РЕШЕНИЕ
№ 1855
Плевен, 27.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Плевен - X състав, в съдебно заседание на деветнадесети май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА |
При секретар ПОЛЯ ЦАНЕВА като разгледа докладваното от съдия ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА административно дело № 20257170700276 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл. 118 от КСО.
Производството е образувано въз основа на жалба с вх.№1939/12.03.2025 г. подадена от лицата:
1. И. С. В., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, [улица], вх."А", ап.9,
2. Д. Д. У., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, ул.Е.М." № 54,
3. Д-р К. Б. Н., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, кв."Д." № ******, вх.„А", ет.2, ап.8,
4. В. Й. З. - М., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, кв."Д." № ******, вх.„Б", ет.4, ап.2 и
5. Д-р А. П. Б., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, [улица], вх."В", ап.13,
чрез адв. Б. Б. и съдебен адрес гр.Плевен [улица], вх.Б, ап.4
против Решение № 1040-14-14/20.02.2025 г. на Директора на ТП на НОИ – Плевен, с което е оставена без уважение жалба, подадена против Разпореждане № РО-5-14-01835337/23.01.2025 г. на Ръководител на контрола по разходите на ДОО в ТП на НОИ Плевен.
Към жалбата е приложена административната преписка.
Оспорващите молят съда да отмени атакуваното решение като неправилно и незаконосъобразно. Навеждат доводи, че не е налице виновно поведение на членовете на ТЕЛК, същите не са имали нормативно задължение да извършват проверка за наличие на болнични листи, а са били длъжни да се произнесат въз основа на наличните документи в МЕД на лицето. В открито съдебно заседание се жалбоподателите се представляват от адв. Б., поддържа жалбата. Претендират се сторените разноски.
Ответната страна, директор на ТП на НОИ гр. Плевен, редовно призован, не се представлява.
Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващите, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:
Съгласно чл. 110, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от КСО контролните органи на Националния осигурителен институт съставят на физическите лица ревизионни актове за начет за причинените от тях щети на държавното обществено осигуряване, от неправилно извършени осигурителни разходи, включително от неправилно удостоверяване на осигурителен стаж или осигурителен доход и от актове на медицинската експертиза, които са отменени, поради нарушаване на нормативните разпоредби при издаването им. За събиране на сумите по ревизионните актове за начет длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното поделение на Националния осигурителен институт, издава разпореждания. Разпорежданията се издават в 14-дневен срок след изтичането на 7-дневния срок за възражения от връчването на ревизионния акт. Разпорежданията подлежат на доброволно изпълнение в 14-дневен срок от връчването им.
Разпорежданията подлежат на обжалване по административен ред /чл. 117, ал.1, т.2, б.”в” от КСО/ пред ръководителя на съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт, едва след което /чл. 118 ал.1 от КСО/ решението на ръководителя на териториалното поделение на Националния осигурителен институт може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред административния съд.
Разпореждане №РО-5-14-01835337/23.01.2025 г. на Ръководител на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ гр. Плевен е издадено за събиране на сумата от 39,78 лв. по ревизионен акт №РМ5-14-01772867/18.12.2024 г., включваща главница с размер 35,70 лв. и лихва в размер на 4,08 лв. /лист 17/.
В мотивите на Ревизионния акт (лист 23 и сл.) се сочи, че ЕР №93589/01.12.2023 г., издадено от жалбоподателите, е отменено с Решение № 92217 от 2024-07-23 г. на НЕЛК. В анализа към ревизионния акт са изложени подробни мотиви, от които се установява, че с ЕР на ТЕЛК Втори състав при УМБАЛ „Георги Странски“ гр. Плевен с № 93589/232/01.12.2023 г. е определена дата на инвалидизиране на лицето Г. Р. М. 01.12.2023 г. От същата дата на лицето е отпусната пенсия за инвалидност поради общо заболяване. След обжалване от страна на медицинската комисия при ТП на НОИ, постановеното ЕР на ТЕЛК е отменено от НЕЛК по отношение датата на инвалидизирането, преписката е върната и при новото освидетелстване от на ТЕЛК Втори състав е определена нова дата 05.12.2023 г., поради наличието на болничен лист за временна нетрудоспособност на лицето за периода 12.11.2023 г. – 14.12.2023 г. В анализа се посочва, че при постановяване на ЕР на ТЕЛК Втори състав № 93589/01.12.2023 г. е допуснато нарушение на чл. 70, ал. 2 от Наредба за медицинската експертиза, което представлява виновно нарушение на нормативните разпоредби по издаване на акт на медицинската експертиза.
След отмяна на ЕР на ТЕЛК в частта относно датата на инвалидизиране от НЕЛК, с последващо ЕР на ТЕЛК Втори състав при УМБАЛ „Георги Странски“ гр. Плевен №92596/173/11.10.2024 г. (лист 30) е определена нова дата на инвалидизиране 05.12.2023 г.
Въз основа на това ЕР с разпореждане от 12.11.2024 г. е изменено предходното разпореждане, с което е отпусната пенсия на освидетелстваното лице от 01.12.2023 г., като е определена нова начална дата на отпускане на пенсията 05.12.2023 г. (лист 35).
Въз основа на това е направен извод, че изплатената на лицето Г. Р. М. пенсия за периода 01.12.2023 г. – 05.12.2023 г. е неправомерно изплатена и разходите представляват щета за фондовете на ДОО, за което солидарна отговорност носят лекарите, издали отмененото експертно решение, сред които и жалбоподателите.
Жалбоподателите са спазили реда по чл.117 от КСО и са оспорили по административен ред разпореждането. Въз основа на това оспорване е постановен обжалваният в настоящото производство административен акт Решение № 1040-14-14/20.02.2025 г. на Директора на ТП на НОИ – Плевен, с което е оставена без уважение жалба подадена против Разпореждане № Р-05-14-01835337/23.01.2025 г. на Ръководител на контрола по разходите на ДОО в ТП на НОИ Плевен.
Безспорно по делото е, че обжалваният индивидуален административен акт е издаден от компетентен административен орган. Видно от съдържанието на оспореното решение и оставеното в сила разпореждане, същите отговарят на изискванията за форма и съдържание по чл. 98 ал.1 от КСО във вр. с чл. 59 от АПК, издадени са при спазване на административно-производствените правила.
Безспорно е също, че въз основа на ЕР № 93589/01.12.2023 г. на ТЕЛК Втори състав на Г. Р. М. е отпусната и изплатена пенсия за инвалидност считано от 01.12.2023 г. (лист 33), поради определената с посоченото ЕР на ТЕЛК дата на инвалидизиране.
Безспорно е, че с експертно решение на НЕЛК предходното експертно решение на ТЕЛК Втори състав при УМБАЛ „Георги Странски“ гр. Плевен е отменено в частта за датата на инвалидизиране, преписката е върната и при новото произнасяне на състава е определена нова дата 05.12.2023 г., поради което е изменена началната дата на отпускане на пенсията на М., и изплатената за периода от 01.12.2023 г. до 05.12.2023 г. пенсия се явява неоснователно изплатена.
Спорно по делото е дали този разход на средства от ДОО е в пряка причинно-следствена връзка с нарушение на нормативните разпоредби от страна на членовете на ТЕЛК при издаване на отменения акт на медицинската експертиза.
От данните по делото се установява, че в МЕД на лицето Г. Р. М. не се съдържа болничен лист № Е202311319, няма и посочване в заявлението, с което са представени документите пред комисията, че освидетелстваното лице е във временна неработоспособност. Не е представен болничен лист и по делото. Към датата на освидетелстването 01.12.2023 г. членовете на ТЕЛК не са имали служебно задължение и служебен достъп за справки в електронните здравни записи на лицата в Националната здравно-информационна система. Едва с допълнението на чл.39, ал.2, т.1 от Правилник за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, Държавен вестник бр. 23 от 19.03.2024 г., в сила от 21.06.2024 г., на членовете на ТЕЛК е дадено правомощие да извършват проверка и достъп до данните от електронните здравни записи на лицата в Националната здравноинформационна система. До този момент членовете на ТЕЛК са били длъжни да се произнасят въз основа на документите, представени в МЕД на лицето, съгласно редакцията на приложимата норма. При липса на каквито и да е данни в МЕД, че лицето вероятно е във временна неработоспособност в деня на освидетелстването, за членовете на ТЕЛК не е било налице задължение да извършват проверка. При липса на достъп до електронните здравни записи, членовете на ТЕЛК никога не биха могли да разполагат с актуална информация в момента на освидетелстването. Изложеното в мотивите на обжалвания административен акт, че е следвало състава на ТЕЛК да направи служебна проверка на данните за здравословния статус на лицето и извън обхвата на предоставените от него документи, не се споделя от съда. Дори да имаха такова задължение членовете на ТЕЛК към процесната дата, справката, с оглед необходимостта от време за изготвяне и получаване, винаги ще обхваща период преди деня на освидетелстването, а първоначалната дата на инвалидизиране се определя към деня на освидетелстването, като ТЕЛК отново няма да разполага с информация, актуална към момента на освидетелстването. Очевидно е, че тази празнина в нормативните разпоредби е отстранена едва на 21.06.2024 г., когато е влязло в сила изменението на чл. 39, ал. 2, т. 1 от Правилник за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи.
Съдът счита, че при постановяване на отмененото в частта за датата на инвалидизиране ЕР на ТЕЛК не е налице нарушаване от страна на членовете на ТЕЛК на действащите към 01.12.2023 г. нормативни разпоредби за издаване на акта на медицинска експертиза.
Отговорността по чл. 110, ал.1, т.1 от КСО възниква по силата на изрична правна норма и намира приложение само в осигурителните правоотношения. Достатъчно за реализирането й е да се установи наличието на действия на лицата, издали отменени актове на медицинската експертиза, които са в нарушение на нормативните изисквания, и пряка причинна връзка с причинена от отменения акт на медицинска експертиза щета на фондовете на ДОО от неправилно извършен осигурителен разход.
Действително, към датата на издаване на административния акт е бил налице акт на медицинската експертиза, издаден от жалбоподателите, който е бил отменен от НЕЛК по отношение датата на инвалидизиране, и постановен следващ акт на ТЕЛК, с който е определена нова дата на инвалидизиране.
Но тази отмяна не се основава на нарушение на нормативните правила, допуснато от членовете на ТЕЛК при постановяване на първоначалното експертно решение, тъй като данни за временна неработоспособност на освидетелстваното лице в МЕД няма. В този период членовете на ТЕЛК не са имали нормативно задължение за извършват проверки в електронните здравни записи на лицата в Националната здравноинформационна система, нито са имали и предоставен достъп до тези данни.
При това положение съдът счита, че не са налице всички материално-правни предпоставки за търсене на отговорност на жалбоподателите по реда на чл. 110, ал.1, т.1 от КСО.
След като сравни така установените фактически констатации с разпоредбите на приложимите правни норми, съдът счита, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, в изискваната от закона форма, мотивиран е, при издаването му са спазени административно-производствените правила, но същият не съответства на материално-правните разпоредби, нито на целта на закона.
Въз основа на изложеното жалбата се явява основателна и следва на осн. чл. 172, ал.2 от АПК да бъде отменен оспореният административен акт.
По делото са правени искания за възстановяване на деловодни разноски, които се явяват основателни за сумата от 1050 лв. – по 10 лв. държавна такса за всеки от жалбоподателите, и по 200 лв. за възнаграждение за адвокат за всеки от тях.
Воден от горното, Плевенски административен съд, десети административен състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение № 1040-14-14/20.02.2025 г. на Директора на ТП на НОИ – Плевен, с което е оставена без уважение жалба, подадена против Разпореждане № РО-5-14-01835337/23.01.2025 г. на Ръководител на контрола по разходите на ДОО в ТП на НОИ Плевен, с което е разпоредено събиране от лицата
1. И. С. В., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, [улица], вх."А", ап.9,
2. Д. Д. У., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, ул.Е.М." № 54,
3. К. Б. Н., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, кв."Д." № ******, вх.„А", ет.2, ап.8,
4. В. Й. З. - М., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, кв."Д." № ******, вх.„Б", ет.4, ап.2 и
5. А. П. Б., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, [улица], вх."В", ап.13,
на сумата от 39,78 лв. по ревизионен акт №РМ5-14-01772867/18.12.2024 г., включваща главница с размер 35,70 лв. и лихва в размер на 4,08 лв.
ОСЪЖДА ТП на НОИ Плевен да заплати на И. С. В., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, [улица], вх."А", ап.9, сумата от 210 лв. (двеста и десет лв.), представляваща сторени деловодни разноски.
ОСЪЖДА ТП на НОИ Плевен да заплати на Д. Д. У., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, ул.Е.М." № 54, сумата от 210 лв. (двеста и десет лв.), представляваща сторени деловодни разноски.
ОСЪЖДА ТП на НОИ Плевен да заплати на К. Б. Н., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, кв."Д." № ******, вх.„А", ет.2, ап.8, сумата от 210 лв. (двеста и десет лв.), представляваща сторени деловодни разноски.
ОСЪЖДА ТП на НОИ Плевен да заплати на В. Й. З. - М., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, кв."Д." № ******, вх.„Б", ет.4, ап.2, сумата от 210 лв. (двеста и десет лв.), представляваща сторени деловодни разноски.
ОСЪЖДА ТП на НОИ Плевен да заплати на А. П. Б., [ЕГН], с адрес гр.Плевен, [улица], вх."В", ап.13, сумата от 210 лв. (двеста и десет лв.), представляваща сторени деловодни разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението чрез АдмС - Плевен пред ВАС на РБ.
Препис от решението да се връчи на страните по делото.
Съдия: | |