РЕШЕНИЕ
Номер: 16.11.2010 година град: Стара Загора
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд Шести наказателен състав
На двадесет и пети октомври Година: 2010
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Златко Мазников
Съдебни заседатели:
Секретар: Д.И.
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 1373 по описа за 2010 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е
наказателно постановление (НП) № 11010078 от 09.07.2010 год. на Директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция гр.София.
Жалбоподателката
А.М.Т. твърди, че обжалваното НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата
страна Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ) гр.София счита жалбата за неоснователна и моли обжалваното
НП да бъде потвърдено като законосъобразно.
Съдът, като
прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността
на обжалваното НП, намери за установено следното:
С обжалваното
НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 11010078 от 12.01.2010 год., жалбоподателката е
санкционирана на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова
инспекция - ЗДФИ („При упражняването на инспекционната дейност по този закон виновните
длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за
управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за
нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или
отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт –
с глоба от 200 до 1000 лева”) за нарушение на
чл.69, ал.1, т.3 от Закона за обществените поръчки - ЗОП („Комисията предлага за отстраняване от процедурата участник, който е
представил оферта, която не отговаря на предварително обявените условия на
възложителя”), изразяващо се в това, че на 22.02.2008 год. в гр.Стара
Загора жалбоподателката в качеството й на член на комисия за провеждане на
процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Инженеринг /проектиране
и изграждане/ на пътни участъци от Държавната пътна мрежа в района на Община
Раднево…”, назначена със заповед № И-Об-Р-4 от 22.02.2008 год. на директора на
ОПУ-Стара Загора, не е отстранила от
участие в процедурата участникът Сдружение „Пътстрой” гр.Стара Загора,
който не е представил доказателства, че притежава собствена действаща асфалтова
база с доказано производство на асфалтова смес за 2006 год. в размер над 20000
тона на разстояние до
Видно от
гореизложеното, доколкото съдебният контрол по ЗАНН (Закон
за административните нарушения и наказания) e лимитиран
от фактическото и юридическото формулиране на административното обвинение –
чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, с обжалваното НП наказващият орган е ангажирал
неправомерно (в нарушение на чл.24, ал.1 от ЗАНН - Закон за
административните нарушения и наказания) личната
отговорност на жалбоподателката за нарушение (неотстраняване
от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка на участник, чиято
оферта не е отговаряла на предварително обявените условия на възложителя), което тя не би могла да извърши, тъй като:
съгласно
чл.69, ал.1, т.3 от ЗОП, цитиран в НП като нарушена разпоредба, комисията за
провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка може единствено да
предложи даден участник в процедурата за отстраняване от участие в нея, но не и
сама да го отстрани от такова участие;
задължението
по чл.69, ал.1, т.3 от ЗОП е на цялата комисия за провеждане на процедура за
възлагане на обществена поръчка и неизпълнението му не би могло да бъде вменено
като нарушение на който и да е от нейните членове, независимо как е гласувал,
понеже към датата на извършване на описаното в НП нарушение не е съществувала разпоредба,
аналогична на действащия към момента чл.128г от ЗОП, предвиждащ наказание за „Член
на комисията за провеждане на обществена поръчка, който наруши чл.69, ал.1”;
разпоредбата
на чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, цитирана в НП като основание за ангажиране на
отговорността на жалбоподателката, е неприложима към нарушенията по ЗОП,
доколкото последният е специален по отношение на ЗДФИ и съдържа
административно-наказателни разпоредби, т.е. в изпълнение на чл.2, ал.1 от ЗАНН
изрично визира нарушенията на кои негови разпоредби следва да се считат за
административни нарушения по смисъла на чл.6 от ЗАНН (аргумент
в подкрепа на този извод представлява и употребеният в чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ
израз „ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт”, който -
имайки предвид основния принцип в правото, че санкционните разпоредби не могат
да се тълкуват разширително, т.е. по начин, разширяващ обхвата им - следва да
се разбира не като непредвидено в съответния нормативен акт наказание за
нарушение на конкретна негова разпоредба, а като липса на санкционни разпоредби
в съответния нормативен акт, още повече, че законовоопределеният в чл.35 от
ЗДФИ наказващ орган за нарушения по чл.32 от ЗДФИ е различен от посочения в
чл.127, ал.2 от ЗОП наказващ орган за нарушения по ЗОП – именно поради това,
междувпрочем, наказващият орган изрично се е позовал в обжалваното наказателно
постановление на упълномощаването му със заповед от органа по чл.127, ал.2 от
ЗОП – министъра на финансите).
Изложеното
означава, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде
отменено на посоченото основание, предвид което разглеждането по съществото на Фактическите
констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се явява безпредметно.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 11010078
от 09.07.2010 год. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция
гр.София, с което на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната
финансова инспекция - ЗДФИ на А.М.Т. ***,
ЕГН **********, се налага административно наказание „глоба” в размер на 200 (двеста) лева за извършено нарушение на чл.69, ал.1, т.3 от
Закона за обществените поръчки, като незаконосъобразно.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: