РЕШЕНИЕ
№ 3091
Стара Загора, 23.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - VIII състав, в съдебно заседание на трети юли две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ЗЛАТКО МАЗНИКОВ |
При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ административно дело № 20257240700351 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка чл. 45, ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
Образувано е по оспорване на областния управител на област Стара Загора, обективирано в Заповед № АК-01-ЗД-15 от 03.04.2025 г., против Решение № 184 от 21.03.2025 г. на Общински съвет (ОбС) Б. Д., с което е прието повторно Решение № 179 от 27.02.2025 г. на ОбС Братя Даскалови.
В заповедта на областния управител са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено в противоречие с приложимия материален закон и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Твърди се, че решението прието в нарушение на чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС), без да е взето решение по чл. 25, ал. 5 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) и без да е проведена процедура за промяна на предназначението на процесните земеделски земи за неземеделски нужди по реда на Глава пета от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), като предпоставка за обявяването им от публична общинска собственост в частна такава. По тези съображения, поддържани и в представени писмени бележки, както и в съдебно заседание от процесуалните му представители – упълномощени юрисконсулти, е направено искане за отмяна на оспореното решение и се претендира юрисконсултско възнаграждение.
Ответникът – ОбС Братя Даскалови, чрез процесуалния си представител – упълномощен адвокат, в съдебно заседание и в представени писмени бележки навежда доводи за неоснователност на оспорването, доколкото начинът на трайно ползване (НТП) на процесните земеделски земи към датата на приемане на оспореното решение е променен по надлежния ред от „пасище“ на „изоставена нива“, и моли да бъде отхвърлено. Претендира за направените разноски по делото.
Като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от фактическа страна следното:
О. Б. Д., съгласно Акт за публична общинска собственост (АПОС) № 4296 от 16.02.2017 г. (л. 50) и АПОС № 4297 от 16.02.2017 г. (л. 51), е собственик на [имот номер] по [жк], община Б. Д., местност „Съръяр“ – пасище, мера с площ 0,402 дка (402 кв. м.), и на [имот номер] по [жк], община Б. Д., местност „Съръяр“ – пасище, мера с площ 0,915 дка (л. 915 кв. м.), представляващи съответно поземлен имот (ПИ) с [идентификатор] и ПИ с [идентификатор] по КККР на [населено място], община Б. Д., одобрени със Заповед № РД-18-530 от 22.02.2018 г. на изпълнителния директор на АГКК – съгласно приложени скици на ПИ от СГКК [населено място] (л. 71 и 72).
С Решение № 93, прието от ОбС Б. Д. на проведено заседание на 28.06.2024 г. – т. 8 по Протокол № 9 (л. 58), на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и чл. 78а, ал. 1 от Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ (ППЗСПЗ) във връзка с чл. 25, ал. 9 от ЗСПЗЗ е дадено съгласие за започване на процедура за промяна на НТП – пасище, на ПИ с [идентификатор] и ПИ с [идентификатор] по КККР на [населено място], община Братя Даскалови, като кметът на общината е упълномощен да извърши всички необходими за това последващи действия.
Със Заповед № ПО-21-591-1 от 28.10.2024 г. (л. 53), издадена от началника на Общинска служба по земеделие Чирпан, на основание чл. 78а от ППЗСПЗЗ и постъпило заявление от О. Б. Д. в качеството й на собственик на ПИ с идентификатори 16691.15.11 и 16691.15.14 по КККР на [населено място], община Братя Даскалови, е назначена комисия, която съвместно с представител на собственика да извърши проверка на място има ли налични условия за промяна на НТП на ПИ. На проведено на 11.11.2024 г. заседание на комисията – Протокол № ПО-21-591-2 (л. 53), е констатирано, че към момента на проверката на място ПИ са с НТП „изоставена нива“, и е взето решение да се промени на НТП на ПИ от „пасище“ на „изоставена нива“.
По предложение (докладна записка) на заместник-кмет на община Братя Даскалови (л. 67 – 68), според което ПИ с идентификатори 16691.15.11 и 16691.15.14 по КККР на [населено място], община Братя Даскалови, са престанали да изпълняват предназначението си по чл. 3, ал. 2 от Закона за общинската собственост – ЗОС (посочено е, че те са маломерни, не са отдавани и ползвани никога поради липса на интерес към тях и към настоящия момент няма сключени договори за наем или ползване на същите, предвид което не е налице нужда от задоволяване на широк кръг обществени потребности и ПИ не изпълняват публична функция), от ОбС Братя Даскалови е прието Решение № 197 по Протокол № 21 от 27.02.2025 г. (л. 47 – 49), с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА във връзка с чл. 6, ал. 1 от ЗОС което ПИ с идентификатори 16691.15.11 и 16691.15.14 по КККР на [населено място], община Братя Даскалови, с трайно предназначение на територията – земеделска, и с НТП – изоставена нива, са обявени за частна общинска собственост, като на кмета на общината е възложено да извърши всички последващи нормативно определени действия. На заседанието на ОбС са присъствали всички 13 общински съветници, като решението е прието с 10 гласа „за“ и 3 гласа „против“.
Със Заповед № АК-01-ЗД-12 от 11.03.2025 г., издадена от областния управител на област Стара Загора (л. 25 – 27), на основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията (ЗАдм), чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, чл. 6, ал. 1 от ЗОС, чл. 25, ал. 1, ал. 3, ал. 5 и ал. 6 от ЗСПЗЗ във връзка с разпоредбите на гл. V от ЗОЗЗ Решение № 179 от 27.02.2025 г. на ОбС Братя Даскалови е върнато за ново обсъждане, като незаконосъобразно поради приемането му без да е взето решение по чл. 25, ал. 5 от ЗСПЗЗ и без да проведена процедура за промяна на предназначението на ПИ по реда на Глава пета от ЗОЗЗ, което е предпоставка за обявяването им от публична общинска собственост в частна такава. Заповедта е получена от ОбС на 14.03.2025 г. (л. 28).
По предложение (докладна записка) на заместник-кмет на община Братя Даскалови (л. 44 – 46), според което цитираният от областния управител ред за промяна на предназначението на ПИ е неотносим и няма пречка след промяна на НТП на ПИ от „пасище“ в „изоставена нива“ да бъде променен характера на собствеността им от публична в частна, от ОбС Братя Даскалови е прието оспореното Решение № 184 по т. 4 от Протокол № 22 от 21.03.2025 г. (л. 41 – 43), с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 във връзка с чл. 45, ал. 4, ал. 7, ал. 9 и ал. 10 от ЗМСМА е прието повторно Решение № 179 от 27.02.2025 г. На заседанието на ОбС са присъствали 12 от общо 13 общински съветници, като решението е прието с 9 гласа „за“ и 3 гласа „против“.
Решение № 184 от 21.03.2025 г. на ОбС Братя Даскалови е получено от областния управител на област Стара Загора на на 25.03.2025 г. (л. 6), а заповедта за оспорването му на 04.04.2025 г. (л. 1 – 3).
При така установената фактическа обстановка, като обсъди доводите и становищата на страните, съдът приема от правна страна следното:
Обективираното в Заповед № АК-01-ЗД-15 от 03.04.2025 г. на областния управител на област Стара Загора оспорване на Решение № 184 от 21.03.2025 г. на ОбС Братя Даскалови, с което е прието повторно Решение № 179 от 27.02.2025 г. на ОбС Братя Даскалови, е процесуално допустимо, като направено е в законоустановения срок – чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА, от легитимирано лице – чл. 31, ал. 1, т. 5 от ЗАдм и чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА, против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност – по аргумент от разпоредбата на чл. 8, ал. 11 във връзка с чл. 6, ал. 1 от ЗОС (доколкото за квалифицирането на решенията на ОбС като подлежащи на съдебен контрол за законосъобразност актове от значение е не формата и наименованието им, а дали съдържат властническо волеизявление, тъй като съдебният контрол е допустим по отношение само на някои актове на ОбС – тези, които той взема в качеството си на административен орган и с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи и законни интереси на граждани или организации).
Оспорeното Решение № 184 от 21.03.2025 г. на ОбС Братя Даскалови, с което е прието повторно Решение № 179 от 27.02.2025 г. на ОбС Братя Даскалови – за промяна на собствеността на посочените в него два ПИ от публична общинска в частна такава, тъй като е променен НТП и са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 от ЗОС, е постановено от компетентен орган, при спазване на изискванията за [жк], ал. 1 от ЗОС и чл. 6, ал. 3 от ЗОС във връзка с чл. 45, ал. 10 от ЗМСМА, но при пълна липса на законово основание за приемането му, доколкото то е обосновано с настъпила промяна на НТП на ПИ – от „пасище“ в „изоставена нива“, без да е надлежно проведена и приключила процедура за промяна на предназначението им, а не на НТП.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на ЗОС в определените в ал. 3 случаи.
В разпоредбата на чл. 25 от ЗСПЗЗ законодателят изрично е направил разграничение между предназначение и НТП на имотите. Промяната на предназначението на мерите и пасищата се извършва при спазване на условията и реда на Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ) – ал. 6, а условията и редът за промяна на НТП на мерите и пасищата за други земеделски нужди се определят в правилника за прилагане на закона – ал. 9.
Посоченото законово ограничение е залегнало и в разпоредбата на чл. 6, ал. 1 от ЗОС, съгласно която имотите и вещите – публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 от ЗОС, се обявяват от общинския съвет за частна общинска собственост.
Следователно законодателят свързва възможността за промяна на характера на общинската собственост от публична в частна единствено с промяна на нейното предназначение, очертано в чл. 3, ал. 2 от ЗОС.
Съгласно чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ предназначението на земеделските земи е за производство на растителна продукция и за паша на добитък, т. е. предназначението на земеделските земи е очертано в две насоки: едната е производство на растителна продукция, а другата е за паша на добитък. Промяната на НТП на земеделската земя от „пасище“ (т. е. за паша на добитък) в „изоставена нива“, какъвто е разглежданият случай, не означава, че земята вече няма очертаното в чл. 2, ал. 2 от ЗОЗЗ предназначение. В този смисъл промяната на НТП на земеделската земя е в рамките на едно и също нейно предназначение, дефинирано от закона.
Този извод е в съответствие с целта на закона, очертана в разпоредбите на чл. 6, ал. 1 от ЗОС, чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ и прогласена в разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗОЗЗ, съгласно която земеделските земи са основно национално богатство и се използват само за земеделски цели. Целта на закона е да ограничи хипотезите, в които се допуска промяна на характера на общинската собственост, за да се запази тя за задоволяване на нуждите на населението. Промяната на НТП на земеделската земя позволява за известен период от време отредените за мери и пасище земи да се ползват като земеделска земя за производство на растителна продукция, но това не е пречка впоследствие тази земя отново да бъде ползвана като мера и пасище. Приемането на становището на ответника, че промененият начин на ползване на земеделската земя води до възможност за промяна на характера на нейната собственост, дава възможност чрез заобикаляне на закона общинските земеделски земи да бъдат отчуждавани, без да се спазват забраната и ограниченията по чл. 7, ал. 2 от ЗОС, което категорично е в нарушение на разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗОЗЗ.
Следователно разпоредбата на чл. 6, ал. 1 от ЗОС урежда правомощие на ОбС да извършва промяна на собствеността на общински имот от публична в частна единствено при промяна на предназначението на имота. Видно от данните по делото, в настоящия случай е извършена само промяна в НТП на земеделските земи.
С оглед на изложеното, доколкото оспореното в настоящото производство решение за промяна на характера на собствеността на общински имоти от публична в частна е в нарушение на разпоредбата на чл. 6, ал. 1 от ЗОС и липсва законова норма, която да дава възможност за приемането му, без да е проведена надлежна процедура за промяна на предназначението на процесните два ПИ, същото е нищожно, тъй като е прието не при неправилно прилагане на материалноправните разпоредби, а при пълна липса на предпоставките на материалния закон, и следва да бъде обявено за такова.
При този изход от спора на основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да бъде уважено своевременно направеното от процесуалния представител на оспорващия искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като Община Братя Даскалови, доколкото ОбС няма финансова самостоятелност, бъде осъдена да заплати на Областна администрация Стара Загора юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв., определен съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.
Водим от горните мотиви, Административен съд Стара Загора на основание чл. 172, ал. 2, предложение първо от АПК
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО Решение № 184 по Протокол № 22 от проведеното на 21.03.2025 г. заседание на Общински съвет Братя Даскалови.
ОСЪЖДА Община Братя Даскалови да заплати на Областна администрация Стара Загора юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, ведно с препис от него.
Съдия: | |