Разпореждане по адм. дело №2630/2025 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 10219
Дата: 18 ноември 2025 г.
Съдия: Дани Каназирева
Дело: 20257180702630
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2025 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 10219

Пловдив, 18.11.2025 г.

Административният съд - Пловдив - XXX Състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДАНИ КАНАЗИРЕВА
като разгледа докладваното от съдията Дани Каназирева административно дело2630 по описа за 2025 година на Административен съд - Пловдив, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Образувано е по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – гр. Пловдив, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „6-ти септември“ № 250, представлявано от управителя Ю. К., чрез пълномощник адв. Г. С. – САК, съдебен адрес: гр. София, [улица], ет. 2, срещу Решение № 207/17.10.2025 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014–2020 г.“ към Министерството на околната среда и водите. С оспореното решение на дружеството е определена финансова корекция в размер на 5 % от стойността на разходите, признати за допустими за финансиране по ОПОС 2014–2020 г., представляващи средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по чл. 1, ал. 2 ЗУСЕФСУ, по договор № ЕС–02–03/23.02.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „ГЕРТ – ЕКО“, на стойност 2 017 400 лв. без ДДС, сключен в резултат на проведена открита процедура по Закона за обществените поръчки с предмет: „Инженеринг – проектиране, строителство и авторски надзор за обект „Реконструкция на довеждащ водопровод от НР 2500 м³ до ПС III подем, гр. Първомай““.

Според изложеното в оспорения административен акт нарушение е допуснато при определяне на методиката за оценка на офертите – по чл. 70, ал. 5 и ал. 7 от Закона за обществените поръчки – тъй като съдържащите се в показателя „Концепция за изпълнение“ награждаващи елементи не позволяват обективно сравнение на офертите, допускат субективизъм при присъждане на точки и не осигуряват реална конкуренция. Нарушението е квалифицирано като нередност по чл. 70, ал. 1, т. 9 ЗУСЕФСУ, съответстваща на т. 11, буква „б“ от Приложение № 1 към Наредбата за посочване на нередности, и на това основание е наложена финансова корекция.

В жалбата се поддържа, че решението е незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Посочва се, че методиката за оценка е напълно съобразена със Закона за обществените поръчки, съдържа ясно разграничени минимални изисквания, базова оценка и конкретно описани надграждащи обстоятелства. Жалбоподателят твърди, че участник, който не покрива минималните изисквания, не може да бъде допуснат до класиране, а присъждането на точки е обвързано с наличието на строго определени надграждащи елементи, при което комисията не разполага с дискреция извън рамките на методиката. Според жалбата надграждащите обстоятелства не се припокриват с минималните изисквания, а добавят стойност чрез конкретизация на организацията на работа, контрола върху доставките, мерките за опазване на околната среда, управлението на риска и вътрешния контрол.

Жалбоподателят сочи, че не е установена реална или потенциална вреда за бюджета на Европейския съюз и липсва причинно-следствена връзка между твърдяното нарушение и евентуално финансово отражение. Твърди се, че органът не е изложил конкретни мотиви относно характера, степента и вероятността от настъпване на вреда, а се е ограничил с общо позоваване на финансово влияние. Позовава се на приложимия правен режим и практиката на националните административни съдилища и на Съда на Европейския съюз, включително Решение по дело C-175/2023, според която определянето на финансови корекции следва да е индивидуализирано и съобразено с конкретните факти.

Жалбоподателят поддържа още, че наложената финансова корекция от пет процента е несъразмерна, определена автоматично и без анализ на конкретните обстоятелства, в нарушение на принципа на пропорционалност по чл. 6, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс и чл. 4, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Иска се отмяна на Решение № 207 от 17 октомври 2025 г. и присъждане на разноски.

Съдът, след проверка по чл. 158, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, установи, че към жалбата не е приложен документ за внесена държавна такса. Съгласно чл. 27, ал. 6 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление държавната такса при оспорване на индивидуални административни актове по този закон е пропорционална и възлиза на 0,8 % от материалния интерес, но не повече от 1 700 лева. В случая материалният интерес се определя от размера на наложената финансова корекция, представляваща 5 % от стойността на допустимите разходи по договора в размер на 2 017 400 лева без данък върху добавената стойност, т.е. 100 870 лева. При този интерес дължимата държавна такса възлиза на 806,96 лева (осемстотин и шест лева и деветдесет и шест стотинки).

Съдът констатира, че жалбата е подадена чрез адвокат Г. Б. С., като към нея не е приложено адвокатско пълномощно. Подаването на жалба е процесуално действие с деволутивен ефект и следва да бъде извършено при наличие на надлежно учредена процесуална представителна власт.

Жалбата е депозирана направо пред съда, в нарушение на чл. 152, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, поради което следва да се изиска административната преписка от органа, издал оспорения акт.

Водим от гореизложеното, съдът

Р А З П О Р Е Д И:

ОСТАВЯ без движение производството по адм. дело № 2630/2025 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

УКАЗВА на жалбоподателя в 7-дневен срок от получаване на съобщението:

  1. да внесе по сметка на съда държавна такса в размер на 806,96 лева (осемстотин и шест лева и деветдесет и шест стотинки) и да представи доказателство за това;
  2. да приложи адвокатско пълномощно по смисъла на чл. 32 от Гражданския процесуален кодекс, удостоверяващо валидно упълномощаване на адв. Г. Б. С. за подаване на жалбата, както и да посочи ЕИК на дружеството жалбоподател;
  3. в случай че не бъде представено доказателство за надлежно упълномощаване, управителят на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Пловдив следва изрично да заяви дали потвърждава подадената чрез адв. С. жалба.

УКАЗВА на жалбоподателя, че при неизпълнение на указанията в срок производството ще бъде прекратено.

ИЗИСКВА в 7-дневен срок от получаване на съобщението Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014–2020 г.“ към Министерството на околната среда и водите да представи цялата административна преписка по издаването на Решение № 207 от 17.10.2025 г., както и становище по жалбата.

ДА СЕ ИЗПРАТИ препис от жалбата на ответника.

ПРЕДОСТАВЯ на ответника, на основание чл. 163, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс, 14-дневен срок от получаване на преписа, в който може да представи писмен отговор по жалбата, както и да приложи всички писмени доказателства, с които разполага.

ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се изпрати на жалбоподателя и на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014–2020 г.“ по реда на чл. 137 от Административнопроцесуалния кодекс.

Съдия: