Решение по НАХД №77/2019 на Районен съд - Трън

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 декември 2019 г. (в сила от 2 юни 2020 г.)
Съдия: Петър Симеонов
Дело: 20191740200077
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е-77

 

Гр. Трън, 27.12.2019 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

        ТРЪНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав в публично съдебно заседание на деветнадесети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: ПЕТЪР СИМЕОНОВ

 

При секретаря Г.А. като разгледа НАХД № 77 по описа на ТРС за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.

        С наказателно постановление /НП/ № 6516/24.10.2019г. на Директор на Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“-гр.София, оправомощен със заповед № РД-11-1266/17.10.2019г. на Председателя на УС на АПИ Г.Т., е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лв. /хиляда/ лева на Д.М.П., с ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 53 ал.1, т.2 вр. с  чл.53 от ЗАНН за нарушение на чл. 26 ал.2 т.1 буква „А“ от ЗП. вр. с чл. 37 ал.1 т.1 на Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

        Против така издаденото постановление Д.М.П. е подал жалба пред ТРС в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Жалбоподателят  твърди, че наказателното постановление е издадено, при съществени нарушения на процесуалните правила, довели до невъзможност на въззивника да разбере в какво го обвиняват, за да организира защитата си.

Въззиваемата страна, чрез ю. к. М. изразява становище за неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно, издадено в съответствие с материалния закон и при спазване на процесуалните правила.

        Съдът като обсъди събраните по делото доказателства – показанията на свидетелите С.В.П. и В.Б.А., прочетените и приети писмени доказателства – АУАН 7285/25.09.2019г., наказателно постановление № 6516/24.10.2019г, заповеди РД-11-1266 от 17.10.2019г. и РД-11-859/ 15.07.2019г. на Председателя на УС на АПИ, пълномощно № П-76/14.03.2019г. на Председателя на УС на АПИ, декларация за съответствие за ролетка 1234/2018г., сертификат за съответствие DIN 50049-2.1 за ролетката 1305/18, ЕС декларация за съответствие, разрешително за достъп до горски територии, намери за установено следното:

        Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, срещу подлежащ на съдебен контрол акт и от лице с правен интерес, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

        Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения: 

На 25.09.2019 г. в 16.05ч., на път III- 637,  на табелата начало на с.П., общ.Трън, обл.Перник, с посока З.-Трън свидетелите С.В.П. на длъжност "главен инспектор АРОК“, при АПИ, гр. София и В.Б.А.- "главен инспектор АРОК“, при АПИ, гр. София, извършили проверка на товарен автомобил марка *** модел ***, ***, с рег.№ ***. При проверката установили, че водач на автомобила е въззивникът Д.М.П.. Констатирано било, че водачът на автомобила  управлявал ППС „осъществява движение без разрешение за дейности специалното ползване на пътищата, издадено от администрацията  управляваща пътя /АПИ/, извънгабаритно ППС по параграф 1 т.1 от ДР на Наредба 11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Извънгабаритно ППС по чл.2 от Наредбата. Необходимостта от разрешение се  доказва от направеното измерване, при което се констатира надвишаване на нормите на наредбата както следва: Измерената широчина е 2,90м., а допустимата максимална широчина на ППС - 2,55м. съгласно чл.5 ал.1 т.1 б.“А“ от Наредбата. Измерването е извършено с техническо средство ролетка №1305/18 (5м.) ППС превозва дървен материал.“  АНО в лицето на оправомощения по съответния ред Директор на Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол /АРОК/, при Агенция „Пътна инфраструктура“- гр.София, като съобра*** описаното в АУАН 7285/25.09.2019г., както и другите писмени доказателствата по преписката, съставил в придвидения от закона срок НП–6516/24.10.2019г. В него е описана надлежно и подробно фактическата обстановка обективираща признаците на твърдяното за извършено административно нарушение.  А именно: „ На 25.09.2019г. в 16.15ч. на път III-637 , на табела за начало на с.П. в посока гр.З.-гр.Трън, Д.м.П. е управлявал и осъществявал движение на МПС с три оси марка "***", модел "***", с рег. № ***, като при извършената проверка направили измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, както следва: 1. Измерената широчина на ППС е 2.90 м. при допустима максимална дължина 2,55м., съгласно чл.5 ал.1 т.1 б.“А“ от Наредбата; Съгласно чл.2 на Наредбата, при надвишаването на норчите по чл.5 , ППС е извънгабаритно. Измерването е извършено с техническо средство-рулетка №1305/18 (5м.).Подробно е описано, че измерените параметри на провереното ППС го определят като извънгабаритно по смисъла на  § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Съгласно чл.26 ал.2 т.1 , буква „а“ от ЗП движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата, издадено от администрацията управляваща пътя (АПИ). Водачът не е представил на длъжностното лице от АПИ валидно разрешение /квитанция/ за движение на извънгабаритно ППС по пътищата стопанисвани от АПИ.

Приложена е разписка от 25.09.2019г., от която е видно, че въззивникът е получил препис от АУАН №0007285/25.09.2019г., както и становище на актосъставителя, че след връчване на АУАН водача е изпълнил условията на чл. 37, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ. Прието е, че е нарушен  чл. 26, ал. 2, т. 1 б. "а" от ЗП във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 на МРРБ.

АНО е възприел като смекчаващо вината обстоятелство, че водачът е изпълнил разпоредбата на чл. 37, ал. 3 от Наредбата след съставяне на АУАН.

В хода на съдебното следствие са разпитани актосъставителя и свидетеля по акта, показанията на които са последователни и взаимодопълващи в подкрепа на установената и описана в АУАН фактическа обстановка.           Приетата фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните по делото свидетели и от приетите писмени доказателства.

По наведените в жалбата доводи за допуснати в хода на административно-наказателното производство съществени процесуални нарушения водещи до нарушаване правото на защита на жалбоподателя и до незаконосъобразност на атакуваното НП настоящият състав намира от правна страна следното:

При издаване на АУАН и НП административно- наказващия орган не е допуснал съществени процесуални нарушения водещи до нарушаване правото на защита на жалбоподателя. Както в АУАН, така и наказателното постановление съдържат необходимите реквизити на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че липсва в НП пълно и точно описание на твърдяното нарушение на обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават. Наказващия орган в АУАН и НП е направил пълно и точно описание на административното нарушение, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го подкрепят. Неоснователно е и твърдението на защитата на жалбоподателя, че в атакуваното наказателно постановление са изброени от наказващия орган множество различни правни разпоредби, които имат бланкетно съдържание, поради което е нарушено правото му на защита с оглед обстоятелството, че същия е в невъзможност да разбере за какво административно нарушение е ангажирана административно- наказателната му отговорност. В НП наказващия орган ясно и точно е описал къде, кога и при какви обстоятелства какво е противоправното поведение на въззивника, водещо до ангажирането му с административнонаказателна отговорност. Конкретизирал е цифрово и буквено нарушените от жалбоподателя правни норми, както на законовия така и подзаконовия нормативен акт, а именно  чл. 26, ал. 2, т. 1, б "а" от ЗП и чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/2001 г. на МРРБ. Точно и ясно е посочена и санкционната норма, а именно чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗАП въз основа, на която е наложено административното наказание на жалбоподателя. Съгласно  чл. 26, ал. 2, т. 1, "а" от ЗП е посочено от законодателя, че за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства. В случая контролните органи безспорно са констатирали, предвид установеното от фактическа страна в АУАН и НП, което съдът приема за доказано, с оглед събраните в хода на административно-наказателното производство гласни доказателства - показанията на свидетелите, както и писмените такива, че жалбоподателят управлява ППС, "извънгабаритно" по смисъла на Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ. Това обстоятелство се доказва от получените стойности при измерване височината и дължината на ППС, които са над допустимите максимални размери съгласно чл. 5, ал. 1 от цитираната наредба на МРРБ.

Установява се, че измервателният уред ползван от контролните органи при проверката е бил от одобрен тип и годен такъв.  В хода на съдебното следствие са представени от наказващия орган писмени документи установяващи, че измервателните средства са калибрирани и проверени. Предвид посоченото може да се направи извода, че използваните при измерването на ППС технически средства, а именно ролетка отговаря на изискванията на Закона за измерванията, поради което и следва да се приеме, че измерените с нея стойности са верни.

Относно твърдението на жалбоподателя, че неправилно е ангажирана административно-наказателната му отговорност като се сочи, че административно-наказващия орган преди налагане на санкцията трябва да се съобрази на кого е вменено задължението за снабдяване със съответно разрешително като в тази връзка се твърди, че това са "превозвачите" по смисъла на §. 1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на Закона за автомобилните превози, то съдът намира същото за неоснователно и правно неаргументирано. Съгласно чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП се наказват с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат, или наредят да бъдат извършени следните дейности: движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. В настоящия случай безспорно е установено от контролните органи, че жалбоподателят е управлявал процесното ППС, с оглед на което по смисъла на цитираната правна норма на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП същият е лице, което извършва дейност движение на извънгабаритно ППС без разрешение на собственика или администрацията управляваща пътя. Т. е. в случая законодателят е имал предвид, че следва да бъде ангажирана административно-наказателната отговорност на лицето извършващо превоза, а не на "превозвача" по смисъла на §. 1, т. 5 от ДР на Закон за автомобилните превози, както сочи жалбоподателя. В АУАН е отразено от контролните органи, че към момента на проверката жалбоподателят управлява ППС-то, а и свидетеля също категорично потвърждава това обстоятелство, поради което съдът им дава вяра. Съгласно чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/2001 г. на МРРБ за движение на извън габаритни и/или тежки пътни превозни средства във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и АПИ спират и съставят акт на водача на извънгабаритното и/или тежко пътно превозно средство, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че движението на извънгабаритни и/или тежки ППС се извършва без разрешително или документ за платена такса по чл. 14, ал. 3 от Наредбата, какъвто е и настоящия случай.

Наказващият орган е приел, че извършеното административно нарушение не е маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Същото е изводимо както от събраните писмени доказателства, така и от обясненията на актосъставителя – св.С.П. относно обстоятелството, че проверката е инициирана по повод сигнали от жители на селото, че камиони на дърводобивни фирми редовно проевозват по въпросния път от републиканската пътна мрежа дървен материал с широчина по-голяма от допустимото и с това създават реална   опасност от ПТП при разминаване с друго ППС.

     Настоящия съдебен състав споделя горното, тъй като общ принцип при определяне на наказанието за дадено деяние /отнасящо се и до административните нарушения/ е, че същото се определя в рамките на предвиденото от закона, с преценка на степента на обществена опасност на конкретното деяние, степента на обществена опасност на дееца, подбудите за извършване на деянието, както и всички установени по делото смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. Като обща особеност на последните две обстоятелства е въздействието върху психичните процеси, които водят до формиране на вината и се проявяват преди или по време на осъществяване на престъпното деяние. Наред с това следва да не са били отразени в състава на деянието. 

В случая наложеното наказание е на минимума, предвиден в закона и АНО както и съда не могат да изменят същото под предвидения предел. В този смисъл съдът намира, че с оглед липса на данни за други „транспортни нарушения, оказаното от него съдействие при извършване на проверката се касае по-скоро за липса на данни за отегчаващи вината обстоятелства, което се е отра***о на размера на наказанието.

 

По изложените мотиви, ТРЪНСКИ  РАЙОНЕН СЪД

 

                              Р Е Ш И:

 

     ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление (НП) № 6516/24.10.2019г. на Директор Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“-гр.София упълномощен със заповед вх.№ РД-11-1266/17.10.2019г. на Председателя на УС на АПИ, с което  е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лв. /  хиляда/  лева на Д.М.П., с ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 53 ал.1 т.2 вр. с  чл.53 от ЗАНН за нарушение на чл. 26 ал.2 т.1 буква „а“ от ЗП вр. с чл. 37 ал.1 т.1 на Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

       РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията, визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред  Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

   РАЙОНЕН СЪДИЯ :