Определение по дело №363/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 164
Дата: 1 февруари 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237280700363
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 декември 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 164

Ямбол, 01.02.2024 г.

Административният съд - Ямбол - IV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: СТОЯН ВЪЛЧЕВ

като разгледа докладваното от съдията административно дело363/2023 г. на Административен съд - Ямбол, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано на основание чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) по жалба на Община Стралджа, [населено място], [улица], представлявана от кмета на общината А. К. против Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3834/11.08.2023 г. по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура” по мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата и селски те райони” от ПРСР 2014-2020 г., с което Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” на основание нa основание чл.20a, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, чл.73, ал.1, чл.72, ал.1 във връзка с чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕФСУ (загл. изм - ДВ, бр. 51 от 2022 г„ в сила от 01.07.2022 г.) във връзка с §70 от Преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, е решил:

1.За установеното нарушение на чл. 21, ал. 15 и чл. 17, ал. 1 от ЗОП, изразяващо се в използването на незаконосъобразен ред за възлагане на обществена поръчка, определям на основание т. 1, б. „а“ от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, 100 % финансова корекция от стойността на финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Извършване на авторски надзор на обект: Път JAM2057/III-707 Воденичане - Палаузово/-Иречеково-/Ш-7072/, от км 0+000 до км 4+307,80” и сключен договор № Д-459 от 17.04.2018 г., с избран изпълнител „ВТС Консулт“ ЕООД на стойност - 1 900,00 лв. без ДДС по Договор № 28/07/2/0/00453 от дата 22.11.2017 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие“ и община Стралджа с УРН 401316.

2.Установявам, че за община Стралджа с [ЕИК] и адрес: Община Стралджа, област Ямбол, [улица], п.к. 8680, представлявана от А. К. К., възниква публично държавно вземане, представляващо недължимо платена финансова помощ по Договор № 28/07/2/0/00453 от дата 22.11.2017г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, в размер на 2 280,00 лв. с ДДС (две хиляди двеста и осемдесет лева).

С молба вх.№177/24.01.2024 г. оспорващата страна, чрез процесуалния си представител е направила искане на основание чл.166, ал.2 АПК да бъде спряно допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на решението.

С разпореждане № 124/24.01.2024 г. е дадена възможност на Община Стралджа в да ангажира доказателства, че предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3834/11.08.2023 г. по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура” по мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата и селски те райони” от ПРСР 2014-2020 г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” би могло да й причини значителна или трудно поправима вреда, както и да ангажира доказателства за образуването на изпълнително дело № *********/2024 г. на ТД НАП Бургас, офис Ямбол, за извършените по него процесуални действия и за претендираните суми.

Във връзка с изпълнение на горното е постъпила молба вх.№217/29.01.2024 г. ведно с приложени към нея доказателства, които с разпореждане № 148/30.01.2024 г. са предоставени на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” за отговор по искането за спиране предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3834/11.08.2023 г., какъвто е постъпил с вх.№251/30.01.2024 г.

След като се запозна с направеното искане, становищата на страните и ангажираните от тях доказателства, съдът приема същото за допустимо и основателно по следните съображения.

Оспореният административен акт е издаден на основание чл.73, ал.1 ЗУСЕФСУ и съгласно ал.4 може да се оспорва пред съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл.27, ал.2 и 3 и ал.5 и 6 ЗУСЕФСУ.

От своя страна чл.27, ал.2 ЗУСЕФСУ предвижда, че оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение, т.е. тяхното предварително изпълнение е допуснато по силата на закона.

Нормата на чл.166, ал.4 АПК дава възможност на оспорващия, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, да поиска от съда да бъде спряно допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон при условията на чл.166, ал.2 АПК.

В последния е предвидено, че при всяко положение на делото до влизането в сила на решението съдът може да спре предварителното изпълнение, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Според последното е в доказателствена тежест на оспорващия да установи, че предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, която да е противопоставима на защитения от закона обществен интерес.

Искането е мотивирано с обстоятелствата, че при заплащане на сумата по оспореното решение, която е част от общата такава, за което е образувано изпълнително дело № *********/2024 г. ТД на НАП, няма да могат да платени заплати и осигуровки на общинските служители за един месец и половина, ще се наложи да бъдат спрени мобилните разговори и движението на общинските МПС за същия срок, което означава практически да бъде затворена общината и тя да спре да работи за един месец и половина.

В подкрепа на това са представени Съобщение за доброволно изпълнение на основание чл.221 ДОПК, че в ТД НАП Бургас, офис Ямбол е образувано изпълнително дело № *********/2024 г., по което се претендира и сумата по оспореното решение и справка за месечните разходи на Община Стралджа за издръжка на общинската административния, които възлизат на 243796 лв.

Сочените доказателства навеждат на извода, че предварителното изпълнение на оспорения административен акт ще доведе до невъзможност за разплащане от страна на Община Стралджа и за последната ще настъпят значителни и трудно поправими вреди от материален характер.

В тази връзка сумата по финансовата корекция, обоснова обективна възможност за настъпване на неблагоприятни имуществени последици, които могат да бъдат квалифицирани като трудно поправима вреда в смисъла, вложен от законодателя.

Независимо, че корекцията по Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3834/11.08.2023 г. е в размер на 2280 лева, то против общината изпълнителното дело е образувано на база общо 14 такива решения и се претендират сумарно 372279 лв., които биха могли да блокират работата на общината, доколкото ще доведе до невъзможност да се заплащат своевременно задълженията и ще затрудни значително дейността на общината.

Ето защо настъпването на вредата е вероятно в достатъчна степен, като същата е определена по вид и размер.

Поради това предварителното изпълнение на решението би се оказало прекомерно и преминало рамките на основни, гарантирани и защитими в правовата държава права и интереси на оспорващия, а това ще въздейства по недопустим начин на същността на правото, чиято защита се търси и което обуславя основателността на искането за спиране на предварителното изпълнение.

Предвид гореизложеното и на основание чл.166, ал.4 във връзка с ал.2 АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

СПИРА допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3834/11.08.2023 г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: