РЕШЕНИЕ
№ 100
гр. гр. Хасково, 24.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети април през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Кючуков
при участието на секретаря Милена Д. Борисова
като разгледа докладваното от Мартин Д. Кючуков Административно
наказателно дело № 20245640201033 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №24-1253-003735 от 27.11.2024г. на
Началник Група в ОД-МВР-Хасково, Сектор „Пътна полиция“-Хасково, с което за
нарушение на чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП и на основание чл.174 ал.1 т.1 от ЗДвП на К. П. А. с ЕГН
********** от гр.****е наложено административно наказание „глоба" в размер на 500 лв. и
„лишаване от право да управлява МПС" за срок от 6 месеца, като на основание Наредба
№1з-2539 на МВР са му отнети 8 контролни точки.
Недоволен от така наложените наказания е останал жалбоподателят К. А.,
поради което обжалва НП в срок. Твърдят се противоречие с материалния закон и
съществени нарушения на процесуалния закон. Административното нарушение не било
индивидуализирано правилно. В АУАН и в НП било посочено, че водачът управлявал МПС
на 18.11.2024г. в 22:59 часа, а проверката с техническо средство за употреба на алкохол била
извършена в интервала 22:15 - 22:30 часа и по този начин нарушението било
индивидуализирано неправилно. В НП не били посочени нарушените законови разпоредби.
Разпоредбата на чл.5 ал.3 т.1 ЗДвП съдържала няколко предложения и непосочването в НП
на конкретното от тях довело до ограничаване правото на жалбоподателя да узнае за какво
точно нарушение е санкциониран.
Иска от съда да отмени атакуваното НП.
Претендира разноски.
Административно-наказващият орган Началник Група към ОД-МВР-Хасково,
Сектор „Пътна полиция“-Хасково, редовно призован, не се явява, не изпраща представител.
В съпроводителното писмо към АНП изразява становище жалбата да бъде оставена без
уважение, а в условията на евентуалност и в случай на претендирани разноски за адвокатско
възнаграждение, прави възражение за прекомерност на същите.
1
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 18.11.2024г. св. И. Р. М. и св.Р. Б. П. – полицаи в РУ на МВР-Хасково, били
на работа и патрулирали със служебния си автомобил в гр.Хасково. Около 22,25 часа,
забелязали по ул. "Ангел Войвода" в посока ул. „Родопи“ да се движи лек автомобил
"******" рег. № ******** и след подаване на звуков и светлинен сигнал, същият бил спрян
за проверка. Водач на л.а. "******" с рег. № ******* бил жалбоподателят К. П. А. с ЕГН
********** от гр. Хасково. Той бил тестван с "Алкотест "Дрегер 7510" с №ARDN 0085. При
извършеното измерване в 22,30 часа, Дрегер-ът установил наличие на алкохол в кръвта на
А. – а именно 0,54 промила алкохол в издишания от водача въздух. На жалбоподателя бил
издаден и връчен в 22,50 часа талон за медицинско изследване № 0158655. А. не дал кръв за
изследване.
При тази фактическа обстановка на 18.11.2024г. в 22,59 часа е съставен АУАН
серия GA№ 167535/18.11.2024г. в присъствие на жалбоподателя и връчен лично.
Въз основа на него е било издадено и атакуваното НП № 24-1253-003735/
27.11.2024г.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да
осъществява цялостен контрол и когато се установи, че нарушителят е извършил деянието
виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на
нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53
от ЗАНН.
Концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на МПС се установява по
ред, регламентиран в издадената на основание чл. 174, ал. 4 от ЗДвП, от министъра на
здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието, Наредба
№ 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози (обн. ДВ бр. 61 от 2017 г., в сила от
29.09.2017 г.).
Съгласно чл.1 ал.3 и ал.4 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г., концентрацията на
алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява
чрез използване съответно на технически средства, тестове, медицински, химически или
химико-токсикологични изследвания, като техническите средства, с които се установява
концентрацията на алкохол в кръвта, се определят със заповед на министъра на вътрешните
работи, след като бъдат одобрени по реда на Закона за измерванията.
В чл.3 ал.1, предл. първо от Наредбата е предвидено, че при извършване на
проверка на място от контролните органи, концентрацията на алкохол в кръвта се установява
с техническо средство, а в чл. 3а (Нов – ДВ бр. 81 от 2018 г.), че установяването на
концентрацията на алкохол в кръвта се извършва с доказателствен анализатор, показващ
концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух и отчитащ
съдържанието на алкохол в горните дихателни пътища (доказателствен анализатор), или с
медицинско и химическо лабораторно изследване, когато: 1. лицето откаже извършване на
проверка с техническо средство или тест; 2. лицето не приема показанията на техническото
средство или теста; 3. физическото състояние на лицето не позволява извършване на
проверка с техническо средство или тест.
Според чл.6 ал.9 от Наредбата, концентрацията на алкохол в кръвта и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява въз основа на
показанията на техническото средство за установяване концентрацията на алкохол в кръвта
2
или на теста за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози в
случаите на отказ на лицето да подпише или да получи талона за изследване, при неявяване
в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване с доказателствен
анализатор и/или за даване на проби за изследване.
Регламентирания с Наредбата ред за установяване концентрацията на алкохол
в кръвта на водачите на МПС предвижда това да става въз основа на показанията на
техническото средство от извършеното измерване, вписани в акта за установяване на
административното нарушение с точност до втория знак след десетичната запетая
включително, което в разглеждания случай е извършено.
Водачът К. П. А. е подписал съставения му АУАН, в който е отразена
измерената стойност от 0,54 промила, както и издадения му Талон за изследване № 0158655
с вписан резултат от пробата с Дрегер-а.
Същият не е оспорил този резултат и не е извършил медицинско и химическо
изследване, с оглед на което е взет предвид резултатът от пробата с техническото средство
„Алкотест Дрегер“.
От доказателствата по делото се установява, че със Заповед № 8121з-
329/22.03.2022г. на Министъра на вътрешните работи, използваното при проверката
техническо средство "Alcotest 7510" е било определено като такова по чл. 1, ал. 4 от Наредба
№ 1 от 19.07.2017 г., както и че "Алкотест "Дрегер 7510" с №ARDN 0085 успешно е
преминал периодична последваща проверка на дата 23.10.2024 г., със срок на валидност 6
месеца.
Видно от представената от ОДМВР-Хасково разпечатка на извършените в
интервала 22:00-23:00 часа на 18.11.2024г. проби за употреба на алкохол, в 22:30 часа при
проверка на водача К. П. А. техническо средство Алкотест Дрегер 7510 с фабр. номер
ARDN-0085, е отчело именно резултат от 0. 54 ‰.
Несъмнено резултатът от 0,54 промила концентрация на алкохол в кръвта,
установена с техническо средство, определящо концентрацията на алкохол в кръвта чрез
измерването му в издишвания въздух, е над 0,5 на хиляда, и изпълнява състава на чл. 174
ал.1 т.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят е бил длъжен да не шофира с концентрация на алкохол в
кръвта си над 0,5 промила. Като е шофирал с концентрация на алкохол в кръвта си от 0,54
промила, установена по надлежния ред, К. А. е нарушил забраната по чл.5 ал.3 т. 1 от ЗДвП.
Съдът приема за установено извършването на това административно
нарушение.
За него чл.174 ал.1 т.1 от ЗДвП предвижда, че се наказва с лишаване от право
да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който управлява
моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в
кръвта, установена с медицинско и химическо изследване и/или с техническо средство,
определящо концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух -
над 0,5 на хиляда до 0,8 на хиляда включително – за срок от 6 месеца и глоба 500 лв.
Твърди размери, без възможност за индивидуализация.
Това са и наказанията, които АНО е наложил с НП.
В частта относно отнемането на контролни точки - чл.6 ал.1 т.1 б."а" от
Наредба №1з-2539 на МВР въвежда твърд размер - 8 контролни точки и няма възможност за
индивидуализация.
Толкова са били отнети на жалбоподателя.
НП е мотивирано и сочи в описанието на нарушението всички признаци от
3
обективна и субективна страна. Квалификационно нарушението е правилно определено -
посочени са точните текстове на закона.
Неоснователен е довода на защитата, че с непосочване в правната
квалификация в НП на конкретното предложение на т.1 от чл.5 ал.3 от ЗДвП е нарушено
правото му да узнае за какво точно нарушение е санкциониран.
Нарушението е точно, ясно и разбираемо описано в обстоятелствената част на
НП, посочени са и съответните член, алинея и точка от закона, под които се субсумира
същото.
Действително текстът на чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП съдържа няколко хипотези, но
непосочването на конкретното предложение не създава неяснота относно нарушението.
АНО го е описал съвсем ясно - управлява МПС трамвай или самоходна
машина с концентрация на алкохол в кръвта си в интервала 0,5-0,8 промила.
Наложената на жалбоподателя санкция също е по точния законов текст.
НП се явява правилно и законосъобразно и ще следва да бъде потвърдено.
Предвид изложеното , съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №24-1253-003735 от
27.11.2024г. на Началник Група в ОД-МВР-Хасково, сектор „Пътна полиция“-Хасково, с
което за нарушение на чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП и на осн. чл.174 ал.1 т.1 от ЗДвП на К. П. А. с
ЕГН ********** от гр.***, *****, е наложено административно наказание „глоба" в размер
на 500 лв. и „лишаване от право да управлява МПС" за срок от 6 месеца, като на осн.
Наредба №1з-2539 на МВР са отнети 8 контролни точки.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от
съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Хасково:/п/ не се чете.
Вярно с оригинала!
Секретар: Ц.С.
4