Р
Е Ш Е
Н И Е №120
град Б., 11.08.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Б.СКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, 6-и състав, в публичното съдебно заседание на единадесети август
две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДКО ПЕТРОВ
при
секретаря Таня Бончева и в присъствието на прокурор .........., като разгледа
докладваното от съдия Петров АНД № 233 по описа за 2020 година, въз основа на
закона и данните по делото
Р Е
Ш И :
ПРИЗНАВА
обвиняемия Т.Д.М., ЕГН **********, роден на *** ***, българин, български
гражданин, с постоянен адрес:***, със средно образование, безрабаботен, неженен
и неосъждан
за ВИНОВЕН
за това, че на 02.08.2019г. в гр. Б., обл. Софийска, по бул. „Ц. О.“ управлявал
моторно превозно средство - мотоциклет „M.“ без регистрационна табела, с
идентификационен номер *****************, което не е регистрирано по надлежния
ред - съгласно Закона за движение по пътищата /ЗДвП/; ,,....чл. 140, ал. I, изр. 1 По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставен на определените за
това места и чл. 140, ал. 2, изр. 1 Условията и редът за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни
средства ,се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласуване
с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра
на отбраната.... “ и НАРЕДБА № Г45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства: „чл. 2 Моторните
превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената
"Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или
областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за
физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти и чл.
3, ал. 1 Моторните превозни средства и ремаркетата се регистриратрират в
14-дневен срок от придобиване на соствеността или оформянето на вноса
(постоянен или временен) от съответния митнически орган.., поради което и
на основание чл. 345, ал. 2 вр. ал. 1 от НК и чл.78а, ал.1 и ал.5 от НК го
ОСВОБОЖДАВА от НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ като му налага административно
наказание ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/ лева.
ВЕЩЕСТВЕНИТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВА - мотоциклет „M.“ без
регистрационна табела, с идентификационен номер ***************** да се върне на Т.Д.М., ЕГН **********.
ОСЪЖДА обвиняемия на основание чл.190,
ал.2 НПК да заплати сумата в размер на 5 /пет/ лева за служебно издаване на изпълнителен лист в
полза на РС – Б..
Решението може да се обжалва и протестира пред Софийски
окръжен съд в петнадесет дневен срок от днес.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
МОТИВИ към решение по а.н.д. №
233/2020 г. по описа на РС-Б., 6 състав
Б.ската
районна прокуратура е внесла постановление с предложение Т.Д.М. да бъде освободен от
наказателна отговорност като му бъде наложено административно наказание по
чл.78а от НК за извършено от него престъпление по чл. 345, ал. 2 вр. ал.1 от НК, фактически изразяващо се в това, че на 02.08.2019г. в гр. Б., обл. Софийска, по бул. „Ц.
О.“ управлявал моторно превозно средство - мотоциклет „M.“ без
регистрационна табела, с идентификационен номер *****************, което не е регистрирано по
надлежния ред - съгласно Закона за движение по пътищата /ЗДвП/; ,,....чл.
140, ал. I, изр. 1 По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат
само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставен на определените за това места и чл. 140, ал. 2,
изр. 1 Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане
в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда
за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства ,се определя с
наредба на министъра на вътрешните работи, съгласуване с министъра
на транспорта, информационните технологии и съобщенията и
министъра на отбраната.... “ и НАРЕДБА № Г45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства: „чл. 2 Моторните превозни
средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за
обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна
полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР)
или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за
физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските
субекти и чл. 3, ал. 1 Моторните превозни средства и ремаркетата се
регистриратрират в 14-дневен срок от придобиване на соствеността или оформянето
на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган- престъпление по чл. 345, ал.2 вр. ал. 1 от НК.
Пред РС-Б.
делото е протекло по реда на глава ХХVІІІ от НПК.
В съдебно
заседание БРП, редовно уведомена, не изпраща представител.
Пред
първоинстанционния съд се явява обвиняемият лично, и с адв. Б.Б., който моли
съда да постанови съдебен акт,с който да му наложи наказание при условията на
чл.78а от НК към законовия минимум.
Съдът,
като обсъди доводите на страните и като прецени събраните по делото писмени и
гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа страна: Към
началото на 2015 г. св. С. К. И. бил управител „М. К. - С. Л.“ ЕООД. Основният
предмет на дейност на дружеството бил внос и продажба на превозни средства -
товарни, лекотоварни и мотоциклети, както и търговия с такива.
На
неустановена дата през 2015 г. св. С. И. закупил мотоциклет „M.“ без
регистрационна табела, с идентификационен номер *****************. При покупко
- продажбата не били съставени никакви документи. На св. С. И. били предадени
свидетелството за регистрация на мотопеда - австрийски образец /в оригинал/,
сервизна книжка /типен шайн/ - австрийски образец и австрийски договор за
продажба с подпис на собственика, че го продава. Понеже св. С. И. нямал
намерение да ползва мотоциклета по предназначение, а го закупил с цел продажба,
не го регистрирал по надлежния ред.
На
неустановена дата през 2017 г. св. С. И. продал посочения по - горе мотоциклет
на св. В. Т. Х.. И при тази покупко - продажба не бил сключен надлежен договор.
Св. И. само предал на св. Х. владението върху мотоциклета и документите за него
/в оригинал/, а св. Х. от своя страна му предал договорената между двамата
парична сума. Св. В. Х. също не регистрирал мотоциклета по надлежния ред.
В
началото на 2019 г. св. В. Х. продал мотоциклета марка „M.“ без регистрационна
табела, с идентификационен номер ***************** на св. И. Ц. С., като
двамата извършили замяна. Св. С. предал на св. Х. лек автомобил „А. Р. *“ и
договорената между тях допълнителна парична сума, а св. Х. предал на св. С.
описания мотоциклет и документите за него. И св. И. С. не регистрирал
мотоциклета по надлежния ред. Св. С. решил да продаде мотоциклета, тъй като
имал нужда от пари по повод раждането на бъдещото му дете.
На
неустановена дата преди месец март 2019 г. св. И. С. продал мотоциклета „M.“
без регистрационна табела, с идентификационен номер ***************** на обв. Т.Д.М..
И при тази покупко - продажба не бил сключен надлежен договор. Св. С.
предоставил на обв. М. владението върху мотоциклета и документите за него, а
обв. М. - договорената между двамата парична сума. Обв. М. не регистристрирал
закупения от него мотоциклет в установения за това 14 - дневен срок след
придобиването му, съгласно изискванията на чл. 140, ал. 1, изр. 1 и ал. 2, изр.
1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и НАРЕДБА № 1-458 от 24.03.2000 г.
за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства. Въпреки това, обаче, той решил да го
ползва по предназначението му - като моторно превозно средство.
За
времето от 11,00 до 21,00 часа на 02.08.2019 г. свидетелите Б. Г. В., П. С. П. и
В. В. Г. - и тримата полицейски
служители в Зонално жандармерийско управление /ЗЖУ/- гр, София били изпратени
да работят на територията на гр. Б., обл. Софийска, съгласно утвърден от Директора на
Главна Дирекция „Национална полиция“ - МВР план - разстановка с per. №
517р-13488/02.08.2019 г. Съгласно същия план - разстановка в техния екип
следвало да има и местен полицейски служител, който в случая била св. П.
М. И.а - мл. експерт при РУ - Б.
Около
19,15 часа на 02.08.2019 г. горепосочените полицейски служители се движели със
служебен автомобил марка „Грейт Уол“, модел „Ховер 6“, с per. № ** **** **по
бул. „Ц. О.“ в посока към ул. „Б. Б.“ в гр. Б., обл. Софийска. По същото време
и на същото място (по бул. „Ц. О.“ в гр. Б.) се движел обв. Т.Д.М.,
управлявайки мотоциклета „M.“ без регистрационна табела, с идентификационен
номер *****************. Полицейските служители подали звуков и светлинен
сигнал на обв. Т.М., за да спре да му бъде извършена проверка, тъй като
управляваното от него моторно превозно средство не било регистрирано. Обв. М.,
обаче, не се подчинил, а рязко обърнал посоката си на движение и продължил да
се движи по бул. „Ц. О.“ в гр. Б.. Полицейските служители го последвали със
служебния им автомобил. Малко след това, обв. М. спрял управлявания от него
мотоциклет „M.“ без регистрационна табела, с идентификационен номер *****************
в района на ресторант „К.“ в гр. Б.. Свидетелите Б. В., П. П., П. И.а и В. Г. спрели
на същото място и извършили проверка на обв. М.. В хода й последният представил
само личната си карта, но не и документи за собствеността на мотоциклета и
свидетелство за управление на моторно превозно /СУМПС/. Тъй като управлявания
от обв. М. мотоциклет не бил регистриран по надлежния ред /съгласно чл. 140,
ал.1, изр. 1 и ал. 2, изр. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и НАРЕДБА
№ 1-45 от 24,03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от
движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства/ полицейските
служители го съпроводили до сградата на РУ - Б.. Там обв. Т.М. предал
доброволно управлявания преди това от него мотоциклет M.“ без регистрационна
табела, с идентификационен номер *****************, като по този начин същия
бил приобщен като веществено доказателство по делото.
От приложените по делото справки било
установено, че мотоциклет „M.“ без регистрационна табела, с идентификационен
номер ***************** не е бил обявяван за издирване, включително в
Шенгенската информационна система /ШИС/. Било установено също така, че същият
представлява моторно превозно средство и подлежи на задължителна регистрация,
съгласно Закона за движение по пътищата /ЗДвП/; „....чл. 140, ал. 1, изр. 1 По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и рремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставен на определените за това места и чл, 140, ал, 2, изр. 1
Условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратявен и възставовяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства ,се определя с наредма на
манистъра на вътрешните работи, съгласуване с министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщестнията и министъра на отбраната.... “ и
НАРЕДБА № 1-45 от24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и
спиране от движение на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данниза регистрираните пътни превозни средства: „ чл.
2 Моторните превозни средства и ремаркетата,
предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се
представят за регистриране от звената
"Пътна полиция"
при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните
дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите
лица, или по адреса на регистрация
- за стопанските субекти и чл. 3, ал. 1
Моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират в 14- дневен срок от
придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен)
от съответния митнически орган.
Била изискана и приложена справка -
съдимост на обв. Т.Д.М., от която се установило, че не бил осъждан. Била
изискана и приложена и справка за правоспособността на обвиняемия по ЗДвП и
наложените му административни наказания за извършени нарушения по този закон.
От нея се установило, че обв. М. има валидно СУМПС и че по отношение на него
има наложени множество административни наказания, за извършени нарушения по
ЗДвП.
С постановление на водещия
разследването от 29.05.2020 г., прецизирано с постановление на наблюдаващия
делото прокурор от 15.06.2020 г. обвиняемият Т.Д.М. бил привлечен в това му
качество за извършено от него престъпление по чл. 345, ал.2, вр. ал.1 НК. При
проведените му разпити, обвиняемият отказал да дава обяснения по обвинението.
Горепосочената фактическа обстановка
се подкрепя от събраните в хода на разследването гласни доказателствени
средства - показанията на свидетелите Б. Г. В., П. С. П., В. В. Г., П. М. И.а, В. Т. Х., И. Ц. С. и Сашо Кръстев И.; от
приложеният по делото писмен доказателствен материал: протоколи за доброволно
предаване, протокол за оглед на веществено доказателства, справки от РУ - Б. и
и справка за съдимост.
С така
описаното по - горе деяние обв. Т.Д.М. е осъществил от правна страна състава на
престъплението по чл.345, ал. 2, вр. ал. 1 НК, а именно за това, че на
02.08.2019 г. в гр. Б., обл. Софийска, по бул. „Ц. О.“ управлявал моторно
превозно средство - мотоциклет „M.“ без регистрационна табела, с
идентификационен номер *****************, което не е регистрирано по надлежния
ред - съгласно Закона за движение по пътищата /ЗДвП/; ,,....чл, 140, ал. 1, изр. 1 По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и рремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставен на определените за
това места и чл. 140, ал. 2, изр. 1 Условията и редът за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни
средства ,се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласуване
с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра
на отбраната.... “ и НАРЕДБА № 1-45 от 24.03.2000 г. за регистриране,
отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства
и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства: „ чл. 2 Моторните превозни средства и
ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за
обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните
работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на
собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти и чл. 3, ал. 1 Моторните превозни средства и ремаркетата се
регистрират в 14- дневен срок от придобиване на собствеността или оформянето на
вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган.... “
От
обективна страна, обв. Т.М. е осъществил изпълнителното деяние на посоченото
престъпление, като на процесиите дата (02.08.2019 г.) и място в (в гр. Б., обл.
Софийска , по бул. „Ц. О.“) управлявал моторно превозно средство - мотоциклет „M.“
без регистрационна табела, с идентификационен номер *****************.
На
следващо място, от обективна страна, същото това моторно превозно средство не е
било регистрирано понадлежния ред - съгласно посочените разпоредби на Закона за
движение по пътищата и НАРЕДБА № 1-45 от 24.03.2000 г.
От
субективна страна обв. Т.М. е извършил деянието виновно, при форма на вина пряк
умисъл по смисъла на чл.11, ал.2 НК - съзнавал е общественоопасния характер на
извършеното от него деяние и неговите последици, като е искал настъпването на
тези общественоопасни последици. Същият е бил наясно, че управляваният от него
мотоциклет не е регистриран по надлежния ред и въпреки това го е управлявал.
Обвиняемият
Т.Д.М. е роден на *** ***, българин, български гражданин, неженен, неосъждан,
със средно образование, безработен, с постоянен адрес ***, с ЕГН **********.
Въз основа на изложените съображения съдът прие, че от
обективна и субективна страна Т.Д.М. е осъществил състава на престъплението по
чл. 345, ал.2 вр. ал. 1 от НК.
При
определяне на вида и размера на наказанието на обвиняемото лице по този текст
от закона съдът съобрази няколко релевантни обстоятелства. На първо място Т.Д.М.
не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл.78а
от НК - видно от приложената по делото справка за съдимост съдебното му минало
е необременено. При доказана съставомерност на деянието законодателят е
предвидил наказание глоба от хиляда лева до пет хиляди лева.
Така
изброените обстоятелства налагат безспорния извод, че в конкретната хипотеза
спрямо обв. Т.Д.М. са налице основанията на чл.78а от НК, поради което той
следва да бъде освободен от наказателна отговорност като му се наложи
административно наказание „глоба”.
С оглед
предвиденото в особената част на НК наказание за престъплението по чл.345, ал.2
вр. ал.1 от НК, нормата на чл.78а, ал.5 от НК в случая се явява приложима.
За да се
определи административното наказание и неговия справедлив размер съдът изходи,
както от отегчаващите, така и от смекчаващите обстоятелства, като съобрази
обективните и субективни особености на конкретно извършеното, както и обществената опасност на дееца,
които обстоятелства не дават отражение върху съставомерността на деянието, за
което Т.Д.М. е признат за виновен.
Водим
от гореизложените съображения настоящият съдебен състав счита, че на М. Д. Т.
следва да се наложи административно наказание „глоба” в минимален размер,
предвиден в закона. С оглед нормата на чл.78а, ал.1 и ал.5 от НК настоящият
съдебен състав прие, че следва да наложи на обвиняемия административно
наказание „глоба” в размер на 1000 /хиляда/ лева. Съдът счита, че този размер
на административното наказание се явява справедлив и би изпълнил целите на
наложеното наказание – превантивната и възпиращата роля.
ВЕЩЕСТВЕНИТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВА - мотоциклет „M.“ без
регистрационна табела, с идентификационен номер ***************** следва да се върне на Т.Д.М., ЕГН
********** след влизане на Решението в сила.
Предвид гореизложеното в тежест на
обвиняемия на основание чл.190, ал.2 НПК следва да бъде възложената сумата в
размер на 5 /пет/ лева за служебно
издаване на изпълнителен лист в полза на РС – Б..
По
делото няма доказателства за направени разноски за доказване на обвинението
срещу обвиняемия.
Така мотивиран съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: