Определение по дело №323/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1050
Дата: 4 април 2022 г. (в сила от 27 април 2022 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20227050700323
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№………………

 

Гр. Варна, 01.04.2022 година

 

 

Административен съд — Варна, ІІІ състав, в закрито заседание на първи април две хиляди двадесет и втора година, като разгледа докладваното от съдия Дарина РАЧЕВА частно административно дело № 323/22 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 197 и следващите, вр. чл. 202, т. 2 и чл. 54, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба от „Ей Ди логистик България“ ООД – гр. Варна, ЕИК *********, срещу Решение рег. № 32-27195/25.01.2022 г. на и.д. Директор на ТД Митница Варна за спиране на производството по издаване на решение за декларираните стоки № 15 и № 16 по митническа декларация MRN 21BG002002057683R8/25.09.2021 г.

В жалбата се твърди, че липсва основание за спиране на административното производство, тъй като направеното до митническата администрация на Турция запитване по линия на международното сътрудничество не представлява друго производство по смисъла на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, и освен това целта на запитването е да се установят факти, които не са определящи по отношение на висящото административно производство. Моли за отмяна на решението за спиране.

Ответникът в производството, Директорът на Териториална дирекция Митница Варна изразява становище за неоснователност на жалбата. Посочва, че митническите органи са изразили съмнение в документите, придружаващи митническата декларация, които не са били изяснени от допълнително изисканите от вносителя доказателства. Това наложило отправяне на запитване по линия на международното сътрудничество, по което до момента отговор не бил постъпил. Това запитване представлявало друго административно производство, преди приключването на което не може да бъде издаден актът. Твърди, че обжалваното решение е издадено от компетентен орган, при спазване на процесуалните и материалноправните норми и в съответствие с целта на закона. Моли жалбата да бъде оставена без уважение.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 197 от АПК от адресата на обжалваното решение. Жалбата е допустима, а разгледана по същество – основателна.

Обжалваното Решение рег. № 32-27195/25.01.2022 г. на и.д. Директор на ТД Митница Варна е издадено в рамките на производство за проверка по чл. 46 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза относно поставянето на стоки под режим „допускане за свободно обращение“ на стоки по митническа декларация MRN 21BG002002057683R8/25.09.2021 г. След деклариране на стоките е започнало производство по оспорване на митническата облагаема стойност на част от стоките, изискани са допълнително документи от вносителя. При анализа на допълнително събраните документи митническите органи са продължили да имат съмнения относно митническата стойност и относно автентичността на договора за покупко-продажба. Във връзка с това е направено искане до Централно митническо управление в Агенция „Митници“ – София за отправяне на запитване по линия на международното сътрудничество до митническата администрация на Република Турция. Предвид това, до постъпване на отговор по запитването, с обжалваното решение е спряно производството по издаване на решение по митническа декларация MRN 21BG002002057683R8/25.09.2021 г.

В преписката по решението са представени митническата декларация, протокол за извършена проверка на декларацията, международен договор за покупко-продажба, фактури, кореспонденция между Митница Варна и вносителя и две писма от Директора на Териториална дирекция Митница Варна до ЦМУ.

 

При така установените обстоятелства, от правна страна съдът намира, че обжалваното решение е издадено от компетентен орган, пред който е образувано спряното производство за проверка на митническата декларация. Спазени са изискванията за писмена форма и съдържание на акта, като в него са посочени фактическите и правните основания за издаването му, което позволява осъществяването на съдебния контрол. Не се твърдят и при служебната проверка не се установяват допуснати съществени процесуални нарушения, които да доведат до отмяна на решението за спиране само на това основание.

Обжалваното решение обаче е необосновано с оглед представените в преписката доказателства и е издадено в противоречие с приложимите материалноправни норми.

Съгласно чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, административният орган спира производството при наличие на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване. Второто изречение от същата разпоредба гласи, че спирането на административното производство се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.

Запитването по линия на международното сътрудничество до митнически орган на друга държава не представлява административно или съдебно производство по смисъла на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. Адресираното до орган на друга държава искане за получаване на информация не завършва с административен или съдебен акт, съдържащ констатации и разпореждания, които трябва да бъдат взети предвид при допълнителната проверка. При благоприятно развитие на запитването, компетентният митнически орган би могъл да получи документи и сведения, въз основа на които би следвало сам да прецени основателността на възникналите у него съмнения относно митническата стойност и автентичността на представените документи. Възможно е обаче отговор по запитването да не постъпи. Предвид това, запитването по линия на международното сътрудничество е сходно по естеството си със събирането на документи и сведения от неучастващо в производството лице, което не е предвидено като основание за спиране на производството.

Дори да се приеме, че запитването по линия на международното сътрудничество е своеобразно административно производство, не е изпълнено условието по чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК за удостоверяване на висящността му от органа, пред който то е образувано, тоест органа, който би следвало да издаде крайния акт в това производство, преюдициален за спряното производство. Такова удостоверение в преписката няма. Нещо повече, липсват и доказателства запитване до митническата администрация на Република Турция да е изпратено и да е постъпило при нея. Представени са само писма от ТД Митница Варна до ЦМУ с искане за извършване на проверка по линия на международното сътрудничество. Тези писма са кореспонденция между органи в системата на българската митническа администрация и не могат да бъдат ценени като доказателство за висящо пред турската митническа администрация искане за проверка.

Ето защо не се установява наличието на материалноправната предпоставка по чл. 54, ал. 1, т. 5, второ изречение от АПК и обжалваното решение е незаконосъобразно.

По гореизложените съображения съдът намира, че не е налице предпоставката за спиране на производството по чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК и жалбата е основателна. След отмяна на решението преписката следва да бъде върната на административния орган за продължаване на производството по издаване на решение към MRN 21BG002002057683R8/25.09.2021 г. и произнасяне в законоустановения срок.

Искания за разноски от страна на жалбоподателя не са направени, поради което такива не се следват.

 

Предвид гореизложеното и на основание чл. 200, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Отменя по жалба от Ей Ди логистик България“ ООД – гр. Варна, ЕИК *********, Решение рег. № 32-27195/25.01.2022 г. на и.д. Директор на ТД Митница Варна за спиране на производството по издаване на решение по митническа декларация MRN 21BG002002057683R8/25.09.2021 г.

 

Връща преписката на Директора на Териториална дирекция Митница Варна за продължаване на производството и произнасяне в законоустановените срокове.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

                                                                   Съдия: