Решение по адм. дело №1187/2025 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 10436
Дата: 21 ноември 2025 г.
Съдия: Недялко Бекиров
Дело: 20257180701187
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 10436

Пловдив, 21.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - VIII Състав, в съдебно заседание на дванадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ
   

При секретар ЗЛАТКА ЧОБАНОВА като разгледа докладваното от съдия НЕДЯЛКО БЕКИРОВ административно дело № 20257180701187 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за устройство на територията (ЗУТ), Наредба на ОбС Пловдив за реда и условията за издаване на разрешение за ползване на място общинска собственост на територията на Община Пловдив (НРУИРПМОСТОП) и Наредба на ОбС Пловдив за реда за поставяне на преместваеми обекти за увеселителна, търговска или друга обслужваща дейност и елементите на градското обзавеждане на територията на Община Пловдив (НРППОУТДОДЕГОТОП).

“БУРНАРСКИ“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], бл.10, вх.“Б“, ет.5, ап.9, [ЕИК], представлявано от адвокат А. С.- пълномощник, обжалва Решение с Изх.№ Към 24Ф-3283-18 от 02.05.2025г. на кмет на община Пловдив, с което е отказано издаването на индивидуален административен акт по постъпило заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г. от жалбоподателя за издаване на разрешение за ползване на място - общинска собственост, за разполагане на мобилна количка за храни и напитки, намиращо се в [населено място], [улица]с ъгъла на [улица], за периода от 01.07.2024г. до 30.09.2024г., за площ от 3 кв.м.

Претендира са отмяна на оспорения акт поради незаконосъобразност, връщане преписката (на ответника) със задължителни указания по прилагането на закона, както и присъждане на направените по делото разноски, за което е представен списък на разноски (лист 128а).

Ответникът- Кмет на община Пловдив, не се явява, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не изпраща представител и не дава заключение по жалбата.

По допустимостта на жалбата настоящият състав на съда констатира следното:

Съгласно Определение №9323 от 07.10.2025г. по административно дело №9916 по описа на Върховния административен съд за 2025г., Второ отделение, жалбата (листи 2-8) е подадена в законоустановения срок.

Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Според разпоредбите на чл.56 от ЗУТ, приложима редакция към 02.05.2025г., (1) Върху поземлени имоти могат да се поставят: 1. преместваеми увеселителни обекти; 2. преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности; 3. преместваеми обекти за временно обитаване при бедствия; 4. преместваеми обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната. (2) За обектите по ал.1, т.1 и 2 се издава разрешение за поставяне въз основа на схема и проектна документация, одобрени от главния архитект на общината. Схемата за поставяне определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на обекта по ал.1, т.1 и 2. Условията и редът за издаване на разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и за изискванията към схемата и проектната документация се определят с наредба на общинския съвет, като в наредбата, в зависимост от вида и предназначението на обекта, се поставя изискване за предоставяне на инженерно-техническа част или конструктивно становище.

Според разпоредбите на чл.56а от ЗУТ, (1) Части от улици, тротоари, площади, озеленени площи за широко обществено ползване и други имоти и обекти – публична общинска собственост, могат да се ползват за извършване на търговска и/или друга дейност на открито чрез съоръжения и елементи – открити щандове, апарати, грилове, хладилни витрини, щендери, колички и други подобни, въз основа на разрешение, издадено от кмета на общината. (2) Условията и редът за издаване на разрешението по ал.1 се определят с наредбата по чл.56, ал.2 или по чл.13а.

Наредба по смисъла на чл.56, ал.2 от ЗУТ представлява посочената по-горе НРППОУТДОДЕГОТОП (листи 54-62), приета с Решение №226, взето с Протокол №11 от 11.06.2009г. (листи 10-11) на Общински съвет – Пловдив (ОбС – Пловдив), последно изменена и допълнена с Решение №6, взето с Протокол №3 от 13.01.2023г. (листи 52-53) на ОбС – Пловдив.

Според чл.2, предл.2 от НРППОУТДОДЕГОТОП, Редът и условията за издаване на разрешение за ползване на място общинска собственост на лицата, имащи право да поставят преместваеми обекти по смисъла на чл.1, ал.2 от настоящата наредба, се уреждат в НРУИРПМОСТОП (неприложена по делото, но достъпна на страницата на община Пловдив в интернет).

Според чл.6, ал.1 от НРУИРПМОСТОП, Разрешение за ползване на място общинска собственост за поставяне на мобилен преместваем обект или обект с кампаниен характер се издава от кмета на община Пловдив или упълномощен от него зам.-кмет за територия АИР (архитектурно-исторически резерват), ЦГЧ (централна градска част) и територията, заключена между границите: на север – коритото на река Марица, на изток – [улица], [улица], [улица], [улица], на юг – [улица], [улица], на запад - крайна регулационна граница на подробен паркоустройствен, регулационен и застроителен план “Спортен комплекс Отдих и култура“ [населено място] (одобрен с решение №368, взето с протокол №29 от 29.11.2001г. на ОбС - Пловдив), а от кметовете на райони или упълномощени от тях зам.-кметове – за териториите на съответните райони. Разрешение за ползване на място общинска собственост за поставяне на обект с кампаниен характер се издава за площ не по-малка от 2 кв.м.

С Решение №199, взето с Протокол №10 от 20.06.2024г. (файл “р. 199_2024“, записан върху приетия по делото оптичен диск (CD), лист 23) на ОбС – Пловдив, прието на основание чл.21, ал.1, т.13, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.56 от ЗУТ, чл.83, ал.1, т.2, б.“в“ от Закона за културното наследство (ЗКН) и чл.7, ал.1 на НРППОУТДОДЕГОТОП, се одобряват схеми за определяне на зони за разполагане на преместваеми обекти на територията на публичните пространства на пешеходна зона I на [населено място]: площад “***”, ул. “К. А. Б.”, площад “***”, [улица]до пешеходен мост и прилежащите пешеходни пространства – пешеходна Зона А, Зона Б, Зона В и Зона Г, както следва: Зона А – Централна градска част – схема за определяне на зони за разполагане на преместваеми обекти на територията на публичните пространства на пешеходна зона I на [населено място], включваща: площад “***”, ул. “К. А. Б.”, площад “***”, [улица]до пешеходен мост и прилежащите им пешеходни пространства…

Видно от съдържанието на файл “Зона А ЦГЧ“ (CD, лист 23), пространството “[улица]с ъгъла на [улица]представлява прилежащо пешеходно пространство към [улица]и попада в обхвата на Зона А – ЦГЧ по смисъла на Решение №199, взето с Протокол №10 от 20.06.2024г. на ОбС – Пловдив.

Предвид изложеното до тук, настоящият състав на съда приема за установено, че оспореното решение е издадено от материално, териториално и по степен компетентен орган, какъвто се явява кметът на община Пловдив и по отношение на което обстоятелство между страните няма формиран спор.

От дружеството жалбоподател, представлявано от М. Л. Б.- ***, е подадено Заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г. (лист 69), с което е заявено искане за издаване на разрешение за ползване на място общинска собственост за поставяне на преместваеми обекти по смисъла на чл.5 и чл.6, във връзка с чл.4, ал.1 от НРУИРПМОСТОП, а именно “количка за храни и напитки“, намиращо се в [населено място], [улица]с ъгъла на [улица](място №3), за площ от 3 кв.м, за периода от 01.07.2024г. до 30.09.2024г.

С писмо Изх.№24Ф-3283 от 28.06.2024г. (листи 70-71) на ответника по делото се уведомява жалбоподателят, че след разглеждане на Заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г. е констатирано, че заявителят не е посочил вида на дейността, която ще упражнява.

Предвид посоченото, за да бъде издадено разрешение за ползване на място общинска собственост, за разполагане на количка за храни и напитки, както и да се определи съответния за дейността размер на дължимата от заявителя такса съгласно Приложение №2 към Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пловдив (НОАМТЦУТОП) следва да бъде подадено ново заявление, подписано от законен представител на дружеството, с коректно заявени вид на преместваемия обект и вид на дейността, която ще се упражнява.

С оглед на изложеното, на основание чл.30, ал.2 от АПК, се предоставя 3-дневен срок на жалбоподателя за отстраняване на описаните нередовности, като при неотстраняването им в указания срок, производството по разглеждане на заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г. ще бъде прекратено.

Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне (лист 72), на 01.07.2024г. адв. С. Л.-З. получава пощенска пратка, адресирана до “Бурнарски“ ЕООД и съдържаща “Изх.№24Ф-3283, 24Ф-3283(1), 24Ф-3283(2)“.

На 01.07.2025г. в община Пловдив постъпва Заявление с Вх.№ Към 24Ф-3283-5 (лист 73), подадено от М. Б.- ***на “БУРНАРСКИ“ ЕООД, с което е заявено искане за издаване на разрешение за ползване на място общинска собственост за поставяне на преместваеми обекти по смисъла на чл.5 и чл.6, във връзка с чл.4, ал.1 от НРУИРПМОСТОП, а именно “мобилна количка за храни и напитки, за търговска дейност, продажба на напитки“, намиращо се в [населено място], [улица]с ъгъла на [улица], за площ от 3 кв.м, за периода от 01.07.2024г. до 30.09.2024г.

С писмо Изх.№ Към 24Ф-3283-8 от 15.07.2024г. (листи 74-75) на ответника по делото се уведомява жалбоподателят, във връзка с постъпилото заявление с Вх.№ Към 24Ф-3283-5 от 01.07.2024г., че заявената локация за поставяне на преместваем обект - [улица]и ъгъла на [улица], попада в зона, предвидена за поставяне на кампанийни и сезонни преместваеми обекти съгласно “Схема за определяне на зони за разполагане на преместваеми обекти на територията на публичните пространства на пешеходна зона I на [населено място]: площад "***“, ул. “К. А. Б.“, площад “***“, [улица]до пешеходен мост и прилежащите пешеходни пространства - пешеходна Зона А, Зона Б, Зона В и Зона Г“, одобрена с Решение №199 на ОбС – Пловдив, взето с протокол №10 от 20.06.2024г.

Съгласно чл.6, ал.2 на НРУИРПМОСТОП:

(2) Разрешението за ползване на място по ал.1 се издава въз основа на заявление (образец), подадено лично от заявителя или негов представител с нотариално заверено пълномощно.

Към заявлението се прилагат следните документи:

1. Удостоверение за регистрация по БУЛСТАТ (изисква се само за лица, които са регистрирани по Закона за регистър БУЛСТАТ).

2. Одобрена схема за поставяне на преместваемия обект.

3. Други документи, на които се позовава ползвателят и които се изискват за извършване на съответния вид дейност.

4. Нотариално заверено пълномощно (изисква се в случаите, когато заявлението не се подава лично от заявителя).

След разглеждане на подаденото от жалбоподателя заявление е констатирана липсата на приложена одобрена схема за поставяне на заявения преместваем обект.

Предвид горното, за да бъде издадено разрешение за ползване на място общинска собственост, за разполагане на мобилна количка за храни и напитки, за търговска дейност, следва да бъде подадено към заявлението одобрена схема за поставяне на преместваемия обект.

С оглед на изложеното, на основание чл.20, ал.2 от АПК, на жалбоподателя се предоставя 3-дневен срок от получаване на писмото за отстраняване на описаните нередовности. При неотстраняване на същите в указания срок, производството по разглеждане на заявление с Bx.№ Към 24Ф-3283(5)/01.07.2024г. се прекратява.

По делото няма ангажирани доказателства за датата, на която посоченото писмо е получено от жалбоподателя.

На 19.07.2024г. в община Пловдив постъпва Уточнение с Вх.№ Към 24Ф-3283-10 (листи 76-77) от адвокат А. С.- пълномощник (лист 81), с което уведомява кмета на общината, че са предприети необходимите действия от районната община (Община Пловдив - Район “Централен“) за одобряване на нова схема.

Заявено е искане, на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК, да бъде спряно производството до приключване на производството по Заявление с Вх.№24Ф-3900 от 16.07.2024г. (листи 78-80).

С Решение с Изх.№ Към 24 Ф-3283-12 от 06.08.2024г. (листи 82-84) на кмет на община Пловдив, на основание чл.54, ал.1 т.5 от АПК, административното производство по Заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г. се спира до приключване на образувано съдебно производство по административно дело №1656 по описа на Административен съд- Пловдив за 2024г. с постановяване на окончателен акт.

Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне (лист 85), на 09.08.2024г. адвокат С. Л.-З. получава пощенска пратка, адресирана до „Бурнарски“ ЕООД“ и съдържаща “Изх.№24Ф-3283-(12),(13), (14)“.

По делото не са ангажирани доказателства за наличието на неприключило съдебно производство по оспорване на Решение с Изх.№ Към 24 Ф-3283-12 от 06.08.2024г., нито пък дори се твърди такова нещо от страните, поради което следва да се приеме за установено, че посоченото решение е влязло в сила на 24.08.2024г.

При служебно извършена проверка в деловодната система на Административен съд- Пловдив, настоящият състав на съда констатира, че по жалба на “БУРНАРСКИ“ ЕООД против Решение №199, взето с Протокол №10 от 20.06.2024г. на ОбС – Пловдив, е образувано административно дело №1656 по описа на съда за 2024г., Х-ти състав. С Определение №300 от 10.01.2025г. (неприложено по делото, но достъпно на страницата на Административен съд- Пловдив в интернет), жалбата на “БУРНАРСКИ“ ЕООД е оставена без разглеждане, производството по делото е прекратено и “БУРНАРСКИ“ ЕООД е осъдено да заплати на община Пловдив разноски в размер на 1 250,00 лв.

По частна жалба на “БУРНАРСКИ“ ЕООД против Определение №300 от 10.01.2025г. е образувано административно дело №1792 по описа на Върховния административен съд (ВАС) за 2025г., Второ отделение.

С Определение №2339 от 10.03.2025г. (неприложено по делото, но достъпно на страницата на ВАС в интернет) по дело №1792/2024г. на ВАС, Второ отделение, е оставено в сила Определение №300 от 10.01.2025г. по дело №1656/2024г. на Административен съд- Пловдив.

Според оспореното по делото решение (листи 86-89), на основание чл.55 от АПК производството по разглеждане на Заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г. се възобновява служебно и е издадено самото решение.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за проведено при липсата на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Посочи се вече, че според чл.6, ал.1 от НРУИРПМОСТОП, разрешение за ползване на място общинска собственост за поставяне на мобилен преместваем обект или обект с кампаниен характер се издава от кмета на община Пловдив или упълномощен от него зам.-кмет за територията на ЦГЧ, какъвто е настоящият случай, като в посочената по-горе разпоредба на чл.6, ал.2 от НРУИРПМОСТОП са изброени изискуемите документи, необходими за издаването на разрешение за ползване на място общинска собственост за поставяне на мобилен преместваем обект, каквато е заявената от жалбоподателя “мобилна количка за храни и напитки, за търговска дейност, продажба на напитки“.

От своя страна, нормата на чл.7, ал.1 от НРППОУТДОДЕГОТОП установява, че поставянето на всички видове преместваеми обекти на територията на АИР “Старинен Пловдив“ и Публичните пространства на пешеходна зона I на [населено място]: площад *** - ул. “К. А. Б.“ - площад “***“ - [улица]до пешеходния мост, и прилежащите им пешеходни пространства, както и територията, заключена между границите: на север – коритото на река Марица, на изток – [улица], [улица], [улица], [улица], на юг – [улица], [улица], на запад – крайна регулационна граница на подробен паркоустройствен, регулационен и застроителен план “Спортен комплекс Отдих и култура“ [населено място] (одобрен с решение №368, взето с протокол №29 от 29.11.2001г. на ОбС - Пловдив) се извършва на основание одобрена от Общински съвет - Пловдив схема по предложение на Кмета на Община Пловдив след положително становище на ЕСУТ (експертен съвет по устройство на територията) при Община Пловдив. Схемата за поставяне на преместваеми обекти в по-горе посочените зони се възлага и изработва, по реда на ЗОП (Закон за обществените поръчки), от Дирекция “Устройство на територията“ при Община Пловдив.

В случая, схема по смисъла на чл.7, ал.1 от НРППОУТДОДЕГОТОП се явява одобрената с Решение №199, взето с Протокол №10 от 20.06.2024г. на ОбС – Пловдив, Зона А – ЦГЧ (файл “Зона А ЦГЧ“). Видно от легенда (обяснителна записка) към посочената схема, пространството “[улица]с ъгъла на [улица]попада в участък от Зона А – ЦГЧ, определен за поставяне на кампанийни и сезонни преместваеми обекти (по смисъла на чл.5, ал.2, т.2 от НРППОУТДОДЕГОТОП или преместваеми обекти за провеждане на краткотрайни обществени и атракционни мероприятия, поставени върху терени общинска собственост, за период не по-дълъг от три месеца, както и за традиционни продажби (мартенски и коледни)), който участък категорично не е за други мобилни преместваеми обекти (хладилни витрини за сладолед, колички за топла храна, колички за цветя и други, стойки за слънчеви очила и произведения на изкуството).

При това положение, настоящият състав на съда намира, че оспореният по делото отказ е постановен при наличието на фактическо основание за целта, а именно липса на одобрена схема по чл.6, ал.1, т.2 от НРУИРПМОСТОП, във връзка с чл.7, ал.1 от НРППОУТДОДЕГОТОП, за поставяне на заявения преместваем обект, представляващ “мобилна количка за храни и напитки, за търговска дейност, продажба на напитки“, тъй като одобрената с Решение №199, взето с Протокол №10 от 20.06.2024г. на ОбС – Пловдив, схема за определяне на зони за разполагане на преместваеми обекти в Зона А –ЦГЧ не позволява разполагане на “мобилна количка за храни и напитки, за търговска дейност, продажба на напитки“ в участъка от зоната, представляващ пространството “[улица]с ъгъла на [улица].

Съответно, оспореното по делото решение е издадено без противоречие с относимите материалноправни разпоредби на ЗУТ, НРУИРПМОСТОП и НРППОУТДОДЕГОТОП.

Тук е мястото да се напише, че при установена доказателствена тежест за жалбоподателя (чл.170, ал.2 от АПК) да установи наличието на условията да му бъде издадено разрешение за ползване по Заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г., което обстоятелство му е изрично указано с Определение №8610 от 09.10.2025г. (лист 117), то доказателства в тази насока не са ангажирани.

Настоящият състав на съда намира оспореното решение за издадено при липсата на допуснати съществени нарушения на изискванията за форма на административния акт по чл.59, ал.2 от АПК, предвид направеното посочване в същото на фактически и правни основания, послужили за издаването му, както и редът за неговото обжалване.

Разбира се, в решението е посочено, че издаването на заявеното разрешение за ползване на място общинска собственост е нецелесъобразно, както и че към 02.05.2025г. е изтекъл срокът, за който е заявено издаването на разрешението за ползване (от 01.07.2024г. до 30.09.2024г.), което прави незаконосъобразно издаването на индивидуален административен акт с обратна сила, поради липсата на нормативни разпоредби, регламентиращи възможността за обратно действие на този вид административни актове, но тези обстоятелства, макар и да представляват нарушения на изискването на форма на административния акт не са съществени такива, тъй като не препятстват правото на адресата на решението да разбере съдържанието на обективираното от административния орган волеизявление, с което се засягат неговите права и законни интереси, нито пък препятства съдебния контрол.

Проверката на административния акт се извършва спрямо фактическите основания за издаването му и материалния закон, като погрешно посочени или непосочени правни основания не представляват основание за отмяната му, тъй като съдът не е обвързан от правната преценка на органа и самостоятелно проверява дали от съдържащите се в административната преписка материали следва постановеният резултат.

Най-сетне, настоящият състав на съда намира оспореното решение за издадено и в съответствие с целта на закона- разрешаване ползването на общинско място, публична общинска собственост, за поставяне на мобилен преместваем обект да не препятства устройството на територията, както и условията за живеене, труд и отдих на населението на гр. Пловдив.

Предвид гореизложеното, като издадено от компетентен орган, при липсата на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на изискванията за форма на административния акт, без противоречие с материалноправни разпоредби и в съответствие с целта на закона, оспореното по делото решение е валиден и законосъобразен индивидуален административен акт, жалбата против който акт е неоснователна и като такава не следва да бъде уважена.

С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя е неоснователно и следва да се остави без уважение.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на “БУРНАРСКИ“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], бл.10, вх.“Б“, ет.5, ап.9, [ЕИК], против Решение с Изх.№ Към 24Ф-3283-18 от 02.05.2025г. на кмет на община Пловдив, с което е отказано издаването на индивидуален административен акт по постъпило заявление с Вх.№24Ф-3283 от 14.06.2024г. от жалбоподателя за издаване на разрешение за ползване на място - общинска собственост, за разполагане на мобилна количка за храни и напитки, намиращо се в [населено място], [улица]с ъгъла на [улица], за периода от 01.07.2024г. до 30.09.2024г., за площ от 3 кв.м.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: