, постройка е разширена от двете
страни с две стаи, предвидени за съдии с размери *****
метра, като към тях са изградени 2 съблекални с тоаленти чинии: и мивки с
размер 1,30/1,10 м. Изградени са 2 броя съблекални е размери *********
м., оборудвани с пейки и окачалки. Изградени са 2 броя бани с размери 6,40/2,70
м., оборудвани с по 6 душа, изградени с теракот. Съблекалните и съдииските
помещения са с настилка гранитогрес, вратите и прозорците са алуминиеви, има
вътрешна и външна мазилка, хидроизолазия на покрива на сградата и изградени
циментови площадки пред всяка съблекалня. Сградата е била без изградена ел. и
ВиК инсталация и те са изградени от концесионера.
Стойност на отделните подобрения по
сградата:
Изкоп на основи на разширенията в размер на
площите на посочените по-горе помещения, превоз, наем на автокран на обща
стойност **** лв. без ДДС (съгласно
Фактура № 524 от 17.08.2007 г.).
Бетон за изграждане на сградата - 51,5 кубика
на стойност ** лв. без ДДС (съгласно
Фактура №125/06.06.2007 г. и Фактура № 359/06.06.2007 г.).
Арматура - 25 кв.м. х 29.50 на обща стойност *** лв. без ДДС съгласно Фактура № **********/20.06.2007
г. и арматура - заготовка
Закупуване на тухли и шперплат за изграждане
на разширението на съществуващата постройка - 170 броя тухли блок, 756 броя
тухли 20/25/33, водоустойчив шперплат 3 куб.м. на обща стойност ****** лв. без ДДС съгласно Фактура № 14/1 1.09.2007 г.
Изграждане на улуци на сградата - закупуване и
поставяне на улуци, скоби, водосточно казанче, муфи и др. на обща стойност **** лв. без ДДС съгласно Фактура № 106;’11.07.2007 г.
Изграждане на ел. инсталация - стойност ** лв.
без ДДС (Съгласно Фактура №
144/12.12.2007 г. са закупени контакти, ел. ключове, плафони, лампи, профектори
и СВТ на стойност **** без ДДС; Съгласно Фактура № 143/12.12.2007 г. - доставка и
полагане на кабели, доставка и монтаж на ГРТ, прокопаване на канали в мазилка
на обща стойност *** лв. без ДДС; закупуване и поставяне на контактор на
стойност ** лв. без ДДС съгласно Фактура № 508/04.06.2007 г.; закупуване и
монтаж на превключвател Т МАХ R250A на стойност **** лв. без ДДС съгласно Фактура №
826/29.05.2007 г.; присъединяване към електрическата мрежа на стойност ** лв.
без ДДС съгласно Фактура № 22259/19.06.2007 г. ).
Поставяне на алуминиеви врати и прозорци - 6
бр. алуминиеви врати и 12 бр. алуминиеви прозорци на обща стойност *** лв. без ДДС (съгласно фактура №
13/11.06.2007 г.,.
Изграждане на ВиК - за изграждането на
канализация на сградата са закупени и монтирани следните материали на обща
стойност ** лв. без ДДС: тъби, колела, тройници, батерии,
муфи, водомери, редукции, дъги и др. на обща стойност ***** лв. без ДДС съгласно фактура № 289/01.08.2007 г. и
спецификации № 1, 2 и 3 от 01.08.2007 г. неразделна част от фактурата; клекала,
PVC казанчета, мивки, удължители, огледала,
смесители и др. на обща стойност
**** лв. без ДДС съгласно фактура № 396/14.08.2007
г.; вани, дюбели за монтаж, меки връзки, кран, маншон седало и др. на обща
стойност *** лв. без ДДС съгласно Фактура № 395/08.14.2007
г.; колено фуг, тапа ф 200, колено ф40, колено ф80 на обща стойност **** лв. без ДДС съгласно Фактура № 114/17.08.2007 г.
Бойлери: 2 бойлера марка ”Ел дом инвест” х 610
лв. на обща стойност * лв. без ДДС съгласно
фактура № 487/28.09.2007 г., както и материали за свързването им към
водопроводната мрежа на обща стойност ** лв. без
ДДС съгласно Факту ра № 265/04.06.2007 г.
Фаянс и др. материали за изграждане на баните
на обща стойност *** лв. без ДДС: съг ласно фактура №
84/13.07.2007 г. - плочки олимпо ажул 33x33,
Изграждане на разширението и ремонт на
съществуващата постройка, изграждане на стени, направа на мазилка - закупени са
метериали на обща стойност ***** лв. без ДДС: пясък 3,1
тона х **** лв. = ***** лв.
без ДДС съгласно фактура № 100679/06.04.2009 г.; пясък 3,6 тонах ***** лв. = ***** лв.
без ДДС съгласно фактура № 100680/06.04.2009 г.; пясък 3,6 тона х ***** лв. = ***** лв.
без ДДС съгласно фактура № 100682/06.04.2009 г.; пясък 5,8 тона х 12 лв. = ***** лв. без ДДС съгласно фактура № 986/11.05.2009 г.;
пясък 18,7 тона х ***** лв. = *******лв.
съгласно фактура № 100684/07.04.2009 г.; пластика
Валиране на терена - претендираните разходи са
за първоначално затревяване и валиране на терена на игрището: закупуване на 1
брой валяк стоманена конструкция на стойност ** лв. без ДДС (съгласно
Фактура № 1295/14.03.2008 г.),
закупуване на семена, тор, гребла, смески, разпръсквани, ножица за жив плет и
други консумативи на обща стойност *** лв. без ДДС (съгласно
Фактура 75/04.05.2007 г., Фактура 1371 от 28.05.2007 г.; фактура 1447 от
04.06.2007 г.; Фактура 116/12.06.2007 г. и фактура 115/12.06.2007 Обемът на игрището, върху който са извършени дейностите
е 8760 кв.м.
Допълнително
затревяване - перфориране на терена на игрището (8760 кв.м.) на стойност ** лв. и маркиране и подхранване на терена
/разтръмчване, реариране, пресяване и подхранване на тревен корен/ на стойност *лв. Касае се за еднократно мероприятие - Фактура №
118/04.07.2008 г. и Фактура № 102/11.05.2008 г.
Заплащане на труд за извършени
строително-монтажни работи на обща стойност ***. без
ДДС, разпределени както следва:
Полагане на външна мазилка -
Полагане на пиластри -
Пръскане
на външна мазилка - 440 кв.м. х **** лв. = **** лв.
Лепене на геракот и фаянс -160 кв.м х***** лв. = *** лв.
Боядисване на сградата - 740 кв.м. х **** лв. = **** лв.
Изработване на замазка - 290 кв.м. х **** лв. = **** лв.
Монтаж на тоалетни чинии - ****** лв.
Изграждане на външна чешма -**** лв.
Поставяне на улуци - *** лв.
Изгражд ане на външна тоалетна -**** лв.
Изработване на външна ограда - **** лв.
Зидария - 14 кв.м.х**лв. = * лв. без ДДС (съгласно
Фактура №14/11.09.2007 г ).
Изграждане на кофраж - 160 кв.м. х ** лв. = ** лв. без
ДДС (съгласно Фактура № 14/11.09.2007 г. ).
Замазка
! :3, 4 куб.м. на стойност ** лв. без ДДС.Уточнил е,че амортизационните отчисления за периода от
извършване на подобренията и приращенията (
С отговор вх.№ 3776/28.05.2015 г. община Кочериново
оспорва изцяло по основание и размер и трите
евентуално съединени искове. Не
оспорва ,че с ищеца на 27.06.
Оспорва твърденията на
ищеца,че не е изпълнил договорните си задължения , тъй като се касае до
реализиране в част от имота на обект с национално значение /Обявен за такъв с
Решение № 250 от 25.04.2013 год. на МС/ - автомагистрала, която е част от
републиканската пътна мрежа и съгласно Закона за пътищата и ЗДС, същата е
публична държавна собственост.
Възразява,че
договорът не е прекратен и не са налице
предпоставки за заплащане на обезщетение за изпълнени подобрения на основание
концесионния договор или на чл. 80 от ЗК.
Оспорва твърденията на ищеца, че в обекта, предмет на
концесионния договор, са реализирани подобренията, предмет на исковата молба,
както и че стойността им е тази - посочена в същата и в двете уточнителни
молби.
Твърди, че предмет на исковата молба са работи или материали, които не
представляват подобрения и/или приращения върху имота и не рефлектират върху
стойността на концесионния обект, нито пък същите са трайно прикрепени към
него. С оглед на това те изобщо не подлежат на заплащане нито по реда на самия
договор, нито попадат в обхвата на разпоредбата на чл. 80 ЗК. Част от предмета
на исковата претенция касае работи, които са свързани с поддържането на вещта в
добро състояние /косене, разчистване, валиране, затревяване и др./ и по тази
причина същите не са подобрения или приращения
Оспорва твърденията по исковата молба, че ищецът е
осъществил инвестициите и то в предвидените срокове, съобразно инвестиционната
програма, представена от него при участие в търга, която е неразделна част от
самия договор. Точно обратното - не всички от предвидените по тази програма
инвестиции са реализирани, а същевременно - част от претендираните работи са
извън тази програма или са изпълнени не по предвидения в нея и в специалните
закони ред, като например:
-Пристрояване на
съществуваща сграда, което по см. на §5 т. 38 от ДР на ЗУТ е строеж и за него
се изисква одобряване на строителни книжа /проекти, строително разрешение и
т.н./;
-Преместваеми съоръжения
/навеси и седалки/ - за същите се изисква одобряване на схема за разположение;
-Обособяването на нови бани,
помещения и др. в съществуващата сграда - същите са свързани с преустройства и
промяна в предназначението на строежа, за което също се изисква съгласие на
собственика и издаването на съответните строителни книжа и др.
Оспорва изцяло твърденията на ищеца, че през 2010
год. от страна на концедента е осъществен контрол върху изпълнението на
концесионните задължения на ищеца, както и че при същия е установено
изпълнението на инвестиции в размер на ******** лв
без
ДДС. Цитираният и приложен към исковата молба протокол с дата 05.01.2010 г не е
подписан от концедента или негов надлежно определен представител и такъв
протокол не се намира в Община К. Ето защо по отношение на концедента не са
установени и от него не са приети работи, изпълнени на основание концесионния
договор, нито пък е установена стойността на същите.
Оспорва изцяло и видовете, количествата и стойностите
на СМР, описани в двете допълнителни уточняващи иска молби.
Възразява,че не е налице хипотезата на чл. 22.2 от договора,тъй като той не е прекратен
по по субективни причина от страна на
концедента. Реализирането на Лот * на АМ „******” не е по субективното
виждане на концедента, а е свързано с осъществяването на обект с национално
значение, който при това е изключителна държавна /публична/ собственост.
Изпълнението му нито зависи от Общината или от ОбС, нито е свързано с неговото
съгласие . Обектът на концесията не е погинал, поради което само на това
основание обезщетение не се дължи и по реда на чл. 80 ЗК.Релевирал е и
възражение че съгласно чл. 7 от
договора, предоставената на ищеца концесия е без годишна концесионна вноска,
именно поради размера на предвидените инвестиции по финансово-икономическия
анализ. Следователно срещу възможността да се ползва от имота и да получава
доходи, концесионерът не заплаща суми в полза на концедента. Насрещната престация
на концесионера срещу ползването е само и единствено реализирането на
инвестиции по одобрена програма, представляваща част от концесионния договор.
Ето защо и ако се приеме, че който и да е от заявените искове е основателен и
на ищеца се присъди обезщетение в размер на стойността на инвестициите, това ще
доведе до неоснователното му обогатяване с вноските по концесионния договор,
които същия не е заплащал именно срещу реализиране на инвестиции, които да
останат в полза на концедента.
Оспорва и размерите на
предявените искове, предвид чл. 22.1 от
концесионния договор ,както и
Решение № 130 от 28.12. 2006 год., по
протокол № 15 от същата дата ОбС-гр.К.,
с което концедентът изрично е ограничил размерът на инвестициите, срещу
които да се сключи договора и това е сумата от **. и офертата на видовете и цените на СМР, въз основа на
която ищеца е обявен за концесионер и която е неразделна част от концесионния
договор.
Наред с
възраженията си,че СМР-та предмет на исковете не са реализирани в
съответствие с договора /не е уведомен концедента, не са искани разрешения за
извършването им и те представляват незаконен строеж, подлежащ на премахване/, е
релевирал възражението си,че вземането
за обезщетение за тях е погасено по давност, поради което и на това основание
са неоснователни.
Ответната
община е оспорила истинността на съдържанието на Протокола от
05.10.2010 г. с твърдението, че
изложеното в него е невярно по отношение изпълнението на СМР, тяхната стойност,
както и относимостта им към инвестиционната програма по концесионния договор.
Същевременно твърди,че този протокол не е изготвен и не е
подписан от концедента или от негов надлежно определен представител.
С доклада по делото
на осн.чл.193,ал.2 ГПК съдът откри
производство за проверка истинността на съдържанието на протокол от 05.01.2010
година и представителната власт за ответната община от лицето , което го е
подписало ,като
указа на ищеца „ЕЗЕРЕЦ” ЕООД, че на осн.чл.193,ал.3 изр.ІІ-ро ГПК е негова
доказателствената тежест да докаже истинността на съдържанието му ,както и че
представляващото лице ответната община е
било овластено да извърши посочените в него действия и да го подпише.
Правоотношенията между
страните се регламентират от Договора им ,сключен на 27.06.2007 г.,. за
предоставяне на концесия Закона за концесиите в редакцията му публ.в ДВ бр.41от 22.05.2007 г. субсидиарно от ЗЗД и ТЗ.
След обективиращото решение № 130 по протокол №15 от 28.ХІІ.2006
г. съгласието на принципала ОбС-К. за отдаване на концесия ,за която едно от условията
е концесионерът да вложи
инвестиции в размер на ** лева в обекта публична общинска собственост
недвижим имот № 000013, извън
регулацията на с.М., община К. с обща площ
16 841кв.м., отреден за стадион
и представляващ футболно игрище,ведно с прилежащите към него и включващи
се в описаната площ съоръжения и масивна едноетажна сграда-съблекалня-стадион с
принадлещата му съблекалня в с.М., ответната община с Договор от 27.06.2007 г., го предоставила
на ищеца”Езерец”ЕООД с. ЕИК ******
със срок за ползуване от 10 години, без да заплаща , месечна консеционна вноска с оглед значителния
размер инвестиции, които следва да се вложат от концесионера на обекта. В раздел V-ти на договора страните регламентирали правата и
задълженията на концесионера и от клаузата на чл.13.5 е видно,че изпълнението
на инвестиционната му програма,предоставена
от него при участието му в търга е неразделна част от договора,а с т.13.10 концесионерът се задължил
да не изгражда сграда и трайни съоръжения върху предоставената му земя,които не
са предвидени в инвестиционната програма. В т.3-та на договора предвидили,че видът,в който се
намира имота в момента на подписването на договора се установява с предавателно-приемателен протокол.Такъв
протокол не е представен, а и не се
твърди, че е бил изготвен.
Дейностите,които концесионерът може да
осъществява в предоставения му обект са посочени в чл.4 от договора за концесия
- доизграждане и привеждане на материалната база ,техническата
инфраструктура и благоустрояване на
стадиона и прилежащия терен,във вид
позволяващ нормалната му експлоатация,опазването
на околната среда и подобряване на биоесферата в района на стадиона, разкриване
на нови работни места,осигуряване на условия за спортни дейности-подготовката
на футболни отбори,провеждане на контролни
и официални футболни
срещи,организиране и провеждане на спортни състезания на общинските
отбори,други дейности посочени в офертата. От приетата по делото на стр.138-ма
оферта на ищеца за участие в търга за концесия на стадиона е видно,че общата стойност на предложените от
него инвестиции е в размер на ***** лева.
Безспорно и е видно,че с приетата по делото,влязла в сила Заповед
№ РД-02-14-413/29.04.2013 г. на МРРБ на РБ е одобрен подробен устройствен
–парцеларен план за обект Автомагистрала
”******” ЛОТ-*”*********** от км *до км ***,
засягащ изброените в заповедта
землища,включително и на с.М.,на която е допуснато предварително
изпълнение, с мотиви, че АМ”****** е част от Общоевропейски транспортен коридор
№ **, свързващ Г. с Т.,през Ч.,А., С., У., Р., Б..Обектът е национален съгласно
РМС № 250/2013 г. и след влизане в сила на заповедта на осн.чл.34а,ал.5 и ал.6 ЗДС по
реда на ЗОбС с Решение № 136 от 06.12.2013 г.ОбС-гр.К. за изграждането на АМ”******”обявил за частна
общинска собственост имоти и части от имоти-публична общинска собственост и дал
съгласие за безвъзмездното им прехвърляне в собственост на държавата, в които
се включва и концесионният имот № 000013. Безвъзмездното им отчуждаване е предхождано от процедурите за съгласуване с решение № 135 по протокол № 9 на заседание на ОбС-гр. К. от
06.07.2012 г.на инвестиционното предложение за изместване на проектното трасе
на АМ”*****” за територията на ответната
община и от Решение № 62 от
07.05.2013 г. на ОбС-гр.К.,с което съветът е дал предварителното си съгласие за
промяната на предназначението им. От
писмо изх.№ 11-00-710/21.08.2017 г. на А”ПИ” се установява,че строителството на
АМ”****” е започнало на 07.03.
С оглед горепосочените
обстоятелства и предвид клаузата на
чл.30 от Договора им за концесия ,предвиждащ прекратяването му по реда на
раздел V-ти от ЗК ,ищецът неоснователно счита,че концедента предсрочно ,мълчаливо по субективни
причини е прекратил договора с взетите си по реда на ЗОбС ,ЗМСМА и ЗУТ решения за съгласуване на инвестиционните
намерения на държавата за изграждане на обекта от национално АМ ”***
и на тези в изпълнение на задълженията му по чл. чл.34а,ал.5 и ал.6 ЗДС за трансформация вида на
собствеността на част от концесионния имот от 6 325 дка , заета от АМ”***”,
от публична в частна общинска собственост.Липсата на първия от комулативно необходимите два елемента от
фактическия състав на чл.22.2 от договора -предсрочното му прекратяване от концедента по субективни
причини,изключва основателността на първия-главен, частично предявен иск от концесионера”Езерец”ЕООД за осъждане
на ответната община К. да му заплати обезщетение на
осн.чл. 22.2 от договора им за
концесия във вр. с 79,ал.1 ЗЗД в размер
на сумата ****** лева,съставляваща 15%
от дължащо му се за направените
подобрения в размер на 400% от направените инвестиции в размер на ***
лева без ДДС, поради което съдът го
отхвърли.
Предвид отхвърлянето на
главния иск е осъществено вътрешно-процесуалното условие за произнасяне
по втория евентуално обективно съединен с него
иск с правна квалификация по чл.80,ал.1 ЗК/ отм./ , за който на § 23, ал. 4 от ПЗР на Закона
за концесиите е приложим този
текст от Закона в
редакцията му преди 1.09.2012 г., а
именно публикуваната в ДВ бр. 67/29.07.2008 г./, ,с който се претендира присъждане на концесионера”Езерец” ЕООД от ответната
община на сумата ******** , представляващи стойността на извършените в обекта
на концесия от ищеца подобрения и приращения в размер на тяхната историческа
цена след приспадане на съответните амортизационни отчисления, тъй той счита договорът за прекратен, поради погиването на обекта на концесия. Страните не спорят, а
и от писмо изх.№ 11-00-710/21.08.2017 г. на А”ПИ” се установява,че
строителството на АМ”**** е започнало на
07.03.
Третият евентуално съединен иск с първите два с осн.
по чл.80,ал.1 ЗК/ отм./ публ. в ДВ бр. 67/29.07.2008 г./ ,която е приложимата норма на осн. § 23, ал. 4 от ПЗР на Закона
за концесиите е за
присъждане от ответната община на сумата *** лева ,представляващи стойността на
извършените в обекта на концесия от ищеца подобрения и приращения в размер на
тяхната историческа цена след приспадане на съответните амортизационни
отчисления, тъй като поради неизпълнение на задълженията на
концедента-ответната община да му обезпечи ползуването на обекта на концесия, концесионерът с исковата молба заявява,че счита за
предсрочно прекратен договорът им, е неоснователен и бе отхвърлен. Съдът вече изложи съображения ,че невъзможността за ползуването му е обективно
настъпила с построяването на 07.03.
Поради отхвърлянето и на трите му обективно евентуално съединени искове
ищецът”Езерец”ЕООД бе осъден на
осн.чл.78,ал.3 ГПК да заплати на ответната
община-К. за сторените й по делото разноски за възнаграждение на в.л.извършило
СЧЕ Е.К. сумата *** лева,доказани в този размер с платежно нареждане,а над него до заявеният им размер от ** лева чрез процесуалният й
представител адв.А. Б.поради неоснователността му искането й бе отхвърлено.
Водим от гореизложените
съображения,Кюстендилският окръжен съд
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ предявените от ”Езерец” ЕООД с ЕИК ****** със седалище и адрес на
управление: гр.Б., ул.”***********” № **,ет.*,представлявано от управителя си Р.К.К., действуващо чрез пълномощника му адвокат П.П. от
САК,посочен и като негов съдебен адреса***, к.*****,офис център”* против община К. БУЛСТАТ ***** с адрес:гр.К.,
област К., пл.”*******”№ *представлявана от кмета И.М. три обективно евентуално
съединени искове,които са: главен частичен иск за осъждането на ответната община на осн.чл.79,ал.1 ЗЗД във вр. с чл.22.2 от
Договора им за концесия от 27.06.2007 г. за
мълчаливото му прекратяване от нея да му заплати сумата
в размер на **** лева, съставляващи
15% от цялото обезщетение
дължащо му се по
т.22.2 от договора им в размер на ****лева,за направените му подобрения
в размер на 400% от инвестициите му на
стойност *** лева и евентуално съединените с
главния частичен иск два иска: първият
за , осъждането на ответната община да му заплати на осн
чл.80,ал.1 ЗК/ отм./ в редакцията му публикувана в ДВ бр. 67/29.07.2008 г. сумата
***** лева , представляваща стойността на извършените в обекта на концесия от
ищеца подобрения и приращения в размер на тяхната историческа цена след
приспадане на съответните амортизационни отчисления, тъй като
договорът е прекратен, поради
погиването на обекта на концесия и невъзможност за изпълнение и
третият иск е за осъждането на ответната община на осн. чл.80,ал.1
ЗК/ отм./ в редакцията му публикувана в ДВ бр. 67/29.07.2008 г. да му заплати
сумата *** лева , представляваща стойността на извършените в обекта на концесия
от ищеца подобрения и приращения в размер на тяхната историческа цена след
приспадане на съответните амортизационни отчисления ,тъй като с исковата си молба е заявил,че счита за
предсрочно прекратен договорът им за концесия,
поради неизпълнение на задълженията
на ответната община да му обезпечи ползуването на обекта на концесия.
ОСЪЖДА ищеца ”Езерец” ЕООД с ЕИК *** да
заплати на осн.чл.78,ал.3 ГПК на ответната община-К. за сторените й по
делото разноски за възнаграждение на в.л.извършило СЧЕ -Е.К. сумата **
лева,доказани в този размер с платежно
нареждане,а над него до заявеният им
размер от * лева, поради
неоснователността му отхвърля искането й
за присъждането им..
Решението е постановено при участието на трето
лице-помагач на страната на ответната община
-Държавата –РБ, представлявана на осн.чл.31 ГПК от МРРБ чрез упълномощеният
Областен управител на област-Кюстендил.
Решението подлежи на въззивно
обжалване пред САС в 2-седмичен срок от връчването на съобщението за
изготвянето му на страната, придружено на осн.чл.7,ал.2 ГПК с препис от
него.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: