Определение по адм. дело №2349/2025 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 13164
Дата: 25 ноември 2025 г.
Съдия: Таня Димитрова
Дело: 20257050702349
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2025 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛНО ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 13164

Варна, 25.11.2025 г.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА - XXV състав, в съдебно заседание на 25.11.2025 г. 13:30 ч., в следния състав:

Съдия: ТАНЯ ДИМИТРОВА

При участието на секретаря Пенка Михайлова, като разгледа дело 2349/2025 г. докладвано от съдията, и за да се произнесе взе предвид следното:

На поименното повикване в 13:30 часа се явиха:

Оспорващият - В. П. Д., редовно призован, не се явява. Представлява се от адв. К. К., преупълномощена от адв. Й. А., редовно упълномощена и приета от съда от днес.

Ответникът - НАЧАЛНИКА НА СЕКТОР „ПЪТНА ПОЛИЦИЯ“ ПРИ ОД НА МВР ВАРНА, редовно призован, не се явява, не се представлява.

Адв. К.: Колегата юрисконсулт на ответника помоли да предам да го изчакаме няколко минути, доколкото има насрочено съдебно заседание в съседна зала на Административен съд – Варна за същия час.

СЪДЪТ по хода на делото намира, че следва да даде 10 мин почивка, с оглед обезпечаване на явяването на процесуалния представител на ответника по делото, предвид заявеното от процесуалния представител на оспорващия.

Съдебното заседание продължи в 13:40 часа в присъствието на съдебния състав и процесуалния представител на оспорващия адв. К..

ПО ХОДА НА ДЕЛОТО

Адв. К.: Моля да се даде ход на делото.

СЪДЪТ намира, че не са налице процесуални пречки, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ДОКЛАДВА

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от В. П. Д., подадена чрез адв. Й. А., против отказ на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна да отрази в АИС-АНД, че Наказателно постановление (НП) № 20-0819-003446/06.10.2020 г. се обжалва.

Представена е административната преписка по делото.

С Определение № 11088 от 14.10.2025 г., с което съдът е конституирал страните по делото, на същите конкретно е указана доказателствената тежест, която носят.

На 06.11.2025 г. с молба с.д. № 18161 Началника на сектор Пътна полиция при ОД МВР – Варна уведомява съда, че дейностите по въвеждане, корекция и заличаване на данни се извършват от служител със съответни права на достъп до АИС-АНД на МВР.

СЪДЪТ ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ НА СТРАНИТЕ ДА ИЗРАЗЯТ СТАНОВИЩЕ ПО ЖАЛБАТА, ПО ДОКЛАДА И ДА НАПРАВЯТ ДОКАЗАТЕЛСТВЕНИ ИСКАНИЯ.

Адв. К.: Поддържам жалбата на изложените в нея съображения.

Моля, да се приемат приложените с жалбата писмени доказателства и представената административна преписка.

Уточнявам, че отказът, който оспорваме, е обективиран в писмото на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна с рег. № 819000-48433/19.09.2025 г., като искането е да се отмени този отказ и да се задължи ответникът да отрази статуса на НП, а именно, че същото се обжалва и не е влязло в законна сила, и да отрази коректно наличните контролни точки за лицето.

СЪДЪТ, по доказателствата

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото представените от оспорващия с жалбата - Писмо с отказ peг. № 819000-48433 от 19.09.2025 г.; Протокол от 16.09.2025г. по АНД № 725/2025г. на PC - Варна, 2 състав; Удостоверение за водач № 26/07.01.2025 г.

ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото представените от ответника по опис и съставляващи административна преписка - Пощенски плик R PS 9004 СОАХЕ5 К; Заповед № 365з - 8226/30.12.2021 г.; Заповед № 8121з - 1632/02.12.2021 г.; Справка за нарушител/водач; Писмо с УРИ № 819р - 29602/09.09.2025 г.; ЗППАМ № 25-0819-000130/29.01.2025 г.; Уведомление с УРИ № 819000 - 6723/05.02.2025 г.; Уведомление с УРИ № 819000 - 2828/16.01.2025 г.; Писмо с УРИ № 819р - 50556/10.12.2024 г.; Писмо с УРИ № 819р - 50556/20.12.2024 г.; Докладна записка с УРИ № 445р - 4096/14.03.2024 г. ; НП № 23-0253-000750/02.11.2023 г.; Докладна записка изготвена на 04.01.2024 г.; Писмо с изх. № 819р - 35054/20.12.2021 г.; НП № 20-0819-003446/06.10.2020 г.; Докладна записка; Писмо с УРИ № 819р - 31742/14.08.2024 г.; НП № 24-0819-000951/25.04.2024 г.; НП № 24-0819-001244/12.06.2024 г.; Докладна записка с УРИ № 439р - 23181/20.08.2024 г.; Писмо с УРИ № 819000 - 48433/19.09.2025 г.; Писмо с УРИ № 819000 - 457221/03.09.2025 г.; Пощенски плик R PS 9000 94P0L3 G; Заповед per. № 819з - 122/16.09.2025 г.

ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото представените на 06.11.2025 г. от ответника – Писмо УРИ:819000-52606/15.10.2025 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна.

Адв. К.: Няма да соча нови доказателства.

В 13:47 в залата влиза юриск. Г. Г..

Юриск. Г.: Моля за възможност да представя пълномощно по ел. път до края на заседанието ви днес.

Адв. К.: Не се противопоставям.

СЪДЪТ уведомява процесуалния представител на ответника за извършените до момента процесуални действия, а именно: доклад на жалбата, изразяване на становище от оспорващия, че поддържа жалбата; направено уточнение от оспорващия изрично, че се оспорва отказът на ответника, обективиран в писмо с рег. № 819000-48433/19.09.2025 г.; приемане като доказателства на приложените доказателства към жалбата и административната преписка, вкл. писмото от 06.11.2025 г. от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна.

Юриск. Г.: Оспорвам жалбата. Считам, че не е допустима, защото отразяването не се извършва от посочения в жалбата административен орган.

СЪДЪТ намира, че спорът не му е подведомствен, с оглед следните съображения:

С оспореното писмо рег. № 819000-48433/19.09.2025 г. на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна В. П. Д. е уведомен, че по арг. от чл. 64 ЗАНН и чл. 186а, ал. 4 ЗДвП, процесното НП е влязло в сила на 16.03.2022 г. и са отнети посочените в НП контролни точки, като в информационната система на МВР – АИС-АНД не е налична информация за постъпило искане за възобновяване на производството по влязлото в сила НП и няма данни за постановено възобновяване. Писмото съдържа и констатацията, че с влезли в сила НП на оспорващия са отнети всички контролни точки и оспорващият е загубил правоспособност по чл. 157, ал. 4 ЗДвП.

Писмото е постановено по отправено от оспорващия искане до Началник група към ОД на МВР – Варна Сектор „Пътна полиция“ да бъде отразено в системата на МВР – АИС-АНД, че НП № 20-0819-0034446/06.10.2020 г. се обжалва и да се коригира и справката за нарушител/водач на лицето В. П. Д., като бъдат коректно отразени наличните контролни точки на лицето.

Оспорващият настоява, че оспореният отказ, обективиран в писмо рег. № 819000-48433/19.09.2025 г. е незаконосъобразен и необоснован, както и в несъответствие с целта на закона. Изтъква, че в справка за нарушител/водач на В. П. Д. е отразено, че НП № 20-0819-0034446/06.10.2020 г., издадено от Началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна, е влязло в законна сила на 16.03.2022 г. Твърди се, че НП не е връчено лично на наказаното лице, поради което към настоящия момент НП се обжалва и не е влязло в сила, т.к. в Районен съд – Варна е образувано АНД № 725/2025 г., проведени са две открити съдебни заседания, като второто е отложено за 25.11.2025 г. Според оспорващия, след като НП се обжалва по съдебен ред, това обстоятелство следва да се отрази в АИС-АНД от административнонаказващия орган. Изтъква се, че в обжалваното писмо е обективиран отказ на административния орган да изпълни задължение, разписано пряко от нормативен акт-чл. 30 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на СУМПС, отчета на водачите и тяхната дисциплина. Излагат се съображения, че с неотразяването на точна информация относно наложените санкции на водача, статусът им, както и точния брой контролни точки, административният орган възпрепятства жалбоподателя да се възползва от възможността да се запише на курс по възстановяване на контролни точки. Отправеното искане до съда е да се отмени отказа на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна, обективиран в писмо рег. № 819000-48433/19.09.2025 г., да отрази в АИС-АНД за оспорващия, че процесното НП № 20-0819-0034446/06.10.2020 г. се обжалва и да се задължи ответникът да изпълни пряко произтичащите от чл. 30, ал. 1 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на СУМПС, отчета на водачите и тяхната дисциплина и чл. 18б, ал. 1, т. 9 и чл. 21, ал. 4, т. 1 от Наредба № І-45/2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, задължения по коректно отразяване на статуса на процесното НП, а именно, че същото се обжалва и не е влязло в законна сила, и да отрази коректно наличните контролни точки на лицето.

Съгласно чл. 159, ал. 1 ЗДвП министърът на вътрешните работи определя условията и реда за: 1. издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство; 2. водене на централен регистър на водачите на моторни превозни средства; 3. отчет на водачите на моторни превозни средства, за отчет на наложените им наказания и на контролните точки за отчет на извършените нарушения; 4. служебното предоставяне и предоставянето срещу заплащане на данни за водените на отчет водачи на моторни превозни средства.

Именно на основание чл. 159 ЗДвП е издадена Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина.

Разпоредбите на чл. 5 и чл. 6 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. предвиждат водачите на МПС, наложените им наказания и приложените принудителни административни мерки да се водят на отчет от звената "Пътна полиция" при СДВР и ОДМВР според постоянния им адрес, като Главна дирекция "Национална полиция" води централен регистър на водачите на МПС, наложените им наказания и приложените принудителни административни мерки, а звената "Пътна полиция" при СДВР и ОДМВР водят отчет на точките, потвърждаващи валидността на свидетелството за управление на МПС.

Съгласно чл. 27, ал. 1 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г., за всеки водач, получил свидетелство за управление на МПС, се водят на отчет: 1. всички данни от свидетелството за управление; 2. данни за постоянния и настоящия му адрес; 3. номерът и датата на протокола за всяка придобита категория; 5. данни за наложените наказания и приложените принудителни административни мерки; 6. данни за броя на отнетите, възстановените и оставащи контролни точки; 7. данни за номера и датата на издадено международно свидетелство за управление на МПС; 8. данни за подмяна на българско национално свидетелство в друга държава. Според текста на ал. 2, данните по отчета за всеки водач се водят в централизирана автоматизирана информационна система (АИС).

С нормата на чл. 30, ал. 1 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. е регламентирано, че информация за съставените актове за установяване на административни нарушения, фишове, наказателни постановления, издадени заповеди за прилагане на принудителни административни мерки, решения, присъди, както и вида и размера на наложените наказания и броя на отнетите контролни точки се съхранява в АИС-АНД.

Според разпоредбата на чл. 31, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г., служебна информация за водачите на МПС и тяхната дисциплина се предоставя на други органи съобразно законовоопределените им правомощия, а срещу заплащане на такса в размер, определен от Министерския съвет, се предоставя информация от звеното "Пътна полиция" при СДВР или ОДМВР по постоянен адрес на водача: 1. по заявление на водачите на МПС за собствените им данни - приложение № 7; 2. по искане на страни по граждански дела, снабдени със съдебно удостоверение.

Анализът на разпоредбите на ЗДвП и посочената наредба, обуславя извод, че създаването и поддържането на данните в процесната информационна система – АИС-АНД е с регистърен характер и отразяването в нея има единствено вътрешноведомствено значение, като данните в тази система представляват вписване на определени обстоятелства, които се основават на юридически факти. Настъпването на определени правни последици е с осъществяването на въпросните юридически факти.

По съществото си търсената защита от жалбоподателя е срещу информацията от автоматизирания информационен фонд на МВР, създаден и поддържан на основание чл. 159, ал. 1 ЗДвП, в частност се поддържа, че отразената информация е невярна и поради това искането е да се отрази в справката от АИС-АНД, че визираното от оспорващия НП е обжалвано и съответно наличието на контролни точки на оспорващия, с оглед неправомерното, по твърдения на оспорващия, отразяване на факта на влизане в сила на НП.

От една страна, писмото на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, с него не се засягат пряко и непосредствено права и законни интереси на оспорващия. С оглед разпоредбите на чл. 5 и чл. 30 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г., които уреждат информационно-отчетната дейност на компетентните органи, респ. вписваните в АИС-АНД обстоятелства и издадените справки за нарушител/водач за наложени наказания и отнети точки, възпроизвеждащи вписаните обстоятелства, не засягат пряко и непосредствено правната сфера на наказаното лице, поради което не могат да бъдат предмет на съдебен контрол.

От друга страна, спорът не е подведомствен на съда по арг. от чл. 81, ал. 2 АПК, доколкото по своята същност оспорването е на акт на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна, постановен във връзка с обжалване съдържанието на извадка от АИС-АНД – документът/справката за нарушител/водач по отношение невписването на обжалването на НП от В. П. Д. и наличието на контролните точки за водача. След като съдържанието на документ законодателят постановява, че може да се оспори единствено по административен ред, то отказът за промяна на съдържанието на документа не подлежи на обжалване по съдебен ред.

Както се посочи обжалваната информация е само отражение на съдържащата се в първични, правопораждащи информацията за оспорващия актове. Именно тези първични актове, чрез които се реализира административнонаказателната отговорност и се налагат принудителни административни мерки (каквато мярка и в случая е приложена) подлежат на обжалване. Във връзка с твърдението на оспорващия, че се препятства възможността за явяване за възстановяване на контролни точки, предвид неотразяването в АИС-АНД на коректния наличен брой контролни точки, следва да се посочи, че е налице възможност за оспорване на отказ за допускане на лицето до допълнително обучение за частично възстановяване броя на контролните точки – арг. от чл. 17 от Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. на министъра на вътрешните работи, издадена на основание чл. 157, ал. 3 ЗДвП.

Напълно несъстоятелно се явява твърдяното от оспорващия задължение в случая на ответника, произтичащо от посочените в жалбата разпоредби на чл. 18б, ал. 1, т. 9 и чл. 21, ал. 4, т. 1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Визираните от оспорващия разпоредби се отнасят до прекратяване регистрацията на МПС.

На следващо място, търсената защита не може да се квалифицира като иск по чл. 256 АПК, доколкото тази защита предполага задължението на административния орган, произтичащо от нормативен акт, да съответства на регламентирано от същия нормативен акт субективно право на лицето, като двата елемента да съставляват регламентираното от този нормативен акт административно правоотношение. Неприложимо се явява в случая и производството по чл. 197 и сл. АПК, както и установителният иск по чл. 128, ал. 2 АПК.

С оглед изложеното жалбата се явява недопустима като насочена срещу негоден за съдебно оспорване акт, поради което следва да се остави без разглеждане и да се изпрати по подведомственост на Директора на ОД на МВР – Варна, който именно следва да прецени доколко е преюдициален спорът по АНД № 725/2025 г. на Районен съд – Варна и разрешен ли е въпросът за допустимостта на жалбата до районния съд срещу НП, както и действието на приложената в случая ПАМ.

Съгласно чл. 130, ал. 1 АПК административният съд решава сам дали образуваното дело подлежи на разглеждане от него или от друг орган извън системата на съдилищата, като ако намери, че делото не му е подведомствено, съдът го изпраща на надлежния орган.

На основание чл. 159, т. 1 и чл. 130, ал. 4 АПК, СЪДЪТ

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от В. П. Д. срещу отказ, обективиран в писмото на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна с рег. № 819000-48433/19.09.2025 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 2349/2025 г. по описа на Административен съд – Варна.

ИЗПРАЩА на Директора на ОД МВР – Варна по подведомственост жалбата от В. П. Д. срещу отказ, обективиран в писмото на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Варна с рег. № 819000-48433/19.09.2025 г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ, в 7-дневен срок от днес.

ПРОТОКОЛЪТ е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 14:05 часа.

Съдия: ТАНЯ ДИМИТРОВА
Секретар: Пенка Михайлова