Решение по гр. дело №4900/2024 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 1680
Дата: 5 ноември 2025 г.
Съдия: Светла Илменова Замфирова
Дело: 20244430104900
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1680
гр. Плевен, 05.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на трети ноември през две хиляди двадесет и пета година
в следния състав:
Председател:Светла Илм. Замфирова
при участието на секретаря Дарина В. Д.
като разгледа докладваното от Светла Илм. Замфирова Гражданско дело №
20244430104900 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по искова молба от ****** ПЛЕВЕН ЕООД, с
ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от
Н.Г. - ***, чрез адв. С. Б. - Адвокатска колегия - Плевен, със съдебен адрес:
***, против Община Плевен с ЕИК ***, с административен адрес: ***,
представлявана от кмета В. В. Х. , с правно основание чл. 415, ал. 1 от ГПК. Съдът е сезиран с
искане да постанови решение, с което да признае за установено, че Община Плевен с ЕИК *** с
административен адрес: ***, представлявана от кмета В. В. Х., дължи на ****** ПЛЕВЕН ЕООД, с ЕИК
**********, със седалище и адрес на управление: ***, сумата от 393,47 (триста деветдесет и три лева и
четиридесет и седем стотинки) лева - главница, съставляваща дължими суми по договор за услуга, за периода м.
август 2024 до м. април 2024г. вкл., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване
на заявлението по чл. 410 от ГПК - 28.04.2024г., до окончателното й плащане и да се присъдят в тежест на
ответника сторените деловодни разноски, както и извършените разноски в рамките на заповедното
производство.
В срока по чл. 131 от ГПК е депозиран писмен отговор.
Съдът, като съобрази становищата на страните и събраните по делото
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за безспорно от
правна и фактическа страна следното:
Ответникът е собственик на самостоятелен обект в сграда в режим на етажна собственост, а
именно: ***, в сграда с административен адрес: ***. Въз основа на решение на
Общото събрание на етажната собственост, между Етажната собственост,
1
действаща чрез свой упълномощен представител, от една страна като
ВЪЗЛОЖИТЕЛ и ****** ПЛЕВЕН ЕООД /с предишно наименование /„***
ЕООД“/, от друга страна като ИЗПЪЛНИТЕЛ е сключен Договор за услуга
***/01.04.2021г.,съгласно който дружеството е поело да извършва услугата,
описана в чл.1, ал.1 от Договора, а именно: професионален домо*** на сграда
в режим на етажна собственост с кадастрален идентификатор
56722.656.321.1.24 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.
Плевен, находяща се на следния адрес обл. Плевен, общ. Плевен, ***,
състояща се от 66 / шестдесет и шест/ самостоятелни обекта. В резултат на
настъпили промени в наименованието на дружеството, предоставящо
гореописаната услуга по сключения договор, вкл. и в ползвания от
дружеството образец на договор за услуга е подписан нов Договор за услуга
№ ***/26.03.2023г. с дружество с наименование ****** ПЛЕВЕН ЕООД,
което дружество поема предоставянето на услугата по предишния договор на
процесната етажна собственост. Съгласно текстовете на сключения договор и
във връзка с разпоредбите на Закона за етажната собственост, Изпълнителят
дружеството „****** ПЛЕВЕН“ ЕООД приема да управлява и представлява
Възложителя (Етажната собственост) добросъвестно и с грижа на добър
стопанин, в съответствие с действащата нормативна уредба, Правилника за
вътрешния ред на етажната собственост, Решенията на Общото събрание и
съобразно клаузите на сключения договор. На основание чл.7 от Договора за
услуга е договорено, че всеки етажен собственик е задължен да заплаща
определените по договора суми.
Ответникът, като собственик на ***, разположен в процесната етажна
собственост с кадастрален идентификатор на самостоятелния обект:
56722.656.321.1.24, с адрес: обл. *** не е изпълнил договорните си
задължения по редовно внасяне на месечните си разходи по управление и
поддържане на общите части на сградата в режим на етажна собственост
/хонорар домо***, поддръжка асансьор, почистване, ел. енергия стълби, ел.
енергия асансьор/ и разходи за фонд „Ремонт и обновяване“. Към датата на
подаване на Заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл.410 от ГПК,
а именно: до 28.04.2024г. са налице 15 /петнадесет/ бр. (от м. 10 до м. 12 вкл.
на 2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на 2022г.; от м. 11 до м. 12 вкл. на 2023г.)
неплатени месечни вноски, дължими във връзка с поетата услуга от страна на
дружеството „****** ПЛЕВЕН“ ЕООД и на основание клаузите на сключения
2
договор.
За разглеждане на заявлението е образувано ч. гр. д № 2338/2024 по
описа на Районен съд - Плевен и е издадена заповед за изпълнение №
1357/30.04.2024г. Издадената заповед е връчена на длъжника, като същият е
подал възражение срещу нея в законоустановения срок. С оглед на
изложеното, с разпореждане № 3113/26.07.2024г. постановено по ЧГД №
2338/2024г. по описа на РС - Плевен е указано на заявителя, че може да
предяви иск за установяване на вземането си, като довнесе дължимата
държавна такса.
Ответникът, в качеството си на собственик на обект в етажна
собственост и съгласно чл.6, ал.1, т.8 от Закона за управление на етажната
собственост е длъжен да изпълнява решенията на Общото събрание на
етажната собственост. Именно въз основа на решения на Общото събрание на
етажната собственост, управлението на сградата е било възложено на
дружество с предишно наименование „***“ ЕООД, която дейност е
продължена от дружество с ново наименование „****** ПЛЕВЕН“ ЕООД.
Осъществяваната дейност не е променяна. На база проведените Общи
събрания в процесната етажна собственост и приетите на тях решения е
определена ежемесечна такса/хонорар за услугата „професионален домо***“ в
размер на 4 лв. за апартамент. Отделно е прието решение разходите за
управление и поддържане на общите части на сградата, в това число:
разходите за електричество на общите части на сградата, за ел. енергия
асансьор да бъдат разпределени съобразно брой живущи в сградата, а
разходите за почистване и за поддръжка на асансьора - на апартамент. По
отношение на разпределението на разходите за фонд „Ремонт и обновяване“ е
взето решение от Общото събрание на етажните собственици в процесната
етажна собственост, същите да се разпределят на база брой самостоятелни
обекти в жилищната сграда и същото е в размер на 3 лв.
Сумите за управление и поддръжка на общите части на етажната
собственост, консумативите, както и разходите за извършени ремонти са
реално заплатени от „****** Плевен“ ЕООД и представляват негово вземане,
като чрез депозиране на заявление, респ. на настоящия иск дружеството
претендира тяхното възстановяване от страна на длъжника в приспадащата му
се част.
3
Видно от изложеното и в заявлението за издаване на заповед за
изпълнение по чл.410 от ГПК главницата от 356,93 лева е формирана за
времето от м. октомври 2021г. до м. декември 2023г. вкл. (от м. 10 до м. 12
вкл. на 2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на 2022г.; от м. 11 до м. 12 вкл. на 2023г.)
от задължение за извършени месечни разходи за управление и поддръжка на
общите части на сградата и разходи за фонд „Ремонт и обновяване“, или по
пера е както следва: 1) сума в размер на 47 лева представляваща такса/хонорар
за услугата „професионален домо***“ натрупана за м. октомври 2021г. до м.
декември 2023г. вкл. (от м. 10 до м. 12 вкл. на 2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на
2022г.; от м. 11 до м. 12 вкл. на 2023г.) 2) сума в размер на 45 лв. за извършени
ремонти в процесната етажна собственост (т.е. ремонти извършени в периода
от м. октомври 2021г. до м. декември 2023г. вкл. (от м. 10 до м. 12 вкл. на
2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на 2022г.; от м. 11 до м. 12 вкл. на 2023г.) 3) сума
в размер на 182,93 лв. представляваща припадаща се част от разхода за
поддръжка на асансьор натрупана за м. октомври 2021г. до м. декември 2023г.
вкл. (от м. 10 до м. 12 вкл. на 2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на 2022г.; от м. 11
до м. 12 вкл. на 2023г.) 4) сума в размер на 39,68 лв. представляваща
припадащата се част от разходите за почистване на общите части на етажната
собственост и междуетажното пространство натрупана за 5) сума в размер на
10,03 лв. представляваща припадащата се част от разходите за ел. енергия на
стълби натрупана за м. октомври 2021г. до м. декември 2023г. вкл. (от м. 10 до
м. 12 вкл. на 2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на 2022г.; от м. 11 до м. 12 вкл. на
2023г.); 5) сума в размер на 10,03 лв. представляваща припадащата се част от
разходите за ел. енергия на стълби натрупана за м. октомври 2021г. до м.
декември 2023г. вкл. (от м. 10 до м. 12 вкл. на 2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на
2022г.; от м. 11 до м. 12 вкл. на 2023г.) 6) сума в размер на 68,56 лв.
представляваща припадащата се част от разходите за ел. енергия на асансьора
натрупана за м. октомври 2021г. до м. декември 2023г. вкл. (от м. 10 до м. 12
вкл. на 2021г.; от м. 01. До м. 10 вкл. на 2022г.; от м. 11 до м. 12 вкл. на 2023г.)
и отразени в месените бюджети за следващите отчетни периоди.
Всички горепосочени задължения за посочения период произтичат от
задължението за заплащане от страна на етажния собственик на *** и настоящ
ответник, съгласно клаузите на Договор за услуга, съответно (№
46/20.04.2021г. и № ***/26.03.2023г.) и представляват припадащите се
части от извършените разходи в етажната собственост, разпределени
4
съобразно взетите решения на Общото събрание на етажната собственост и
съобразно спазване разпоредбите на ЗТСУ. Ответникът Община Плевен
отказва да заплати натрупаните задължения. Още преди да предприеме
съдебна процедура с подаване на заявление за издаване на заповед по чл. 410
от ГПК, дружеството - ищец е правило опити за доброволно уреждане на
взаимоотношенията и уведомяване на същия за дължимите и неплатени
задължения, чрез изпращане на уведомителни СМС, но погасяване на
задълженията не е предприемано.
Твърденията в исковата молба се подкрепят от следните писмени
доказателства: Договор за услуга ***/20.04.2021г. сключен с дружество „***“
ЕООД и Договор за услуга № ***/26.03.2023г., сключен с дружество „******
ПЛЕВЕН“ ЕООД - заверени копия; Протоколи от проведени общи събрания - 2
бр. - заверени копия; Разходни документи относно извършени разходи за
управление и поддръжка на етажна собственост - 70 стр. и ЧГД № 2338/2024г.
по описа на РС - Плевен, в рамките на което е разглеждано заявление за
издаване на заповед по чл. 410 от ГПК, депозирано от „****** ПЛЕВЕН“
ЕООД.
При така изложената фактическа обстановка съдът достига до следните
правни изводи:
Предявеният положителен установителен иск с основание чл. 422, ал.1,
в-ка с чл. 415, ал.1 от ГПК е допустим, като е налице правен интерес за
предявяване на иска,което се доказва и от приложеното ч. гр. дело по което и в
срока по чл. 414, ал.2 от ГПК е депозирано възражение против издадената
Заповед по чл. 410 от ГПК.
Искът е предявен от и против процесуално легитимирани към
момента на депозирането му и приключване на устните състезания по делото
страни.
На основание изложеното, установителният иск следва да бъде уважен,
като се признае съществуване на вземане на ищеца към ответника.
Съдът намира, че следва да постанови решение, с което да признае за
установено, че Община Плевен с ЕИК *** с административен адрес: ***,
представлявана от кмета В. В. Х., дължи на ****** ПЛЕВЕН ЕООД, с ЕИК
**********, със седалище и адрес на управление: ***, сумата от 393,47
(триста деветдесет и три лева и четиридесет и седем стотинки) лева -
5
главница, съставляваща дължими суми по договор за услуга, за периода м.
август 2024 до м. април 2024г. вкл., ведно със законната лихва върху
главницата, считано от датата на подаване на заявлението по чл. 410 от ГПК -
28.04.2024г., до окончателното й плащане. При този изход на делото,
следва да се присъдят в тежест на ответника сторените деловодни разноски,
както и извършените разноски в рамките на заповедното производство. При
този изход на делото, ответникът следва да заплати на ищеца разноските в
производството, съобразно представения списък по чл. 80 от ГПК.
Мотивиран от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
Признава за установено, на основание чл. 415 от ГПк, вр. чл. 422
от ГПк, че Община Плевен с ЕИК ***, с административен адрес: ***,
представлявана от кмета В. В. Х., дължи на ****** ПЛЕВЕН ЕООД, с ЕИК
**********, със седалище и адрес на управление: ***, сумата от 393,47
(триста деветдесет и три лева и четиридесет и седем стотинки) лева -
главница, съставляваща дължими суми по договор за услуга, за периода м.
август 2024 до м. април 2024г. вкл., ведно със законната лихва върху
главницата, считано от датата на подаване на заявлението по чл. 410 от ГПК -
28.04.2024г., до окончателното й плащане.
ОСЪЖДА, на основание чл. 78 от ГПК, Община Плевен с ЕИК ***, с
административен адрес: ***, представлявана от кмета В. В. Х., ДА
ЗАПЛАТИ НА ****** ПЛЕВЕН ЕООД, с ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: ***,
направените разноски по делото в общ размер на сумата от 25 лв. за
държавна такса и 400 лв. възнаграждение за процесуално представителство.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6