Присъда по дело №2083/2024 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 51
Дата: 24 април 2025 г.
Съдия: Тодор Минов
Дело: 20245530202083
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 18 юли 2024 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 51
гр. Стара Загора, 24.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и четвърти април през две
хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Т. Минов
при участието на секретаря Деяна Ив. Генова
и прокурора Е. Т. И.
като разгледа докладваното от Т. Минов Наказателно дело от общ характер №
20245530202083 по описа за 2024 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимият Я. В. Й. – роден на ******** година в
град Стара Загора, постоянен адрес – град Стара Загора, квартал „****“, улица
„**“ № 3, вход „А“, етаж 2, апартамент 19, и настоящ адрес град Стара Загора,
квартал „****“, улица „*******“ № 9, вход „Г“, етаж 2, апартамент 19,
българин, български гражданин, неженен, с основно образование, безработен,
осъждан, ЕГН ********** ЗА ВИНОВЕН в това, че на 16.04.2024 година,
около 18.40 часа, в град Стара Загора, по улица „*******“ до № 14, управлявал
моторно превозно средство – електрически скутер модел TL600DQT, с рама
№ LGMMWB1Z0L300066, което не е регистрирано по надлежен ред /липсват
данни за постоянна и времена регистрация в масивите на КАТ/, предвиден в
чл.140, ал.2 от ЗДвП – „Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и
1
министъра на отбраната – Наредба за изменение и допълнение на Наредба №
I-45 от 2000 година за регистриране, отчет, спиране от движени и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства,
поради което и на основание чл.345, ал.2, във връзка с ал.1, във връзка с
чл.54 от НК ГО ОСЪЖДА НА „ГЛОБА” в размер на 500 /петстотин/ лева,
която глоба да се внесе в полза на Държавата по бюджета на Съдебната власт.
ОСЪЖДА подсъдимия Я. В. Й. със снета по делото самоличност,
да заплати в полза на Държавата по бюджета на Съдебната власт сумата от
879,23 /осемстотин седемдесет и девет лева и двадесет и три стотинки/
лева, представляваща направените по делото разноски – възнаграждения за
вещи лица.
ОСЪЖДА подсъдимия Я. В. Й. със снета по делото самоличност
да заплати на държавата по бюджета на ОД на МВР Стара Загора, сумата от
285.85 /двеста осемдесет и пет лева и осемдесет и пет стотинки/ лева,
представляваща направените разноски за вещи лица и албуми.
Присъдата подлежи на обжалване и протестиране в 15 дневен срок
от днес пред Старозагорският окръжен съд.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
2

Съдържание на мотивите

М О Т И В И
към присъда № 51 от 24.04.2025 година, по н.о.х.дело № 2083/2024 година
по описа на Старозагорския районен съд.
С обвинителен акт на Районна прокуратура Стара Загора подсъдимият Я. В. Й.
роден на ******** година в град Стара Загора, българин, български гражданин, неженен, с
основно образование, безработен, осъждан, с постоянен адрес град Стара Загора, квартал
„****“, улица „**“ № 3, вход „А“, етаж 2, апартамент 19 и настоящ адрес град Стара Загора,
квартал „****“, улица „*******“ № 9, вход „Г“, етаж 2, апартамент 19, понастоящем извън
пределите на Република България, ЕГН ********** е предаден на съд за това, че на
16.04.2024 година, около 18.40 часа в град Стара Загора, по улица „*******“ до № 14,
управлявал моторно превозно средство – електрически скутер модел ****, с рама №
*******, което не е регистрирано по надлежен ред /липсват данни за постоянна и временна
регистрация в масивите на КАТ/, предвиден в чл.140, ал.1 от Закона за движението по
пътищата: „По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставен на определените за това места.“, и в чл.140, ал.2 от Закона за движението по
пътищата: „Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства се определя с наредба на министъра вътрешните
работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията и министъра на отбраната – Наредба за изменение и допълнение на Наредба №
I-45 от 2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване, възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства.“ / ДВ брой 93 от 07.11.2023 година, в сила от 07.11.2023 година –
престъпление по чл.345, ал.2, във връзка с ал.1 от НК.
Представителят на Районна прокуратура - Ст.Загора излага съображения, че
поддържа обвинението, както по отношение на фактическата обстановка, изложена в
обвинителния акт, така и по отношение на правната квалификация на деЯ.ето, като пледира
на подсъдимият, да му бъде наложено наказание „Глоба“ в предвидения от закона среден
размер. Подробни съображения излага в хода на съдебните прения.
Делото се гледа в отсъствието на подсъдимия, за който се установи че живее и
работи извън страната. Защитника му – адвокат С. Ч. от АК Стара Загора, не оспорва
фактическата обстановка, но счита че в случая не е налице субективния елемент формиращ
вината на доверителя му, както и че според Регламент 168/2013 година на Европейския
парламент и на Съвета този вид електрически скутери не подлежали на регистрация.Ето
защо иска от съда подзащитния му да бъде оправдан по така повдигнатото
обвинение.Подробни съображения излага в хода на съдебните прения.
Съдът, като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства и
обсъди становищата и доводите на страните, намери за установена следната фактическа и
правна обстановка:
Фактическа обстановка:
Подсъдимият Я. В. Й. е неправоспособен водач, никога не е притежавал
свидетелство за управление на моторно превозно средство. Въпреки това същият е системен
нарушител на правилата за движение по пътищата, за което е наказван многократно по
административен ред /лист 39 -40 от ДП/.
На 16.04.2024 година свидетелите Д. И. И. и С. Н. С. – старши полицаи в група
„ППД“ при Първо РУ – Стара Загора били назначени в наряд за времето от 07.45 часа до
1
19.45 часа. На същата дата, около 18.40 часа – 18.45 часа, изпълнявайки служебните си
задължение, извършвали обход в град Стара Загора, квартал „****“, улица „*******“ до №
14, където забелязали подсъдимия, който управлявал двуколесно моторно превозно средство,
без регистрационна табела – електрически скутер. Служителите на полицията спрели
подсъдимия за проверка и установили самоличността му. Подсъдимият представил на
полицейските служители, освен личната си карта и документи за покупката на превозното
средство на гръцки език. Служителите на полицията установили, че на предната част на
рамата под кормилото били набити следните символи - *******. Уведомили дежурния в
оперативната дежурна част при Първо РУ – Стара Загора за случая и изчакали пристигането
на дежурната оперативна група. След пристигането й бил извършен оглед на
местопроизшествие.
С оглед установяване на основния въпрос – подлежи ли на регистрация
въпросното моторно превозно средство, по делото в неговата досъдебна фаза е назначена и
изготвена автотехническа експертиза. От заключението на вещото лице се установява, че –
„Процесното моторно превозно средство е двуколесен електрически скутер, модел ****, с
рама № *******, с максимална мощност на електрическия двигател от 0.6 Kw, максимална
скорост 45 км/час, две седалки, две колела, две оси, измитани 12 334 км., дължина – 1.650
метра, широчина 0.68 метра и височина 1, 120 метра; междуосие 1.10 метра, собствено тегло
65 кг, максимално тегло с 1+1 пътника – 210 кг, произведен в ***, код на електрическия
двигател ******* и консумирана енергия 26 Wh/km. Според вещото лице това моторно
превозно средство, въз основа на параметрите си попада в категорията L1е-В на МПС и
подлежи на регистрация по Закона за движението по пътищата. Управляващия го следва да
бъде с каска и да притежава свидетелство за правоуправление на МПС, категория М, като в
тази насока това моторно превозно средство следва да има задължителна застраховка
„Гражданска отговорност“ и да се декларира в Общината по Закона за местните данъци и
такси.
В тази връзка на досъдебната фаза е изискана справка от сектор „Пътна
полиция“ при ОДМВР. Видно от постъпилата такава – изх.№ 1228р-9059/02.05.2024 година,
няма данни за постоянна или временна регистрация по надлежен ред в масива на „АИС“
КАТ – Регистрация на електрически скутер модел ****, с рама № *******.
Заключението на първоначалната автотехническа експертиза бе оспорено от
страна на защитата в хода на съдебната фаза. В тази връзка съдът назначи повторна
автотехническа експертиза изготвена от две вещи лица, различни от вещото лице изготвило
първоначалната автотехническа експертиза. От заключението и на тези вещи лица се
установява, че процесното моторно превозно средство подлежи на регистрация по Закона за
движението по пътищата. В тази насока е посочено че са налице няколко компонента които
не отговарят на законовите възможности това МПС да не се регистрира, а именно неговата
височина, тегло и скорост. Като цяло изводите и на тези две вещи лица се припокриват с
изводите на вещото лице от първоначалната автотехническа експертиза. Заключението на
тази експертиза бе прието от съда, като мотивирано, безпристрастно и добросъвестно дадено
и същото не бе оспорено от страните в производството.
Изложената фактическа обстановка се установява от свидетелските показания,
както и от другите събрани в наказателното производство доказателства, приобщени към
доказателствения материал по реда на чл.281 НПК.
Защитата на подсъдимия, поддържа тезата, че процесното МПС не подлежи на
регистрация, тъй като в тази насока изрични законови изисквания нямало, отделно
представения сертификат на МПС-то е възможно да е фалшив и в такива случаи, според
свидетеля Н. – началник Група регистрация и отчет на ППС към сектор „Пътна полиция“
към ОДМВР, такива МПС-та не се регистрирали. Следователно от една страна не били
налице условията на закона за регистриране на въпросното МПС, а от друга страна не бил
2
налице умисъл в действията на подсъдимия. Съдът намира това за една защитна теза която
обаче не намира опора в доказателствата по делото и нормативните изисквания.
Не се спори по дело, че на въпросната датата и място подсъдимия Я. Й. е
управлявал електрически скутер модел ****, с рама № *******. Не се спори и за това че
това превозното средство е с максимална мощност на електрическия двигател от 0.6 Kw,
максимална скорост 45 км/час, две седалки, две колела, две оси, изминати 12 334 км.,
дължина – 1.650 метра, широчина 0.68 метра и височина 1, 120 метра; междуосие 1.10 метра,
собствено тегло 65 кг, максимално тегло с 1+1 пътника – 210 кг, произведен в ***, код на
електрическия двигател ******* и консумирана енергия 26 Wh/km. Тоест несъмнено
електрическия скутер, развива скорост до 45 км/час, височината му у 1,120 метра и
собствено тегло 65 кг. Безспорно по делото не е оспорена истинността на сертификата на
МПС-то, намиращ се на лист 26 от досъдебното производство. Следователно съдът не може
да приеме, че този сертификат е фалшив /неистински/, както твърди защита. Несъмнено по
силата на този сертификат закупеното от подсъдимия моторно превозно средство е от
категорията L1е-В.
Правна страна:
Съгласно чл.140, ал.1 от Закона за движението по пътищата, по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета
, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места.
Съгласно чл.140, ал.2 от Закона за движението по пътищата, условията и редът
за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на
отбраната.
Съгласно тази наредба, а именно Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства, в нея е посочено конкретно кои моторни превозни средства подлежат на
регистрация. Тези които не подлежат на регистрация изрично са посочени в нормата на чл.5
от нея.
Съгласно чл.5, т.9, от цитираната Наредба № I-45, не подлежат на регистрация
по реда на тази наредба, индивидуалните електрически превозни средства по смисъла на §6,
т.18б от ДР на ЗДвП.
Съгласно §6, т.18б от ДР на ЗДвП, „индивидуално електрическо превозно
средство“ е пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател и максимална
конструктивна скорост, надвишаваща 6 км/час, без или със място за сядане на точка R
/референтна точка на седене/, ненадвишаваща 540 мм, когато превозното средство е с не
повече от две колела или в височина на точка R, ненадвишаваща 400 мм, когато превозното
средство е с три или повече колела, със собствена маса до 50 кг.
Въз основа на горе изложеното се налага извода, че всяко електрическо
превозно средство, което не попада в обхвата на законовите изключения, подлежи на
регистрация със всичките законови последици от това – свидетелство за управление на
МПС, оборудване и задължителна застраховка „Гражданска отговорност“.
Несъмнено в разглеждания случай управлявания от подсъдимия електрически
скутер модел ****, с рама № *******, развива скорост надвишаваща 6 км/час /45 км/час/,
3
точка R надвишава 540 мм / 1,120 метра/ и теглото /собствената маса/ е над 50 кг – 65 кг,
поради което по силата на горецитираните правни норми, безспорно подлежи на
регистрация.
В тази насока са и изискванията на Регламент ЕС № 168/2013 година на
Европейския парламент и на Съвета от 15.01.2013 година /Регламента/ относно
одобряването и над**** на пазара на дву, три и четириколесни превозни средства. В чл.4 от
Регламента са посочени и съответните категории и подкатегории на този вид моторни
превозни средства, подробно описани в Приложение 1. Сочи се че L1 – А е превозно
средство – велосипед с двигател, а L1 – В е превозно средство – двуколесен мотопед. Видно
от приложение 1, L1 – А е велосипед с двигател който не следва да развива повече от 25
км/час, и мощността не следва да надвишава 1 000 W. Всяко друго превозно средства от този
тип следва да се води L1 – В.
Следователно и съгласно Регламента процесното превозно средство е от този
тип посочен в сертификата му а именно L1 – В, а съгласно вътрешното ни законодателство
този вид електрическо превозно средство подлежи на регистрация по смисъла на Закона за
движението по пътищата.
Предвид на изложеното до тук съдът намира, че не следва да се спира на
свидетелските показания по делото, тъй като те не могат да дерогират смисъла и значението
на нормата на закона.
Правна квалификация:
От събраните по делото доказателства, обсъдени по – горе, съдът счете за
безспорно това, че подсъдимият е автор на описаното по – горе деЯ.е. С него подсъдимият е
осъществил престъпния състав на престъплението по чл.345, ал.2, във връзка с ал.1 от НК.
От субективна страна деЯ.е е извършено от подсъдимият при пряк умисъл на
вината. Подсъдимият е бил запознат с документите на процесното моторно превозно
средство и това че същото от типа L1 – В, и е следвало да проучи законодателството на
страната в тази насока, тъй като незнанието на закона не изключва вината.
От обективна страна е налице – управление на моторно превозно средство
което не е регистрирано по смисъла на чл.140 от Закона за движението по пътищата.
Предвид гореизложеното съдът намира за доказано по несъмнен и безспорен
начин, че подсъдимият Я. В. Й. е осъществил от обективна и субективна страна престъпния
състав на посочената по-горе правна квалификация.
Вид и размер на наказанието:
При определяне на вида и размера на наказанието съдът се съобрази с
принципите за законоустановеност и индивидуализация на наказанието, залегнали в чл.54 от
НК, изхождайки от предвидено за гореописаното престъпление наказание “лишаване от
свобода” или „Глоба“, степента на обществената опасност на деЯ.ето и дееца и другите
смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и с целите на наказанието, залегнали
в чл.36 НК.
В тази насока съдът не отчете смекчаващи вината на подсъдимият
обстоятелства.
Отегчаващи вината на подсъдимият обстоятелства: предишни осъждания
които не влияят на правната квалификация.
Предвид на изложените съображения и като взе предвид деЯ.ето неговото
значение, личността на дееца и предвидените в закона наказания, съдът намери, че следва да
наложи наказание „Глоба“, тъй като именно това наказание би изиграло ролята на закона да
възпре подсъдимия от извършване на деЯ.я от този тип за в бъдеще. С оглед тежестта на
4
престъплението, съдът намира че наказанието следва да бъде към определения от закона
минимум от 500 /петстотин/ лева.
Следва да се присъдят в тежест на подсъдимият направените по делото
разноски, както в неговата досъдебна фаза така и в неговата съдебна фаза.
Причини за извършване на престъплението:
Причините и условията за извършване на конкретното престъпление са
ниското правно съзнание и незачитане на правовия ред в страната.
Водим от горните мотиви, Старозагорски районен съд постанови присъдата
си.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:
5