Решение по дело №606/2022 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 84
Дата: 8 май 2025 г. (в сила от 5 юни 2025 г.)
Съдия: Галин Христов Георгиев
Дело: 20223210100606
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 25 ноември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 84
гр. Балчик, 08.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БАЛЧИК в публично заседание на четиринадесети
април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ
при участието на секретаря МАЯ М. ЕНЕВА
като разгледа докладваното от ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ Гражданско дело №
20223210100606 по описа за 2022 година
Производството е образувано по предявена искова молба Йеттел България ЕАД
(предходно наименование Теленор България ЕАД), ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление: ***, чрез адвокат В. П. Г. - САК, със служебен адрес: ***,срещу А. Б. В. с ЕГН
**********, с настоящ адрес:***.
Предявен е иск по чл.422, ал.1, във вр.чл.415 ал.1т.2 от ГПК, във вр. чл.342 от ТЗ, във
вр. чл.92 от ЗЗД, във вр. чл.79 от ЗЗД, във вр. чл.86 от ЗЗД, с цена на иска в размер на
424,81лева.
Ищцовата страна иска съдът да приеме за установено по отношение на ответника А.
Б. В. ,че същия дължи на Йеттел България ЕАД /предходно наименование Теленор
България ЕАД), ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от М.С.
и Д.К.К.: сумата от 424,81 лв. (четиристотин двадесет и четири лева и осемдесет и една
стотинки), формирана както следва:
-Сума в размер на 149.21/сто четиридесет и девет лв. и 21ст./лв., представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни
услуги, по договори за мобилни услуги, дължими за периода от 25.04.2020г. до дата
04.08.2020г„ ведно със законната лихва за забава, считано от датата на подаване на
заявлението по реда на чл. 410 ГПК до окончателното плащане на сумата.
-Сумата от 236.72 лв. (Двеста тридесет и шест лв. и 72 ст.),представляваща дължими
лизингови вноски по сключен договор за лизинг,а именно Договор за лизинг от дата *** г.,
сключен във връзка с договорен абонамент за номер ***, по силата на който абонатът е взел
мобилно устройство SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual Blue на изплащане посредством 23
1
месечни лизингови вноски в размер на 29.59 лв. (двадесет и девет лв. и 59 ст.) всяка.
Длъжникът не е заплатил 7 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на 207.13 лв.
(Двеста и седем лв. и 13 ст.), дължими за периода от месец 8/2020 г. до месец 3/2021 г., мито
е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл. 1, ал. 3 от договора
за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 29.59 лв. (двадесет и
девет лв. и 59 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от длъжника сума възлиза в
размер на 236.72 лв. (Двеста тридесет и шест лв. и 72 ст.).
-Сумата в размер на 38.88/тридесет и осем лв. и 88ст./лв. представляваща
неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти за мобилни услуги,
както следва:
38.88 лв. (тридесет и осем лв. и 88 ст.) за неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 06.04.2019 г. за мобилен номер ***, от които 32.46 лв.
(тридесет и два лв. и 46 ст.) представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси и 6.42 лв. (шест лв. и 42 ст.) представляваща неустойка за предоставено за
ползване устройство SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual Blue, c отстъпка от
стандартната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни услуги.
Моли съда да присъди в полза на ищеца и разноски за държавна такса и адвокатско
възнаграждение направени в заповедното производство по реда на чл. 410 ГПК, както и
сторените в настоящото производство разноски.
С Определение№1201 от 13.12.2022год.е разпоредено, съобщението по чл.131 от
ГПК, ведно с исковата молба и доказателствата към нея,да се изпрати на ответника.
Ответникът В. не е намерен на установените постоянен и настоящ
адрес.Осъществена е процедурата по чл.47 от ГПК,като книжата по чл.131 от ГПК са
приложени към делото.Не са открити и действащи трудови договори на ответника.С
Разпореждане№269 от 10.03.2023год.е указано на ищеца да внесе депозит за възнаграждение
на особен представител.С Определение№185 от 20.04.2023год.за особен представител на
ответника е назначен предложеният от АК-Д. адвокат Е. Ю. А..Препис от исковата молба и
приложенията,на основание чл.131 от ГПК са изпратени на особения
представител.Особеният представител е получил книжата на 26.04.2023год.
Писмен отговор на исковата молба е получен с Рег.№2026 от 10.05.2023год.
В исковата си молба,ищецът твърди, че :
Длъжникът А. Б. В., с ЕГН: ********** е абонат на дружеството- доставчик на
мобилни услуги „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ‘’ ЕАД със сключен Договор за мобилни услуги от
дата ***г. с предпочетен мобилен номер ***, като е уговорен краен срок на действие до
15.06.2020г., с предпочетен абонаментен план Тотал 24.99лв.
Абонатът е сключил втори договор за мобилни услуги от дата 06.04.2019г., за
предпочетен мобилен номер ***, с предпочетен абонаментен план Тотал 12.99лв., за срок на
действие 24 месеца до дата 06.04.2021 г. Към него е сключен и договор за лизинг от дата
06.04.2019г., съгласно който е взел мобилно устройство SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual
2
Blue, като е уговорена месечна лизингова вноска за 23 месеца, в размер на 29.59лв. Във
връзка със сключения договор за мобилни услуги абонатът е получил лизинговото
устройство с отстъпка от стандартната цена. Както следва:
1. Цена в брой или обща лизингова цена с абонаментния план - 710.16лв.
2. Стандартна цена на устройството - 729.00лв.
3. Отстъпка от стандартната цена - 19.74лв.
Сключена е и застрахователна полица номер *** с месечна вноска в размер на 7.49лв.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните от
Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на
абоната №***.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор ,, при ползване на услуги
чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител -страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 25.04,2020г. до дата
04.08.2020г. ЙЕТТЕЛ е издал:
- Фактура №**********/25.05.2020г. за отчетния период на потребление от
25.04.2020-24.05.2020г. с дължима стойност за плащане в размер на 75.05лв. за месечни
абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги.
Дължимата сума е платима в срок 09.06.2020г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
-Фактура №**********/25.06.2020г. за отчетния период на потребление от25.05.2020-
24.06.2020г. с дължима стойност за плащане в размер на 75.05лв. за месечни абонаментни
такси за потребените от абоната по договора услуги.
Дължимата сума е платима в срок 10.07.2020г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
- Кредитно известие фактура №**********/25.07.2020г. за отчетния период на
потребление от 25.06.2020г. - 24.07.2020г. с което е редуцирана дължимата сума с 37.97лв.,
като е начислени и лизинговиге вноски в размер а 29.59лв., както и застраховка в размер на
7.49лв., при което задължението от възлиза в размер на 149.21/сто четиридесет и девет лв. и
21ст./лв.
Дължимата сума е платима в сро 09.08.2020г. Към фактурата е приложено извлечение
от потреблението на ползвания мобилен номер.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си
да заплати на ЙЕТТЕЛ България дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните
от него услуги в общ размер на 149.21/сто четиридесет и девет лв. и 21ст./лв.
3
Неизпълнението на абоната - ответник да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги на стойност 149.21/сто четиридесет и девет лв. и 21ст./лв., е ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесния договор за услуги, като във връзка
с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, ЙЕТТЕЛ е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника А. Б. В. за ползваните абонаменти и е издадал
крайна фактура №***г.
В издадената крайна фактура №***г. е начислена неустойка за предсрочно
прекратяване на договорите за мобилни услуги в размер на 38.88/тридесет и осем лв. и
88ст./лв.; фактурирана е цената, дължима се за оставащите незаплатени лизингови вноски,
съгласно уговорения погасителен план в размер на 236.72/двеста тридесет и шест лв. и
72ст./лв. и е включена сумата за потребените мобилни услуги от предходните три отчетни
периода в размер на 149.21/сто четиридесет и девет лв. и 21ст./лв.За посочените месечни
отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си да заплати на ЙЕТТЕЛ
България ЕАД сумите за месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така
както са фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След изтичането на срока
за плащане, указан във всяка от издадените месечни фактури и при нерегистрирано плащане
на дължимата сума, последователно се ограничават първо изходящите обаждания,
впоследствие и входящите обаждания на абоната, като операторът не коколкоратно праща
смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане,
въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно
спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен е пореден шанс
за плащане на дължимите месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да бъдат платими
в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането на този срок. Когато денят за
изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му
/чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, ЙЕТТЕЛ има право да получава в срок всички
плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е задължение по част XIII
от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения
на потребителя, ЙЕТТЕЛ има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или
при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Мито законът, нито
договорените между страните условия, вменяват задължение на кредитора да кани
закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При това положение за мобилния
оператор е възникнало потестагивното право едностранно да прекрати договора за мобилни
услуги, при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до този момент.
Датата на деактивация на процесния абонамент се генерира автоматично по
4
вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на
незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за
заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил крайния
срок за ползване на абонаментите, изчерпателно посочено по-горе.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да
ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза, съдържаща се в
т.11 от Договора, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно
прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба
между ЙЕТТЕЛ и Комисия за защита на потребителите относно начина на формиране на
неустойките, претендирани при предсрочно прекратяване на договорен абонамент,
начислената на абоната неустойка в размер 38.88/тридесет и осем лв. и 88ст./лв. е формирана
съобразно новите правила за изчисление, уговорен в т.11 от Договора.
Претендираната неустойка в размер на 38.88/тридесет и осем лв. и 88ст./лв.,
представляваща стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за
всеки ползван номер. Съгласно т.11 от Договора, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него,
същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване (1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода
от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС, (2) а в
случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят дължи и
възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия
срок на договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за
ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан
документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част от разликата между
стандартната цена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа.
действаща към момента на_сключване на договора и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг),
какъвто съответства па оставащия срок на договора.. Видно е. че уговорената клауза е в
унисон с предписанията на Комисия за защита на погребителмта и с уговореното в
постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 38.88/тридесет и осем лв. и 88ст./лв. за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорни абонаменти, както следва:
- 38.88 лв. (тридесет и осем лв. и 88 ст.) за неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 06.04.2019 г. за мобилен номер ***, от които 32.46 лв. (тридесет
и два лв. и 46 ст.) представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 6.42 лв.
(шест лв. и 42 ст.) представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство
SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual Blue, c отстъпка от стандартната цена, съгласно т.7 от
5
договора за мобилни услуги;
Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване на
предоставяните услуги, на основание т.12, ал.2 от Общите условия, приложени към
лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставеното на абоната мобилно
устройство - SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual Blue са обявени за предсрочно изискуеми, а
към момента на подаване на заявлението, съответно към дата на подаване на исковата
молба, всички лизингови вноски са падежирали.
Съгласно чл.З (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилния номер
,,Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от
лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане па задълженията на
лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения
между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия па „ЙЕТТЕЛ
България " ЕАД".
При сключване на процесиите договори е посочена предпочетена дата на
фактуриране на услугите 25-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите вноски е
указания в месечните фактури срокза заплащане на фактурираните услуги.
Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове дължими към
оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина на абоната на
индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от
Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават
предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани
услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори плащания“/, са
обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца на издаване на
крайната фактура 08/2020г. до края на уговорения погасителен план, както следва:
- 236.72 лв. (Двеста тридесет и шест лв. и 72 ст.) по Договор за лизинг от дата *** г.,
сключен във връзка с договорен абонамент за номер ***, по силата на който абонатът е взел
мобилно устройство SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual Blue на изплащане посредством 23
месечни лизингови вноски в размер на 29.59 лв. (двадесет и девет лв. и 59 ст.) всяка.
Длъжникът не е заплатил 7 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на 207.13 лв.
(Двеста и седем лв. и 13 ст.), дължими за периода от месец 8/2020 г. до месец 3/2021 г., нито
е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл. 1, ал. 3 от договора
за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 29.59 лв. (двадесет и
девет лв. и 59 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от длъжника сума възлиза в
размер на 236.72 лв. (Двеста тридесет и шест лв. и 72 ст.).
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор
„ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът А. Б. В. се е съгласил и е приел Общите Условия на
Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл.
49 от Общите Условия, ЙЕТТЕЛ има право да получава в срок всички плащания, дължими
от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71
..Потребителят е длъжен да заплаща определените от ЙЕТТЕЛ цени по начин и в срокове за
6
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но
не по-късно от 18 дни след датата на издаването й". Незаплащането в срок на издадените от
Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на
ЙЕТТЕЛ /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на А. Б. В.. При
неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, ЙЕТТЕЛ има право
незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да
прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на
нов договор с него".
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и задължения,
описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния
договор се прилагат клаузите ма публикуваните общи условия и те са неразделна част към
него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на
подписването му ог страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила
общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в зависимост
от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на ЙЕТТЕЛ.
Съгласно чл. 23. б) месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен
индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от
потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани
със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите
условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока,
потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
В конкретният случай ответникът А. Б. В. е подписал договор за услуги с мобилния
оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението си по
договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане, но длъжникът-
ответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга, задължил
се е да заплаща цената на предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен
план. респ. същият е в неизпълнение на договора си.
Ищцовата страна е подала заявление на основание чл.410 от ГПК получено в БРС с
Рег.№2669 от 22.07.2022год.по повод на което е образувано Чгр.дело№351/2022 по описа на
7
БРС.Издадена е Заповед№130 от 22.07.2022год.Тази заповед съдът не е успял да връчи на
длъжника В.,поради което с Определение№363 от 20.09.2022год.съдът е дал указания на
ищцовата страна,че може да предяви иск относно вземанията си.
С исковата си молба ,ищецът представя писмени доказателства и прави
доказателствени искания.
Прави възражение за прекомерност относно адвокатско възнаграждение при
вариант,че искът бъде отхвърлен.
Препис от исковата молба,ведно със приложенията са изпратени на особения
представител на ответника.
В законоустановения срок по чл.131 от ГПК е последвал писмен отговор от
особения представител на ответника-адвокат Е. Ю. А..
В своя писмен отговор,ответната страна твърди,че искът е допустим,но
неоснователен и недоказан.
Твърденията на ответника за това са следните:
В писмения си отговор, чрез особения представител, ответната страна, счита, че иска
е допустим, но неоснователен и не прави възражения по отношение на подсъдността на
същия.
С иска се претендира на основание чл.422 във връзка с чл. 415 от ГПК установяване
на вземане по издадена заповед за изпълнение по отношение на ответника за сумата от
424.81 /четиристотин двадесет и четири лева и осемдесет и една стотинки/ лева. която сума е
описано, че представлява цена на потребени и неизплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, неизплатени лизингови вноски, както и неустойка за
предсрочно прекратяване на договор/и за мобилни услуги. Ответникът видно от
представения договор за мобилни услуги е бил абонат на дружеството доставчик на мобилни
услуги“ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключен договор за доставчик на мобилни услуги от
дата *** г., с предпочетен мобилен номер ***. краен срок на действие до 15.06.2020 г.. с
предпочетен абонаментен план Тотал 24,99 лв.
Ответника е сключил втори договор на 06.04.2019 г., за мобилни услуги, с
предпочетен мобилен номер ***, с предпочетен абонаментен план Тотал 12.99 лв., краен
срок на действие до 06.04.2021 г. Към него е сключен и договор за лизинг от дата 06.04.2019
г., от който ответника се е възползвал да вземе мобилно устройство Samsung Galaxy А50
128GB Dual Blue, c месечна лизингова вноска за 23 месеца, в размер на 29.59 лв. Стандартна
цена на устройството - 729.00 лв., отстъпка от стандартната цена — 19.74 лв.. цена в брой
710.16 лв. Сключена е и застраховка с месечна вноска в размер на 7.49 лв.
При наличие на неплатени месечни задължения на абоната. Операторът съгласно чл.
31а от Общите условия след изтичане на срока за плащане, указан във всяка издадените
месечни фактури е длъжен да уведоми абоната за забавянето. В кориците на делото липсват
доказателства в този смисъл.
Съгласно разясненията, дадени с Тълкувателно решение № 1 от 27.04.2022 г. на ВКС
8
по т.д. № 1/2020 г., ОСГТК, твърди особения представител,съдът е длъжен да се произнесе в
мотивите на решението по нищожността на прА. сделки или на отделни клаузи от тях,които
са от значение за решаване на прА.я спор, без да е направено възражение от
заинтересованата страна, когато установи пороци, произтичащи пряко от съдържанието и
формата на сделката.
По силата на Европейски директиви, всеки договор трябва да бъде сключен на хартия
или друг траен носител. Освен, че цялата информация следва да е в разбираем вид. всички
елементи на договора задължително да се представят с еднакъв по вид. формат и размер
шрифт - не по-малък от 12. И на това основание Договора за лизинг следва да се обяви за
недействителен, както и Договора за мобилни услуги с дата 06.04.2019 г.. с предпочетен
мобилен номер ***. с предпочетен абонаментен план Тотал 12.99 лв., краен срок ма
действие до 06.04.2021 г., тъй като са два взаимно допълващи договора.
По иска с правно чл. 92, ал. 1 от ЗЗД:
Налице е сключен между ищеца и ответника договор, в който е предвидена дължима
от абоната неустойка, в случай на прекратяване на договора по вина или по инициатива на
потребителя. В подобни хипотези, последният дължи неустойка в размер на сумата от
стандартните за съответния абонаментен план месечни абонаменти за всяка една СИМ-карта
до края на срока на всеки от договорите, като съгласно чл. 11 от Договора за мобилни услуги
в настоящия случай е предвидено, че тази неустойка не може да надвишава трикратния
размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС. По делото, обаче, не са налице
никакви доказателства, че процесният договор бил прекратен от страна на „.ЙЕТТЕЛ
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД.
Прекратяването на договора представлява волеизявление от страна по договор, по
силата на което се прекъсва налична облигационна връзка. Не са налице доказателства,
обективиращи подобно волеизявление от страна на ищеца, поради което не са налице
предпоставките за възникване на задължение на абоната за плащане на претендираната
неустойка, като обаче в конкретния случай доказателства, че другата страна по договора е
узнала за неговото прекратяване, както и за датата на прекратяването му, не са представени
по делото. Самият доставчик, в приетите от него общи условия прави разграничение между
ограничаване на предоставените услуги и прекратяване на договора.
С оглед изложеното,особения представител на ответникът моли съда да отхвърли
като неоснователни предявените искове.
Редовно призована ищцовата страна, не се представлява в съдебно заседание от
процесуален представител.
Представя писмено становище с което ,в която се заявява,че желае,съдът, да даде ход
на делото в негово отсъствие,поддържа исковата молба и представените писмени
доказателства,няма възражения по проекто-доклада. Ищецът изразява становище по
същество да бъде уважен иска изцяло.Претендира направени деловодни разноски.
Ответникът, редовно призован, чрез своя особен представител се представлява от
9
адвокат Е. А. от АК-Д..От името на ответника,особения представител адвокат А. заявява, че
подържа отговора си и оспорва исковата претенция. Прави доказателствени искания.
Пледира да се отхвърли искът,като неоснователен и недоказан.
Назначена е съдебно-счетоводна експертиза с вещо лице М. Г.,чието заключение е
кредитирано от съда и приобщено към събрания доказателсвен материал по делото,след
изслушване на вещото лице в съдебно заседание.
От събраните доказателства,съдът,прие за установена следната фактическа
обстановка:
Предявените искове са установителни с правна квалификация в разпоредбите на
чл.422, ал.1, във вр.чл.415, ал.1, т.2 от ГПК, във вр. чл.342 от ТЗ, във вр. чл.92 от ЗЗД,
във вр. чл.79 от ЗЗД, във вр. чл.86 от ЗЗД.
По делото са приобщени писмени доказателства, включително ч.гр.д № 351/2022 по
описа на Районен съд гр. Балчик.
На *** г. между „Йеттел България" ЕАД и А. Б. В. с ЕГН: ********** е сключен
Договор за мобилни услуги с предпочетен мобилен номер +***, като е уговорен краен срок
на действие до 15.06.2020 г. и месечна абонаментна такса 24,99 лв.. Сключен е и друг
договор за мобилни услуги от 06.04.2019 г. със срок до 06.04.2021 г., с предпочетена
абонаментна такса Тотал 12,99 лв., съгласно който е взето мобилно устройство SAMSUNG
Galaxy А50 128GB Dual Blue.
При подписването на договора потребителят е получил мобилно устройство
SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual Blue, чиято цена в брой или обща лизингова цена с
абонаментен план е 710,16 лв.; Стандартната му цена /в брой, без абонамент/ е 729,90 лв.;
Отстъпка от стандартната цена - 19,74 лв.
В договора е записано, че в случай на прекратяване на настоящия договор преди
изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или при нарушение на
задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него, в това число
приложимите ОУ, последният дължи за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
прекратяване: а/ неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода
от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на месечните абонаменти. Месечният абонамент, приложим
за нуждите на начисляване на неустойка е най- високият според условията на плана. В
допълнение на неустойката по предходното изречение, потребителят дължи и
възстановяване на част, съответстваща на оставащия срок на договора от разликата между
най- ниския и най-високия месечен абонамент според условията на плана, в случай, че са
били налице отстъпки и/или различна стойност на месечни абонаменти; б/ в случаите, в
които е предоставено мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в
подписания договор или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл,
Потребителят дължи такава част от разликата между стандартната цена на устройството /в
брой, без абонамент/ съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на
10
договора и заплатената от него при предоставянето му /в брой или съответно обща
лизингова цена по договора за лизинг/, какъвто съответства на оставащия срок на договора.
От събраните доказателства се установява,че за процесния период фактурираните
месечни абонаменти са: 25.04-24.05.2020 г. в размер на 31,64 лв.; 25.05-24.06.2020г. в размер
на 31,64 лв.; 25.06-24.07.2020 г. има издадено кредитно известие за месечен абонамент -31,64
лв. и за периода 25.07-24.08.2020 г. няма начислени и фактурирани. Общо фактурирани за
процесния период месечни абонаменти са 31,64 лв. без вноски за лизинг, застраховки и
ДДС.
Фактурираното ДДС на начислените месечни абонаментни такси възлиза на стойност
6,33 лв.за целия процесен период.
Не е фактурирана стойност за направено потребление извън включеното в
абонамента за процесния период.
Фактурираните месечни лизингови вноски за апарат SAMSUNG Galaxy А50 128GB
Dual Blue са: 25.04-24.05.2020 г. в размер на 29,59 лв.; 25.05-24.06.2020г. в размер на 29,59
лв.; 25.06-24.07.2020 г. има издадено кредитно известие с начислена лизингова вноска в
размер на 29,59 лв. и 25.07-24.08.2020 г. са начислени и фактурирани 236,72 лв.,
представляващи оставащите месечни вноски за лизинг до изтичане срока на договора без
ДДС / 29,59 лв. *8 м.= 236,72 лв./. Общо фактурирани за процесния период месечни
лизингови вноски са 88,77 лв.+ 236,72 лв. = 325,49 лв. без ДДС.
Фактурирана е и застраховка 25.04-24.05.2020 г. в размер на 7,49 лв.; 25.05-24.06.2020
г. в размер на 7,49 лв.; 25.06-24.07.2020 г. в размер на 7,49 лв.. Обща стойност на
фактурирана застраховка 22,47 лв. без ДДС.
Фактурирана е и неустойка в размер на 38,88 лв. за предсрочно прекратяване на
договори за услуги.
Видно от фактурите и кредитното известие издадени от Йетел няма направени
плащания от абоната за процесния период.
За периода 25.04-24.05.2020 г. са начислени с
фактура№**********/25.05.2020 г. както следва: месечна абонаментна такса 31,64 лв.,
начислен е ДДС на стойност 6,33 лв.; добавени са застраховка на стойност 7,49 лв. и вноска
за лизинг на стойност 29,59 лв.. Задължение от предходен период няма.; Общата сума за
плащане е 75,05 лв.
За периода 25.05-24.06.2020 г. са начислени с
фактура№**********/25.06.2020 г. месечна абонаментна такса в размер на 31,64 лв.,
начислен ДДС в размер на 6,33 лв.; добавени са застраховка на стойност 7,49 лв.; вноска за
лизинг 29,59 лв.и задължение от предходен период с включен ДДС на стойност 75,05 лв.
Общата сума за плащане е 150,10 лв. За периода 25.06-24.07.2020 г. в кредитно известие
№ **********/25.07.2020 г. е начислено: -31,64 лв. месечна абонаментна такса, -6,33 лв. ДДС
и са добавени застраховка на стойност 7,49 лв. и вноска за лизинг 29,59 лв., задължение от
предходен период с включен ДДС на стойност 150,10 лв. Общата сума за плащане е 149,21
11
лв.
За периода 25.07-24.08.2020 г. са начислени с фактура № *** г.: неустойка за
предсрочно прекратяване на договори за услуги на стойност 38,88 лв.; вноска за лизинг
236,72 лв. и задължение от предходен период с включен ДДС на стойност 149,21 лв.
Общата сума за плащане е 424,81 лв.
По отношение на едностранното прекратяване на процесиите договори,съдът
съобразява следното:
Датата на деактивация на процесният абонамент е 25.06.2020 г.. като същата се
генерира автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано
плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните
фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок ма действие на ползвания
абонамент.
Според съда ответникът е в неизпълнение на договорите си. като същият не е спазил
крайния срок за ползване на договорните абонаменти. Неизпълнението на ответника е
обусловило правото на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната,
съгласно изричната клауза, съдържаща се и в индивидуалния договор за мобилни услуги,
като начисли в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент.
След датата на деактивация на процесния абонамент, на абоната е изпратена покана
за доброволно изпълнение, в която е посочен размерът на общата стойност на незаплатените
задължения па абоната, последният е поканен в 10-дневен срок от уведомяването да заплати
доброволно процесната сума,като му е указана и последицата от неизпълнение- а именно, че
процесиите договори за предоставяне на мобилни/фиксирани услуги ще бъде прекратен/и.
Поканата е доставена на ответната страна.
По отношение на облигационната връзка и предоставянето на услугите:
Процесните договори са подписани от потребителя, като той удостоверя, че е
запознат със съдържанието му и приложимите ОУ към него. От представените но делото
договори за мобилни услуги сключени между страните по делото, се установява, че е налице
облигационно правоотношение между страните, по силата на което дружеството мобилен
оператор е поело задължението да предоставя мобилни услуги, като същите се фактурират
под клиентски № ***. Характерът на абонаментната такса с такъв, че предполага
заплащането й срещу предоставен достъп до мрежата. Този аргумент черпи своето
основание и от дефиницията за абонаментна такса, съдържаща се в приложените и
действащи между страните обши условия. Тя се дължи предварително от потребителя на
мобилни услуги и срещу цената па месечния абонамент той получава достъп до услугите, за
които е сключен индивидуалния договор, като самата цена включва разходите за. поддръжка
за мрежата и се предплаща съгласно избрания абонаментен план. След сключването на
договора от волята на потребителя ще зависи дали ла се възползва от предоставения достъп
и да използва услугите на мобилния оператор иди не. При всички случаи обаче той ще
12
дължи уговорената абонаментна такса.
В случая съдът приема за установено по делото, че достъп е предоставен. Това е така
и защото обратното не би обосновало сключването на допълнителни споразумения.
Ответникът е сключил валидни договори за мобилни услуги с ищеца, в които ясно е
определена месечната дължима се цена на предпочетения от клиента абонаментен план.
С Декларация-съгласие, подписана ответника при сключване на процесиите договори
за мобилни услуги, същият е удостоверил, че е запознат, приема и се задължава да спазва
Общите условия на дружеството-ищец, представляващи неразделна част от договора.
Следователно, ответникът е запознат и се е съгласил с така изготвените Общи условия на
ищеца при хипотезата на чл. 298. ал.1 т. I от ТЗ. Налице е изрично волеизявление в този
смисъл, обективирано в декларация - съгласие, подписано във връзка със сключените по
делото процесни договори.
Щом е настъпил юридическият факт на разгледаното по-горе писмено съглашение между
страните, имащо характер на индивидуален договор по смисъла на чл.8 от ЗЗД,следователно
е съвсем очевидно,че за процесния период той /юридическият факт/ е бил източник на
валидно съществувало облигационно правоотношение между страните. Този извод не може
да бъде опроверган от оспорването, че услуги не са предоставени. Не би могло ла бъде
намерено разумно обяснение защо ответникът би сключвал договори за ползване на
електронни далекосъобщителни услуги с мобилен оператор , ако не би ползвал тези услуги и
на всичко отгоре да дължи всеки месец плащане на абонаментна такса за осигурен му достъп
в мрежата.
По отношение на претенцията за лизинговите вноски:
Вземането на ищеца произтича от сключен между страните договор за лизинг от дата
06.04.2019 г Същият е валиден и поражда прА. последици.
Съдът приема за установено,че във връзка с договора за предоставяне на мобилни
услуги от дата 06.04.2019 г. между страните е сключен и договор за лизинг, описан по-
горе,по силата на който мобилният оператор е поел задължението да предостави на абоната
за временно и възмездно ползване описаните по-гope мобилни устройства, както следва:
-мобилно устройство марка SAMSUNG Galaxy All) 32GB Dual Blue по Договор за
лизинг от дата 06.04.2019 г.,сключен във връзка с договорен абонамент за мобилен номер
***. на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 29,59 лв. всяка,
които вноски са дължими в сроковете и при условията, уговорени в сключените между
страните договори за лизинг. Изпълнението на задължението на лизингодателя е
удостоверено в чл. 4 от договорите за лизинг, съгласно който с подписването на договора,
лизингополучателя декларира, че е получил устройството и то е годно за употреба съобразно
своето предназначение.
В сключения между страните договори за лизинг чл.4 от договора/ съдържа
Декларация от лизингополучателя, че при подписването на договора лизингодателя му е
предал лизинговата вещ във вид, годен за употреба, което функционира и съответства на
13
техническите характеристики и е окомплектовано с изискуемата документация и
гаранционна карта.
Следователно за ответника е възникнало задължението да плати уговорените
лизингови вноски, чиято изискуемост настъпва след издаването на съответната месечна
фактура за отчетните периоди по договора за мобилни услуги и на падежа, указан във
фактурата.
Не са представени доказателства за плащане на уговорените по погасителния план
вноски.
По отношение на претенцията за неустойка:
За процесният период на потребление от 25.04.2020г. до 04.08.2020г. ответникът е
потребил и не е заплатил мобилни услуги на стойност 149.21 лв.,което е ангажирало
договорната отговорност на ответника.
Дружеството-ищец е прекратило едностранно индивидуалните договори на
ответника.
Видно е, че процесните договори са със срок на действие 24 месеца. Неизпълнението
на абоната започва считано от месец 08/2020 г.. т. е същият не е заплатил дори и половината
абонаментни такси по сключените договори. В следствие на това търговецът е прекратил
предсрочно процесния абонамент.
Съпоставката на горните периоди посочва, че търговецът се е лишил от съответните
месечни абонаментни такси, за които е бил готов да предостави мобилни услуги за период от
приблизително две години. Именно уговорената неустойка в размер на 3-месечни
абонаментни такси без ДДС цели постигане на основните функции на неустойката
- превантивна - да стимулира страната да изпълни задължението си,
- обезпечителна - да осигури точното изпълнение на договора и
-обезщетилена - да компенсира вредите, възникващи за кредитора от неизпълнението
на договора. При положение, че на търговеца не са заплатени поне 12 месечни абонаментни
такси и доколкото неговото първоначално очакване е да получи 24 такива- колкото месеца е
срокът на договора/, то заплащането на обезщетение в размер на 3-месечни абонаментни
такси не може да бъде прекомерно и необосновано високо.
Към настоящия момент задълженията все още не са погасени.
За търсене на дължимите суми, дружеството-ищец е подало заявление за издаване на
заповед за изпълнение по чл.410 от ГПК ,получено в БРС с Рег.№2669 от
22.07.2022година.по този повод е образувано Чгр.дело№351/2022по описа на БРС.По това
заповедно производство,съдът е издал Заповед за изпълнение на парично задължение по
чл.410 от ГПК №130 от 22.07.2022година срещу ответника.
Настоящия съдебен състав констатира, че има пълен идентитет между сумите описани
във заповедта на изпълнение на парично задължение и претендираните с исковата молба в
настоящото производство.
14
С оглед изложеното, съдът счита,че искът следва да бъде уважен,като съдът
постанови съдебно решение с което бъде признато за установено,че ответникът дължи на
дружеството ищец,процесните суми.
В предвид изложеното, съдът,счита,че предявените искове,следва да бъдат уважени
изцяло ,като основателни и доказани.
По отношение на деловодните разноски
С оглед изхода на делото,съдът счита,че право на присъждане в негова полза на
направени деловодни разноски има ищцовата страна.
Видно от приетите доказателства,ищцовата страна е направила следните разноски:
В Заповедното производство:
Държавна такса-25лв.
Адвокатско възнаграждение в размер на 180 лева.
В исковото производство:
Държавна такса в размер на 125 лева
Депозит за особен представител-400 лева.
Депозит за възнаграждение на вещо лице в размер на 400лева
Адвокатско възнаграждение в размер на 480 лева
Общият размер на направените деловодни разноски от ищцовата страна в исковото
производството е в размер на 1405 лв.
В заповедното производство-общия размер на дължимите разноски е 205лв.
С оглед изложеното,съдът приема,че ответникът следва да заплати деловодни
разноски в полза на ищеца,направени в исковото производство и в заповедното
производство.
Водим от гореизложеното и на основание чл.235 от ГПК,съдът,
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на основание чл.422 ал.1, във вр. чл.415 ал.1, т.2 от
ГПК, във вр.чл.342 от ТЗ, във вр. чл.92 от ЗЗД, във вр.чл.79 от ЗЗД, във вр.чл.86 от ЗЗД, че
ответникът А. Б. В. с ЕГН **********, с настоящ адрес: ***, дължи на ЙЕТТЕЛ
БЪЛГАРИЯ ЕАД /предходно наименование Теленор България ЕАД), ЕИК ***, със седалище
и адрес на управление: ***, представлявано от М.С. и Д.К.К.,сумата от 424,81 лв.
(четиристотин двадесет и четири лева и осемдесет и една стотинки), формирана както
следва:
- Сума в размер на 149.21/сто четиридесет и девет лв. и 21ст./лв., представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни
услуги, по договори за мобилни услуги, дължими за периода от 25.04.2020г. до дата
15
04.08.2020г.
- Сумата от 236.72 лв. (Двеста тридесет и шест лв. и 72 ст.),представляваща дължими
лизингови вноски по сключен договор за лизинг,а именно Договор за лизинг от дата *** г.,
сключен във връзка с договорен абонамент за номер ***, по силата на който абонатът е взел
мобилно устройство SAMSUNG Galaxy А50 128GB Dual Blue
- Сумата в размер на 38.88/тридесет и осем лв. и 88ст./лв. представляваща
неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти за мобилни услуги,ведно
със законната лихва върху глА.цата,от датата на подаване на заявлението-
22.07.2022година,до окончателното изплащане на задължението,за които суми е издадена
Заповед за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК,№130 от 22.07.2022година
по Частно Гражданско дело№351/2022по описа на БРС.
ОСЪЖДА А. Б. В. с ЕГН **********,с настоящ адрес:*** да заплати в полза на,
ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД /предходно наименование Теленор България ЕАД), ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от М.С. и Д.К.К. сумата общо от
1610лв.(хиляда шестстотин и десет лева), представляващи деловодни разноски
именно,държА. такси за образуване на производства, депозит за възнаграждение на особен
представител и депозит за възнаграждение на вещо лице и адвокатски възнаграждения в
настоящото исково производство и в заповедното производство по ЧГр.дело№351/2022 по
описа на Районен съд-Балчик.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на
страните, пред Окръжен съд- Добрич.
Съдия при Районен съд – Балчик: _______________________

16