Решение по дело №130/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 148
Дата: 28 май 2021 г. (в сила от 28 май 2021 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700130
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                       Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е                                                                                                                                          № 148

гр.Кюстендил, 28.05.2021г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                 Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№130/2021г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

П.Й.С., ЕГН ********** *** оспорва ЗППАМ №21-1139-000071/11.03.2021г. на началник група към ОДМВР - Кюстендил, сектор ПП Кюстендил, с която е наложена на лицето санкция по чл.171, т.4 от ЗДвП – изземване на СУМПС на водач, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, поради допуснати нарушения на материалноправните разпоредби. Претендират се разноски.            

                 Ответникът изразява становище за неоснователност на жалбата.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 До издаването на оспорената заповед се е стигнало след като П.Й.С. подал заявление с вх.№1499/11.03.2021г.  за издаване на документ за самоличност на български гражданин – СУМПС. Към заявлението приложил декларация за притежавано СУМПС, издадено от държава – членка на ЕС -  СУМПС №U1P571562L, издадено от Италия.

                 При извършена проверка по документи административният орган установил, че по отношение на заявителя има издадени НП №4461/21.06.2006г., НП №3395/26.07.2007г., НП №6888/15.07.2008г. и НП №9967/03.10.2008г. – влезли в сила, въз основа на които са му отнети всички контролни точки /39/. Направен е извод, че лицето е загубило правоспособността си като водач на ППС, както и че не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП - да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи. Издадена е ЗППАМ №21-1139-000071/11.03.2021г. от началник група към ОДМВР - Кюстендил, сектор ПП Кюстендил, с която е наложена санкция по чл.171, т.4 от ЗДвП – изземване на СУМПС на водач, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП, в резултат на която е иззето СУМПС U1P571562L, издадено от Италия.

Изискани са като част от административната преписка посочените в заповедта наказателни постановления, но в писмо рег.№277000-3362/22.04.2021г. на сектор ПП Кюстендил е посочено, че същите са унищожени.

                  С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

                  След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в жалбата, както и по реда на чл.168 от АПК, съдът намира следното:

                  Оспорената ЗППАМ №21-1139-000071/11.03.2021г. на началник група към ОДМВР - Кюстендил, сектор ПП Кюстендил представлява индивидуален административен акт, издаден от компетентен орган с оглед анализ разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП във вр.с представената заповед №277з-1046/30.06.2017г. Заповедта съдържа изложение на фактически обстоятелства за извършено нарушение от П.С. по чл.157, ал.4 от ЗДвП и отнемане на всички контролни точки, които в съвкупност са отнесени към хипотезата на чл.171, т.4 от ЗДвП. В този смисъл заповедта отговаря на изискванията на чл.59, ал.1, т.4 от АПК, доколкото словесното описание на фактите е в корелация с посочените правни норми.

Отнемането на СУМПС на водач, който не го е върнал след като е изгубил правоспособността си поради отнемане на всички контролни точки, е принудителна административна мярка пряко насочена към изпълнение на основната цел на ЗДвП - опазване на живота и здравето на участниците в пътното движение. По своя характер тя е преустановителна - цели да бъде преустановено вече започналото и продължаващо правонарушение - управлението на МПС без правоспособност. Предпоставката, при която органът е задължен да приложи тази ПАМ е неизпълнение на задължението на водача по чл.157, ал.4 от ЗДвП, обусловено от своя страна от отнемане на всички контролни точки. Съгласно чл.3, ал.1 от Наредба №Iз-2539/17.12.2012г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, контролните точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление. Следователно за да е налице релевантно отнемане на контролни точки, а в резултат на това да може да се установи преминат ли е максимално допустимият им брой, е необходимо да е установено извършването на някое от визираните в ЗДвП и наредбите нарушения, посредством влязло в сила НП.

Анализът на писмените доказателства по делото установява недоказаност на  предпоставките на чл.171, т.4 от ЗДвП. НП №4461/21.06.2006г., НП №3395/26.07.2007г., НП №6888/15.07.2008г. и НП №9967/03.10.2008г., на които се позовава административният орган, за да обоснове извода си за отнемане на всички контролни точки на жалбоподателя не са представени по делото като част от административната преписка. Към датата на издаване на цитираните наказателни постановления, както и към датата на тяхното унищожаване действа Наредба №I-157/ 01.10.2002г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл.30, ал.2 от същата НП се съхраняват до изпълнение на наложеното наказание, но не по-малко от пет години. А ал.3 на нормата предвижда, че НП, в които наред с наложеното наказание е постановено и отнемане на контролни точки, се съхраняват до възстановяване на контролните точки, но не по-малко от пет години. След като се твърди, че контролните точки не са били възстановени на жалбоподателя, е налице задължение за административния орган да съхранява наказателните постановления и преписките по тях. Неизпълнението на това задължение препятства възможността на съда да прецени надлежно релевантния факт по влизане в сила на НП и пораждане на правните последици във връзка с отнемането на контролни точки. В този смисъл съдът приема, че в случая ответникът не е доказал чрез пълно доказване обстоятелството относно отнемането на всички 39 контролни точки на П.Й.С., а с това и наличието на фактическите основания за издаване на оспорената ЗППАМ. Налице е основанието по чл.146, т.4 от АПК. Жалбата ще бъде уважена и ПАМ отменена.

С оглед изхода от правния спор съдът присъжда разноски на жалбоподателя на основание чл.143, ал.1 от АПК в размер на 210 лв.

                 Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

                 ОТМЕНЯ ЗППАМ №21-1139-000071/11.03.2021г. на началник група към ОДМВР - Кюстендил, сектор ПП Кюстендил, с която  на П.Й.С., ЕГН ********** *** е наложена санкция по чл.171, т.4 от ЗДвП – изземване на СУМПС на водач, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП.

ОСЪЖДА ОДМВР – Кюстендил, ул.“Цар Освободител“ №12 да заплати на П.Й.С., ЕГН ********** *** съдебни разноски в размер на 210 лв. /двеста и десет/.

Решението е окончателно.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: