Решение по дело №1373/2010 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 650
Дата: 16 ноември 2010 г. (в сила от 21 декември 2010 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20105530201373
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 август 2010 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:              16.11.2010 година     град: Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Старозагорски районен съд           Шести наказателен състав

На двадесет и пети октомври         Година: 2010

В публичното заседание в следния състав:

 

 

                            Председател: Златко Мазников

                     Съдебни заседатели:

 

 

Секретар: Д.И.

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 1373 по описа за 2010 година

 

 

 

       и за да се произнесе, съобрази:

       Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 11010078 от 09.07.2010 год. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София.

       Жалбоподателката А.М.Т. твърди, че обжалваното НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.

       Въззиваемата страна Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ) гр.София счита жалбата за неоснователна и моли обжалваното НП да бъде потвърдено като законосъобразно.

       Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

       С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 11010078 от 12.01.2010 год., жалбоподателката е санкционирана на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция -  ЗДФИ („При упражняването на инспекционната дейност по този закон виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт – с глоба от 200 до 1000 лева”) за нарушение на чл.69, ал.1, т.3 от Закона за обществените поръчки - ЗОП („Комисията предлага за отстраняване от процедурата участник, който е представил оферта, която не отговаря на предварително обявените условия на възложителя”), изразяващо се в това, че на 22.02.2008 год. в гр.Стара Загора жалбоподателката в качеството й на член на комисия за провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Инженеринг /проектиране и изграждане/ на пътни участъци от Държавната пътна мрежа в района на Община Раднево…”, назначена със заповед № И-Об-Р-4 от 22.02.2008 год. на директора на ОПУ-Стара Загора, не е отстранила от участие в процедурата участникът Сдружение „Пътстрой” гр.Стара Загора, който не е представил доказателства, че притежава собствена действаща асфалтова база с доказано производство на асфалтова смес за 2006 год. в размер над 20000 тона на разстояние до 60 км от средата на обекта, посочени от възложителя в II т. 2.2 от „Условия за участие в „Открита процедура” и I.1 „Ограничения за участие в процедурата” от одобрената документация за участие в процедурата, в резултат на което офертата му не е отговаряла на предварително обявените условия на възложителя.

       Видно от гореизложеното, доколкото съдебният контрол по ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) e лимитиран от фактическото и юридическото формулиране на административното обвинение – чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, с обжалваното НП наказващият орган е ангажирал неправомерно (в нарушение на чл.24, ал.1 от ЗАНН - Закон за административните нарушения и наказания) личната отговорност на жалбоподателката за нарушение (неотстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка на участник, чиято оферта не е отговаряла на предварително обявените условия на възложителя), което тя не би могла да извърши, тъй като:

       съгласно чл.69, ал.1, т.3 от ЗОП, цитиран в НП като нарушена разпоредба, комисията за провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка може единствено да предложи даден участник в процедурата за отстраняване от участие в нея, но не и сама да го отстрани от такова участие; 

       задължението по чл.69, ал.1, т.3 от ЗОП е на цялата комисия за провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка и неизпълнението му не би могло да бъде вменено като нарушение на който и да е от нейните членове, независимо как е гласувал, понеже към датата на извършване на описаното в НП нарушение не е съществувала разпоредба, аналогична на действащия към момента чл.128г от ЗОП, предвиждащ наказание за „Член на комисията за провеждане на обществена поръчка, който наруши чл.69, ал.1”;

       разпоредбата на чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, цитирана в НП като основание за ангажиране на отговорността на жалбоподателката, е неприложима към нарушенията по ЗОП, доколкото последният е специален по отношение на ЗДФИ и съдържа административно-наказателни разпоредби, т.е. в изпълнение на чл.2, ал.1 от ЗАНН изрично визира нарушенията на кои негови разпоредби следва да се считат за административни нарушения по смисъла на чл.6 от ЗАНН (аргумент в подкрепа на този извод представлява и употребеният в чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ израз „ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт”, който - имайки предвид основния принцип в правото, че санкционните разпоредби не могат да се тълкуват разширително, т.е. по начин, разширяващ обхвата им - следва да се разбира не като непредвидено в съответния нормативен акт наказание за нарушение на конкретна негова разпоредба, а като липса на санкционни разпоредби в съответния нормативен акт, още повече, че законовоопределеният в чл.35 от ЗДФИ наказващ орган за нарушения по чл.32 от ЗДФИ е различен от посочения в чл.127, ал.2 от ЗОП наказващ орган за нарушения по ЗОП – именно поради това, междувпрочем, наказващият орган изрично се е позовал в обжалваното наказателно постановление на упълномощаването му със заповед от органа по чл.127, ал.2 от ЗОП – министъра на финансите).

       Изложеното означава, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено на посоченото основание, предвид което разглеждането по съществото на Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се явява безпредметно.

       Водим от горните мотиви, съдът  

 

                          Р  Е  Ш  И :

 

       ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 11010078 от 09.07.2010 год. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София, с което на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция -  ЗДФИ на А.М.Т. ***, ЕГН **********, се налага административно наказание „глоба” в размер на 200 (двеста) лева за извършено нарушение на чл.69, ал.1, т.3 от Закона за обществените поръчки, като незаконосъобразно.

 

       Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: