Определение по дело №807/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2019 г. (в сила от 31 декември 2019 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20197200700807
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

гр. Русе, 20.12.2019г.

 

Административен съд Русе, 5 състав, в закрито заседание на 20 декември, през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                      СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

                     

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 807 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 60, ал.5 от АПК, във вр. с чл. 188 от ЗДДС.

Образувано е по жалба вх.№4621/2012.2019г. на “Крис дизайн“ ЕООД, представляван от К.Д., чрез адв. Д.И., срещу разпореждане, с което е допуснато предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 503 - ФК/12.12.2019 г., издадена от началник отдел "Оперативни дейности" Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, с която е постановено запечатване на търговски обект – книжарница, находящ се в гр. Русе, ул.“Студентска“ №9, стопанисван от търговеца и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни.

Жалбоподателят твърди, че не са констатирани предпоставките, регламентирани в разпоредбата на чл. 60 от АПК. Моли за отмяна на разпореждането за предварително изпълнение на заповедта за налагане на ПАМ, както и за спиране на допуснатото предварително изпълнение до окончателното разрешаване на спора.

Жалбата срещу разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка №503 - ФК/12.12.2019г., е подадена в срока по чл.60, ал.5 от АПК, предвид което е допустима и подлежи на разглеждане.

По основателността й, съдът приема следното:

Разпореждането, като инкорпорирано в акт, издаден от началник отдел "Оперативни дейности" Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, е постановено от компетентен орган, в рамките на регламентираните правомощия, по арг. чл. 10, ал. 1, т. 1 вр. чл. 186, ал. 3 и 4 ЗДДС, съобразно Заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г., издадена от Изпълнителния директор на НАП, която е служебно известна на съда.

На 10.12.2019 г. служители на НАП – Варна извършили проверка на горепосочения обект, стопанисван от търговеца. Проверяващите установили, че при извършена от тях контролна покупка на обща стойност 3.00 лв. не е издадена фискална касова бележка от наличния в обекта ЕКФП. Въз основа на горните обстоятелства началник отдел "Оперативни дейности" Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП е издал Заповед за налагане на принудителна административна мярка №503 - ФК/12.12.2019 г., с която е наложил принудителна административна мярка запечатване на обект и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни на основание чл. 186 от ЗДДС, а на основание чл. 188 от ЗДДС вр. чл. 60 от АПК органът, издал заповедта за налагане на ПАМ, е допуснал предварителното й изпълнение.

В разпоредбата на чл. 188 от ЗДДС, законодателя е предвидил, че предварителното изпълнение на заповедите издавани по чл. 186, ал. 1 от ЗДДС става по реда на АПК. Това означава, че за да се допусне предварително изпълнение на подобна заповед трябва да се констатира поне едно от основанията посочени в чл. 60, ал. 1 от АПК, а именно когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.

По делото липсват доказателства за заплаха на живота и здравето на гражданите или на особено важни държавни или обществени интереси, ако не се запечата търговския обект, преди влизането на заповедта за налагане на ПАМ в сила. Макар и обширни, изложените в заповедта мотиви относно нуждата от допускане на предварително изпълнение на заповедта са бланкетни и почиват на предположения, а не на реално установени факти, подкрепени с представени по делото доказателства.

Съдът не споделя становището на административния орган, че без предварително изпълнение ще бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на ПАМ, както и че могат да настъпят трудно поправими вреди.

Описаните в разпореждането по чл. 60, ал. 1 АПК цели кореспондират с целите на ПАМ по смисъла на чл. 22 ЗАНН, които са различни от необходимостта да се промени незабавно с издаване и връчване на акта досегашното фактическо положение. Посоченият от ответника интерес на държавния бюджет за законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения обект, респективно за правилното определяне на реализираните от същия доходи и размера на неговите публични задължения е защитим чрез налагане на ПАМ, а не чрез допускане на предварително изпълнение на акта, с който ПАМ е наложена, поради което съдът приема, че тези мотиви не обосновават приложение на чл. 60, ал. 1 АПК.

Действително, интересът на държавния бюджет от законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство, респективно правилното определяне на реализираните от задълженото лице приходи и на размера на публичните му задължения, могат да се квалифицират като особено важни държавни или обществени интереси по смисъла на чл. 60, ал. 1 АПК. Но налагането на всяка една утежняваща мярка, каквато е наложената ПАМ ведно с постановеното й предварително изпълнение, следва да бъде съразмерно и пропорционално спрямо конкретния адресат на акта по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК и съобразено със спецификите на конкретния случай. Именно това налага изискването разпореждането по чл. 60, ал. 1 АПК да съдържа мотиви в подкрепа на защитимите в същата норма интереси, относими към всеки конкретен случай.

В настоящия случай при преценка на баланса между охранения значим държавен и обществен интерес и засегнатия частен интерес изложените мотиви не обосновават налагането на мярката по чл. 60, ал. 1 АПК, респ. същата се явява несъразмерна по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК.

Предвид изложеното, основателно и искането на жалбоподателя за присъждане на направените от него разноски  - 50 лв. държавна такса и 300лв. адвокатски хонорар.

 

Предвид изложеното, съдът

 

                              О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на “Крис дизайн“ ЕООД, представляван от К.Д. разпореждане за предварително изпълнение на принудителна административна мярка "запечатване на търговски обект" - книжарница, находящ се в гр. Русе, ул.“Студентска“ №9, стопанисван от търговеца и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни, допуснато със Заповед за налагане на принудителна административна мярка №503 - ФК/12.12.2019г., издадена от началник отдел "Оперативни дейности" Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП.

СПИРА допуснатото предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка №503 - ФК/12.12.2019г. до окончателното решаване на жалба вх.№4621/2012.2019г. по описа на АС Русе.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на “Крис дизайн“ ЕООД, ЕИК131063188, със седалище и адрес на управление гр.Русе, ул.“Тулча“ №8, сумата от 350 лв., представляваща разноски по делото.

 

Определението подлежи на обжалване в седмодневен срок от получаването му пред Върховен административен съд.

 

 

                                         СЪДИЯ: